انتقاد مدیر کتابفروشی«دنیای کتاب» از طرح غیرحضوری خرید کتاب

حسین قوامیان مدیر کتابفروشی دنیای کتاب قم با انتقاد از طرح جدید مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جایگزین کردن طرح غیرحضوری خرید کتاب به جای طرح‌های فصلی خرید حضوری کتاب، گفت: بی‌شک این روش جایگزین غیرکارشناسی‌شده‌ خرید کتاب، پیامدهای منفی فراوانی دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد مدیر کتابفروشی«دنیای کتاب» از طرح غیرحضوری خرید کتاب
شناسه : 59961 | انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حسین قوامیان مدیر کتابفروشی دنیای کتاب قم با بیان اینکه طرح‌های فصلی خرید کتاب از کتابفروشی‌ها طی چند سال گذشته با استقبال صدها هزار علاقه‌مند به کتاب برگزار می‌شد، اظهار کرد: این طرح‌ها در جهت تشویق مردم به امر کتاب و کتابخوانی با مشارکت ١٠٠٠ کتابفروش از سراسر کشور همراه بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه مطلع شدیم قرار است طرح فصلی خرید حضوری کتاب که در سال‌های قبل، در هفته کتاب و کتابخوانی با حضور عاشقان کتاب و خرید میلیون‌ها عنوان کتاب به وقوع می‌پیوست، جای خود را به طرح غیرحضوری خرید کتاب بدهد.

تصاویر طرح پاییزه کتاب در کتابفروشی‌های قم

مدیر کتابفروشی دنیای کتاب قم افزود: بی‌شک این روش جایگزین غیرکارشناسی‌شده‌ خرید کتاب، پیامدهای فراوانی دارد، از جمله آنکه موجب قطع ارتباط مستقیم خوانندگان با کارشناسان کتاب در کتابفروشی‌ها می‌شود در حالی که در قالب طرح‌های حضوری، علاقه‌مندان خواسته‌ها و نیازهایشان را در میان می‌گذاشتند و حتی بعضی از مراجعه‌کنندگان، رو در رو به نقد مستقیم آنها می‌پرداختند و پیشنهاد ارائه می‌کردند.

قوامیان تصریح کرد: حضور خوانندگان در کتابفروشی باعث خرید بیشتری نسبت به فروش غیر حضوری می‌شود و آنان می‌توانند کتاب‌ها را تورق کرده و خرید آگاهانه‌ای داشته باشند.

تصاویر طرح پاییزه کتاب در کتابفروشی‌های قم

وی همچنین به صرف هزینۀ بسیار بالای پستی با بودجه دولتی جهت ارسال کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: همان بودجه‌ای که باید در جهت تشویق و ترغیب مخاطبان کتاب صرف شود، در این مسیر، خرج می‌شود.

این فعال حوزه نشر افزود: در این شیوه، کتابفروشی‌های ضعیف و نوپا که توان تبلیغات کتاب‌هایشان را ندارند بیشترین ضربه را متحمل می‌شوند و از آن طرف، حداکثر عایدی، نصیب کتابفروشی‌هایی می‌شود که زیر ساخت‌ها و امکانات فروش غیرحضوری را دارند.

قوامیان تأکید کرد: با توجه به شرایط بحرانی موجود در کشور و ایجاد مشکلات کمی و کیفی در فضای مجازی، آیا اجرا کردن این طرح در این برهۀ زمانی به صلاح مردم کتابخوان ماست؟

تصاویر طرح پاییزه کتاب در کتابفروشی‌های قم

وی افزود: قطعاً نسل دهه‌های ٨٠ و ٩٠ ایران برای دریافت آگاهی و معرفت بیشتر، نیاز به مطالعه بیشتر و عمیق‌تر دارد که بستر اصلی آن در کتابفروشی‌ها و ارتباط مستقیم‌شان با کتاب‌هاست.

مدیر کتابفروشی دنیای کتاب قم خاطرنشان کرد: پس باید به مسئولان مربوط یادآور شد که خرید غیر حضوری کتاب، راهکار مناسبی برای برون‌رفت از مشکلات پیش‌آمده نیست.

خبرنگار: راحله روشن

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.