دولت تمام هزینه مونوریل را تقبل می‌کند/ در بلوار پیامبر اعظم مسکن‌سازی شود/ آینده مطلوبی در انتظار شهرسازی قم نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تأکید بر اینکه دولت به این نتیجه رسیده که همه هزینه تکمیل ۶.۸ کیلومتری مونوریل را پرداخت کند، گفت: ما از جانب دولت ۲۲ هزار میلیارد ریال را تأمین می‌کنیم اما اینکه مجموعه مدیریت شهری بخواهد طرح را انجام بدهد یا ندهد یک موضوع دیگر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
دولت تمام هزینه مونوریل را تقبل می‌کند/ در بلوار پیامبر اعظم مسکن‌سازی شود/ آینده مطلوبی در انتظار شهرسازی قم نیست
شناسه : 56991 | انتشار : ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی استانداری قم، ابراهیم معتمدی پیش از ظهر پنجشنبه در نشست نخبگان و فعالان حوزه عمرانی که در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: با وضعیتی که امروز نظام ساخت‌وساز در قم دارد، نمی‌توان آینده مطلوبی برای معماری و شهرسازی قم متصور بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ادامه داد: مدیریت وضعیت نامطلوب شهرسازی و معماری در قم یک مقوله چندوجهی است و استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی باید به‌صورت هماهنگ وارد عمل شوند.

وی با اشاره به آمار بالای ساخت‌وسازهای خلاف در قم، تصریح کرد: سازوکار کمیسیون‌های ماده صد و پنج برای کاهش تخلفات ساخت‌وساز باید اصلاح شود.

معتمدی با انتقاد از وضعیت نماهای رومی و ناهماهنگ بافرهنگ ایرانی اسلامی، اضافه کرد: انتفاع مالی سازندگان یکی از مهم‌ترین دلایل در توسعه این نماهاست درحالی‌که این نماها ازنظر کیفی و ایمنی نیز کارآیی لازم را ندارد.

وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان، اظهار کرد: در این طرح نباید برخی معایب و مشکلات طرح‌های انبوه‌سازی گذشته در بخش خدمات عمومی، مرکز محله‌ها، تراکم و عرض شوارع تکرار نشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، ظرفیت بافت‌های فرسوده در احداث مسکن را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد بافت‌های فرسوده قم ۳۵ درصد از نیاز استان به مسکن را تأمین می‌کند؛ اگر یک طبقه به تراکم بافت‌های فرسوده افزوده شود و وامی با حداقل سود پرداخت شود، همه مردم نسبت به بازسازی خانه‌های قدیمی خود پای‌کار خواهند آمد.

وی با تاکید بر اینکه بافت‌های فرسوده قم جزو محدوده‌های زنده و پویای شهری است، اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن بهترین فرصت جهت بازآفرینی این بافت‌های هویت‌بخش و ارزشمند شهری است.

*تبدیل اطراف حرم به کانون بحران

همچنین بر اساس خبر منتشر شده خبرگزاری ایرنا، معتمدی اضافه کرد: ما تاکنون تصور می‌کردیم، همه پارکینگ‌های شهر را باید در اطراف حرم حضرت معصومه (س) احداث کنیم، اما با دست خودمان مهمترین نقطه شهر را به کانون اصلی بحران تبدیل کرده‌ایم.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۶ درصد زائران و مسافرانی که به قم وارد می‌شوند به دلیل کمبود پارکینگ و اوضاع نامناسب پارکینگ موجود در اطراف حرم، به طور متوسط تنها ۶ ساعت در این شهر اقامت پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع پارکینگ نخستین خدمت مورد نیاز برای زائران به شمار می‌آید گفت: در ارائه خدمات اولیه به زائران شهر قم مشکل داریم.

معاون استاندار قم گفت: اگر در محدوده حرم حضرت معصومه به جای پارکینگ، پایانه مسافربری احداث کرده بودیم، الان می‌توانستیم زائر سرای ارزان قیمت و کمپ مسافری ایجاد کنیم و با هزینه‌های حداقلی خدمات خوبی را به زائران ارائه بدهیم.

*بلوار پیامبر اعظم محور اقتصادی نیست

معتمدی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه بلوار پیامبر اعظم(س) محور اقتصادی قم نیست گفت: چند سال از احداث این طرح می‌گذرد، اما تاکنون در این محور سرمایه‌گذاری انجام نپذیرفته است.

وی افزود: بلوار پیامبر اعظم یک محور آیینی است، باید بخش مسکن نیز به آن اضافه شود، زندگی شکل بگیرد، چون در حوزه اقتصادی مشتری حرف اول و آخر را می‌زند.

معاون استاندار قم در ادامه با ذکر این نکته که حتی بلوار غدیر هم محور اقتصادی قم نیست گفت: کسانی که اقدام به سرمایه‌گذاری در این محور کرده‌اند، نیز برای جذب مشتری مسئله دارند.

وی بیان داشت: محور اقتصادی قم در حقیقت از مجتمع گردشگری مهر و ماه در آزاد راه تهران – قم تا دپوی مترو است، این محور به شدت تراکم دارد و مشتری‌گیر است، ضمن اینکه حوزه فرهنگی شهر را هم درگیر نمی‌کند.

معاون استاندار قم در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت طرح منوریل گفت: دولت به این نتیجه رسیده که همه هزینه تکمیل ۶.۸ کیلومتر این طرح را پرداخت کند.

وی گفت: برآوردمان است که چیزی حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح نیاز است

معاون استاندار قم ادامه داد: ما از جانب دولت این مبلغ را تامین می‌کنیم، مجموعه مدیریت شهری بخواهد طرح را انجام بدهد یا ندهد یک موضوع دیگر است.

معتمدی یادآور شد: طی ۶ ماه گذشته این موضوع را پیش بردیم، مصوب کردیم همه تأییدها را نیز گرفتیم، صورت جلسه تهاتر نفت بین وزارت نفت و شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا هم تمام شده و آماده است.

وی با اشاره به اینکه در موضوع منوریل می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد افزود: از طرف دولت طرح منوریل قم تعیین تکلیف شده‌است.

معتمدی بیان کرد: مونوریل طرحی است که دولت شروع کرده و باید آن را بدون اینکه مدیریت شهری ریالی پرداخت کند و هزینه‌ای بر آن مترتب شود، تکمیل کند.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده‌است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.