قم نخستین کلان‌شهر بدون دفن مستقیم پسماند

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: قم نخستین کلان‌شهر کشور بوده که در تحقق هدف عدم دفن مستقیم پسماندهای شهری موفق شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
قم نخستین کلان‌شهر بدون دفن مستقیم پسماند
شناسه : 62665 | انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مهدی اصفهانیان‌مقدم امروز سه‌شنبه ۴ بهمن‌‎ماه در آیین افتتاحیه و بهره‌برداری از ۷ پروژه زیست‌محیطی شهرداری قم با اعتباری بالغ‌بر هزار میلیارد ریال در ادامه مرحله جدید اجرای طرح «قم در مسیر تحول» که با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از سایت پردازش شماره ۲ پسماند بودیم.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از سایت تخمیر موارد آلی در راستای پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی انجام شد، مطرح کرد: مدیریت پسماند با هدف کاهش هزینه‌های تمام‌شده، یکی از دستاوردهای این سایت است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم از افتتاح مرکز اسکان و رفاهی کارکنان مجتمع فرآوری و پردازش البرز یاد کرد و گفت: همچنین بهره‌برداری از سایت تخمیر و دفع تراشه‌های پسماند و رونمایی از مجموعه انیمیشن‌های مرتبط با فرهنگ شهروندی از دیگر برنامه‌های گام دوم اجرای طرح قم در مسیر تحول هستند.

وی ادامه داد: قم نخستین کلانشهر کشور بوده که در تحقق هدف عدم دفن مستقیم پسماندهای شهری موفق شده است.

اصفهانیان مقدم افزود: بهره‌برداری از دو خط پردازش پسماندهای شهری به میزان ۷۰۰ تن در روز موجب شده است تا میزان تناژ پسماندهای دفن مستقیم روزانه در قم به صفر برسد.

وی عنوان کرد: مسئله منابع طبیعی و حفاظت از محیط‌زیست و احساس مسئولیت نسبت به آیندگان در احادیث و روایات مورد تأکید بوده که باید به یک گفتمان در پژوهش‌ها تبدیل شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه در راستای اصلاح سبک زندگی باید اقدامات شایان توجهی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باتوجه به کمبود منابع و بحران‌های انرژی و خشک‌سالی؛ حفاظت از محیط‌زیست باید در اولویت برنامه‌ها و ضوابط قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئله حفاظت از محیط‌زیست جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط‌زیست یک وظیفه عمومی است و باتوجه به اینکه شهرداری‌ها نیز یک محل عمومی هستند، وظایف سنگینی در این عرصه دارند.

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه خدمات شهری، حمل‌ونقل شهری، ترافیک و… دارای پیوست زیست‌محیطی هستند، یادآور شد: در کلانشهر قم در تمامی  مراحل فرایند پسماند دارای هدف و چشم‌انداز هستیم و اقدامات قابل‌توجهی در این راستا انجام‌شده است، چراکه بحث کاهش میزان تولید پسماند یکی از اولویت‌های مهم شهرداری قم است.

وی با اشاره به اینکه در بازه ۵ ساله میزان تولید پسماند در قم را ۱۵ درصد کاهش داده‌ایم، ابراز کرد: مرحله تفکیک پسماند مهم‌ترین مسئله‌ای است که با ارتقا فرهنگ شهروندی توانسته‌ایم تا ۹ درصد میزان تفکیک را شاهد باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه امیدواریم این میزان تفکیک را در سالیان آینده تا ۱۵ درصد افزایش دهیم، اذعان کرد: جمع‌آوری ۷۰۰ تن زباله به‌صورت روزانه از معابر قم صورت می‌گیرد که با تدابیری که اندیشیده شده است، ۹۵ درصد جمع‌آوری به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود که اثرات چشم‌گیری در کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، بیماری‌ها و حفظ سلامت پاکبانان داشته است.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری قم در حوزه انرژی‌های پاک و محیط‌زیست، اظهار داشت: ازجمله آن‌ها می‌توان به احداث بوستان هزار هکتاری، احداث ۳۷۰ بوستان در سطح شهر، احداث یکی از بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور با تنوع ۲۸۰ گونه، احداث کمربند سبز حفاظتی، احداث ۱۵ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲ هزارمگاوات و … اشاره کرد.

اصفهانیان مقدم در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های جامع و کاملی در قم در دستور کار داریم که امیدواریم با اعتبارات فرااستانی و ملی بتوانیم آن‌ها را محقق کنیم.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.