مشکلات زندگی را به دین و نماز گره نزنیم/ مسئولان به داد دهک‌های پایین برسند

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه عملکرد مسئولان نظام دید مردم نسبت به دین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد اما نباید مسائل و مشکلات را به نماز و دین گره بزنیم، گفت: مسئولان باید نابسامانی اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته را کنترل کرده و به داد دهک‌های پایین جامعه برسند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مشکلات زندگی را به دین و نماز گره نزنیم/ مسئولان به داد دهک‌های پایین برسند
شناسه : 53666 | انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی طی سخنانی در شبستان امام خمینی (ره) در ادامه بیان تفاسیر نورانی آیات قرآن کریم، به آیه ۲۳۸ و ۲۳۹ سوره بقره اشاره کرد و اذعان داشت: در صدر اسلام گاهی مسلمانان نسبت به اقامه نماز جماعت ظهر سستی می‌کردند که آیه شریفه «حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاهِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلهِ قانِتینَ»( آیه ۲۳۸ – سوره بقره) بدین منظور نازل شد.

سخنران حریم کریمه اهل‌بیت(س) با بیان این که مراد از «حافِظُوا» یعنی انسان نماز را خفیف و خوار نشمرد و با تندخوانی به نماز اهانت و آن را ضایع نکند، اظهار داشت: رابطه ما با نماز دوطرفه بوده، در صورت حفظ نماز، نماز ما را از تمام بدی‌ها محافظت خواهد کرد.

وی در ادامه به مهم‌ترین عوامل بی‌توجهی جوانان نسبت به نماز اشاره کرد و اذعان داشت: بی‌توجهی و بی‌نمازی والدین به نماز از جمله عوامل مؤثر بر سستی جوانان در اقامه نماز است.

رفیعی، رفتار نامناسب والدین نمازخوان با فرزندان، تندی و بداخلاقی ایشان را از دیگر عوامل اثربخش بر بی نمازی جوانان و نوجوانان توصیف کرد و ابراز داشت: عدم آگاهی از فلسفه نماز بسیار مهم است؛ باید توجه نمود که نماز آرامش‌بخش، شست‌وشو دهنده انسان از ناخالصی‌هاست. با تقویت رابطه دوطرفه عبد و مولی، نماز بزرگ‌ترین مانع پیشروی فحشا و منکرات است.

وی ضمن اشاره به برخی ارائه‌های اشتباه احکام اسلامی در فضای مجازی، یادآور شد: سستی در عمل به احکام، بهانه‌جویی و درپیش‌گرفتن رویه کاسب گرایانه نسبت به نماز و نیز عملکرد بد برخی از نمازگزاران از جمله عوامل مؤثر بر کاهل شدن جوانان نسبت به نماز است.

رفیعی، به برخی از اثرات کاهل شمردن نماز در زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: عمر انسان بی‌نماز برکتی ندارد و دعای او به اجابت نمی‌رسد؛ بی‌نماز، ذلیل و خوار از دنیا خواهد رفت و اعمال دیگرش قبول نخواهد شد.

وی حضور قلب و اقامه صحیح، بادقت و تأمل و تدبر در اذکار و به جماعت خواندن نماز را از جمله مصادیق محافظت از نماز توصیف کرد و اذعان داشت: نباید مسائل و مشکلات زندگی را به نماز و دین گره بزنیم؛ نمازی که با حضور قلب و مبتنی بر محافظت از نماز، اقامه گردد، روح نماز را که همان محافظت بر ولی خداست متجلی می‌کند.

این استاد حوزه‌های علمیه، در ادامه با اشاره به فرازهایی از آیات سوره بقره، آیه شریفه «فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُکْبَانًا فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَاذْکُرُوا اللَّهَ کَمَا عَلَّمَکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» (آیه ۲۳۹ سوره بقره) را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: نماز تنها عبادتی است که در هیچ شرایطی ترک نمی‌شود و انسان نمی‌تواند نماز را در هیچ حالتی ترک کند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، افزود: موضوع نماز در سوره بقره، در وسط آیات شریفه که ناظر به طلاق، عده و خانواده بحث می‌گردد؛ مطرح  شده است؛ این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه نماز و گستره تأثیر آن بر موضوعات مختلف است.

وی با تأکید بر این که نماز برکت آفرین بوده، در عین آرامش بخشی طبع انسان را لطیف و مهربان می‌کند، تصریح کرد: نماز ستون دین و عامل رشد و ترقی آدمی است؛ این که خداوند متعال تاکید دارند که نماز را در هیچ شرایط و حالی نباید ترک کرد، نشان‌دهنده جایگاه مؤثر این فریضه الهی در سعادت دنیوی و اخروی انسان است.

رفیعی با تأکید بر اینکه نماز محافظت شده نظم، تدبیر و مدیریت بر زندگی را ارتقا می‌دهد، اظهار داشت: حضور چشمگیر جوانان در مناسک و مناسبات مذهبی، نشان‌دهنده اهمیت فرائض الهی در میان مردم به‌ویژه جوانان سرزمین‌مان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه عملکرد مسئولین نظام اسلامی، دید مردم نسبت به دین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: در عین تقدیر از اقتدار بخشی به کشور از مسئولان می‌خواهیم تا با صداقت و یکدستی، فکری برای نابسامانی اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته این روزها داشته باشند. مردم را باید در جریان جزئیات طرح‌ها قرار داد و به داد دهک‌های پایین جامعه برسیم.

رفیعی خاطرنشان کرد: در عین توجه به این موضوع که بخشی از نابسامانی‌های اقتصادی حاکم بر کشور، متأثر از طرح‌های دولت گذشته، اتفاقات عرصه بین‌الملل و تحریم‌های استکبار جهانی است؛ باید با تقویت نظارت، اقدامات مؤثرتر و باصلابت‌تری را برای کاهش نابسامانی‌های اقتصادی در دستور کار قرار داد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.