نقش پررنگ قیام میرزا کوچک جنگلی در جلوگیری از تجزیه ایران

عضو علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه اگر قیام میرزا و نهضت جنگل نبود امروز چیزی به نام ایران و دولت جمهوری اسلامی نداشتیم، گفت: برنامه تجزیه انگلستان همان موقعی آشکار شد که می‌خواستند خوزستان را از ایران جدا کنند اما زور آن‌ها نرسید چراکه امثال میرزا کوچک خان حضور داشتند و با تلاش خود مانع اقدام دشمن شدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نقش پررنگ قیام میرزا کوچک جنگلی در جلوگیری از تجزیه ایران
شناسه : 60331 | انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رمضان نرگسی امروز در کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۲۹۶ جنگ جهانی به انتها می‌‌رسد، انلگیس پیروز، عثمانی شکست خورده و روس درگیر انقلاب می‌شود و انگلیس خود را آماده می‌کند که ایران را زمینه استعمار بزرگ خود کند چراکه هند و عراق و خلیج فارس در تصرف انگلستان است و برنامه انگلستان تجزیه ایران است.

وی اضافه کرد: پیروان میرزا کوچک خان، رشت را از دست انگلیسی‌ها درآوردند و دشمن به دنبال بمباران رشت بود اما میرزا شهر را تخلیه کرد تا مردم کشته نشوند.

این پژوهشگر تاریخی از ایجاد قطحی بزرگ توسط انگلستان در ایران یاد کرد و گفت: گیلان درگیر مشکل قحطی نشد و میرزا کوچک خان ماهی ۱۰ هزار دلار کمک برای قحطی‌زدگان ایران ارسال کرد؛ گیلانی‌ها مدیون فرهنگ مقاومت بودند و اگر این مقاومت شکل نمی‌گرفت مردم گیلان هم از قحطی می‌مردند.

عضو علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر نهضت جنگل نبود امروز چیزی به نام ایران و دولت جمهوری اسلامی نداشتیم چراکه دشمن به دنبال تجزیه ایران و تکه پاره کردن کشور بود.

رمضان نرگسی یادآور شد: برنامه تجزیه انگلستان همان موقعی آشکار شد که می‌خواستند خوزستان را از ایران جدا کنند، برنامه تجزیه ایران را داشتند اما زور آن‌ها نرسید چراکه امثال میرزا کوچک خان حضور داشتند و با تلاش خود مانع اقدام دشمن شدند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.