درآمد موقوفات مطابق نیت واقف هزینه می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه بعضی افراد به دلیل اینکه از اهمیت و خدمات وقف و موقوفات آگاه نیستند، نگاه مثبتی به اداره اوقاف ندارند، گفت: بعضی‌ها تصور می‌کنند مسئولان اوقاف هرکاری بخواهند با درآمد موقوفات می‌کنند در حالی که ما اجازه نداریم ریالی از این موقوفات را خارج از نیت واقف هزینه کنیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
درآمد موقوفات مطابق نیت واقف هزینه می‌شود
شناسه : 58529 | انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲   پرینت

 به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام عباس اسکندری در نشست خبری دهه وقف که با حضور خبرنگاران در بقعه علی بن بابویه قمی برگزار شد، حفظ موقوفات را وظیفه اصلی سازمان اوقاف عنوان کرد و گفت: این سازمان وظیفه دارد از موقوفاتی که شناسایی شده و دارای سند است، حفاظت کند تا مورد دستبرد دیگران قرار نگیرد و این سرمایه عظیم برای آیندگان محفوظ بماند.   

وی با بیان اینکه در بحث حفظ موقوفات با مسائل زیادی مواجه هستیم، گفت: وقف‌نامه بعضی از موقوفات مسلم و موجود است اما در اختیار بعضی افراد قرار دارد که حاضر به تمکین شرعی و قانونی وقف نیستند.

مدیرکل اوقات و امور خیریه قم همچنین به شناسایی موقوفات اشاره کرد و گفت: موقوفات زیادی ممکن است وجود داشته باشد که ما از آن بی‌اطلاع باشیم، راهکارهایی برای شناسایی آن موقوفات موجود است که دنبال می‌شود.

درآمد موقوفات مطابق نیت واقف هزینه می‌شود

اسکندری افزود: طی یک سال گذشته ۵۱۰ رقبه از موقوفات عام به ارزش ریالی هزار میلیارد تومان سنددار شدند و در راستای جلوگیری از موقوفه‌خواری و استیفای حقوق وقف، ۸۷ پرونده پیگیری حقوقی شد.  

وی همچنین به تنظیم اسناد اجاره رقبات موقوفات و بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته، ۲۰۶۵ سند اجاره تنظیم شد که عواید حاصل از آن برای اجرای نیات موقوفه مصرف خواهد شد.

اسکندری یکی دیگر از وظایف اوقاف را اجرای نیت وقف‌کنندگان عنوان کرد و گفت: وقف‌کنندگان کسانی هستند که در یک مقطع تاریخی دور یا نزدیک، بخشی از اموال خود را وقف کرده‌اند تا هم گره ای از کار مردم باز شود و هم از اجر و ثواب اخری بهره‌مند شوند، طی یک سال گذشته فقط در شانزده نیت، ۲۷۴ میلیارد ریال هزینه شده است.

درآمد موقوفات مطابق نیت واقف هزینه می‌شود

وی بر ضرورت توجه اقشار مختلف جامعه بویژه ثروتمندان به امر وقف تأکید کرد و گفت: ما افراد ثروتمندی را می‌شناختیم که اموال فراوانی داشتند و گذاشتند و رفتند و وراث بر باد دادند! 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم همچنین بر ضرورت آگاهی بخشی اصحاب رسانه در جامعه تأکید کرد و افزود: بعضی افراد به دلیل اینکه از اهمیت و خدمات وقف و موقوفات آگاه نیستند، نگاه مثبتی به اداره اوقاف ندارند.

اسکندری افزود: بعضی‌ها تصور می‌کنند مسئولان اوقاف هرکاری بخواهند با درآمد موقوفات می‌کنند در حالی که ما اجازه نداریم ریالی از این موقوفات را خارج از نیت واقف هزینه کنیم.

درآمد موقوفات مطابق نیت واقف هزینه می‌شود

وی تأکید کرد: پول اوقاف به نیت واقف گره خورده است، آنجا که همراه با نیت واقف باشد باید هم هزینه کنیم و وظیفه داریم این کار را انجام دهیم.

اسکندری همچنین به خدمات اداره‌کل اوقاف در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان در اوج دوران کرونا در سال ۱۳۹۹ در بحث تأمین دارو درمان، توزیع بسته‌های معیشتی و گره‌گشایی از نیازمندان هزینه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به سرمایه‌گذاری اوقاف در پنج پروژه با سرمایه پنج میلیاردی، گفت: بعضی از منابع و موقوفات به هر دلیلی قابل استفاده نیستند، به همین دلیل می‌توان با سرمایه‌گذاری آنها را احیا کرد.

درآمد موقوفات مطابق نیت واقف هزینه می‌شود

وی افزود: امروز به دلیل اینکه اداره امور امامزادگان نیاز به هزینه دارد و از موقوفات نمی‌توانیم هزینه کنیم و برای حقوق خادمان مشکل داریم، طرح راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در بعضی امامزادگان اجرا شد.

وی افزود: برای به ثمر رساندن بخشی از موقوفات نظیر اراضی کشاورزی هم به دلیل خشکسالی و نبود آب با مشکلاتی مواجه هستیم و بر این اساس، طرح احداث کشاورزی گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد.  

مدیرکل اوقات و امور خیریه قم در بخش دیگری از این نشست، محور دیگر فعالیت‌های اداره اوقاف را در حوزه خدمات فرهنگی و قرآنی عنوان کرد و گفت: اعزام مناسبتی روحانیون به بقاع متبرکه و مناطق محروم، راه‌اندازی و فعال‌سازی مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه، اجرای طرح شمیم خدمت، برگزاری مراسم ادعیه و مناسبت‌های مذهبی و انقلابی، برگزاری نشست‌های تخصصی وقف، کمک دو میلیارد تومانی به هیئتهای مذهبی، حسینیه‌ها و مساجد و اجرای طرح قرار دوازدهم در جهت کمک به نیازمندان از جمله خدمات این حوزه است.

درآمد موقوفات مطابق نیت واقف هزینه می‌شود

اسکندری با اشاره به فعالیت مراکز افق سازمان اوقاف در قم، گفت: بخشی از فعالیت‌های این مراکز قرآنی و فرهنگی است و بخشی دیگر خدمت رسانی است و در مناسبت‌های مختلف مذهبی، طرح اطعام خانواده‌های نیازمند دنبال می‌شود.

وی در پایان به برپایی هفت موکب اربعینی به همت اداره اوقاف قم در قم و سامرا اشاره کرد و گفت: موکب امامزادگان قم در سامرا به مدت ۱۵ روز فعال بود و فقط در موکب سامرا، ۱۶۲ هزار پرس غذا، ۱۵۰ هزار آب معدنی و ۶۰ هزار میان وعده توزیع شد.

خبرنگار: راحله روشن

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.