یادداشت

تغییر ریل شورای شهر قم/ روغن ریخته‌ای که نذر امامزاده شد

محمد ساجدی طی یادداشتی درباره موضع اخیر رئیس شورای شهر قم مبنی بر اینکه «شهرداری هر چه بودجه دارد در هسته مرکزی شهر هزینه کند؛ هزینه کردن در اطراف شهر دیگر کافی است»، نوشت: «این تغییر ریل شورا موضوعی نیست که به سادگی قابل چشم پوشی باشد. باید دید آیا معیارهای سنجش عملکرد نزد شورا تغییر کرده است؟ یا شاید حالا که شرایط اقتصادی کشور به سخت‌ترین روزهای خود رسیده و تقریباً خبری از بودجه‌ها و امکانات دولتی و غیر دولتی نیست، روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند؟»
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تغییر ریل شورای شهر قم/ روغن ریخته‌ای که نذر امامزاده شد
شناسه : 55900 | انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵   پرینت

شهر بیست/ سرویس اجتماعی _ محمد ساجدی: «سیاست شورا این است که شهرداری هر چه بودجه دارد در هسته مرکزی شهر هزینه کند؛ هزینه کردن در اطراف شهر دیگر کافی است…» این سخن حسین اسلامی، رئیس شورای شهر قم در پایان چند دقیقه گفت‌وگوی داغ مدیریتی بر سر یک طرح بود.

شورای شهر قم در آخرین جلسه رسمی خود به طرحی رأی داد که بر اساس آن شهرداری باید برنامه زمان‌بندی، روش اجرا و چگونگی تأمین مالی را در سه پروژه بزرگ هسته مرکزی یعنی ساماندهی میدان مطهری، زیرگذر امام موسی صدر و بست شرقی حرم مطهر را گزارش دهد. این درحالی بود که معاونین و شهردار قم نسبت‌به تصویب این طرح اعتراض داشته و معتقد بودند در شرایطی که این سه طرح در حال پیگیری مستمر با نظارت اعضای شوراست، چنین الزامی بی‌مورد خواهد بود.

سید مرتضی حسام‌نژاد، معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم در این جلسه با اشاره به اینکه این سه پروژه بیش از یک سال است که اولویت نخست شهرداری هستند؛ عنوان کرد: «درباره بست شرقی تعیین تکلیف روش اجرا به پایان رسیده و در میدان مطهری هم کار اجرایی مدتی است که آغاز شده و الزام به تعیین روش اجرا در این موضوعات مفهوم خاصی ندارد.» مجید متین‌فر و سید ابوالفضل اسماعیلی هم نسبت به مطرح شدن این طرح بدون حضور نمایندگان شهرداری در کمیسیون تلفیق و در نظر نگرفتن اقدامات شهرداری در رابطه با این سه پروژه اعتراض کردند.

شهردار قم هم با بیان اینکه الزام شورا جایی کاربرد دارد که طرحی متوقف باشد و هیچ یک از این سه پروژه متوقف نیست، از حضور اعضای شورا در کمیته‌های راهبری این پروژه‌ها سخن گفت. هر چند در نهایت این طرح تصویب شد اما مذاکرات روز دوشنبه شورای شهر از چند جهت قابل بررسی است.

یکی از موضوعات مورد توجه، هدف رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر قم از طرح این مسئله است. او که در جلسه دوم تیرماه شورای اسلامی شهر قم در نطق پیش از دستور نسبت به نحوه عملکرد شهرداری قم در هسته مرکزی انتقاد کرده بود، از جمله کسانی است که در جلسات راهبری این پروژه‌ها حضور داشته و تصمیم‌ساز این حوزه است. اینکه چرا باید کسی که در این پروژه‌ها به طور مستقیم دخیل است، طرح الزام آنها را مطرح کند، موضوعی قابل توجه است. به جز حرف و حدیث‌هایی که درباره قصد محمدحسین دهناد برای نشستن روی کرسی شهردار قم مطرح شده، این انتقادات سفت و سخت می‌تواند نوعی مهندسی افکار عمومی برای فرار از انتقادات احتمالی در آینده باشد.

از طرفی شهر قم طی ۱۰ ساله گذشته شاهد اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطوح مختلف بوده که برخی از آنها برای مردم قم آرزوهای دست نیافتنی بود. با این‌ همه انبوهی از مشکلات زیرساختی در هسته مرکزی شهر وجود دارد که همواره از مشکلات اساسی و پیچیده شهر شمرده می‌شود. در این مسیر هم پروژه‌های پربحثی مانند پیاده راه ارم، پیاده راه انقلاب، فاز پنج عماریاسر، تونل غدیر و … در سال‌های اخیر دستور کار قرار گرفت.

اتفاق دیگری هم اما در روند اجرای پروژه‌های هسته مرکزی دخیل بود. واقعیت این است که در طول یک دهه گذشته، با وجود اولویت داشتن و زمان‌بر بودن پروژه‌های هسته مرکزی و چالش‌های متعددی که این پروژه‌ها به واسطه بازیگران مختلفش دارند، مدیریت شهری مجبور می‌شد هر از گاهی بودجه و امکانات خود را برای پروژه‌هایی به قول رئیس شورا در اطراف شهر صرف کند که برخی نمایندگان مجلس خواستار انجام آن بوده و آن را مطالبه می‌کردند. حالا باید دید چه شده که برخی اعضای شورای شهر به ناگهان تصمیم گرفته‌اند این ریل را تغییر داده به هسته مرکزی شهر توجه کنند؟

طرحی که توسط رئیس کمیسیون عمران مطرح شده و سخنان رئیس شورا را باید یک نوع تغییر رویه در رویکرد شورای شهر قم دید. رویکردی که طی ۱۰ سال گذشته بسیاری از کارشناسان با آن مخالف بوده و بسیاری از پروژه‌های تعریف شده در برخی مناطق شهری را صرف سهم‌خواهی بدون پشتوانه کارشناسی می‌دانستند.

این تغییر ریل شورای شهر قم موضوعی نیست که به سادگی قابل چشم پوشی باشد. باید دید آیا معیارها و ملاک‌های سنجش عملکرد نزد شورای شهر تغییر کرده است؟ یا شاید حالا که شرایط اقتصادی کشور به سخت‌ترین روزهای خود رسیده و تقریباً خبری از بودجه‌ها و امکانات دولتی و غیر دولتی نیست، روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند؟

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.