دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

دومین کنگره ملی شهدای قم با پخش سخنان رهبر انقلاب و سخنرانی فرمانده سپاه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد
شناسه : 59932 | انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، دومین کنگره ملی شهدای قم صبح روز پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه همزمان با سالروز شهادت مهدی زین‌الدین فرمانده رشید لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار عبدالرضا آزادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، نمایندگان مردم قم در مجلس و جمعی از مسئولان ارشد کشوری و استانی، خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و اقشار مختلف جامعه در شبستان کریلا مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

*قم شهر قیام و اقامه

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیات قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی، فیلم دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای قم که در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شده بود، پخش شد.

ایشان با تأکید بر لزوم زنده نگه داشتن یاد شهیدان و شنیدن پیام آنها، قم را شهر «قیام و اقامه» خواندند و گفتند: قم هم قیام کرد، هم ایران را به قیام واداشت که این از برکات حرم حضرت فاطمه معصومه و حوزه علمیه و همچنین مردم خوب آن بود که شهدای زیادی در راه مبارزه تقدیم کردند، البته شهیدانی همچون مطهری، بهشتی و باهنر نیز که پرورش‌یافتگان قم هستند و بلکه همه شهدای ایران، شهید قم محسوب می‌شوند، چرا که قم بود که با پاسخ به ندای امام بزرگوار، نهضت را آغاز کرد.

رهبر انقلاب با اشاره به نقش درخشان مردم قم در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و امتحان‌های پی‌درپی تا امروز، بر نشان دادن ویژگی‌های برجسته شهدا با زبان هنر تأکید و خاطرنشان کردند: هر یک از حوادث درخشان قبل و بعد از انقلاب مانند ستاره و نقطه درخشان تاریخی است و حادثه اخیر شاه‌چراغ نیز یکی از این ستاره‌ها است که اگرچه عده‌ای را داغدار و دل‌های همه را سرشار از غم و اندوه کرد اما در تاریخ کشور ماندگار می‌شود و نشانه زنده بودن ملت، و مایه افتخار و سربلندی است.

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید و شهادت را دربردارنده مجموعه‌ای از ارزش‌های ملی، دینی، انسانی و اخلاقی برشمردند و افزودند: شهید مظهر «ایمان صادق» و «عمل صالح» و «جهاد در راه خدا» است و هویت ملی را ارتقا می‌دهد همچنان‌که امروز فداکاری‌های شهیدان و پدران و مادران آنها موجب عظمت ملت ایران شده است.

ایشان همچنین شهادت را مظهر فداکاری و شجاعت خواندند و تاکید کردند: شهیدِ دفاع مقدس جان خود را داد تا دشمن خبیث و ظالم نتواند وعده خود یعنی رسیدن به تهران و به ذلت کشیدن ملت را عملی کند و شهیدِ امنیت نیز جان خود را برای امنیت و آسایش مردم فدا می‌کند که این فداکاری‌ها تجسم همه معارف اخلاقی نهفته در شهید و شهادت است.

رهبر انقلاب، شهادت را معامله با خدا و تأمین‌کننده مصالح ملی دانستند و گفتند: شهادت مایه همدلی، و همچون نخ تسبیحی است که مجموعه‌ای از قومیت‌ها و زبان‌های مختلف را در میهن به هم پیوند زده و در هر شهر نام شهیدانی برجسته است که با یک هدف و در یک صف با دیگر هموطنان خود برای عزت اسلام و عظمت جمهوری اسلامی و تقویت ایران به شهادت رسیده‌اند.

ایشان، انتقال جزئیات دفاع مقدس و شرح احوال شهیدان و پدران و مادران آنها را ضروری خواندند و گفتند: این کار نیازمند زبان هنر و تولیدات هنری همچون فیلم و سریال، مستند و شعر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان ابراز امیدواری کردند همه کسانی که دل در گرو اسلام و انقلاب و ملت دارند برای کودکان و نسل‌های نو و برای ایران عزیز همه توان و ظرفیت خود را به کار گیرند تا یاد و پیام شهیدان استمرار یابد و منتقل شود.

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

در ادامه این مراسم سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم در پیامی تصویری با اشاره به اینکه حرم حضرت معصومه(س) محور حرکت مردم قم است، اظهار کرد: مردم قم با الگوگیری از ایشان در مسیر آرمان‌های اسلام ناب محمدی گام برداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برای آینده ایران روزهای خوبی را به اعتبار ملت استوار پیش‌بینی می‌کنیم، عنوان کرد: مردم ایران پای کار انقلاب بوده و هستند و هیچگاه میدان مبارزه با استکبار را خالی نمی‌گذارند.

استاندار قم خاطرنشان کرد: مردم قم در میدان حضور دارند و همیشه ثابت کرده‌اند که پیشگام قیام و فداکاری هستند.

وی با بیان اینکه یکی از امتیازهای قم حضور شهدای کشورهای مختلف در بین شهدای قم است، عنوان کرد: حضور شهدایی با ۹ ملیت متفاوت در از جمله عراق، بحرین، عربستان، الجزایر، فرانسه، افغانستان و پاکستان در میان شهدای قم نشان از توجه ویژه به قم است.

شاهچراغی با تاکید بر اینکه ادامه دادن مسیر شهدا همیشه می‌تواند کشور را از چالش‌ها و مشکلات رهایی بخشد، عنوان کرد: همه دغدغه‌مندان باید نسبت به زنده‌نگه داشتن یاد و خاطره شهدا ورود کنند.

در بخش دیگری از این مراسم بعد از مداحی حاج علی مالکی‌نژاد، حسین کاجی از راویان دفاع مقدس با بیان اینکه بانی جلسات شهدا امام زمان(عج) است، اظهار کرد: جلسات شهدا باید به صورت مستمر و با همت مردم برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه اولین دانش‌آموز شهید به قم اختصاص دارد، اظهار کرد: دختران دانش‌آموزان در دوران انقلاب برای حفظ حجاب و عفت خود جان دادند اما ذلت را نپذیرفتند.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: دفن امیر شهدای ارتش در قم یک افتخار برای این شهر است و در این فرصت‌ها باید از شهدای ارتش یاد کنیم که برای سرفرازی ملت جان و مال خود را فدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز به قله انقلاب اسلامی رسیده‌ایم و برای جوانان حرف‌های تازه‌ای داریم اما استکبار جهانی می‌خواهد جوانان ما زمینه‌ساز ظهور نباشند و نتوانند در مسیر اسلام گام بردارند.

کاجی عنوان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند سربازان من در گهواره هستند و رهبری نیز فرمودند که دهه هشتادی‌ها انقلاب را به اوج می‌رسانند و ما به این سخنان ایمان داریم.

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

در ادامه این مراسم، سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه قم در سخنانی اظهار کرد: قم در گذر تاریخ همواره به عنوان یک شهر تاثیرگذار و به تعبیر رهبری مرکز انقلاب و شهر قیام و اقامه بوده و از نقش آن در قیام ۱۵ خرداد و ۱۹ دی نمی‌توان گذشت و با توجه به این مطلب معظم له در دیدار اخیر که شهدای همه ایران شهدای قم هستند تکلیف ما سنگین تر شده است.

وی اضافه کرد: تاسیس لشکر ۱۷ در هشت سال دفاع مقدس و شرکت در ۱۷ عملیات آفندی و ۲۸ عملیات پدافندی و نقش‌آفرینی در عملیات‌های مهم دفاع مقدس کارنامه درخشانی را برای قم به دنبال داشته است.

فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) استان قم گفت: پس از دفاع مقدس نیز در هر زمان و مکان که نیاز به دفاع از اسلام و انقلاب بود از شمال غرب تا جنوب شرق از جبهه مقاومت تا دفاع از حرم حضوری مقتدرانه داشته و در کنار حاج قاسم نیز فتح الفتوحی را در سوریه رقم زدند، بر این باور هستیم که نصرت الهی همیشه همراه خداباورانه خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور می‌دانیم و ولایت فقیه را جلوه تامه‌ای از اولیای الهی می‌شناسیم امید داریم که این انقلاب را به صاحب اصلی آن برسانیم و در گام دوم انقلاب نیز با گامی استوارتر تا تمدن نوین اسلامی پیش ببریم و افق‌های نویی را در نوردیم و تلاش‌های ایادی استکبار خون آشام به جایی نمی‌رسد و عزت ابدی در انتظار مصلحان است و این وعده الهی است و دیر نیست.

موحد عنوان کرد: برگزاری اجلاسیه نهایی به معنای پایان کار کنگره ملی شهدای استان قم نیست و قطعا فرمایشات رهبری چراغ راه آینده قم برای طی نمودن مسیر ایثار و شهادت، تربیت نسل آینده و استخراج گنج دفاع مقدس خواهد بود.

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

در بخش دیگری از این مراسم، سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در جایگاه، اظهار کرد: شهادت جایگاهی بزرگ و معراجی برای رسیدن به خداوند و شهدا نیز چراغ راهی هستند تا راه را گام نکنیم و هر یک ستاره‌ای پرفروغ هستند.

وی با تاکید بر اینکه شهدا سازندگان یک هویت عظیم بر مبنای فضائل دین در جامعه ما هستند، عنوان کرد: نشانه‌ها و دلایل بر حق استقامت یک امت در مقابل یک جهان قدرت مستکبر هستند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: نخل قامت شهدا روی زمین فرو افتاد اما شجره طیبه اسلام در سرزمین اسلام قد کشید و ریشه‌های این درخت تناور در عمق احساس و ایمان مردم ما عمیق شد و پیکره این شجره وسیع شد و شاخه‌های آن عزت، اعتبار، منزلت و کرامت برای مسلمانان آفرید.

وی با بیان اینکه شهدا سپر بلای امت شدند و برای حفظ حرمت نوامیس جان خود را تقدیم کردند، خاطرنشان کرد: شهدا کسانی هستند که باعث شدند که ما از وادی ظلمات به نور وارد شدیم آنان تنشان را بر گلوله‌ها زدند تا گلوله‌ها بر خاک این سرزمین فرو نیاید.

سلامی گفت: شهدای از کالبد مادی جسم به درآمدند و به معراج رفتند و پر کشیدند و به ما پرواز یاد دادند شهدا رخساره سرنوشت ابدی ملت را ترسیم کردن چراکه شهادت یک حقیقت جاری است و یک واقعیت برای مدت کوتاهی از زمان و مکانی کوچک نیست بلکه شهادت یک عظمت الهی است.

وی با تاکید بر اینکه امروز دشمن به جنگ با شهدا آمده است، اظهار کرد: اکنون شاهد یک آرایش سیاسی در صحنه جهانی هستیم آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسرائیل، سعودی و دیگران در یک آرایش سیاسی بهم فشرده و جدی در امتداد ائتلاف‌های سیاسی گذشته خود به جنگ با خدا، رسول و شهیدان آمده‌اند.

سلامی عنوان کرد: صف‌آرایی دشمن ژرفای یک توطئه عظیم علیه ملت را نشان می‌دهد و عده‌ای در داخل هم بازیچه دشمن شده‌اند تا ملت ایران را از بین ببرند.

وی تصریح کرد: ملت ایران با طلوع خورشید اسلام از مشرق زمین، کافران را متعجب و بر کفر غلبه کرده و خورشید انقلاب از مشرق عالم طلوع کرد و پادشاهی که نماد استعمار و استبداد بود را درهم شکست، بت‌ها شکسته شد و ابراهیم آمد و پیام وحی را به گوش جهانیان رسانید.

سلامی عنوان کرد: دشمن از انقلاب متعجب شد و احساس کرد جهان تغییر کرده است و امام خمینی(ره) رخسار عالم را با انقلاب تغییر داد، دشمن به جنگ دست زد و لشکرکشی کرد و تمرکز خود را بر قلب انقلاب اسلامی گذاشتند و شهدای والامقام با دست‌های خالی و قلب‌های مطمئن و مستحکم مقابل دشمن ایستادند و با قدم‌های ثابت و قول ثابت دشمن را تضعیف کردند، قول ثابتی که از ولایت مداری دم می‌زد و همین ولایت‌مداری موجب شکست دشمن شد.

وی با اشاره به حمله آمریکا به ایران در طبس مطرح کرد: جسد آمریکا بود که در بیابان های طبس می‌سوخت و بار دیگر امدادهای الهی به نمایش گذاشته شد و کافران متعجب شدند.

فرمانده کل سپاه عنوان کرد: هر چه علیه ملت کار انجام دادند و پدیده تکفیر را منتشر کردند تا با انتشار یک اسلام جعلی و ساخته دست استعمار انگلیس و آمریکا، انقلاب اسلامی را از نفوذ بیاندازند اما امت اسلام با میدان‌داری یک رهبر بزرگ که نائب امام زمان(عج) است او که مدبر است و با نقش‌آفرینی حاج قاسم سلیمانی توانست مقابل دشمن ایستادگی کند؛ دشمن احساس کرد که همه سرمایه‌گذاری‌ها و نفش‌آفرینی‌های سیاسی‌اش در سرزمین‌های اسلامی مدفون شدند و باز هم دشمن متعجب شد.

وی از تحریم ملت ایران یاد کرد و گفت: ماهواره‌ها به آسمان رفت و هسته‌های ریز ماده شکافته شد و ما به انرژی هسته‌ای رسیدیم و همه نیازها را در داخل تامین کردیم و هرگز همانند شعب ابیطالب نبودیم هر چند همه گرد آمده بودند تا گلوی ما را بفشارند و به دنبال این بودند که ملت را تسلیم کنند اما رهبری از این تهدید فرصتی برای رفعت بخشیدن به منزلت مادی و شکوه مادی تمدن انقلاب اسلامی ساختند.

سلامی با تاکید بر اینکه روح قرآن در سرزمین ایران حاکم است، عنوان کرد: قرآن بر قلب‌ها و اعضا و جوارح ملت ایران تاثیرگذار است و امت رهبر معظم انقلاب اسلامی را در قلب خود جای داده است چراکه این امت تنهایی امام مجتبی(ع) را فهمیده است و می‌داند که امام مسلمین نباید در میدان تنها باشد و این پیام شهداست.

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

خاطره گویی یکی از رزمندگان دفاع مقدس، مداحی یکی از ذاکران اهل‌بیت(ع)، رونمایی از تمبر نشان کنگره، اجرای سرود و پخش کلیپ از دیگر برنامه‌های برگزار شده در اجلاسیه نهایی کنگره ۶۰۹۰ شهید استان قم بود.

در این مراسم پرچم یا لثارات الحسین(ع) که پس از شهادت سردار سلیمانی به نشانه انتقام خون به نا حق ریخته آن شهید بر فراز گنبد مسجد مقدس جمکران قرار گرفته بود توسط تولیت مسجد به سردار سلامی هدیه شد. نشان خادمی مسجد مقدس جمکران نیز در ادامه به سردار سلامی تقدیم شد.

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

دومین کنگره ملی شهدای قم برگزار شد

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.