معاون بهزیستی قم در پاسخ به «شهر۲۰»:

نرخ شیوع اعتیاد در قم ۸ درصد است/ ۳ هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد درمان شدند

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم به نرخ شیوع اعتیاد ۸ درصدی در قم و ۱۱ درصدی در کشور اشاره کرد و از درمان ۳ هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد خبر داد و گفت: ۴۰ درصد کسانی که در مراکز ترک اعتیاد اجباری درمان شدند، بالای یک سال پاک ماندند و ما را امیدوار کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نرخ شیوع اعتیاد در قم ۸ درصد است/ ۳ هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد درمان شدند
شناسه : 54808 | انتشار : ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، محمد علیمرادی امروز در نشست خبری مسئولان اداره‌کل بهزیستی قم با اصحاب رسانه، در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر۲۰» درباره نرخ شیوع اعتیاد در قم، گفت: وضعیت استان قم در بحث اعتیاد حاد نیست و نسبت‌به استان‌های دیگر بهتر است.

وی با اشاره به نرخ شیوع اعتیاد ۸ درصدی در قم و ۱۱ درصدی در کشور، گفت: همین میزان نرخ شیوع اعتیاد هم قابل قبول نیست و در این شهر نمود خاصی دارد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «شهر۲۰» در خصوص تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد در قم و آمار معتادان متجاهر، گفت: در استان قم ۱۳ کمپ فعالیت می‌کنند که دو کمپ به درمان اجباری معتادان متجاهر یا همان ماده ۱۶ اختصاص دارد و معتادان متجاهری که از طریق پلیس مبارزه با مواد مخدر در خیابان و پاتوق‌ها دستگیر می‌شوند، به این دو مرکز ارجاع می‌شوند و معمولاً از ۶ ماه تا یک‌سال در کمپ‌ها هستند.

علیمرادی افزود: بخش دیگری از معتادان متجاهر نیز از طریق شکایت خانواده‌ها  در قالب تبصره ۲ ماده ۱۶ به کمپ‌ها ارجاع می‌شوند و گروه دیگری از معتادان نیز به صورت اختیاری در کمپ‌ها حاضر می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد سازمان بهزیستی حمایت از درمان تمایلی است، گفت: ما به مصاحبه‌های انگیزشی در محله‌ها و متقاعد کردن افراد برای درمان اعتقاد داریم تا اینکه افراد به زور به کمپ‌ها ارجاع شوند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم تصریح کرد: قطعا افرادی که با تمایل به کمپ‌های ترک اعتیاد می‌روند میزان پاکی آنها بالاتر است و شرایط بهتری برای ادامه بهبودی دارند.

علیمرادی با بیان اینکه حدود ۳ هزار معتاد در سال ۱۴۰۰ در کمپ‌های ترک اعتیاد درمان شدند، گفت: با اینکه ما اعتقادی به درمان اجباری نداریم اما در یکی از پژوهش‌های انجام شده، ۴۰ درصد کسانی که در مراکز ترک اعتیاد اجباری درمان شدند، بالای یک سال پاکی داشتند و ما را امیدوار کرد.

وی همچنین بر ضرورت آمادگی جامعه برای پذیرش بهبودیافتگان مراکز ترک اعتیاد تأکید کرد و گفت: به هر اندازه که این افراد در مساجد و گروه‌های جهادی جذب شوند، سابقه پاکی آنها بیشتر می‌شود و به همین دلیل قصد داریم طرح درمان و مداخله فعال محلی را راه‌اندازی کنیم.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.