آسیب‌شناسی کوچ مخاطب در رسانه‌های شهروندی/ خانه گفتمان شهر قم احیا شود

خبرنگار حوزه مدیریت شهری با اشاره به اثرات تحولات سریع عرصه رسانه بر مطالبه‌گری عرصه شهروندی، گفت: بزرگان و نخبگان قم باید برای تجدید حیات رسانه در این شهر فکری کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آسیب‌شناسی کوچ مخاطب در رسانه‌های شهروندی/ خانه گفتمان شهر قم احیا شود
شناسه : 60789 | انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، زینب آخوندی در جلسه چهارصدوچهل‌وهشتم بنیاد قم‌پژوهی با موضوع «نقش رسانه و نهادهای اجتماعی در توسعه شهری قم»، اظهار داشت: از دیرباز رسانه با نقد شهری توانسته در تکوین شهرسازی نقش مؤثری ایفا کند.

وی با اشاره به شکل‌گیری جنبش‌های شهری مختلف در طول تاریخ در شهرهای بزرگ جهان، افزود: از دهه ۱۹۶۰ میلادی اتفاقات مهمی در زمینه کنشگری شهروندان در ساخت و بازسازی فضاهای شهری رخ داده و شهروندان در جهان آموخته‌اند که از طریق کنشگری اجتماعی می‌توانند در سرنوشت خود سهیم باشند.

این خبرنگار حوزه مدیریت شهری با اشاره به اینکه شهرها باید برای مردم ساخته شوند نه اینکه تنها در خدمت سرمایه سالاری باشند گفت: وقتی صحبت از مردم می‌کنیم، منظور تمام گروه‌ها و اقشار اجتماعی بدون توجه به طبقه اقتصادی، جنسیت، قومیت، وضعیت جسمانی و … است.

وی ادامه داد: تمام این اقشار حق دارند فضاهای شهری مناسب با خود را داشته و در تصمیمات مهم زندگی شهری دخیل باشند.

این خبرنگار حوزه مدیریت شهری با اشاره به نقش رسانه در کنشگری شهروندی گفت: در دنیای امروز که رسانه در مسیر تحول خیلی سریع قرار گرفته است، این مسئله با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده و دیگر نقش آفرینی از طریق رسانه به شکل سنتی امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار داشت: مک لوهان در دهه هفتاد میلادی از تأثیر پلتفرم بر محتوا سخن گفت و جمله معروف «رسانه همان پیام است» را طرح کرد. تحقق این کلام امروز آشکار شده است؛ چرا که کوچ مخاطب از مطبوعات به فضای مجازی اثر کاملا روشنی بر مسئله مطالبه‌گری شهروندی گذاشته و این پدیده را تغییر شکل و محتوا داده است.

آخوندی با اشاره به اینکه حوزه عمومی که هابرماس از آن سخن می‌گفت امروز تغییر شکل یافته است ادامه داد: تغییر زیست بوم رسانه‌های شهروندی بر محتوای ارائه شده در این رسانه‌ها تاثیر غیر قابل انکاری گذشته است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی فرصت تحلیل و تعمیق در مطالب را از مخاطب سلب کرده است گفت: در این دوران باید به دنبال شکل جدید و بروز شده از مطالبه‌گری شهروندی باشیم که به ما فرصت بیشتری برای فکر کردن به جهان پیرامون و صحبت کردن درباره چالش‌های آتی و کنونی را بدهد.

این خبرنگار مدیریت شهری اظهار کرد: بسیاری از پیگیری‌ها برای احقاق حقوق عامه در توسعه شهری امروز شخص محور شده درحالی‌که خاصیت حرکت‌های اجتماعی در استمرار و پیگیری مطالعه شده و دقیق است.

وی با اشاره به آغاز انتشار روزنامه استوار در قم از سال ۱۳۱۴ گفت: قم شهری برجسته از نظر وجود فرهیختگان و فعالان صنعت چاپ و نشر است و وضعیت فعلی رسانه‌ای زیبنده این شهر نیست.

آخوندی به پژوهش‌های انجام شده در حیطه مصرف رسانه‌ای مردم قم اشاره کرد و افزود: بیشترین توجه در حال حاضر نسبت به شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته و مردم قم بسیار کمتر از گذشته مطبوعات و خبرگزاری‌ها را مرجع قرار می‌دهند.

این فعال حوزه مدیریت شهری خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی برای نجات نقد شهری و احیای آن باید فکر عاجلی داشت چرا که بدون بیان دیدگاه‌های شهروندان و نخبگان در موضوعات مختلف، تصمیمات یکطرفه و از بالا به پایین خواهد بود که نمونه‌هایی از آن قابل مشاهده است.

وی به وعده دولت در ایجاد خانه گفتمان شهر در قم اشاره کرد و عنوان داشت: اینگونه وعده‌ها باید پیگیری شده و به ثمر برسند چرا که فعالان حوزه مدیریت شهری در حال حاضر پایگاهی برای تبادل نظر و تریبونی برای گفت‌وگو با مسئولان ندارند.

در ادامه این جلسه اعضای حاضر بنیاد قم‌پژوهی به تحلیل وضعیت رسانه در شهر قم پرداخته و از لزوم تقویت روزنامه‌نگاری تحلیلی و شهری سخن گفتند. ضرورت گردآوری تاریخ مکتوب شهرسازی شهر قم با تکیه بر مطبوعات استان موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

آسیب‌شناسی کوچ مخاطب در رسانه‌های شهروندی/ خانه گفتمان شهر قم احیا شود

آسیب‌شناسی کوچ مخاطب در رسانه‌های شهروندی/ خانه گفتمان شهر قم احیا شود

آسیب‌شناسی کوچ مخاطب در رسانه‌های شهروندی/ خانه گفتمان شهر قم احیا شود

آسیب‌شناسی کوچ مخاطب در رسانه‌های شهروندی/ خانه گفتمان شهر قم احیا شود

نوشته های مشابه
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم و مسجد جمکران
«تگرگ» روی میز تدوین رفت
نرخ جدید پارکینگ‌های عمومی شهر قم اعلام شد
طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
مجتمع آب درمانی در قم به‌زودی افتتاح می‌شود
اتمام پروژه احداث کمربندی بلوار خداکرم تا شهریور سال آینده
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.