کتاب «جریان شناسی شعر آیینی معاصر» در قم رونمایی شد

کتاب «جریان شناسی شعر آیینی معاصر» نوشته منصوره رضایی با حضور استاد مجاهدی پدر شعر آیینی در حوزه هنری قم رونمایی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کتاب «جریان شناسی شعر آیینی معاصر» در قم رونمایی شد
شناسه : 57858 | انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، کتاب «جریان ­شناسی شعر آیینی معاصر» نوشته دکتر منصوره رضایی با حضور استاد محمدعلی مجاهدی، دکتر حسین محمدی مبارز و جمعی از شاعران، پژوهشگرا، مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر در سالن مهر حوزه هنری قم رونمایی شد.

کتاب «جریان شناسی شعر آیینی معاصر» در قم رونمایی شد

در ابتدای این نشست، حسین محمدی مبارز مجری کارشناس برنامه در سخنانی به اهمیت و قدمت شعر آیینی اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در شعر معاصر به اشعاری رسیدیم که فقط دارای محتوا هستند ولی از نظر خوانشِ حماسی تهی هستند.

وی همچنین استاد محمدعلی مجاهدی را مبدع سبک خاصی از خوانش دانست که ترکیبی از حماسه، تعلیم، عرفان و احساس است.

محمدی مبارز در ادامه به معرفی کتاب «جریان­ شناسی شعر آیینی معاصر» پرداخت و گفت: این کتاب، شعر آیینی معاصر را به پیش از انقلاب، سال‌های پس از انقلاب و عصر حاضر تقسیم می­‌کند. یکی از شاخصه­‌های مثبت کتاب امانت‌داری است. تمام منابع دست اول معرفی شده در آن به طور کامل و با جزئیات ذکر شده‌­اند.

وی افزود: در کتاب «جریان­ شناسی شعر آیینی معاصر» درباره صور خیال شعر آیینی صحبت شده و نمایندگان شعر آیینی معاصر در آن معرفی شده‌اند. از ملک الشعرای بهار و شهریار تا دکتر موسوی گرمارودی. از دکتر سبزواری و قیصر امین‌پور تا دکتر قزوه و استاد مجاهدی.

کتاب «جریان شناسی شعر آیینی معاصر» در قم رونمایی شد

*ضرورت ورود نگاه حماسی به اشعار آیینی

در ادامه این نشست استاد مجاهدی با بیان اینکه اشعار آیینی امروز علاوه بر وجوه عاطفی دارای تشخص هستند، گفت: در کنار قرائت ماتمی و احساسی از فرهنگ عاشورا ما قرائت‌­های دیگری هم داریم که به تفکیک در شعر آیینی خودشان را نشان داده‌­اند.

وی در ادامه به قرائت حماسی از عاشورا اشاره کرد و گفت: نیازمند نگاه حماسی و شکوه‌مندانه به شعر آیینی هستیم. توصیه می‌­کنم دیوان میرزا احمد الهامی کرمانشاهی را حتماً مطالعه بفرمایید. بعضی از ابیات ایشان کاملا مشابه ابیات شاهنامه فردوسی است. به همیت علت است که ایشان به «فردوسی حسینی» شناخته می‌شود.

استاد مجاهدی همچنین درباره قرائت عرفانی گفت: شاعران جوان باید انگیزه‌­های قوی معنوی برای سرایش داشته باشند.

او همچنین از تلاش‌های منصوره رضایی برای نگارش کتاب «جریان ­شناسی شعر آیینی معاصر» قدردانی کرد و با اشاره به تقسیم­‌بندی دوره­‌های مختلف شعر آیینی در کتاب بیان کرد: قبل از انقلاب شعر آیینی چندان رونق و محبوبیتی نداشت و از نظر ادبی سطحی بود اما شاعرانی نظیر عبدالعلی نگارنده، مهدی سهیلی، مشفق تهرانی، سیدمحمدعلی ریاضی یزدی، محمدعلی مردانی و عباسعلی براتی در آن دوران تأثیرگذار بودند.

وی خاطر نشان کرد: کسانی می‌تواند وارد حریم شعر آیینی شوند که به مرحله عرفانی رسیده باشند. شعر آیینی یعنی هر شعری که به نحوی متأثر از متون وحیانی مانند قرآن و روایی و حدیثی باشد.

کتاب «جریان شناسی شعر آیینی معاصر» در قم رونمایی شد

*بررسی انواع شعر آیینی

در پایان نیز منصوره رضایی مؤلف کتاب با اشاره به این نکته که موضوع ادبیات عامی هنوز به عنوان یک موضوع علمی و آکادمیک پذیرفته نشده، گفت: چالش اصلی در نگارش کتاب گستردگی بازه زمانی و تعدد شاعران این دوره زمانی بود. سعی برآن شد تا انواع مختلف شعر آیینی را از نظر موضوعی بررسی کنیم.

نوشته های مشابه
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.