مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم عنوان کرد

تهدید سیل در قم به فرصت تبدیل شد/ احداث بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری در قم

شهر بیست/ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: طی چند سال گذشته بیش از 500 سازه آبخیزداری در نقاط مختلف استان قم احداث شده است که نقش مهمی در کنترل و تنظیم سیلاب در بالادست شهر قم را داشتند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تهدید سیل در قم به فرصت تبدیل شد/ احداث بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری در قم
شناسه : 6125 | انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید محمدتقی سجادی در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران قم از طرح های آبخیزداری در بخش های جعفریه و خلجستان، هدف از برگزاری این رویداد را آشنایی اصحاب رسانه از پروژه های آبخیزداری و بازتاب آن برای آحاد مختلف مردم عنوان کرد و گفت: میزان بارندگی های امسال بیش از حد تصور اتفاق افتاد و متأسفانه در برخی از نقاط کشور مشکلاتی را ایجاد کرد ولی خوشبختانه با توجه به اجرای پروژه های آبخیزداری در بالادست حوزه‌ها، ما مشاهده کردیم در استان قم نه تنها خسارت خاصی بر اثر وقوع این بارندگی و روان آب ها رخ نداد، بلکه توانستیم این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و بخش قابل توجهی از جریانات ناشی از بارش را کنترل و هدایت و تنظیم کنیم.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از سیلاب‌ها فرصت پیدا کرد به سفره های آب زیرزمینی تزریق شود و نه تنها منابع تولید و منابع پایه ما در بخش کشاورزی که چاه ها و قنوات هستند بهبود پیدا کنند، بلکه به نوعی باعث جلوگیری از خسارت به تأسیسات پایین دست شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: ما طی ده سال گذشته به شدت دچار خشکسالی بودیم و همین امر موجب توسعه بیابان شده بود که امیدواریم با بارندگی های امسال و پوششی که ایجاد شده وضعیت کنترل شود.

سجادی افزود: نتیجه توسعه بیابان، گسترش کانون های گردوغبار در استان ما بوده و متأسفانه تعداد روزهایی که گردوخاک داشتیم به شدت افزایش پیدا کرده بود که امیدواریم با وضعیت رطوبتی که در سطح خاک در مراتع استان ایجاد شده و پوشش گیاهان یک ساله و چندساله ای که به صورت بی سابقه گسترش یافته، آن معضل هم تا حدودی کترل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طی چند سال گذشته، ۵۰۳ سازه آبخیزداری در نقاط مختلف استان قم اجرا شد، تصریح کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته، بیش از یکصد میلیون متر مکعب از سیلابی که در بالادست حوزه های آبخیز اتفاق افتاد، از طریق این سازه ها تنظیم و هدایت و کنترل شد و حدود ۳۰ میلیون متر معکب به سفره های زیرزمینی تزریق شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم تصریح کرد: بیش از ۲۳۰ سازه در سه سال اخیر اجرا شده است که به طور عمده نقش کنترلی و تنظیمی سیلاب در بالادست شهر قم را داشتند که قریب به سی میلیارد تومان در این راستا هزینه شده است.

سجادی افزود: در قم از یک میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی، حدود یک سوم تحت پوشش پروژه های آبخیزداری قرار گرفته که با توجه به رویکرد دولت و کلیت نظام روی توسعه پروژه های آبخیزداری، به فرمان رهبر انقلاب از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۷، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به امر اجرای پروژه های آبخیزداری در کشور اختصاص یافت و در سال ۹۸ هم این عدد به دو برابر رشد یافت.

وی ادامه داد: امیدواریم این فرصت هم به صورت مضاعف در استان ما فراهم شود که طی ۵ سال آینده در کل سطوحی که امکان تهدید از ناحیه سیلاب داریم، پروژه‌های متناسب و اولویت دار اجرا شوند و تأسیسات شهری و روستایی و کشاورزی در مقابل سیلاب های با دوره بازگشت یکصدساله ایمن شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: فعالیت های آبخیزداری در سال ۹۷، در شش حوزه بالادست شهر قم اجرا شد و امیدواریم در سال جاری نیز در شش حوزه دیگر شاهد آغاز فعالیت‌های آبخیزداری باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.