تنور داغ تخلفات نانوایی‌ها در قم

پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، به دلیل تخلف برخی نانوایی‌ها شهروندان قمی با مشکلاتی مواجه شده‌اند که انجام نظارت مستمر و اقدامات بازدارنده بیشتر از هر زمان دیگری ضروری است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تنور داغ تخلفات نانوایی‌ها در قم
شناسه : 56399 | انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر استان قم گزارشی به قلم مهدی بخشی سورکی با عنوان «تنور داغ تخلفات نانوایی‌ها در قم» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها که از ماه‌های قبل شروع شده، دغدغه‌هایی در خصوص افزایش قیمت نان وجود داشت که البته دولت برای کمک به مردم قیمت نان را تغییر نداد.

یکی از کالاهای اساسی که به موجب این طرح افزایش قیمت داشته، آرد بود که نانوایی‌ها با توجه به خرید نان توسط مردم و تراکنش انجام شده از یارانه دولتی بهره‌مند می‌شوند.

با اجرای این طرح برخی از شهروندان قمی برای تأمین نان با مشکلاتی مواجه هستند که در گذشته کمتر با آن رو به رو بودند؛ به نحوی که در برخی ساعت‌ها به خصوص عصرها، زمان قابل توجهی می‌بایست در صف بایستند و ساعات ابتدایی صبح نیز بر خلاف گذشته نانوایی‌های کمتری اقدام به پخت می‌کنند و در واقع ساعت کاری آنان دچار تغییراتی شده که اغلب کاهشی است.

مهمترین تخلفات خبازی‌ها در قم

جدا از عدم کیفیت مناسب نان و عدم رعایت بهداشت از سوی برخی نانوایی‌ها؛ اما مهمترین تخلفات خبازی‌ها در قم کاهش ساعت کاری، کم شدن وزن چانه‌ها، کم فروشی و گران فروشی نان و توزیع خارج از شبکه آرد توسط برخی واحدهای نانوایی است.

با اینکه مسئولین امر می‌گویند که در زمینه تأمین آرد نانوایی‌ها مشکلی در قم وجود ندارد و توزیع آرد بیش از نیاز استان است؛ اما شهروندان بیان می‌کنند تا قبل از اجرای طرح جدید دسترسی و خرید نان آسان‌تر بود؛ اما بعد از اجرای طرح تشکیل صف در برخی نانوایی‌ها نشان از کمبود است.

تنور داغ تخلفات نانوایی ها در قم

اختلاف قیمت آرد دولتی و آزاد چقدر است؟

به این آمار توجه کنید؛ هر کیسه آرد دولتی به مبلغ کمتر از ۵۰ هزار تومان در اختیار واحدهای نانوایی قرار می‌گیرد که این کیسه آرد در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که در صورت انجام تخلف احتمالی از سوی نانوایی‌ها و فروش و عرضه خارج از شبکه، ماهانه به تعداد ۲۰ کیسه رقم قابل توجهی می‌شود که وسوسه برانگیز است.

برخی نانوایی‌ها متأسفانه مبادرت به فروش آرد به قنادی‌ها و دیگر بازارهای آزاد می‌کنند و به همین دلیل است که هم شاهد کاهش ساعت کاری این واحدها هستیم و هم اینکه نان در مدت زمان کوتاه‌تری به فروش می‌رسد، این در حالی است که نانوایی‌ها در پاسخ به اعتراض‌های صورت گرفته شهروندان بیان می‌کنند سهمیه آرد آنان کم است.

در ریشه یابی تخلفات نانوایی‌ها و روی آوردن آنان به فروش آرد سهمیه‌ای در بازار آزاد نیز اینگونه بیان می‌شود که طی دو سال اخیر هزینه‌های جانبی نانوایی‌ها از جمله دستمزد کارگران، اجاره بها، آب و برق و گاز افزایش چشمگیری داشته؛ اما قیمت نان متناسب با این هزینه‌ها افزایش نداشته است تا بتواند بخشی از هزینه‌های تولید جبران شود به همین دلیل است که به فروش آرد خارج از شبکه توزیع اقدام می‌شود که نظارت‌ها در این بخش نیز آنگونه باید و شاید نیست و گویی دستگاه‌های نظارتی و صنفی با این داستان کنار آمده‌اند و نظارت‌های مقطعی و عدم بازدارنده بازرسان هم راه به جایی نمی‌برد.

گلایه مردم از فروش نان به مغازه‌ها و دامداری‌ها توسط نانوایی‌ها

شهروندان قمی از موضوع دیگری نیز گلایه دارند و آن فروش به تعداد بالای نان از سوی نانوایی‌ها به مغازه‌ها و سوپری‌های اطراف نانوایی است که شهروندان مجبور می‌شوند این نان که با آرد دولتی پخت شده است را چند برابر قیمت در مغازه خریداری کنند.

بحث فروش نان به واحدهای دامپروری از سوی برخی نانوایی‌ها یکی دیگر از موضوعاتی بوده که شهروندان به آن اشاره می‌کنند، البته این تخلف چشمگیر نبوده اما به دلیل آنکه قیمت نهاده‌های دامی به مراتب بیش از تهیه نان است و از آنجا که منطقه دامشهر که قطب دامپروری کشور به شمار می‌رود در این استان واقع است این اقدام صورت می‌گیرد.

از جمله مشکلات دیگر شهروندان قمی در برخی مناطق برای تهیه نان تعداد اندک نانوایی است که این مشکل در پردیسان بیش از سایر مناطق به چشم می‌خورد و در هفته‌های گذشته نیز امام جمعه پردیسان به این موضوع در خطبه‌های نماز جمعه اشاره کرد که در این زمینه باید دستگاه‌ها و نهادهای مختلف هماهنگی لازم را با یکدیگر به عمل آورده و نقاطی را برای استقرار واحدهای نانوایی در اختیار متقاضیان قرار دهند. حذف هزینه زمین و ایجاد زیر ساخت می‌تواند مشوق مناسبی برای دایر شدن واحدهای مورد نیاز نانوایی در این منطقه باشد.

تنور داغ تخلفات نانوایی ها در قم

افزایش حجم شکایات مردمی از نانوایی‌ها در قم

«عباس ذاکریان» فرماندار قم با اشاره به اینکه نیروهای بسیج در کارخانه‌های آرد استان مستقر شده‌اند، اظهار کرد: همچنین مقرر گردید تمامی مقادیر خروج آرد از استان با مجوز انجام شود.

وی با بیان اینکه خودروهای حامل آرد که بارنامه نداشته باشند توقیف خواهند شد، عنوان کرد: خوشبختانه هیچ‌گونه خروجی آردی از شبکه تا نانوایی را نداریم.

فرماندار قم افزود: پس از رسیدن آرد به نانوایی‌ها، توسط سازمان بازرسی، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و اتاق اصناف پیگیری‌های لازم و فرآیند قانونی برخورد با تخلفات انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی و پلمب نانوایی‌ها بزرگ‌ترین ابزار نظارتی است، مطرح کرد: متأسفانه تخلفات در برخی از نانوایی‌ها افزایش یافته و در پی آن شاهد افزایش شکایات مردمی نیز بوده‌ایم.

ذاکریان با تاکید بر اینکه رسیدگی به شکایات مردمی منجر به پلمب و جریمه واحد متخلف می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش این تخلفات اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای و آرد آزاد است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بعد از آزادسازی ارز ترجیحی، شایعاتی مبنی بر کمبود آرد و گندم در بین مردم به وجود آمد که این موضوع صحت ندارد.

تعداد ۳۰ واحد نانوایی تا ۱۲ شب پخت می‌کنند

سعید محمدی گفت: برای اینکه آرامشی بین مردم حاکم شود تعداد ۳۰ واحد نانوایی را که با نظر اتحادیه مشخص شدند؛ ساعت کاری آنان تا ۱۲ شب تمدید و بحث آرد آنان نیز تأمین شد.

وی افزود: از سویی دیگر دو روز تعطیلات هر واحد نانوایی به طور کامل قطع شد که برای آنان نیز آرد مورد نیاز تأمین شد.

محمدی اظهار داشت: ۷۰۰ تن آرد مازاد بر نیاز استان در اختیار نانوایی‌های قم قرار گرفت تا آرامشی در بازار حاکم شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم بیان داشت: کمبودهایی در خصوص آرد در پردیسان و شهرک قدس گزارش شد که بعد از اینکه کار کارشناسی انجام پذیرفت آرد واحدهای نانوایی این مناطق نیز تأمین شد.

وی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته بر اساس جمعیت؛ تعداد نانوایی در منطقه پردیسان کم است که امام جمعه پردیسان نیز این موضوع را در نماز جمعه مطرح کردند و جلسه‌ای نیز با حجت الاسلام حامدی در این زمینه داشتیم و گزارش اقدامات صورت گرفته ارائه شد.

تنور داغ تخلفات نانوایی ها در قم

تعداد نانوایی در پردیسان کم است

محمدی عنوان داشت: در تأمین آرد در استان قم مشکلی وجود ندارد اما با توجه به تعداد زیاد جمعیت، تعداد نانوایی در پردیسان کم است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با بیان اینکه آرد مورد نیاز ۴۴ واحد نانوایی پردیسان تأمین شده و بیش از این میزان قادر به پخت نخواهند بود افزود: اگر سهمیه مازاد به نانوایی‌های این منطقه اختصاص یابد، ممکن است موجب سو استفاده قرار گیرد و عرضه خارج از شبکه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: لازمه حل مشکل نان در منطقه پردیسان این است که تعداد نانوایی‌ها افزایش یابد و این امر نیاز به هماهنگی و تأمین زیرساخت‌هایی دارد که دستگاه‌های مسئول باید این شرایط را فراهم کنند.

محمدی ادامه داد: شهرداری باید مکان‌های ارزان قیمتی در اختیار نانوایی‌ها قرار دهد تا واحدهای نانوایی جدید ایجاد شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم همچنین بیان داشت: برای تعداد نانوایی‌هایی که بر اساس نظر کارشناسی نیازمند سهمیه بیشتر بودند، افزایش سهمیه در نظر گرفته شده است و مشکل کمبود در این بخش نداریم.

سهم آرد برای مردم همان منطقه است نه برای نانوایی

وی بیان داشت: با توجه به اختلاف قیمتی که بین آرد دولتی و آزاد وجود دارد این امر باعث شده تا برخی واحدها سو استفاده کنند و این آرد را پخت نکنند و در خارج از شبکه عرضه شود که از دستگاه‌های نظارتی درخواست می‌شود این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند تا اینکه حق مردم ضایع نشود.

محمدی گفت: شهروندان و نانوایی‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند آردی که برای هر واحد نانوایی در نظر گرفته می‌شود؛ این آرد برای مردم آن منطقه است و برای واحدهای نانوایی نیست که متأسفانه این ذهنیت پیش می‌آید که آرد برای آن نانوایی است و مردم برای صیانت از این آرد، خودشان هم می‌بایست نظارت کنند و اگر تعطیلی خودسرانه، کاهش ساعت کار، گران فروشی و کم فروشی می‌بینند به ۱۲۴ گزارش دهند تا به تخلفات رسیدگی شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم ابراز داشت: جلسه‌ای که در کارگروه گندم و آرد استان داشتیم تصمیم بر آن شد تا دستگاه‌های نظارتی به صورت جدی تر موضوع را پیگیری کنند.

تنور داغ تخلفات نانوایی ها در قم

برخی از نانوایی‌ها نان را به دامداری‌ها می‌فروشند

وی عنوان داشت: مشاهده شده که برخی از واحدهای نانوایی نان را به دامداری‌ها می‌فروشند که به صورت جدی با این موضوع برخورد می‌شود و تصمیم گرفته شده اگر واحدهای نانوایی آردی که حق مردم است را پخت نکنند و یا تخلفات اینگونه داشته باشند خلع ید شده و مالکیت و پروانه نانوایی به شخص دیگری واگذار شود.

محمدی ادامه داد: برخی نانوایی‌ها تعطیلی خودسرانه و یا کاهش ساعت کاری داشته‌اند که پس از بررسی‌های کارشناسی در صورت تکرار آن واحد توسط تعزیرات حکومتی پلمب می‌شود.

آنچه که این روزها بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد نظارت‌های مستمر بر روی فعالیت نانوایی‌ها است و از سویی دیگر برخورد با تخلفات احتمالی صورت گرفته نیز باید به صورتی باشد که بازدارندگی داشته باشد تا کمترین تخلف در این بخش صورت نگیرد چرا که نان از جمله مهمترین نیازهای غذایی شهروندان بشمار می‌رود که هر روز برای تأمین آن با نانوایی‌ها در ارتباط هستند.

نوشته های مشابه
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم و مسجد جمکران
«تگرگ» روی میز تدوین رفت
نرخ جدید پارکینگ‌های عمومی شهر قم اعلام شد
طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
مجتمع آب درمانی در قم به‌زودی افتتاح می‌شود
اتمام پروژه احداث کمربندی بلوار خداکرم تا شهریور سال آینده
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.