افزایش ۱۰ برابری هزینه ساخت هر تقاطع شهری در قم/ ادامه تونل غدیر تا اردیبهشت تکمیل می‌شود

شهردار قم به تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی پرداخت و گفت: تقاطع فردوسی صدوقی تجهیز کارگاه شده و به زودی کلنگ‌زنی می‌شود. تقاطع‌های فردوسی و شهید آیت‌الله حکیم، میدان ارتش، خیابان حافظ با راه‌آهن، تقاطع میدان شهید زین‌الدین و تقاطع آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی در بلوار الغدیر طی سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ آغاز خواهند شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
افزایش ۱۰ برابری هزینه ساخت هر تقاطع شهری در قم/ ادامه تونل غدیر تا اردیبهشت تکمیل می‌شود
شناسه : 62899 | انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: تبیین مسائل دستگاه‌های اجرایی می‌تواند موجب امیدآفرینی در جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه بازخورد فعالیت‌های شهرداری در سفره‌های مردم است، مطرح کرد: مردم خدمات شهرداری را در زندگی خود لمس خواهند کرد.

شهردار قم با اشاره به تحقق کامل بودجه شهرداری قم در سال گذشته ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، مراحل متعدد افتتاحیه با رقمی حدود ۱۲ هزار ۹۰۰ میلیارد تومان داشتیم.  

به گفته سقائیان‌نژاد، برای سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری حدود ۴ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد، ولی در اصلاحیه به ۵ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان رسید که این نشان‌دهنده تلاش فراتر از ارقام بودجه است.

وی با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی در کشور و برخی چالش‌های مدیریتی افزود: اگرچه چالش‌های متعددی در مسیرهای اجرایی وجود دارد، اما اجازه ندادیم خللی در کار شهرداری ایجاد شود.

شهردار قم به برگزاری ۱۳ مرحله افتتاح پروژه تا ابتدای سال آینده اشاره کرد و اظهار داشت: دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه در این محدوده زمانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث ۳۵ تقاطع غیرهمسطح شهری در ۵ محور گفت: ۱۶ تقاطع تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و ۶ تقاطع دیگر تا ابتدای سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

به گفته سقائیان‌نژاد، محور فردوسی به عنوان یک محور مهم و بزرگ شهری با طول ۲۵ کیلومتر نیاز به ۱۱ تقاطع غیرهمسطح دارد که دو تقاطع آن به اتمام رسیده و چهار تقاطع امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: تقاطع فردوسی صدوقی نیز تجهیز کارگاه شده و به زودی کلنگ‌زنی می‌شود. همچنین تقاطع‌های فردوسی و شهید آیت‌الله حکیم، میدان ارتش، خیابان حافظ با راه‌آهن، تقاطع میدان شهید زین‌الدین و تقاطع آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی در بلوار الغدیر طی سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ آغاز خواهند شد.

به گفته وی محور دیگر ترافیکی شهر قم محور جمهوری اسلامی است که طولی ۱۷ کیلومتری داشته و پنج تقاطع تا کنون در آن احداث شده است.

شهردار قم یا بیان اینکه ادامه تونل غدیر به میدان سپاه تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده تکمیل می‌شود، افزود: تکمیل مسیرهای دسترسی تقاطع مدافعان سلامت نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به احداث تقاطع غیرهمسطح میدان مرجعیت در سال آینده اضافه کرد: محور عمار یاسر ۶ تقاطع دارد که ۳ تقاطع آن اجرایی شده است و تقاطع میدان سپاه در این محور در مرحله طراحی قرار دارد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به تکمیل محور کبیری ادامه داد: در این محور چهار تقاطع قرار دارد که دو تقاطع در سال آینده آغاز می‌شود.

وی پنجمین محور ترافیکی شهر قم را محور سردار سلیمانی دانست که چهار تقاطع در آن تعریف شده است.  دو تقاطع اجرایی شده و دو تقاطع در دستور کار قرار دارد.

شهردار قم تأکید کرد: ساخت هر تقاطع ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد در حالی که چند سال قبل ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان بود.

سقائیان‌نژاد در ادامه با بیان اینکه ۳۵۴ دستگاه اتوبوس در شهر قم داریم افزود: بعد از کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی به ۸ درصد رسید که امروز این میزان ۱۱ درصد شده است.

وی افزود: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شد که ۱۵ اتوبوس تاکنون تحویل شده که به دلیل اختلاف ال سی با چین تحویل مابقی با تاخیر مواجه شده است.

سقائیان‌نژاد گفت: برای خرید ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی برنامه ریزی خواهیم کرد که در این راستا تسهیلات لازم برای خرید داده خواهد شد که موتورسیکلت های برقی می توانند به بهبود هوای پاک قم کمک کنند.

وی در خصوص مجوز جذب ۸۰ نیرو در شهرداری قم، گفت: آزمون استخدامی جذب ۵۰ نیرو برگزار شد و در صورت نیاز به جذب نیروهای جدید، بازهم از طریق آزمون استخدامی برای جذب نیرو استفاده می‌شود.

وی در ادامه عنوان داشت: پروژه چهل اختران از محل پروژه های ۴۸ هکتاری تامین اعتبار می شود که با سرعت کار دنبال خواهد شد و پشتیبانی بودجه‌ای آن نیز مشخص است.

وی در خصوص مشکل راه اندازی متروی قم نیز گفت: متروی قم امروز مشکل فنی ندارد و تنها مشکل آن واگن است و همه تجهیزات فراهم شده است.

شهردار قم ادامه داد: دو ایستگاه گذری در مسیر متروی قم فعال خواهد بود و مابقی به صورت عبوری و به مرور زمان تکمیل می شوند که تعداد آنان ۶ ایستگاه است.

وی ابراز داشت: برای متروی اصفهان، شیراز و تبریز ۳۱۵ واگن قرارداد وجود داشت که پیشنهاد دادیم قم را جز آنان بگذارند که این امر در دولت تصویب شد اما ذی حسابی وزارت کشور اعلام کرد بحث ریالی است که این تعداد به ۵۵ واگن تبدیل شد و در ادامه مشکلاتی با چین داشتیم که این امر محقق نشد.

سقائیان‌نژاد افزود: هر واگن یک میلیون و ۲۰۰ هزار یوروهزینه دارد و از سوی دیگر چین نمی‌توانست تضمین بدهد که این مباحث ادامه یافت تا اینکه ۵۵ واگن با هزینه سه هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای قم تامین اعتبار و قرارداد آن بسته شد.

شهردار قم افزود: ساخت این تعداد واگن ۱۵ ماه طول می‌کشد و از آنجا که واگن های مشهد و قم یکسان است درخواست کردیم به ما قرض دهند تا وقتی واگن های قم رسید جایگزین شود.

وی عنوان داشت: در این راستا آیت الله مکارم شیرازی نامه ای نوشتند و وزیر کشور هم در حال تلاش هستند تا واگن ها به قم برسد و اگر واگن تأمین شود متروی قم تا پایان سال راه خواهد افتاد که در این بین شهردار مشهد و شش نفر از اعضای شورای مشهد دچار مشکل شدند و رایزنی‌ها بی‌نتیجه ماند.

شهردار قم عنوان داشت: ۵۰ میلیارد تومان به منطقه شش کمک می‌شود تا وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق شهری پیدا کند.

وی اضافه کرد: ۴۰ هکتار فضای سبز در منطقه جمکران مطرح است که ما معتقدیم این محدودیت فضای سبز باید برداشته شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد در عین حال شهرداری در جمکران مستقر است و زیباسازی و تمیزی منطقه دنبال می‌شود و گازکشی‌ها در این منطقه در حال تکمیل است تا شاهد عمران بهتر این منطقه باشیم‌.

شهردار قم عنوان داشت: وضعیت تورم اگر مشخص نباشد سرمایه گذار رغبتی به سرمایه گذاری نخواهد داشت که این امر به تثبیت قیمت ارز و کاهش تورم باز می‌گردد.

شهردار قم گفت: باغ صادقی در منطقه دو شهری قم که قرار بود تبدیل به بوستان بانوان شود به دلیل مشرف‌بودن به بوستان خانواده تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در برخی مناطق شهری از جمله منطقه ۶ افزود: برای این منطقه ۱۶۴ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که ۶۴ درصد این بودجه از مناطق یک و چهار شهری تامین می‌شود.

شهردار قم اضافه کرد: این اتفاقات در مسیر ایجاد توازن منطقه‌ای و عدالت اجتماعی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت پروژه ساماندهی چهل اختران گفت: منابع مالی مورد نیاز این پروژه تأمین شده و با جدیت در حال پیگیری است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.