چتر حمایتی بهزیستی بر سر ۹۰ هزار نفر از جمعیت قم

سرپرست اداره‌کل بهزیستی قم گفت: بیش از ۳۴ هزار نفر در گروه‌های مختلف از خدمات بهزیستی در قم بهره می‌برند که با احتساب خانواده‌های آنان حدود ۹۰ هزار نفر از جمعیت استان قم را شامل می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چتر حمایتی بهزیستی بر سر ۹۰ هزار نفر از جمعیت قم
شناسه : 64356 | انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از رویداد ایران، سید صادق میرئی با اشاره به جامعه آماری افرادی که از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: بیش از ۳۴ هزار و ۴۰۰ نفر در گروه‌های مختلف از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند که با احتساب خانواده‌های‌ آنان به جمعیتی حدود ۹۰ هزار نفر می‌رسند.

او با بیان اینکه جامعه هدف بهزیستی بسیارگسترده است، تصریح کرد: مردم جامعه از دوران جنینی یعنی پیش از تولد با آزمایش‌های ژنتیکی با بهزیستی ارتباط دارند و این ارتباط تا زمانی که به دوران کهنسالی می‌رسند ادامه دارد که این امر موجب شده که کار بهزیستی در خدمات‌رسانی بسیار گسترده و دشوار شود.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قم با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های این مرکز به حوزه معلولیت‌ها و حوزه توانبخشی ارتباط دارد، اضافه کرد: معلولین با سطح معلولیت‌های گوناگون زیر چتر حمایتی بهزیستی قرار دارند.

میرئی بخش دیگری از فعالیت‌های این مجموعه را مربوط به زنان سرپرست خانوار، ایتام، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست دانست و گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد و طرح‌های وابسته به آسیب‌های اجتماعی، مراکز مشاوره و طرح‌ها و برنامه‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی کل کشور ابلاغ می‌شود در استان قم به اجرا می‌رسد.

*۱۸ هزار نفر در قم از خدمات بهزیستی بهره می‌برند

او به برنامه‌های بهزیستی در پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره و بیان کرد: در این زمینه پایش پیشگیری از معلولیت‌ها، برنامه‌های آگاه‌سازی و خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک انجام می‌شود که جامعه آماری ۱۸ هزار نفری را در استان قم به دنبال دارد که از برنامه‌های بهزیستی بهره می‌برند که این آمار هر روز رو به رشد است.

*شناسایی ۶۱ نوزاد در غربالگری شنوایی

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قم به غربالگری شنوایی شیرخواران توسط این مرکز اشاره و بیان کرد: براساس آمار ثبت شده در ۹ ماه سال جاری حدود ۱۴ هزار نفر غربالگری صورت گرفته که حدود ۶۱ نفر از نوزادانی که به دنیا آمدند مشکل ناشنوایی داشتند که این نوزادان با تشخیص به موقع وارد چرخه درمان شدند.

*۹ درصد جمعیت قم سالمند هستند

میرئی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که جمعیتی حدود ۱۳۰ هزار نفر در قم سالمند هستند که از این تعداد حدود ۳ هزار نفر در بهزیستی پرونده دارند که از خدمات مربوط به سالمندی استفاده می کنند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم اضافه کرد: از ۳ هزار سالمندی که در بهزیستی پرونده دارند ۲۱۵ نفر در ۴ مرکز نگهداری سالمندان به صورت شبانه روزی مراقبت می‌شوند.

این مسئول در قم با اشاره به خدماتی که بهزیستی به سالمندان ارائه می‌دهد، گفت: مددکاری، مشاوره و توانبخشی، کمک هزینه نگهداری، حق پرستاری ، توزیع خدمات توانبخشی مانند ویلچر، عصا، واکر و سمعک نیز از خدماتی است که به این جامعه هدف ارائه می‌شود.

*شناسایی ۵۲ هزار کودک در غربالگری بینایی

میرئی همچنین غربالگری بینایی کودکان را نیز از دیگر خدمات بهزیستی عنوان و تصریح کرد: در استان قم ۵۲ هزار کودک ۳ تا ۶ سال شناسایی و پایش شدند.

او در ادامه سخنانش موضوع آسیب‌های اجتماعی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی مؤلفه‌های گوناگونی دارد که در این راستا مشاوره به کاهش آن کمک می‌کند.

*مراجعه بیش از ۱۶ هزار نفر به مراکز مشاوره

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قم بیان کرد: یک مرکز مشاوره حضوری از شهریور ماه فعال شده که با تعرفه دولتی خدمات ارائه می‌دهد و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

او، آمار مراجعه حضوری به مراکز مشاوره غیردولتی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر به صورت حضوری به این مراکز مراجعه کردند.

این مدیر قمی در ادامه به ارائه خدمات مشاوره ای به صورت تلفنی اشاره کرد و گفت: در سال جاری حدود ۳۰ هزار تماس با خط ارتباطی ۱۴۸۰ برقرار شده که مشاوران این مرکز پاسخگوی مخاطبان بودند.

میرئی همچنین به بحث مهارت‌های زندگی توجه کرد و بیان داشت: آموزش پیش از ازدواج، آموزش خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی و… توسط معاونت فرهنگی این مرکز اجرا می شود.

*معرفی ۴۰۰ معتاد بهبود یافته به بانک جهت دریافت وام اشتغال

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم ادامه داد: اعتیاد یکی از مهمترین آسیب‌هایی است که شناسایی شده و در این راستا این مرکز برای معتادان بهبود یافته برنامه‌های مختلفی اجرا می کند تا بتوانند به جامعه برگردند و زندگی عادی داشته باشند.

او افزود: ۴۰۴ نفر از معتادان بهبود یافته از سوی بهزیستی به بانک معرفی شدند تا تسهیلات تبصره ماده ۱۶ بگیرند و بتوانند شغل مناسبی برای خود ایجاد کنند و از خدمات وام قرض الحسنه بهره ببرند.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قم اضافه کرد: کمک‌های بلاعوض خوبی برای درمان و ادامه زندگی به معتادان بهبود یافته داده می‌شود که در این راستا مددکاران نقش پررنگی دارند.

*برقراری ۵ هزار تماس مرتبط با خط ارتباطی ۱۲۳

میرئی بیان کرد: خط ارتباطی ۱۲۳ نیز مربوط به مسائل و آسیب‌های اجتماعی است که در طول سال جاری ۱۴هزار و ۵۰۰ تماس با این مرکز برقرار شده است که حدود ۵ هزار تماس آن مرتبط بوده و منجر به مداخله و پیگیری شده است.

او اضافه کرد: از سوی سازمان بهزیستی در خصوص نگهداری کودکان خیابانی، بازپروری زنان و دختران آسیب دیده خدمات حمایتی ارائه می‌شود. همچنین خدمات حمایتی از زنان سرپرست خانوار نیز صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم تصریح کرد: حمایت از خانوار نیز از برنامه‌هایی است که در این مرکز انجام می‌شود و خانواده‌های دارای چند قلو مورد حمایت قرار می‌گیرند.

*مناسب‌سازی مطالبه جدی بهزیستی از دستگاه‌ها

او در بخش دیگری از سخنان خویش به مسئله مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: این موضوع بسیار مهم است و یکی از مباحثی است که در قانون جامع معلولان مصوبه مجلس شورای اسلامی و با ابلاغ دولت به صورت ویژه به آن توجه می شود.

میرئی اضافه کرد: براین اساس همه دستگاه‌ها مکلف هستند این موضوع را در دستور کار قرار دهند و مناسب سازی را در معابر و ساختمان‌ها به صورت جدی رعایت کنند.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قم اضافه کرد: موضوع مناسب‌سازی از سوی بهزیستی یک مطالبه جدی از دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌هاست تا در ایجاد فضای سبز، فضاهای عمرانی، صدور پروانه ، پایان کار و… به این مسئله به صورت جدی توجه داشته باشند.

او تأکید کرد: معلولان نیز از اعضای همین جامعه هستند که برای استفاده از حقوق شهروندی نیاز به فضای مناسب دارند و در صورتی که موضوع مناسب‌سازی به یک دغدغه در جامعه تبدیل شود تا شاهد مناسب‌سازی در همه ساختمان ها و معابر باشیم.

میرئی با تأکید براینکه آمارها نشان می‌دهد سالانه ۶۰ هزار نفر براثر تصادفات رانندگی دچار معلولیت می‌شوند و در بهزیستی پرونده تشکیل می‌دهند، گفت: این افراد نیازمند خدمات مختلف هستند که یکی از اصلی ترین نیازهای آنان مناسب‌سازی است.

او افزود: شورای شهر یکی از نهادهایی است که دارای اختیاراتی هستند و می‌‌توانند شهرداری را مکلف به اجرای قانون نمایند و همچنین سایر دستگاه‌های دولتی نیز به صورت جدی باید این دغدغه را پیگیری کنند تا مناسب‌سازی به صورت صحیح انجام شود و معلولین نیز بتوانند به آسانی در ساختمان‌ها و معابر رفت و آمد کنند.

*یارانه دولتی پاسخگوی نیاز معلولان نیست

سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان قم در ادامه به ۴۲ مرکز توانبخشی در استان قم اشاره و ابراز کرد: ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به موضوع نگهداری معلولان از سوی دولت یارانه پرداخت می‌شود که این مبلغ پرداختی پاسخگوی نیازهای معلولان نیست و کمک‌های بشر دوستانه موجب می‌شود که بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

او تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴ میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی و خدماتی دریافت کردیم که توسط خیرین اهدا شد و باید اذعان داشت بسیاری از نیازهای مراکز نگهداری از معلولان توسط خیرین و نیکوکاران تأمین می‌شود.

میرئی عنوان کرد: بهزیستی بدون حمایت خیرین نمی‌تواند به جامعه هدف خدمات ارائه کند و برای ارائه خدمات بیشترین تمرکز ما روی مشارکت‌های مردمی است که علاقه‌مندان جهت مشارکت می‌توانند با کد دستوری #۹۰۹۰*۷۲۴* و یا شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۶۱۸۲۵۸۸ کمک‌های نقدی خود را واریز کنند.

*پرداخت حق بیمه به کارفرمایانی که معلولان را به کار بگیرند

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم در ادامه به اشتغال معلولان اشاره و بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ برای کمک به اشتغال مددجویان از تبصره ماده ۱۶ بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به بهزیستی اختصاص یافت که ۷۰ درصد آن با معرفی مددجویان به بانک جذب شد.

او ادامه داد: کارفرمایانی که از مددجویان بهزیستی استفاده کنندو آنان را بیمه بازنشستگی کنند و حقوق بدهند می‌توانند به ازای اشتغال هر مددجو ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

میرئی از دیگر خدمات حوزه اشتغال معلولان بهزیستی را پرداخت حق بیمه سهم کارفرما ذکر کرد و گفت: این مبلغ قابل توجه به هرکار فرمایی که از معلولان جهت کار استفاده می‌کند براساس اعتبارات موجود و مدارک مثبتی که ارائه می‌دهد پرداخت می‌شود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.