گزارش «شهر۲۰» از مطالبه‌های فعالان فرهنگی و هنری قم از مدیرکل ارشاد؛

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

سیزده تن از چهره‌های شناخته شده خانواده فرهنگ و هنر قم در حالی به بیان مهمترین مطالبات خود از امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم پرداختند که در صدر خواسته آنان، بازگرداندن مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی به هنرمندان و انجمن‌ها قرار دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی
شناسه : 54112 | انتشار : ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: بیش از یک‌ماه از انتصاب امیرعلی عموزاده به عنوان سکاندار جدید اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم می‌گذرد. او در حالی جایگزین سید موسی حسینی کاشانی شد که از مدت‌ها قبل زمزمه ریاستش شنیده می‌شد و عاقبت در سوم خرداد امضای وزیر ارشاد پای حکمش نشست.

او بعد از حدود هشت سال حضور در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و تجربه دو ساله حضور در «معاونت توسعه مدیریت و منابع» و تصدی‌گری دو ماهه «معاونت فرهنگی و رسانه» بر صندلی مدیرکلی این اداره تکیه زد.

عموزاده البته با میز و صندلی ریاست اداره ارشاد غریبه نیست. او در یک دوره پنج ساله در دولت محمود احمدی‌نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان بوده و ریاست سازمان فرهنگی شهرداری و مدیرکل کتابخانه‌های سمنان را نیز در کارنامه دارد.

تصاویر آیین تودیع حسینی کاشانی و معارفه امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

عموزاده در حالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکم انتصابش از او دوازده خواسته داشت و از جمله آنها می‌توان به «تقویت و حمایت انجمن‌ها و مؤسسات و تشکل‌ها»، «استعدادپروری و تربیت و تقویت عناصر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای» و «تکریم و ارتباط حسنه و صمیمی با آنان» اشاره کرد.

حالا سیزده تن از چهره‌های شناخته شده خانواده فرهنگ و هنر قم که بیشتر آنان در جغرافیای فرهنگ و هنر کشور هم صاحب نام و نشان هستند در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر۲۰»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی را مخاطب خاص خود قرار داده و به بیان خواسته‌های خود پرداختند. خواسته‌هایی که در صورت عمل به آنها، دوره مدیریت عموزاده را برای اهالی فرهنگ و هنر متفاوت و متمایز از مدیران پیشین خواهد کرد.

*ضرورت احیای امید اهالی تئاتر

علی فرحناک مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم از ضرورت بازگشت امید به خانواده تئاتر قم می‌گوید. به باور او، امید هنرمندان تئاتر قم رو به احتضار است و نیاز به حمایت مدیرکل ارشاد برای بازگشت امید به دل‌هایشان دارند.

به گفته این هنرمند پیشکسوت تئاتر قم، «ناامیدی در بدنه هنرمندان تئاتر حاکم شده و این برای هنرجویان جوانی که با هزار آمال و آرزو در ابتدای راه هستند، بسیار خطرناک است. امیدوارم آقای عموزاده فکری کند تا با همراهی خانواده تئاتر این امید یک‌بار دیگر احیا شود.»

نشست خبری بیست‌ودومین جشنواره استانی تئاتر قم و جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی در قم برگزار می‌شود و از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*لزوم توجه به مراکز آموزشی فیلمسازی

علی بیطرفان از چهره‌های مطرح سینمای قم که سابقه نگارش و کارگردانی آثار متعددی را در کارنامه دارد و این روزها بیشتر بر تدریس هنرجویان سینما متمرکز شده است، از ضرورت توجه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مراکز آموزشی فیلمسازی در قم بویژه انجمن سینمای جوان و هنرستان هنرهای زیبا می‌گوید و تأکید می‌کند: «امروز نسل جدید فیلمسازان قم در هنرستان و انجمن تربیت می‌شوند اما فقط کافی است که وضعیت آنجا را نگاه کنیم، آیا این فضای آموزشی در شأن و متناسب با تربیت و آموزش فیلمسازان نسل جدید قم است؟»

این کارگردان و مدرس سینما ادامه می‌دهد: خواسته بنده از آقای عموزاده بازدید از فضای انجمن و هنرستان است، امیدوارم تجهیز این دو مرکز آموزشی را در دستورکار قرار دهد تا هنرجویان بتوانند در یک فضای مناسب و آرام آموزش ببینند.

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*ضرورت استقرار دبیرخانه شعر آیینی

استاد محمد علی مجاهدی از مفاخر شعر و ادب کشور که ملقب به پدر شعر آیینی است، درباره انتظاراتی که از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دارد، می‌گوید: «امیدوارم مسیری که مهندس حسینی کاشانی برای احیای انجمن‌ها خصوصاً دبیرخانه شعر آیینی در پیش گرفته بود، تداوم داشته باشد و این دبیرخانه در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی مستقر شود.»

به اعتقاد استاد مجاهدی، «به انجمن‌های قم باید با دید ملی نگاه کرد، چراکه کارکرد ملی دارند. دبیرخانه شعر آیینی قرار است در سطح کشور نقش آفرینی کند و نیاز به نیروهای متخصص در حوزه آموزش و پژوهش و برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌های کشوری دارد در حالی که ما تاکنون دیناری بودجه در اختیار نداشتیم».

شعر آیینی در عصر انقلاب به بالندگی رسید/ سایت «پروانه‌ها» راه‌اندازی می‌شود و از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*ضرورت راه‌اندازی پاتوق هنرمندان 

استاد هادی گل‌محمدی از هنرمندان پیشکسوت هنرهای تجسمی قم به وضعیت استیجاری بیشتر انجمن‌های فرهنگی و هنری قم اشاره کرده و تأکید می‌کند: «بیشتر انجمن‌ها در وضعیت استیجاری هستند در حالی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مناسبی را برای استقرار آنها دارد. امیدوارم مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اختصاص فضای مناسب به انجمن‌ها، آنها را از دربه‌دری و مکان‌های استیجاری نجات دهد.»

به گفته این هنرمند پیشکسوت، «از آنجا که مردم خروجی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جشنواره‌‌ها و نمایشگاه‌‌ها و تئاترها و … می‌شناسند، بنابراین ضرورت دارد از انجمن‌ها حمایت بیشتری شود و اگر مدیران ارشاد می‌خواهند مهندسی فرهنگی در جامعه داشته باشند، باید از طریق انجمن‌ها باشد.»

استاد گل‌محمدی البته از نبود پاتوق هنرمندان و فضای موجود انجمن‌ها که بیشتر مثل ادارات دولتی شده انتقاد دارد و می‌گوید: «امروز دیگر انجمن‌ها پاتوق هنری نیستند و به حالت خشک آموزشی تبدیل شدند، مثل مدرسه و ادارات دولتی که ساعت کاری خاصی دارند. بنده اگر مراجعه‌کننده داشته باشم، در کوچه کناری انجمن باید با او صحبت کنم.»

امیرعلی عموزاده دهمین مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم است که استاد گل‌محمدی به یاد دارد، او تأکید می‌کند: «آقایان بدانند همه رفتنی هستند، پس چه بهتر که به هنر و هنرمندان این شهر خدمت کنند و از خود نام نیک بگذارند.»

تصاویر نشست خبری رئیس حوزه هنری قم به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*محرومیت‌زدایی از اهالی موسیقی

اما یکی از شاخه‌های هنری که طی این سال‌ها در قم به‌نوعی مظلوم واقع شده و هنرمندانش در حاشیه قرار گرفتند، موسیقی بوده است. امیرحسن حاجی ابراهیمی، مدرس و هنرمند موسیقی درباره انتظارات اهالی موسیقی از مدیرکل جدید ارشاد قم، می‌گوید: «در درجه نخست از آقای عموزاده انتظار داریم جانب عدل و انصاف را درباره اهالی موسیقی رعایت کند که متأسفانه در دوران مدیریت‌های پیشین این اتفاق نیفتاد.»

به باور این هنرمند موسیقی، «مهمترین مشکلی که تاکنون وجود داشته فراقانونی عمل کردن بدنه اداره ارشاد به جهت بعضی مصالح نانوشته در جامعه استان قم است و اتفاقات ریز و درشتی که گاهاً حاشیه ساز شده و به بدنه موسیقی لطمه وارد کرده است.»

به گفته حاجی ابراهیمی، «سالیان سال است که فعالان موسیقی قم دیده نمی‌شوند و اجرای موسیقی در این شهر وجود ندارد، اگر این موضوع به شکل درستی در قالب آموزشگاه‌های مجاز مدیریت نشود، ناخواسته به سمت مراکز زیرزمینی و غیرمجاز می‌رود که خسران بیشتری دارد.»

آنطور که مسئول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان قم گفته است اهالی موسیقی قم تاکنون از حداقل حقوق قانونی، شرعی، اخلاقی و شهروندی خود به جهت مصالحی که شاید بعضاً  هم درست بوده محروم مانده‌اند اما بالأخره باید مسیر درست به رسمیت شناختن این هنر شکل بگیرد.

او درباره برخی حواشی‌ای که باعث محرومیت اهالی موسیقی شده، می‌گوید: «بخش قابل توجهی از مباحث حاشیه‌ساز ناشی از سوءتفاهم و عدم آگاهی است، حق فعالان موسیقی است که خودشان راحت و مستقیم حرف بزنند و دیگران از جانب آنها تصمیم نگیرند.»

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*ضرورت تلاش برای خروج حوزه نشر از بحران

حسین قوامیان از فعالان حوزه نشر قم معتقد است که پیشینه حضور امیرعلی عموزاده در قم به او کمک کرده تا هم شناخت از حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد و هم به مشکلات این حوزه واقف باشد. به اعتقاد مدیر انتشارات کومه، «حوزه نشر در سال‌های اخیر واقعاً مظلوم واقع شده و تأمین کاغذ به سختی انجام می‌شود. آقای رئیس جمهور در قم به ما قول‌‌هایی دادند که تاکنون محقق نشده است، از جمله اینکه قرار بود توزیع کاغذ در قم انجام شود و بودجه‌ای را برای واردات کاغذ با ارز ترجیحی اختصاص دهند اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسید.»

آن‌طور که قوامیان گفته است نشر قم دچار بحران شده و تعدادی هم که فعال هستند با سختی دارند این دوران را می‌گذرانند.

گران‌شدن کتاب از دیگر موضوعاتی است که مدیر کتابفروشی دنیای کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «کتاب خیلی گران شده و از قدرت خرید مردم هم کاسته شده، اگرچه طرح‌های فصلی اجرا می‌شود اما بازهم جبران نمی‌کند و لازم است که قیمت تمام شده کتاب با کنترل هزینه‌های چاپ و کاغذ و …  کاهش یابد. از سوی دیگر وعده‌هایی هم در مورد تعرفه آب و برق و مباحث مالیاتی کتابفروشان داده شده بود که عمدتاً به جایی نرسید و نیاز است که مدیران اداره ارشاد پیگیری کنند.»

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*لزوم تقویت تعامل با سینماگران و فیلمسازان  

سید مهدی میرغیاثی از فیلمسازان نام‌آشنای قم که ساخت آثار متعدد فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند را در کارنامه دارد و در دانشگاه «دین و رسانه» تدریس می‌کند، بر ضرورت اصلاح نوع نگاه مسئولان به هنر در قم تأکید می‌کند و می‌گوید: «از تمام مسئولان فرهنگی و هنری قم بویژه مدیرکل جدید ارشاد انتظار دارم نوع نگاه مسئولان استان و وزارتخانه و نهادها را نسبت به قم اصلاح کند، هنوز عده‌ای از مسئولان به قم به دید یک شهری با مأموریت‌های فرهنگی در ابعاد ملی و بین‌المللی نگاه نمی‌کنند، امروز چهره‌های شاخص و سرآمد هنری کشور از قم هستند.»

به باور این فیلمساز قمی، «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم فقط نباید به مجوز دادن اکتفا کند بلکه باید با فیلمسازان همراه باشد، محفلی برای فیلمسازان ایجاد کند، اینکه فقط یک مجوز صادر شود و بعد فیلمساز دنبال کار خود برود و هیچ ارتباط دوسویه‌ای بین فیلمسازان و اداره ارشاد وجود نداشته باشد، قابل نقد است».

به گفته این مدرس سینما، «چند سالی می‌شود که برنامه‌ای برای روز ملی سینما در قم برگزار نشده، در حالی که از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود حداقل سالی یک‌بار سراغ هنرمندان فیلمساز را بگیرند و از فعالان این عرصه حمایت کنند».  

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

علی سلطانی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی قم بر ضرورت بازگشت انجمن‌های فرهنگی و هنری قم به مجتمع شهید آوینی تأکید می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی ذاتاً برای اهالی هنر ساخته شده و اکنون نیز که اداره‌کل در تالار فرهنگ و هنر متمرکز شده، از آقای عموزاده خواهش می‌کنم ساختمان شهید آوینی را در اختیار انجمن‌ها قرار دهد و این ساختمان به کاربری اصلی خودش بازگردد. اگر این اتفاق محقق شود، خیلی از مشکلات انجمن‌های هنری قم حل می‌شود.»

خواسته دوم سلطانی نیز پیگیری قانون خرید آثار هنری از سوی دستگاه‌های دولتی است که بر اساس آن باید ارگان‌های دولتی، معادل نیم درصد از بودجه‌ خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند که اگر این اتفاق بیفتد، بحث معیشتی هنرمندان به شکل قابل چشمگیری تغییر خواهد کرد.

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*چوب لای چرخ هنرمندان نگذارید

محمد تقی رحمتی، عضو هیئت مدیره خانه مستند قم بر لزوم اصلاح نگاه به هنرمند در اداره ارشاد قم تأکید دارد و عنوان می‌کند: «بخش قابل توجهی از مسئولان هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، درک و شناخت درستی از موضوع هنر ندارند و درد هنرمند را متوجه نمی‌شوند. مدیرانی باید در دوره جدید منصوب شوند که قادر به توزیع و هدایت درست امکانات و خدمات ارشاد باشند و چوب لای چرخ هنرمندان نگذارند.»

به اعتقاد این مستندساز قمی، «بخشی از مدیران اداره ارشاد شناخت درستی از هنرمندان قم ندارند، فقط تعدادی از هنرمندان پیشکسوت را می‌شناسند و از ظرفیت بدنه هنری غافل و بی‌اطلاعند و همین امر باعث شده تا خروجی جامع و کاملی دیده نشود.»

رحمتی نیز با استاد گل‌محمدی هم‌نظر است و یکی از خلأهای فضای حوزه فرهنگ و هنر قم را نبود پاتوق هنری برای هنرمندان عنوان می‌کند و می‌گوید: «قم به پاتوق هنری نیاز دارد، با اینکه اداره ارشاد امکانات زیادی دارد اما هیچ جایی برای جمع شدن هنرمندان وجود ندارد.»

او همچنین ابراز امیدواری می‌کند که با توجه به ظرفیت ویژه قم در حوزه ادیان، جشنواره بین‌المللی مستند ادیان به میزبانی این شهر در دوره مدیریت جدید اداره ارشاد برگزار شود.

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*ضرورت تسهیل عضویت اصحاب رسانه در صندوق اعتباری هنر

فخرالدین یوسف‌پور رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات قم از ضرورت رسیدگی به مشکلات اهالی خبر و رسانه می‌گوید و ادامه می‌دهد: «دستمزد بسیار پایین، نبود امنیت شغلی و کم‌توجهی به اصحاب رسانه باعث شده تا خبرنگاران این حرفه را ترک کنند یا جذب روابط عمومی‌ها شوند.»

به اعتقاد این فعال رسانه، «از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به عنوان متولی امر انتظار می‌رود این مشکلات را در حد امکان پیگیری و رصد کند و از خانه مطبوعات به عنوان مهمترین نهاد صنفی اصحاب رسانه حمایت کند».  

به گفته یوسف‌پور، «خبرنگاران فعال قم در بحث بیمه و عضویت در صندوق اعتباری هنر با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند، بیشتر فعالان فرهنگی و هنری از طریق انجمن‌های استانی به صندوق هنر معرفی می‌شوند اما برای اهالی رسانه این گونه نیست و باید به طور مستقیم از طریق معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پیگیری کنند، این انتظار وجود دارد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با مسئولان وزارت ارشاد رایزنی کرده و پیگیری ویژه‌ای برای عضویت خبرنگاران فعال در این صندوق داشته باشد».

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات قم همچنین به نقش مهم عکاسان خبری استان در پوشش و انعکاس رویدادهای استانی و کشوری اشاره می‌کند و می‌گوید: «عکاسان خبری قم امروز با مشکلات جدی برای تأمین و تقویت تجهیزات خود مواجه هستند، بنابراین باید تسهیلات مناسبی برای به‌روزرسانی تجهیزات عکاسان و خبرنگاران در نظر گرفته شود.»

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*‌مجتمع شهید آوینی خانه هنرمندان شود

رهایی انجمن‌ها از اجاره‌نشینی نخستین مطالبه رئیس انجمن خوشنویسان قم از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم است. علی اصغر نظری‌حائل در این باره می‌گوید: «با اینکه جایگاه خوشنویسی قم قابل قیاس با دیگر استان‌ها نیست و یک سر و گردن بالاتر است اما در استان خودمان مهجور و مظلوم هستیم. درخواست مؤکد ما اختصاص ساختمان شهید آوینی به انجمن‌ها برای رهایی از اجاره‌نشینی است، این مجتمع علاوه بر اینکه در مرکز شهر قرار دارد، دارای نگارخانه و سالن همایش و امکانات لازم است.»

به گفته این فعال هنری قم، «بخشی از هنرمندان خوشنویسی به دلیل بی توجهی‌ها دچار سرخوردگی شده‌اند و بیشتر استادان این هنر ریشه‌دار با وجود چند دهه سابقه فعالیت، هنوز موفق نشده‌اند مسکن برای خود تأمین کنند و ضرورت دارد مسئولان اداره ارشاد به فکر مسکن هنرمندان باشند.»

به اعتقاد نظری‌حائل، «مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم باید به فکر اقتصاد هنر باشند و با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری قم، بازارچه‌های هنری راه‌اندازی کنند تا آثار هنرمندان عرضه شود و اقتصاد هنر در قم رونق بگیرد.»

خواسته دیگر رئیس انجمن خوشنویسان قم، «تشکیل اتاق فکر با حضور مسئولان انجمن‌ها برای حل مشکلات هنرمندان و جذب اعتبارات ملی و استانی است». او همچنین بر ضرورت تعامل مسئولان اداره ارشاد قم با انجمن‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: «امیدوارم از توان مدیریتی هنرمندان برای معاونت‌ها و گروه‌های هنری اداره‌کل ارشاد استفاده کنند تا تعامل بسیار بهتری با انجمن‌ها شکل بگیرد».

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

 

*مجتمع شهید آوینی را به هنرمندان بازگردانید

ابراهیم سلیمانی رئیس انجمن عکاسان قم نیز همچون دیگر روئسای انجمن‌های فرهنگی و هنری قم بر ضرورت بازگرداندن مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی به هنرمندان تأکید می‌کند. آن‌طور که این هنرمند پیشکسوت قم می‌گوید مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی برای فعالیت هنرمندان طراحی شده بود اما آقایان به انجمن‌ها اجازه فعالیت در این مجتمع را ندادند و استقرار اداره‌کل را در اولویت قرار دادند. حالا که این مجموعه تخلیه شده، اولویت نخست و مهم‌ترین مطالبه ما بازگرداندن این ساختمان به صاحبان اصلی آن یعنی هنرمندان است.

به گفته سلیمانی، «سال‌ها قبل مقرر و مصوب شد دو قطعه زمین برای احداث تالار مرکزی شهر در بلوار امام موسی صدر و ساخت موزه هنرهای معاصر در میدان مفید قم اختصاص پیدا کند، خوشبختانه تالار مرکزی به سرانجام رسید اما زمینی برای موزه هنرهای معاصر اختصاص پیدا نکرد. مطالبه بعدی ما از مدیرکل ارشاد قم، پیگیری برای اختصاص زمین برای تأسیس خانه هنرمندان یا همان موزه هنرهای معاصر در اطراف پارک هزار هکتاری است و شهرداری و شورای شهر هم آماده همکاری هستند.»

به اعتقاد رئیس انجمن عکاسان قم، «بیگانگی و جدایی جریان مدیریت اجرایی استان با مدیریت فرهنگی و هنری تبعاتی داشته و باعث شده بسیاری از رویدادها و رخدادهای هنری به بی‌راهه برود. بنابراین لازم است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به همراه مسئولان استان از رویدادهای مختلف هنری در قم بازدید کرده و به آنها توجه داشته باشند.»

سلیمانی همچنین خواستار حضور روئسای انجمن‌ها در محافل مهم و تصمیم‌گیر فرهنگی استان است و می‌گوید: «از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم درخواست داریم با مسئولان انجمن‌ها و هنرمندان شاخص تعامل دوسویه داشته باشند و از آنان در محافل مهم از جمله شورای فرهنگ عمومی دعوت کنند.»

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

*ضرورت حمایت از سینمای بومی

حمیدرضا منتظری از فعالان عرصه سینما در قم نیز به بهانه تحولات مدیریت فرهنگی هنری در شهر قم، می‌گوید: «وضعیت حمایت از سینماگران و شرایط فعالیت‌های سینمایی و فیلمسازی در شهر قم در مقایسه با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد و سینمای قم با پر و بال شکسته‌ای که دارد نیازمند تغییر رویه فعلی حمایتی است.»

به اعتقاد این مدرس سینما، «متأسفانه روند تولید و البته عرضه محصولات سینمایی به ویژه فیلم‌کوتاه در شهر قم از سازوکار چندان مطلوبی برخوردار نیست و این مبالغ متداول فعلی که برای تولید در استان قم تخصیص داده می‌شود، در مقابل هزینه‌های تولید یک اثر استاندارد شبیه به یک شوخی و طنز تلخ است.»

به گفته منتظری، «حمایت از ارتقای سینمای بومی به سه‌محور اصلی «آموزش»، «تولید» و «اکران» معطوف می‌شود و تولید محصولات هنری قابل دفاع سینمایی بلند و کوتاه، نیازمند تربیت نیروی انسانی متعهد و متخلق است در حالی که شرایط فعلی آموزش و پژوهش سینما در شهر قم به لحاظ زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مطلوب نیست و نیازمند توجه نگاه کلان استانی است.»

او درباره انتظارات هنرمندان سینماگر شهر قم از مدیریت فرهنگی و هنری استان، می‌گوید: «در سال‌های گذشته به دلیل حاشیه‌های کرونایی و غیرکرونایی متأسفانه ارتباط مدیران فرهنگی با اهالی هنر و سینما بسیار حداقلی و به تعبیری قطع شده بود که امیدواریم تدبیری برای تعامل دوسویه مدیران و هنرمندان در دستور کار باشد.»

منتظری همچنین حمایت از آموزش مقدماتی و پیشرفته سینماگران با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی را هم تراز موضوع مهم حمایت از تولید فیلم در استان می‌داند و از دیدگاه او، «انجمن سینمای جوان در مقام نماینده غیرمستقیم سازمان سینمایی کشور جهت اجرای سیاست‌های ابلاغی حوزه فرهنگ و هنر در استان، می‌بایست به عنوان یکی از بازوهای اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم شناخته شود و مورد حمایت قرار بگیرد.»

به باور این فعال حوزه سینما، «شایسته است مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نماینده‌ای جهت تکریم پیشکسوتان فرهنگ و هنر در اداره‌کل مشخص کرده و هنرمندان گرانقدر قم را مورد تکریم و قدردانی قرار دهد.»

از تقویت ارتباط با هنرمندان تا ضرورت بازگشت انجمن‌ها به مجتمع شهید آوینی

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.