در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)؛

تفسیر کوثر رونمایی شد

شهر بیست/ تفسیر دوازده جلدی «کوثر» در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) رونمایی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تفسیر کوثر رونمایی شد
شناسه : 6245 | انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)، مراسم اعزام مفسران قرآن کریم در ماه رمضان و رونمایی از تفسیر کوثر تألیف آیت الله یعقوب جعفری با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید و اساتید سطح عالی حوزه علمیه در بیت علامه طباطبایی(ره) مفسر بزرگ قرآن کریم در قم برگزار شد.

در این مراسم مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه تفسیر ۱۲ جلدی کوثر بسیار گرانقدر و ارزشمند و حاصل ۲۲ سال تلاش آیت الله جعفری است، اظهارداشت: نگارش تفسیر قرآن اقدام سخت و بزرگی است و علامه طباطبایی(ره) هم برای تفسیر المیزان ۲۳ سال روزی ۱۶ ساعت تلاش کردند و امیدواریم این تفسیرهایی که با تلاش وافر علما نوشته شده است مورد استفاده علاقمندان به قرآن قرار گیرد و اساتید معظم تفسیر نیز هر کدام اهتمامی بر نگارش تفسیر سور و آیات قرآن داشته باشند.

مرتضی نجفی قدسی افزود: ما مفتخریم که علامه طباطبایی تفسیر قرآن را در حوزه های علمیه رونق بخشیدند و شاگردان ایشان هم این راه را ادامه دادند و حضرت آیت الله سبحانی هم دوره ای کامل از تفسیر قرآن در ۱۴ جلد به نام تفسیر منشور جاوید را تالیف کرده اند که بسیار محل رجوع علما، فضلا و پژوهشگران قرآنی است.

*برای تفسیر قرآن باز هم جای کار هست / ۲۲ سال برای تفسیر کوثر صرف کردم

مؤلف تفسیر ۱۲ جلدی کوثر نیز به عنوان سخنران بعدی این مراسم اظهار داشت: طبق آیات ابتدایی سوره «الرحمان» نخستین نعمت حتی پیش تر از خلقت انسان، آموزش قرآن است و بنده ۲۲ سال از بهترین دوران زندگی ام را صرف نگارش این تفسیر کردم.

آیت الله یعقوب جعفری به دلیل نگارش این تفسیر، با وجود تفاسیر متعدد قرآن پرداخت و گفت: نخست این تفسیر را نوشتم تا یک عنوان تفسیر بر تفاسیر شیعه اضافه شود و مهمتر اینکه عظمت قرآن به حدی است که هر چقدر تفسیر از آن نوشته شود به گونه ای نیست که تمام حرف ها زده شود و باز هم جای کار دارد

*پس از انقلاب، انقلاب قرآنی در حوزه پدیدار شد / پس از انقلاب اقبال حوزه علمیه به قرآن بیشتر شده

آیت الله سبحانی نیز در این مراسم ضمن تشکر از دست اندرکاران دارالقرآن علامه طباطبایی، درباره تاریخ تفسیر قرآن کریم اظهارداشت: در جهان شاید کتابی مانند قرآن نباشد که تا این حد تفاسیر متعدد راجع به آن تدوین شده باشد.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه تفاسیر قرآن فراوان است و هر تفسیری نکات قوتی دارد که من به برخی از نکات قوت تفسیر شیخ یعقوب جعفری اشاره می کنم، گفت: این تفسیر ۱۲ جلدی به نام ۱۲ امام است و ترجمه روان و تا حدی آزاد دارد که در عین حال سعی شده مفهوم آیه رسا باشد.

وی افزود: ترجمه ها مختلف است اما ترجمه در تفسیر ایشان به جز موارد استثنایی، فاقد پرانتز است و در این تفسیر از کلمات فارسی جدید خیلی استفاده نشده و کلمات عامیانه عربی آورده شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون گرفتار رسم الخط عثمانی هستیم که اهل تسنن اصرار بر آن دارند که محفوظ باشد ولو خواندن آن مشکل باشد گفت: شیخ جعفری در این تفسیر معترض به این رسم الخط شده و این امر تحریف قرآن نیست زیرا قرآن را از تحریف حفظ کرده اما مشکلات خواندن را برطرف کرده است.

*۶۲ استاد سطح عالی حوزه برای تبلیغ در ماه رمضان اعزام می شوند

در ادامه این مراسم معاون تبلیغ مجمع عالی تفسیر قرآن کریم در خصوص اعزام تخصصی اساتید حوزه علمیه در ماه مبارک رمضان ۹۸ ، اظهارداشت: در سال جاری ۶۲ نفر بر اساس سهمیه اعزام خواهند شد و برخی مراکز کلان شهرها و بخصوص شهرهایی که بقاع متبرکه و فعال دارند تا پنج استاد اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام حسین بنیادی با اشاره به اعزام اساتید به خارج از کشور نیز گفت:‌ با تمام تلاش هایی که داشتیم به دلیل مسائل اقتصادی کشور تنها پنج نفر از اساتید حوزه به قزاقستان، اتیوپی، عراق، سوریه و لبنان اعزام خواهند شد.

وی در مورد اعزام حمایتی ۱۰۰ نفر از اساتید نیز گفت: اساتیدی که در دفتر تبلیغات پرونده تبلیغی دارند هر محلی که قصد دارند مشرف شوند نامشان را بدهند که با هماهنگی ما اقدامات صورت گیرد.

وی بیان کرد: در سال جاری ۶۰ برنامه تلویزیونی تفسیری با موضوعات مختلف انجام شده است.

*رشد ۲۰ درصدی درس های قرآن کریم در حوزه های علمیه در سال جاری

مدیر مدرسه عالی قرآن کریم نیز در ادامه این مراسم اظهارداشت: در سال جاری شاهد رشد ۲۰ درصدی درس های قرآن کریم بودیم و هم اکنون ۶۱۰ درس قرآنی در مراکز رسمی حوزه علمیه با حضور اساتید با سابقه بیش از پنج سال در دروس خارج داریم که این امر دستاورد مهمی است.

حجت الاسلام سید مرتضی میرکتولی افزود:‌ در سال جاری درس های نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) و شرح صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) در حوزه افتتاح و قریب ۵۰ درس نهج البلاغه و صحیفه ثبت شده است.

در پایان این مراسم نیز تفسیر قرآنی ۱۲ جلدی کوثر شیخ یعقوب جعفری توسط آیت الله جعفر سبحانی و با حضور سید باقر گلپایگانی، سید ریاض حکیم، آیت الله واعظ موسوی رئیس انجمن تبلیغ حوزه ، آیت الله بطحایی گلپایگانی عضو مجلس خبرگان رهبری ، آیت الله فقیهی و آیت الله نجم الدین طبسی از اعضاء جامعه مدرسین حوزه و جمعی از اساتید عالی تفسیر قرآن کریم رونمایی شد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.