در پاسخ به «شهر۲۰» عنوان شد؛

واکنش معاون حرم حضرت معصومه(س) به ادعای تخریب کاشی‌های صحن عتیق

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) با تکذیب هر گونه مرمت غیراصولی در صحن عتیق، گفت: هیچ کاشی تاریخی و قدمت‌داری حتی به اندازه یک سانت دست نخورده و تخریب نشده است، اینکه در فضای مجازی منعکس کردند برخی از این کاشی‌ها متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است، اصلاً این چنین نیست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
واکنش معاون حرم حضرت معصومه(س) به ادعای تخریب کاشی‌های صحن عتیق
شناسه : 52879 | انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶   پرینت

هادی محمودنژاد معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) در حاشیه نشست خبری تشریح برنامه‌های آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دهه کرامت در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر بیست» مبنی بر شکل‌گیری کارزار اینترنتی در انتقاد از مداخلات مخرب گسترده و مرمت غیراصولی ضلع شرقی صحن عتیق (امام هادی(ع))، با تکذیب هرگونه مرمت غیراصولی، گفت: هیچ کاشی قدمت‌داری حتی به اندازه یک سانت در صحن امام هادی(ع) دست نخورده است.

وی تصریح کرد: اینکه در فضای مجازی منعکس کردند برخی از این کاشی‌ها برای دوره صفویه و قاجاریه است، اصلاً این چنین نیست.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) نسبت به جایگاه میراثی حرم مطهر تأکید کرد و گفت: آستان مقدس داعیه‌دار حفاظت از این میراث ارزشمند است و در همه این سال‌ها تلاش کرده به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهد.

محمودنژاد افزود: ما نمی‌توانیم به دلیلی میراثی بودن یک صحن از مرمت دست بکشیم، چرا که در مواقعی خطر ریزش کاشی‌های تاریخی وجود دارد و وظیفه داریم مرمت و حفظ کنیم.

وی با رد هر گونه تخریب کاشی‌های قدمت‌دار و تاریخی در صحن امام هادی(ع) و صحن امام رضا(ع)، گفت: مدعیان باید به صورت مستند و مصداقی بگویند، اینکه شخصی بیاید موضوعی را روی هوا مطرح کند و ذهن رسانه‌ها و مردم را درگیر و آلوده کند و بعد هم کنار برود، درست نیست.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: کاشی‌هایی که مطرح کردند هیچ کدام میراثی نبود و نیست، این کاشی‌ها در همین دهه ۵۰ و ۶۰ عوض شده بود و مستندات آن موجود است.

محمودنژاد افزود: اصحاب رسانه و دوست‌داران میراث فرهنگی این اطمینان را داشته باشند که هیچ کاشی دارای قدمت تاریخی تخریب نشده است.

وی تصریح کرد: کاشی‌ها و متریالی که قدمت میراثی دارد، اگر روی همان محل کار قابل حفظ شدن باشد حفظ می‌شود، اما اگر قابل نگهداری نباشد ابتدا با انجام مراحلی نظیر زیرسازی و با کیفیتی که در خور مرمت بنای میراثی باشد مجدداً سر جای خود برگردانده می‌شود.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) افزود: آن کاشی‌هایی که قابل نگهداری نباشد و میراثی باشد، به موزه منتقل می‌شود که در سال‌های اخیر این موضوع را نداشتیم و متریال میراثی در محل خود حفظ شده است.

محمودنژاد با اشاره به اینکه مرمت سقف‌های چوبی ایوان آیینه در دستور کار قرار دارد، گفت: مرمت این اثر فاخر و میراثی را به دلیل اینکه هنوز متخصص واجد شرایط آن را پیدا نکردیم، انجام ندادیم.

وی تصریح کرد: آستان مقدس نسبت‌به نگهداری ابنیه‌های تاریخی و میراثی دغدغه‌مند است و به شکل تخصصی عمل می‌کند.

خبرنگار: محمد مهدی عنایت‌پور

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.