به میزبانی حوزه هنری قم

«دوران زندگی» نقد شد

شهر بیست/ کتاب «دوران زندگی» در نخستین نشست از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان با عنوان «رنگین کتاب» برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«دوران زندگی» نقد شد
شناسه : 6144 | انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، نخستین نشست از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان با عنوان «رنگین کتاب» با نقد کتاب «دوران زندگی» نوشته حاتم ابتسام برگزار شد.

در ابتدای این نشست که در سالن سوره حوزه هنری استان قم برگزار شد، محمدحسین عاملی مجری کارشناس برنامه به معرفی کتاب «دوران زندگی» پرداخت و این کتاب را که به زندگی پیامبران از آدم تا حضرت خاتم(ص) می‌پردازد، کتابی خوش‌خوان و مفید دانست.

وی نوشتار کتاب را مشابه آیات قرآن توصیف کرد که جملات سطر به سطر و پیاپی می‌آیند. عاملی تصریح کرد: « این کتاب در دو چاپ، یکی با چاپ رنگی و آکاردئونی راهی بازار نشر شده و نمونه‌ی دیگر با نقاشی‌های سیاه و سفید و به صورت لاین که قابلیت رنگ آمیزی دارد.» وی در معرفی دیگر دست‌اندرکاران تهیه کتاب نیز خاطرنشان کرد: «سعید سعادت مدیر هنری کتاب بوده‌است و خانم منصوره محمدی تصویرگر کتاب است. این کتاب در بخش تصویرگری یک اثر هنری کامل است و  در صفحات آن شاهد تصویرسازی‌ با جزئیات فراوان از داستان‌های کتاب هستیم.»

بسیاری از کارهای خوب دنیا در حوزه کتاب و سریال سفارشی هستند

در ادامه حاتم ابتسام نویسنده کتاب که تحصیلکرده در مقطع کارشناسی تاریخ و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و علاوه بر نویسندگی، ویراستاری را هم در سابقه کاری خود دارد درباره ایده نگارش کتاب گفت: «سفارش دهندگان کتاب نمونه‌ی کتاب را نمایشگاه روسیه با کیفیتی پائین دیده‌بودند که به تاریخ مسیحیت می‌پرداخت و تیراژی نزدیک به ۱ میلیون نسخه داشت. با ایده این کتاب و با موضوع زندگی پیامبران کار به بنده سفارش داده شد که با افتخار پذیرفتم. بر خلاف تصور رایج هم کار سفارشی را کار بدی نمی‌دانم چرا که بسیاری از کارهای خوب دنیا در حوزه کتاب و سریال سفارشی هستند.»

وی درباره نگارش کتاب هم تصریح کرد:« اتفاقا شکل کار به فرهنگ هنری ما و پرده‌خوانی نزدیک است. این کتاب در واقع پرده‌ای‌ست مملو از تصاویر پیامبران. در این کتاب به این سوال پاسخ می‌دهیم که پیامبران برای ظهور منجی بشریت چه‌کرده‌اند؟ در نگارش کتاب سعی کردم متن گویا  و روان باشد و این کار سختی بود چرا که کار باید با ۳۰۰۰ کلمه کار تمام می‌شد و در عین حال باید اسم پیامبران اولوالعزم هم می‌آمد. متن سال ۱۳۹۴  نوشته شد و سال ۱۳۹۶ توسط انتشارات جمکران منتشر شد.»

 

اولین رسالت کتاب کودکان لذت بردن در کنار آموزش است

در بخش نقد نیز زهرا عبدی نویسنده و منتقد ادبی آثار کودک و نوجوان به بررسی این اثر داستانی پرداخت و خاطر نشان کرد: « معمولا در کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی، عناصر داستان گفته می‌شود اما اثر داستانی خوبی خلق نمی‌شود مگر اینکه اندیشه‌ای پشت کار باشد. در در مورد این کتاب ایده و اندیشه خوبی وجود دارد.»

وی در ادامه با اشاره به کپی‌برداری ایده این کتاب از نمونه‌ا‌ی مشابه نیز تصریح کرد: «کپی گرفتن لزوما ایرادی ندارد. اینکه ایده‌ای گرفته شود و بومی شود اتفاقا خوب است. ما آنقدر در زمینه نشر خلاء داریم که من کپی‌برداری درست در این زمینه‌ها را ایراد نمی‌دانم. فقط در زمینه کتاب زندگی پیامبران و آثار مذهبی باید دقت کرد که اولین رسالت کتاب کودکان لذت بردن در کنار آموزش است.»   

 

 

 

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.