جای خالی ادبیات در سینما/ ضرورت اقتباس از داستان‌های ایرانی در آثار سینمایی

پژوهشگر و مستندساز قمی یکی از بحران‌های سینمای ایران را جدایی از ادبیات عنوان کرد و گفت: فیلمسازان برای تولید آثار باکیفیت با هویت ملی و ایرانی باید اقتباس از ادبیات را در اولویت خود قرار دهند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جای خالی ادبیات در سینما/ ضرورت اقتباس از داستان‌های ایرانی در آثار سینمایی
شناسه : 63985 | انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، محمد تقی رحمتی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در قم، از برگزاری این جشنواره در سراسر کشور بویژه قم به عنوان یکی از نقاط مثبت جشنواره فجر طی سالیان اخیر یاد کرد و گفت: زمانی که جشنواره به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شد، بسیاری از هنرمندان شهرستانی یا تماشای فیلم‌های جشنواره را از دست می‌دادند یا اگر هم راهی پایتخت می‌شدند مشکلات متعددی نظیر اسکان و تغذیه داشتند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با اکران فیلم‌های جشنواره در استان‌ها امکان تماشا و نقد و تبادل نظر فراهم شده و با توجه به اینکه جشنواره فجر معتبرترین جشنواره سینمایی کشور است، بسیاری از هنرمندان شهرستانی در جریان آخرین و بهترین آثار سینمایی قرار می‌گیرند.

این پژوهشگر و مستندساز ادامه داد: در استان قم نیز سال به سال روند اجرایی جشنواره مطلوب‌تر شده است، بویژه اینکه امسال با اضافه شدن پردیس سینمایی بازار شهر شاهد اکران باکیفیت و مطلوب فیلم‌های جشنواره هستیم و فضای بصری و امکانات مناسبی نیز دارد.

رحمتی در خصوص ارزیابی خود از فیلم‌های امسال جشنواره فجر، بزرگ ترین بحران سینمای ایران را جدایی از ادبیات عنوان کرد و گفت: امسال فیلم‌اولی‌ها حضور پررنگی دارند اما تا جایی که بنده فیلم‌ها را دیدم، متأسفانه مشکل اصلی ما قهر سینما از ادبیات است که البته این مخصوص ایران نیست و در جهان هم شاهد این مسئله هستیم.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای آشتی ادبیات و سینما به سمت اقتباس از آثار ادبی رفتند و در مقاله‌ای اشاره شده بود که ۸۴ درصد فیلم‌های آنها اقتباسی است.

این مستندساز با تأکید بر اینکه فیلمسازان ایرانی باید اقتباس از آثار ادبی را در اولویت خود قرار دهند، گفت: مبنای سینما همیشه ادبیات است و داستان، فرم، ساختار و ژانر از ادبیات می‌آید، بنابراین محصول پیوند سینما و ادبیات تولید فیلم‌های باکیفیت می‌شود.

رحمتی همچنین بر ضرورت توجه به فیلمسازان به المان‌های هویت ایرانی و ملی در آثار خود تأکید کرد و گفت: در میان آثاری که در جشنواره مشاهده کردم، «در آغوش درخت» تا حدودی توانسته بود یک خانواده ایرانی را به درستی به تصویر بکشد.  

وی افزود: متأسفانه امروز به درستی به مفهوم «مادر» و «زن» و «خانواده» در بسیاری از آثار سینمای ایران پرداخته نمی‌شود و به سختی باید یک سکانس از سینمای اصیل ایرانی پیدا کنید.

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در قم از ۱۷ تا ۲۴ بهمن‌ماه در سینماهای ونوس، تربیت و بازار شهر برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.