آیت الله سبحانی:

تفسیر قرآن نیازمند نوآوری است نه تکرار مکررات

شهر بیست/ این مرجع تقلید شیعه گفت: از کسانی که دستی بر قلم دارند می خواهم که در تدوین تفاسیر قرآن نوآوری داشته باشند و از تکرار مکررات پرهیز کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تفسیر قرآن نیازمند نوآوری است نه تکرار مکررات
شناسه : 6248 | انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)، آیت الله سبحانی در مراسم رونمایی از تفسیر کوثر که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، ضمن تشکر از دست اندرکاران دارالقرآن علامه طباطبایی، درباره تاریخ تفسیر قرآن کریم اظهارداشت: در جهان شاید کتابی مانند قرآن نباشد که تا این حد تفاسیر متعدد راجع به آن تدوین شده باشد.

این مرجع تقلید افزود: اگر تمام تفاسیری را که در طول ۱۴ قرن ونیم قرن از نزول قرآن راجع به آن نوشته شده را جمع آوری کنند، کتابخانه بزرگی تشکیل خواهد شد زیرا قرآن پیوسته مورد نظر محققان، مفسران و صاحبان تخصص های مختلف بوده و هنوز هم جای بحث دارد و مفسر بعدی می تواند نوآوری در تدوین تفسیر این کتاب بزرگ داشته باشد زیرا مانند طبیعت که فعل خداست پایان ناپذیر است و بشر هر چقدر در این باره تحقیق کند باز جای بحث دارد.

وی گفت: مطلبی از انیشتین خواندم که بیان کرده بود بشر از نردبان علم چند پله بیشتر بالا نرفته و هنوز پله های زیادی برای بالا رفتن وجود دارد لذا طبیعت و قرآن انتها ناپذیر هستند زیرا طبیعت فعل است اگر نهایت ناپذیر است از نظر فکر و استخراج قوانین قرآن هم فعل خداست و هرچقدر بشر روی آن کار کند باز نهایت ناپذیر است.

وی بیان کرد: انواع تفاسیر قرآن مانند تفسیر موضوعی، خصوصیات و حتی تعداد حروف قرآن، شان نزول ها و لغات و معجزات و تمثیل های قرآن نوشته شده است زیرا فعل خداست و فعل خداوند نهایت ناپذیر است و طبیعت در کنار قرآن و قرآن فوق طبیعت است.

آیت الله سبحانی گفت: هنگامی که گویا از حضرت رضا(ع) سوال می کنند که چرا هر چقدر قرآن را می خوانیم باز تازگی دارد؟ می فرمایند قرآن مانند خورشید است که در همه زمان ها می تابد و همه بشرها و امت اسلامی هم تا پایان دنیا از آن بهره می گیرند لذا جای تعجب نیست که چقدر تفسیر نوشته شده زیرا قرآن فعل خدا و نامتناهی است.

وی در ادامه به افزایش اقبال به قرآن پس از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: به حمدالله پس از انقلاب اقبال حوزه علمیه به قرآن بیشتر شده و گویا یک انقلاب در حوزه پدیدار شده و مجمع ها و مجتمع های قرآنی فراوان شده است و یکی از آن ها دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) است.

وی بیان کرد: نخستین باری که پس از فوت علامه به این بیت آمدم گفتم که این خانه از مصادیق آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع ویذکر فیها اسمه» است زیرا این آیه یک معنای اعم دارد و افضل آن بیوت ائمه اطهار است زیرا هنگام نزول این آیه خلیفه اول برمی خیزد و می گوید ما هذه البیوت؟ و پیامبر می فرمایند بیوت انبیاء و خلیفه اول هم سوال می کند که پیامبر این سخن را تایید می کند.

این مفسر قرآن کریم به معنای حقیقی این آیه اشاره کرد و گفت: این آیه یک قضیه حقیقی است و مرتبه اول آن بیوت ائمه و اولیاء الهی است و پس از آن بیوتی مانند بیت علامه طباطبایی است که در آن ایشان سالیان متمادی در ماه رمضان از ابتدا تا پایان آن شب بیداری داشتند.

آیت الله سبحانی در ادامه در مورد تفسیر المیزان علامه طباطبایی اظهار داشت: ایشان سه جلد تفسیر قرآن را در تبریز نوشتند که آقایی بسیاری روایات را انکار می کرد و ایشان تلاش کرد روایات را از آیات قرآن جدا کند و از آیات روایات را استخراج کردند.

وی افزود:‌ علامه طباطبایی در سال ۱۳۲۵ شمسی به دلیل قائله آذربایجان به قم آمدند و نوشتن تفسیر را از نو آغاز کردند و در سال ۱۳۳۱ اولین جلد تفسیر المیزان را به چاپ رساندند و در سال ۹۳ هجری قمری آخرین جلد آن به چاپ رسید.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه تفاسیر قرآن فراوان است و هر تفسیری نکات قوتی دارد که من به برخی از نکات قوت تفسیر شیخ یعقوب جعفری اشاره می کنم، گفت: این تفسیر ۱۲ جلدی به نام ۱۲ امام است و ترجمه روان و تا حدی آزاد دارد که در عین حال سعی شده مفهوم آیه رسا باشد.

وی افزود: ترجمه ها مختلف است اما ترجمه در تفسیر ایشان به جز موارد استثنایی، فاقد پرانتز است و در این تفسیر از کلمات فارسی جدید خیلی استفاده نشده و کلمات عامیانه عربی آورده شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون گرفتار رسم الخط عثمانی هستیم که اهل تسنن اصرار بر آن دارند که محفوظ باشد ولو خواندن آن مشکل باشد گفت: شیخ جعفری در این تفسیر معترض به این رسم الخط شده و این امر تحریف قرآن نیست زیرا قرآن را از تحریف حفظ کرده اما مشکلات خواندن را برطرف کرده است.

آیت الله سبحانی افزود: نکته بعد اینکه مخاطب را در تفسیر خود گیج نمی کند و نکته دیگر اینکه به تبعیت از علامه طباطبایی در زمینه کلامی، اخلاقی و فقهی دارد.

وی تاکید کرد: این تفسیر در مورد آیه ۳ سوره نور یک بحثی دارد که از علما می خواهم آن را مطالعه کنند.

وی در پایان گفت: از زحمات شیخ جعفری که بیش از ۵۰ سال است وی را می شناسم درس خوان، باتقوا، اهل قلم و مدت ها در مجله مکتب اسلام همکار ما بود تشکر می کنم و از کسانی که دستی بر قلم دارند می خواهم که در تدوین تفاسیر قرآن نوآوری داشته باشند و تکرار مکررات نداشته باشند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.