حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد

لزوم شکل‌گیری نهضت تفسیر قرآن در کشور/ تفسیر قرآن باید بتواند مشکل مردم را حل کند

شهر بیست/ رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: باید برای تفسیر قرآن نهضتی راه بیفتد، همان طور که برای تلاوت و مسابقات قرآنی حرکت‌های خوبی شده است و ریشه این نهضت خود قرآن است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
لزوم شکل‌گیری نهضت تفسیر قرآن در کشور/ تفسیر قرآن باید بتواند مشکل مردم را حل کند
شناسه : 5485 | انتشار : ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، حجت الاسلام محسن قرائتی امروز در گردهمایی تخصصی روحانیون دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی (عج) برگزار شد گفت: تلاش کنیم محور اصلی تمام کارهایمان قرآن باشد، ماه رمضان را در پیش داریم و فراموش نکنیم اهمیت ماه رمضان بیشتر به خاطر نزول قرآن است نه روزه.

وی اضافه کرد: گاهی در برنامه‌های حوزه و دانشگاه دیده می‌شود که به آیه “خُذِ الکِتابَ بِقُوّه” (مریم / ۱۲) عمل نشده و دروس دیگر بسیار جدی تر از تدبر در قرآن است، تا آنجا که در شب قدر که شب نزول قرآن است در بسیاری از مساجد خود قرآن سهمی ندارد و سهم دعای جوشن کبیر، افتتاح، ابوحمزه، سخنرانی، مداحی، سینه زنی و مراسم قرآن به سر گرفتن بسیار بیشتر از خود قرآن است.

قرائتی اظهار داشت: با این که پیغمبر اکرم(ص) از مظلومیت اهل بیت و شهادت دخترش و امامان معصوم علیهم السلام خبر داشت، ولی به گفته قرآن در قیامت نوک شکایت به سمت مهجوریت قرآن است نه مظلومیت اهل بیت.

رئیس ستاد اقامه نماز با تاکید بر اینکه تلاوت ارزش دارد ولی مهم تر از آن فهمیدن قرآن است خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید: در حال مستی به سراغ نماز نروید تا بدانید چه می گویید؛ بعضی می گویند فهم قرآن فقط مخصوص اهل بیت است ولی قرآن این سخن را رد می‌کند و می‌فرماید: به کفار هم اگر مهلت تحقیق خواستند، مهلت دهید تا حرف خدا را بشنوند و ناگفته پیداست که شنیدن به معنای فهمیدن است. بله اهل بیت علیهم السلام مطالبی می‌فهمند که افراد عادی از درک آن عاجزند، مثل غواصی که از دریا جواهراتی خارج می‌کند که افراد عادی قدرت آن را ندارند ولی نباید گفت که استفاده از دریا مخصوص غواصان است بلکه هر کس می‌تواند از دریا بهره ای ببرد.

 قرائتی در ادامه گفت: قرآن هم کتاب موعظه و تذکر است و هم داستان‌های واقعی و یافتنی دارد، هم استدلال است، هم تاریخ است، هم رشد و هم نکته آموز است. در سوره یوسف هزار و ۴۰۰ نکته اخلاقی، اجتماعی، حکومتی، مدیریتی و خانوادگی مشاهده می‌شود، البته آنچه مهم است، چگونگی عرضه تفسیر به جامعه و مردم است.

وی تصریح کرد: در اصلاح و ارشاد و امر به معروف سن شرط نیست، آمار شرط نیست، سعی کنیم اول از اطرافیان خود شروع کنیم و اولویت را نیز در نظر بگیریم.

رئیس ستاد اقامه نماز در پایان با تاکید بر اینکه تفسیر باید کاربردی باشد، مشکل مردم را حل کند، سؤال مردم را پاسخ بگوید و گره ای از شبهه ای باز کند تصریح کرد: آنگونه آیه را تفسیر کنیم تا مخاطب ما بتواند برای دیگری بازگو کند و به گونه ای تفسیر کنیم که عوام بفهمند و خواص بپسندد. به هر حال باید برای تفسیر قرآن نهضتی راه بیفتد، همان طور که برای تلاوت و مسابقات قرآنی حرکت‌های خوبی شده است و ریشه این نهضت خود قرآن است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.