در آستانه روز جهانی معلولان مطرح شد؛

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

شهر قم یکی از اهداف خود را تبدیل شدن به شهری پذیرا و امن برای افراد دارای معلولیت می‌داند اما رسیدن به این هدف به سادگی ممکن نیست و زمان و هزینه نیاز دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان
شناسه : 60701 | انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹   پرینت

شهر بیست/ سرویس اجتماعی: در آستانه روز جهانی افراد دارای معلولیت، نشست هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی زیست افراد دارای معلولیت در شهر به همت اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم و با حضور معاون فنی و عمرانی شهرداری، معاون شهرسازی و معماری، نمایندگان انجمن‌های افراد دارای معلولیت و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم با مدیریت عباس حلوایی‌زاده در این جلسه با ارائه گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده شهرداری در سال‌های اخیر و همچنین طرح‌های در حال احداث این معاونت در راستای مناسب‌سازی ابنیه، معابر و بوستان‌ها خبر داد.

حلوایی‌زاده با اشاره به اینکه دغدغه و تلاش مجموعه فنی و عمرانی شهرداری در پایه‌ریزی و طراحی اماکن عمومی این است که رفاه و شرایط افراد دارای معلولیت در شهر را نیز در نظر بگیرد، گفت: در مجموع مناسب‌سازی ۲۱ پیاده‌راه که تعدادی از آنها از جمله پیاده‌راه خیابان باجک، پیاده‌راه بلوار امین و صدوقی انجام شده و تعدادی از این طرح‌ها نیز در حال انجام است.

وی همچنین در این خصوص افزود: مناسب‌سازی ۱۷ بوستان و ۱۲ ساختمان و ابنیه از دیگر اقدامات این معاونت است که در نظر گرفتن سامانه ویلچرگذر، مسیر ویژه نابینایان، ساخت سرویس بهداشتی ویژه معلولان و دسترسی‌های مناسب از جمله اقداماتی است که در طراحی‌ها دیده شده است.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

مجید متین‌فر معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در این نشست با اشاره به کافی نبودن خدمات رفاهی و امکانات ویژه معلولان در شهر، گفت: شناخت آسیب‌های این حوزه و تعامل با جامعه هدف می‌تواند مسیر را برای بهبود شرایط هموار کند.

وی همچنین از اهمیت مسئله مناسب‌سازی در برنامه‌ریزی شهرداری قم گفت و افزود: مدیریت شهری با کمک سایر نهادها باید در این حوزه با جدیّت وارد شود و مجموعه شهرداری نیز در این خصوص اقدامات قابل توجهی انجام داده و برنامه‌ریزی‌های آینده نیز حکایت از توجه به این بخش دارد.

متین‌فر در خصوص اقدامات معاونت شهرسازی و معماری در خصوص زیست افراد دارای معلویت گفت: ما تلاش کردیم تا نقشه پراکندگی معلولان در سطح استان و مناطق قم را احصا کنیم تا مناسب‌سازی را بر اساس نیاز جامعه هدف انجام دهیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از تدوین دستورالعملی با عنوان کمیته مناسب‌سازی شهرداری قم در سال جاری خبر داد و گفت: پیگیری جهت عملیاتی شدن و اجرای بودجه‌های مصوب شهرداری و مصوبات استانی مرتبط با مناسب‌سازی، نظارت و ارزیابی میزان تحقق ضوابط، مصوبات و سیاست‌های ابلاغی استانی و کشوری، ایجاد انسجام، وحدت رویه و جلوگیری از فعالیت‌های موازی در انجام امور مناسب‌سازی در مناطق و سازمان‌ها از جمله اهداف این دستورالعمل است.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

همچنین در این مراسم حسین شعبان‌زاده، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، نصب بیش از ۱۱۰ تابلو ویژه محل عبور و مرور معلولان و تابلو مخصوص سامانه‌های ویلچررو در مناطق هشت‌گانه شهر را از جمله اقدامات این سازمان در خصوص افراد دارای معلولیت عنوان کرد و گفت: توسعه و ایجاد محیط‌های مناسب شده بدون مانع برای همه آحاد جامعه با ظرفیت‌های جسمی و حرکتی، ذهنی و روانی متفاوت اقدامی ضروری است.

وی توجه ویژه به بحث افراد دارای معلولیت را یادآور شد و گفت: توجه به این مسئله امکان توانمندسازی، حضور و مشارکت آن‌ها را در فعالیت‌های مختلف اجتماعی فراهم می‌آورد. از این رو، حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، ضمن انجام پیگیری‌های متعدد در راستای مناسب‌سازی و ایمن‌سازی معابر و گذرگاه‌های عرضی عابر پیاده جهت استفاده معلولین و سالمندان در مناطق هشت‌گانه در بودجه سال جاری نسبت به پیش‌بینی ردیف‌های همچون اجرای طرح هندسی تقاطع‌های چراغ‌دار در مناطق به صورت همسطح، ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، خرید و نصب تابلوهای مانند محل پارک معلولین و …، خرید خدمات پل‌های عابرپیاده و تجهیز آنها به آسانسور اقدام کرده است.

شعبان‌زاده همچنین تحقق «شعار برابرسازی فرصت‌های شغلی و آموزشی به صورت یکسان برای همه افراد جامعه» را یکی از اهداف مهم مورد نظر شهرداری و معاونت حمل‌ونقل دانست.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

در ادامه آقای باقری مدیر مؤسسه جلوه امید و عضو انجمن نابینایان قم ضمن تشکر از اقدامات انجام شده شهرداری و همچنین تغییر نگرش حاکم بر فضای مدیریتی، گفت: لازم است برای هر طرح عمرانی و خدمات عمومی اعم از احداث معابر ویژه افراد نابینا یا دارای معلولیت و بوستان‌ها، یک فرد معلول نیز کنار مهندسان و طراحان قرار بگیرد تا سازه‌ها را مورد ارزیابی و تست قرار دهد.

وی در این خصوص افزود: این اقدام هم به کارایی بیشتر اقدامات برای معلولان کمک می‌کند و هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود چرا که ممکن است طرحی بدون مشورت و تست‌های لازم اجرا شود اما در مرحله عمل قابل استفاده برای جامعه هدف نباشد.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

همچنین مجید شکوری عضو انجمن ضایعات نخاعی قم با اشاره به نا کافی بودن و استاندارد نبودن سامانه‌های ویلچررو احداث شده در سراسر شهر، گفت: لازم است اقدامات را از ساختمان های اصلی شهر مثل بهزیستی و شهرداری و سایر ارگان‌ها شروع کنیم چرا که یک فرد ویلچری برای تردد در همین ساختمان‌ها نیز دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: استفاده از افراد دارای معلولیت به عنوان مشاور و همراه تیم‌های طراحی و ساخت‌وساز در شهر باعث می شود این سازه‌ها استانداردهای مورد نظر این افراد را در نظر بگیرد و برای آنها قابل استفاده باشد.

شهر برای تمام شهروندان است/ لزوم اصلاح ساختارهای شهری به نفع اقشار کم‌توان

دکتر نعیمه پورمحمدی اخلاق پژوه و پژوهشگر حوزه معلولیت نیز تغییر نگرش‌های فرهنگی و عمومی در خصوص زیست افراد دارای معلولیت را مد نظر قرار داد و گفت: تا زمانی که یک فرد معلول از طرف جامعه طرد شود و نگاه های افراد جامعه به او مثل یک فرد غیر طبیعی با بدنی متفاوت باشد، مناسب‌سازی‌های شهری امری بی‌فایده خواهد بود.

وی، توانمندسازی و حضور فعال معلولان در جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای رسیدن به این مهم نیاز به تغییر نگرش در خصوص حق حیات و زیست معلولان داریم. بدین معنا که ما حق نداریم به دلیل سالم بودن و دارا بودن بدن و توانمندی متفاوت در مقایسه با این افراد حق زندگی اجتماعی، اشتغال، تحصیل و سایر فعالیتهای آنها را بگیریم.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.