«طوطی و تاول» به «عصرانه داستان» رسید

عصرانه‌ داستان حوزه هنری قم به معرفی و نقد رمان «طوطی و تاول» اثر ابراهیم اکبری دیزگاه با موضوع پیاده‌روی اربعین اختصاص یافت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«طوطی و تاول» به «عصرانه داستان» رسید
شناسه : 57560 | انتشار : ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، سی‌وهشتمین عصرانه‌ داستان حوزه هنری قم با حضور ابراهیم اکبری دیزگاه نویسنده، سمیه عالمی منتقد و جمعی از داستان‌نویسان استان در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد.

در این نشست فاطمه جدیدی در جایگاه مجری و کارشناس، رمان «طوطی و تاول» نوشته‌ ابراهیم اکبری دیزگاه را که توسط نشر معارف منتشر شده است معرفی کرد و پس از خوانش بخش‌هایی از داستان به تبیین خلاصه‌ای از آن را برای حضار پرداخت.

وی گفت: طوطی و تاول، ماجرای مردی به نام صابر خرم است که مدتی پس از طلاق همسرش، از اینستاگرام یک طوطی خریداری می‌کند. او از شهر تالش راهی اصفهان می‌شود تا طوطی خود را تحویل بگیرد، اما به اشتباه سوار اتوبوس مهران می‌شود و خود را در مرز می‌یابد و ناخواسته مسافر پیاده‌روی اربعین می‌شود.

در ادامه  ابراهیم اکبری دیزگاه، در توضیح رمان خود خاطرنشان کرد که بهانه‌ روایت این داستان، شناخت امام زمان(عج) و ارتباط او با سلوک پیاده‌روی اربعین بوده‌است.

«طوطی و تاول» به «عصرانه داستان» رسید

«طوطی و تاول» به «عصرانه داستان» رسید

*استعاره‌های «طوطی و تاول»

پس از نویسنده، سمیه عالمی منتقد ادبی در سخنانی با مقایسه‌ ادبیات مذهبی در اسلام و مسیحیت گفت: ما در حوزه داستان دینی اسلامی در حال گذار هستیم و این نکته را در مواجه با رمان «طوطی و تاول» باید در نظر بگیریم. این کتاب از روی جلد می‌گوید به مخاطب فرصت می‌دهم که تأویل و برداشت خودش را از داستان داشته باشد.

وی درباره ارتباط متن کتاب با دیگر متون نیز گفت: این کتاب ارتباط تنگاتنگی با متن داستان طوطی و بازرگان دارد و مسیر داستان بارها به آن اشاره می‌شود. در معارف اسلامی، طوطی نماد حرکت باطنی در کنار حرکت ظاهری‌ است. شخصیت اصلی کتاب در خواب‌هایش به سمت ارتباطات رمزی و در بیداری به سوی ارتباطات بینا متنی می‌رود.

وی با اشاره با تشریح داستان طوطی و بازرگان گفت: نویسنده در این کتاب می‌گوید چگونه باید بمیرید تا زنده شوید. حواس‌مان باشد که بسیار از مرگ‌ها تلف شدن است. این کتاب سلوکی را روایت می‌کند که نتیجه‌اش زنده شدن پس از مرگ است.

عالمی به رمزگشایی شخصیت‌های کتاب پرداخت و گفت: نویسنده از نشانه‌ها به خوبی بهره برده‌است. در متون عرفانی پرنده را زیاد می‌بینم که نماد جان مطهر انسان است همچون طوطی در این رمان. صابر شخصیت نخست کتاب همان تاول است، که باید رنج بکشد تا به جایگاه بالا برسد. پیاده‌روی سلوک است و گاو نماد نفس است که میثم نمی‌تواند آن را از پای در آورد، چون چاقوی تیزی ندارد.

عالمی در پایان خاطر نشان کرد: این اثر زبان‌آور است و چیزی اضافه می‌کند به لغات قبلی ما، نویسنده تصویر جدید و بکر با ترکیبات جدید می‌سازد. آقای دیزگاه در این اثر ارتباط خوبی با گنجینه‌های کهن دارد و مدام به آنها ارجاع می‌دهد، رمان «طوطی و تاول» از زبان و نثر قابل توجهی برخوردار است، پیشنهاد می‌کنم که داستان‌نویسان این اثر را بخواند که باعث ارتقای متن‌شان می‌شود.

«طوطی و تاول» به «عصرانه داستان» رسید

نوشته های مشابه
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.