توجه به الزامات پدافند غیرعامل در طراحی و ایجاد فضاهای شهری قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بر توجه به الزامات پدافند غیرعامل در طراحی و ایجاد فضاهای شهری قم تأکید کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
توجه به الزامات پدافند غیرعامل در طراحی و ایجاد فضاهای شهری قم
شناسه : 60565 | انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان با تأکید بر اینکه امروزه در تمام بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی، تهدیدهای مناطق شهری به‌عنوان یک پدیده معمول شناخته می‌شود اظهار کرد: به همین خاطر ارائه برنامه‌هایی به‌منظور کاهش اثرات ناشی از آن بر شهرها ضروری است.

وی با اذعان به اینکه در حال حاضر در طرح‌های توسعه شهری برای موضوعات مهم مدیریت شهری از قبیل نظام کاربری‌ها و حمل‌ونقل برنامه‌ریزی لازم به عمل می‌آید تصریح کرد: اما امروز این طرح‌ها نشان می‌دهد که مباحث دفاعی و امنیت شهر در آن سهم قابل‌ملاحظه‌ای ندارند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، کمبود فضاهای امن در شهرها و محیط‌های مسکونی را سبب ایجاد مخاطرات بسیاری برای ساکنین آن‌ها در هنگام بروز بحران دانست و افزود: به همین منظور در راستای اجرای تدابیر پدافند غیرعامل جهت تحکیم مبانی معماری دفاعی با طراحی هوشمندانه این‌گونه فضاها در قالب فضاهای سبز و پارک‌ها، می‌توان تا حدود زیادی از آسیب‌پذیری در شرایط بحرانی جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: با مدنظر قرار دادن ابعاد پدافند غیرعامل و تمرکز بر راهکارهای طراحی و برنامه‌ریزی کالبدی، چارچوبی سه بخشی ارائه می‌شود که این چارچوب شامل راهکارهای طراحی و برنامه‌ریزی در بعد مکان‌یابی، طراحی محوطه داخلی مجموعه و طراحی ساختمان‌های کلیدی آن است.

جوادیان با تأکید بر اینکه فضاهای سبزی در قم ایجادشده که از منظر پدافند غیرعامل در زمان بحران‌ها قابل‌استفاده است عنوان کرد: بوستان‌های فدک و غدیر با دیدگاه کمپ اضطراری در شهر قم طراحی و ایجادشده‌اند و تلاش شده تا حد امکان الزامات پدافند غیرعامل و امکانات لازم برای استفاده مردم در زمان بحران‌ها در آن‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تلاش مجموعه مدیریت شهری در قم بر این است که بوستان‌ها و فضاهای عمومی شهری در عین ظرفیت تفریحی، دارای الزامات پدافند غیرعامل نیز باشند خاطرنشان کرد: فضاهای سبز، بوستان‌ها و فضاهای عمومی شهری ازجمله محل‌های رجوع مردم در زمان بحران هستند و به همین خاطر با این دیدگاه تلاش شده بوستان‌های جدید قم طراحی‌شده و بوستان‌های قدیمی نیز بهسازی شوند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.