«کوری»/ روایت یک تراژدی از زبان قربانیان

شهر بیست/ در حالی که معاون دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید مشکل بسیاری از کسانی که در عمل روز 31 فروردین ماه کلینیک تخصصی چشم پزشکی حل شده، گفت‌وگو با برخی از بیماران نشان می‌دهد که ابعاد بحران از آنچه دکتر پرهام می‌گوید بزرگتر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«کوری»/ روایت یک تراژدی از زبان قربانیان
شناسه : 6412 | انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری فارس استان قم گزارشی به قلم حسین طالبعلی با عنوان «کوری/ روایت یک تراژدی از زبان قربانیان» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه گزارشی مردمی مبنی بر ایجاد مشکلات چشمی حاد برای بیماران عمل شده در یکی از کلینیک‌های چشم پزشکی قم در کانال خبرگزاری فارس قم منتشر شد که این خبر در مدت زمان اندکی واکنش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم را به همراه داشت.

محمود پرهام با اشاره به اینکه در تاریخ ۳۱فروردین ماه ۹ نفر از بیماران در اتاق عمل یکی از درمانگاه‌های چشم پزشکی بخش خصوصی استان تحت عمل جراحی قرار گرفتند از تشخیص عفونی شدن چشم بیماران بعد از ویزیت اولیه بعد از عمل خبر داد.

وی با اشاره به اینکه بعد از اقدامات اولیه این بیماران به سرعت به بیمارستان فارابی تهران اعزام شدند از مرخص شدن ۶ نفر از بیماران و تحت درمان بودن سه نفر دیگر خبر داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بررسی علل بروز این عفونت‌ها از پیگیری موضوع تا حصول نتیجه سخن گفت.

و اما پس از انتشار این خبر خانواده‌های تنی چند از بیماران طی تماس با خبرگزاری فارس جزئیات جدیدی از این موضوع اسفناک را بیان کرده و خواستار رسیدگی جدی مسؤولان به موضوع شدند.

*احتمال تخلیه چشم یک بیمار

هاشمی دختر یکی از بیماران این اتفاق ناگوار با اشاره به اینکه برای درمان بیماری آب مروارید چشمان مادرش به این کلینیک بخش خصوصی مراجعه کرده است، گفت: عمل آب مروارید یکی از عمل‌های بسیار ساده در ایران و جهان است ولی سهل‌انگاری صورت گرفته باعث شده اثرات جبران ناپذیری برای بیماران این کلینیک پدید آید.

وی ادامه داد: روز ۳۱ فروردین عمل آب مروارید بر روی چشمان مادرمان انجام شد ولی چشمان وی به شدت درد می‌کرد که موجب شد صبح روز اول اردیبهشت برای ویزیت به کلینیک برویم. بررسی‌ها تا حدود ساعت ۱۲ به طول انجامید تا به ما گفتند در سریع‌ترین زمان ممکن باید بیمارمان را به بیمارستان تهران منتقل کنیم و این درحالی است که در روز تعطیل نیمه شعبان با آن حجم شلوغی حتی آمبولانس در اختیار ما قرار ندادند.

هاشمی با بیان اینکه مادرم را فوراً به بیمارستان لبافی ن‍ژاد منتقل کردیم، گفت: پس از بررسی و کشت گفتند که چشم مادر به میکروبی بسیار بد موسوم به میکروب بیمارستانی دچار شده و باید چند نوبت عمل بر روی چشم انجام شود و اگر نتیجه نداد باید نسبت به تخلیه چشم اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت چهار عمل با حداقل سه ساعت بیهوشی بر روی بیمار انجام شده است، گفت: در این مدت حتی یک نفر از این کلینیک برای بررسی وضعیت بیمار به بیمارستان لبافی ن‍ژاد نیامد و حتی با ما تماس هم نگرفتند.

هاشمی افزود: این بیهوشی‌ها علاوه بر مسائل مالی عوارض قلبی برای مادر به همراه داشته و خانواده را با اضطراب و استرس زیادی مواجه کرده است؛ مدت زیادی نیز باید تحت مراقبت و درمان باشند و اگر اتفاق خاصی پیش نیاید یک عمل دیگر هم باید بر روی چشم وی انجام شود.

وی با بیان اینکه آلودگی اتاق عمل علت میکروبی شدن چشمان بیماران اعلام شده است گفت: معاون علوم پزشکی قم اعلام کرده فقط حال یکی از بیماران وخیم است که این حرف نادرست است و عدم صحت آن را می‌توان طی تماسی با سایر بیماران که سه نفر از آنان نیز بیماران عراقی هستند، مشخص کرد.

هاشمی گفت: برای پیگیری حقوقی این موضوع به صورت جمعی وکیلی گرفتیم و ازمسؤولان نیز می‌خواهیم به این مشکل که حدود ۱۰ بیمار و خانواده‌های آنان را درگیر و دچار مشکلات روحی و مادی کرده رسیدگی کنند.

پدرم در آستانه کوری است

سید کاظم حسینی فرزند بیمار دیگری است که وی نیز در روز ۳۱ فروردین برای درمان آب مروارید چشمانش به این کلینیک رفته است.

وی در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: حدود ۱۰تا ۲۰ بیمار در این روز در کلینیک تخصصی چشم پزشکی متعلق به بخش خصوصی است عمل شدند که بعد مشخص شد اتاق عمل آلوده به میکروب بوده و چشمان بیماران دچار عفونت شده است و ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از عمل، بیماران را برای بررسی و درمان به بیمارستان فارابی تهران اعزام کردند.

حسینی با اشاره به اینکه بر روی پدر بنده چهار عمل متفاوت انجام شده و پیوند قرنیه نیز برروی وی صورت گرفته است گفت: ظاهرا بینایی بیمار ما از بین رفته است ولی نه مسؤولان کلینیک به مشکل ما رسیدگی می‌کنند و نه پزشکان بیمارستان فارابی خبر قطعی به ما می‌دهند و ظاهرا با لابی گری به دنبال فرار از مسؤولیت و عدم قبول تقصیر هستند.

وی با بیان اینکه کلینیک در حال حاضر در حال فعالیت بوده و تعطیل نشده است، گفت: بنده با حراست دانشگاه علوم پزشکی قم تماس گرفتم ولی آنها از موضوع بی خبر بوده و از من خواستند به صورت حضوری گزارشی در این باره ثبت کنم که این عدم آگاهی از چنین موضوع بزرگی که چندین خانواده و سه بیمار عراقی را درگیر کرده جای تاسف دارد.

می‌خواهند ابعاد فاجعه را کمرنگ کنند

اقدس خسروی از دیگر بیماران این واقعه اسفناک است که به گفته دخترش بینایی چشمش را براثر عفونت از دست داده است.

غزل شاهمیری دختر وی در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم با تاکید بر اینکه مادرش برای عمل ساده آب مروارید به کلینیک چشم پزشکی مراجعه کرد ولی به علت میکروبی بودن دستگاه‌های این کلینیک بینایی چشمش را از دست داد، گفت: به علت رسانه‌ای شدن این موضوع به نوعی ما را از بیمارستان فارابی بیرون کردند و در حال حاضر به دنبال انتقال مادرمان به کلینیک دیگری هستیم تا از تخلیه چشمش جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: این میکروب به قدری شدید بوده که تقریباً تمام کسانی که آن روز عمل شدند دچار مشکل شده اند و سوال اینجاست که چرا پزشک این کلینیک که به خوبی بر دریافت مبالغ درمان نظارت دارد بر تجهیزات اتاق عملش نظارتی نداشته و این چند نفر و خانواده‌های آنان را دچار مصیبت کرده است.

شاهمیری با اشاره به اینکه دکتر پرهام در حضور ما قسم یاد کرد که این موضوع را به صورت جدی رسیدگی کند ولی بلافاصله در مصاحبه ای سعی در کوچک کردن ابعاد این موضوع داشت خاطرنشان کرد: چه کسی پاسخگوی آن کشاورز، کارمند و یا مادر ماست که بینایی چشمش را از دست داده و زندگی خود و خانواده اش از مسیر طبیعی خارج شده است. این موضوع باید به صورت جدی بررسی شود و ما نیز شکایتی تنظیم کرده و تا حصول نتیجه این مسیر را ادامه می‌دهیم.

طبق گفته‌های سه فرد گرفتار در ماجرای مرکز تخصصی چشم پزشکی، این واقعه بزرگتر از آن چیزی است که معاون دانشگاه علوم پزشکی قم مطرح کرده و به نظر می‌رسد دادستان قم به عنوان مدعی العموم باید به این موضوع ورود کند و ابعاد مختلف آن را بررسی و مقصرین را شناسایی و با آنها برخورد جدی انجام شود تا روح و جان انسان‌ها این چنین به علت سهل انگاری یا هر علت دیگری دچار مخاطره نشود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.