کنگره ملی شهدای روحانی در قم برگزار شد

کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی با پخش سخنان رهبر انقلاب و سخنرانی رئیس‌جمهور و فرمانده سپاه در مصلای قدس قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کنگره ملی شهدای روحانی در قم برگزار شد
شناسه : 52620 | انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، کنگره ۴ هزار شهید روحانی پیش از ظهر امروز با حضور سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح، ائمه جمعه، نمایندگان ولی فقیه، جمعی از مسئولان استانی و نظامی و خانواده‌های معظم شهدای روحانی در مصلای قدس برگزار شد.

تصاویر کنگره ملی شهدای روحانی در قم و کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی

*ضرورت ترویج سیره شهدای روحانی

در ابتدای این کنگره، بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت چهار هزار شهید روحانی که در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۸ برگزار شده بود، صبح امروز (چهارشنبه) در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، بزرگداشت علما و روحانیون مجاهد و پیش‌قدم در کار خیر را اقدامی شایسته خواندند و گفتند: در دوره دفاع مقدس، طلبه‌های جوان علاوه بر کار تبلیغی و دینی، در صفوف مقدم میدان جنگ هم وارد شدند و تعداد زیادی از آنان نیز به شهادت رسیدند.

رهبر انقلاب، جهاد و شهادت را فرهنگی ریشه‌دار در حوزه‌های علمیه دانستند و با برشمردن مصادیقی از علمای شهید  شیعه و سنّی، افزودند: شهیدِ روحانی یعنی کسی که با جان خود وارد میدان دعوت به خیر می‌شود و امروز نیز به تقویت این روحیه در بین طلاب و فضلای جوان نیاز داریم.

ایشان، امام عظیم‌الشأن را الگوی ممتازی از علم و جهاد خواندند و خاطرنشان کردند: آن بزرگوار همچنان‌که اول‌مجاهد دوران خویش و بلکه بسیاری از دوران‌ها بود و جهادی با عظمت‌تر از جهاد او با این نتایج در طول تاریخ شیعه وجود ندارد، در بالاترین مراتب علمی نیز قرار داشت که این نشان می‌دهد ورود در عرصه جهاد هیچ منافاتی با دانش، تحقیق و تدریس ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انواع جهاد از جمله جهاد علمی، نظامی، سیاسی و اجتماعی، افزودند: در هر یک از عرصه‌های جهاد که اولویت و نیاز کشور باشد، مخاطب اول آن که باید با احساس مسئولیت وارد میدان شوند، طلاب و فضلای جوان هستند.

ایشان با ابراز امیدواری به استمرار روحیه و فرهنگ افتخارآمیز جهاد در روحانیت، به دست‌اندرکاران کنگره شهدای روحانی توصیه کردند در ادامه این بزرگداشت‌ها با همفکری اهالی فکر و فرهنگ، نام، تصاویر، وصیت‌نامه و شرح حال و موقعیت شهدای روحانی تکثیر و ترویج شود تا امکان استفاده از موقعیت معنوی آن بزرگواران برای همگان فراهم شود.

تصاویر کنگره ملی شهدای روحانی در قم و کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی

*بیشترین شهید روحانی را اصفهان تقدیم نظام کرد

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی در سخنانی با بیان اینکه شهید فقط زنده نیست بلکه احیاگر است، اظهار کرد: شهید به جامعه و افراد حیات می‌بخشد و کار خدایی را از طرف خداوند متعال انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه روحانیت، مظلومیت را با اوج قدرت و عزت و اقتدار تحمل می‌کند، گفت: تهمت‌ها و فضاسازی‌ها نمی‌تواند روحانیت را از سنگر دفاع از اسلام و انقلاب خارج کند، روحانیت و حوزه‌های علمیه امروز زنده‌تر، انقلابی‌تر و قوی‌تر از همیشه پای انقلاب ایستاده است.

حاج صادقی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه، طلبه بودن و بنیاد شهید نیز شهادت چهار هزار شهیدی را که در این کنگره یاد آن‌ها گرامی داشته می‌شود تأیید کرده است، نزدیک به هزار نفر دیگر طلبه داریم که به عنوان بسیجی و پاسدار شهید شده و جزو آمار مدیریت حوزه نیستند.

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: آمار شهدای روحانی بیشتر از دیگر اقشار است و این قشر نقش‌آفرینی متفاوتی در دفاع مقدس در کارنامه خود داشته است.

وی با بیان اینکه ۷۱۰ یادمان شهید در راستای کنگره شهدای روحانی برگزار شده است، عنوان کرد: قبل از انقلاب اسلامی ۵۷ شهید روحانی داشتیم و در جریان سال ۵۶ و ۵۷، قشر روحانی ۴۰ شهید را تقدیم انقلاب کرد و در دوران دفاع مقدس نیز سه هزار و ۶۴۱ روحانی و بعد از دفاع مقدس نیز ۱۵۱ روحانی در ترور و صحنه‌های دیگر به شهادت رسیدند.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه فقط در عملیات کربلای ۴ و ۵ بیش از ۵۴۰ روحانی به شهادت رسیدند، عنوان کرد: ۵۴۳ شهید به استان اصفهان اختصاص دارد که این استان بیشترین شهید روحانی را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی

*لزوم حفظ مرجعیت اخلاقی و اجتماعی روحانیت در جامعه/ منطق روحانیت همراهی با مردم است

سخنران بعدی این مراسم آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه شهدا، امام، مراجع، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و ملت ایران موتور محرک انقلاب هستند، گفت: هدف اصلی انقلاب تغییر معادلات و پایه‌ریزی گفتمان معرفی جدید در عالم است و این بهای شهداست.

وی با بیان اینکه حوزه و روحانیت باید تلاش کند تا همانند همیشه مرجعیت اجتماعی، علمی و اخلاقی را برای مردم حفظ کند، گفت: روحانیت در دوران دفاع مقدس، هم رزمنده و معلم بود هم پشت جبهه همراه با مردم بود، شهدای روحانیت طیف وسیع روحانی را شامل می‌شوند، از طلبه سطح اول تا فیلسوف در میان شهدا وجود داشتند.

امام جمعه قم ادامه داد: روحانیت افتخار دارد که همراه و آمیخته و متواضع در برابر مردم، شهدای بسیاری را تقدیم کرده است.

وی تصریح کرد: پیام شهدای روحانی به طلاب این است که حوزه انقلابی باید حوزه در تراز تمدن نوین اسلامی، پاسخگو به نیازهای جدید و بین‌المللی و حوزه قوی‌تر باشد، شهدا ما را به دفاع از انقلاب و مهدویت فرا می‌خوانند، حوزه عصر انقلاب باید پیرو شهدا باشد و ویژگی‌های آن متفاوت از عصر انزوا باشد و همانطور که رهبری فرمودند ما طلاب آماده‌ایم تا دست در دست شهدا گذاشته و با مراجع و امام پیوند جهاد اجتماعی، علمی و سیاسی ببندیم. 

اعرافی اظهار کرد: روحانیت بر همان اوصاف مردمی بودن استوار است هر چند ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد اما منطق روحانیت همراهی با مردم در تنگناهاست.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: روحانیت عمامه‌های خود را نشان مقاومت، کمان خود و پرچم ایثار و شهادت می‌داند و هر کسی آماده ایثار و شهادت نیست، عمامه لباس او نیست و در حوزه جایی ندارد و همه ما باید بر سنت شهدا پایبند باشیم.

تصاویر کنگره ملی شهدای روحانی در قم و کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی

*پاسدار بی‌دفاعی را ترور کردند فکر می‌کنند جهانی را فتح کردند

در بخش دیگری از این کنگره، سردار حسین سلامی فرمانده سپاه انقلاب اسلامی در سخنانی با تأکید بر اینکه روحانیت مصادیق منیر هدایت امت اسلام بوده‌اند، گفت: نشانه‌های وارستگی، علائم تقوا و ستارگان هدایت‌گر نسل‌های مختلف در طول تاریخ، در میان خانه‌ها، در منابر، حسینیه‌ها و مساجد بوده‌اند و حقیقت، احکام و حدود را برای مردم بیان کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: روحانیت مفسر آموزه‌های قرآن و راسخون به علم بوده و اسرار حیات طیبه و رمز عمل صالح را بازگو کرده‌اند و اسلام را قرن‌ها جاری کرده‌اند و اجازه تعطیلی احکام اسلام را نداده‌اند و این زیباترین نقش جاودانه روحانیت عزیز در طول تاریخ حیات اسلام است.

سلامی با تاکید بر اینکه نقش روحانیت هر چه در مسیر اسلام جلوتر می‌رویم بیشتر می‌شود، عنوان کرد: غرب تلاش کرده تا اسلام را از صحنه سیاسی عالم حذف و احکام دین خدا را تعطیل کند و مسلمانان را در گورستان جهل مدرن خاک کند، هویت اعتقادی، دینی، فرهنگی و ملی مسلمانان را غارت کند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: تا قبل از چهار دهه قبل چیزی به نام جهان اسلام در تاریخ سیاسی جهان وجود نداشت و غربی‌ها مسلمانان را چیزی به حساب نمی‌آوردند و دنیای اسلام را در دنیای سیاسی غرب جست‌وجو می کردند، ارزش‌های اخلاقی اسلام را می‌زدودند و ارزش‌های غربی را جایگزین می‌کردند که اگر این جریان تا به امروز ادامه می‌یافت از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند.

تصاویر کنگره ملی شهدای روحانی در قم

وی با بیان اینکه امام، مستضعفان را از خواب بیدار کرد، عنوان کرد: پیشانی‌بند جهاد بر پیشانی ملت بست و حرکت انقلاب ظاهر شد و در یک مقطع تاریخی، یک اعجاز الهی رخ داد و خورشید اسلام برای شکستن دادن بزرگ‌ترین قدرت به صحنه سیاسی جهان آمد.

سلامی از ولی فقیه به‌عنوان نجات دهنده ملت ایران از مین‌های بزرگ نام برد و عنوان کرد: دشمن آتش بر سر ملت می‌ریزد اما همچنان ملت ایران با تکیه بر امام خمینی(ره) مقاومت می‌کند و پیروز می‌شود.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه همه قدرت‌ها بعد از جنگ ضعیف‌تر و خسته‌تر می‌شوند، گفت: امروز ناکامی را در سیمای آمریکا و رهبرانش می‌بینیم و از طرفی وضعیت ایران مقتدر را هم مشاهده می‌کنیم.

سلامی بر لزوم شناسایی سیاست‌های دشمن و رصد کردن او تأکید کرد و افزود: اکنون این را می‌بینیم که دشمن در اتاق‌های فکرش و کاخ‌هایش شبانه‌روز طی این چند دهه برای شکستن اسلام و بازگشتن به تاریخ جهان اسلام توطئه مستمر می‌چیند، دشمن بسیار جدی و صاحب تجربه است، شکستن قدرت‌های بزرگ را در کارنامه دارد و همچنان نافذترین قدرت سیاسی جهان و بزرگ‌ترین قدرت در عرصه تهاجم فرهنگی است و با وجود همه مشکلات اقتصادی، قدرت اقتصادی بزرگی در سطح دنیاست.

وی ادامه داد: دشن با فشار حداکثری و تمام قوا به صحنه آمده و به دنبال آسیب زدن به نظام اسلامی است اما باز هم از ملت ایران شکست خورده است؛ آمریکایی به اندازه تمام جهان قدرت نظامی دارد، مجموع بودجه نظامی کشورهای جهان ۷۰۰ میلیارد دلار است اما آمریکا به تنهایی این بودجه قابل توجه را برای عرصه‌های نظامی خود هزینه می‌کند، چنین دشمنی نقطه تمرکز خود را ایران اسلامی قرار داده است.

سلامی با بیان اینکه پیشوای ایران اسلامی مورد حملات مستقیم دشمن است، گفت: بنده نمی‌توانم بسیاری از واقعیت‌های شیرین را بگویم و ان شاءالله بعدا بازگو خواهیم کرد اما از ما قبول کنید که یک روحانی با دستان جانباز در میانه یک میدان جهانی جهاد سال‌ها شبانه‌روز ایستاده است و دشمن را بی‌عمل گذاشته است، دشمن مجهز است اما نمی‌تواند عمل کند.

وی با اشاره به اینکه ولی فقیه دستان دشمن را بسته است و کشور را به جلو می‌برد، اظهار کرد: دشمن با وجود همه اولین‌ها اما از تامین مایحتاج عمومی بخشی از مردم عاجز است، ناتوانی دشمن در مدیریت بیماری کرونا نیز به خوبی قابل مشاهده بود.

سلامی با بین اینکه دشمن با اصوات و کلمات به دنبال شکستن دادن نظام اسلامی است، گفت: تا زمانی که این همه مؤمن داریم که جهاد را با محوریت آگاهی دادن به مردم دنبال می‌کنند و بیان پیشوانه رهبری را در درون جامعه تبیین و روح جهاد را در جامعه زنده می‌کنند و نشاط انقلاب را می‌گسترانند، ایران شکست نمی‌خورد و ما نباید نگران هجمه‌های دشمن باشیم.

سخنران کنگره شهدای روحانی کشور در ادامه با اشاره به ترور شهید صیاد خدایی خاطرنشان کرد: پاسداری را بی‌دفاع ترور و فکر می‌کنند جهانی را فتح کرده‌اند و البته که انتقام ذره ذره خون عزیزان خود را می‌گیریم اما همگان می‌دانند که ما درحال پیشرفت هستیم، هنر و شاهکار این بود که هم قدرت ساختیم و هم کشور را، شهرهایمان آرام و آباد است، مردمانمان آرام و شکیبا هستند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان با بیان اینکه مردم امروز می‌دانند که باید در وسط میدان باشند، عنوان کرد: هر چقدر که دشمن تلاش کرد باز هم نتوانست به نتیجه برسد چراکه ملت پشتیبان نظام است، ما در مسیر قدرت هستیم و نگران چیزی نیستیم، سختی‌ها را پشت سر می‌گذاریم و این سختی‌ها هم برای ما و هم بری دشمنان وجود دارد اما مهم این است که صبر و شکیبایی ما با تکیه بر ایمان به خداوند متعال است.

تصاویر کنگره ملی شهدای روحانی در قم و کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی

*روحانیت در دل مردم است

در ادامه این کنگره، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در سخنان ویدئو کنفرانسی خود اظهار کرد: قرار بود بنده در این کنگره حضور داشته باشم اما وضعیت این‌گونه رقم خورد که به صورت تصویری سلام و احترام خود را به علما و خانواده شهدا اعلام کنم.

وی با بیان اینکه روحانیت همیشه پیشتازان و آموزگاران بزرگ برای بشریت در طول تاریخ بوده‌اند، گفت: شهدای روحانی برای ایستادگی، مقاومت، مقاومت آفرینی و بصیرت آفرینی از هیچ کسی هراس نداشتند و همواره به تکلیف و وظیفه خود عمل کردند.

وی با اشاره به اینکه علما همیشه در همه سختی‌ها در کنار مردم بودند، عنوان کرد: در همین شرایط کرونایی، روحانیت در راستای خدمت به مردم تلاش بسیاری داشت، بنده تماسی با روئسای برخی از بیمارستان‌ها داشتم و آن‌ها گفتند که عرصه‌هایی از جهاد و خودگذشتگی از روحانیت در بیمارستان‌ها مشاهده شد که این قشر را بهتر به مردم معرفی کرد.

رئیسی عنوان کرد: امروز روحانیت با وجود همه شایعات و تهمت‌ها در دل مردم جای دارد چراکه عالمان دینی در جایگاه دیانت هستند نه سیاست، این افراد به مردم نمی‌گویند بروید بلکه می‌گویند بیایید، این افراد اهل عمل هستند، در دوران دفاع مقدس نیز وقتی موضوع جهاد را مطرح کردند خود در جبهه حضور پرشور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین آمار شهدا در میان اقشار به روحانیت اختصاص دارد و این آمار نشان از پیشتازی این قشر در امر جهاد است، امروز وضعیت طلاب و فضلای حوزه علمیه قابل تأمل است، اگر دریافتی‌ها را نگاه کنیم، کمترین میزان دریافتی به این افراد اختصاص دارد، این یعنی کمترین دریافتی و بیشترین نقش‌آفرینی را در نظام اسلامی، روحانیت دارد.

وی خطاب به خانواده معظم شهدا گفت: خون مطهر شهدا از عالم گره‌زدایی کرد و خون شهدا امتداد خون اباعبدالله(ع) است و آثار و برکات این خون در آینده بیشتر مشخص می شود.

رئیسی با بیان اینکه به برکت خون شهدا چهره جاهلیت مدرن امروز در عالم برملا شده است، عنوان کرد: آنچه از بیداری اسلامی در منطقه شاهد هستیم به برکت خون شهداست، یمن، یمن دیروز است که توانسته هفت سال مقاومت کند.

وی با تاکید بر اینکه خون شهدا از مشکلات عالم اسلام گره‌زدایی می‌کند، گفت: گوش ما باید پیام شهدا را بشنود که استقلال و آزادی، مقاومت در برابر دشمنان، ساختن کشور، رفع مشکلات معیشتی مردم، توجه به مردم، وحدت و انسجام ملی، پاسداشت از ارزش‌های ملی و توجه به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی است.

رئیسی گفت: ما در حمایت مردم از انقلاب، اسلام و رهبری هیچ تردیدی نداریم اما در کسوت خدمتگزار مردم، این را دیدیم که صادق بودن چقدر در پیشبرد اهداف تاثیر دارد.

وی ادامه داد: در یک جنگ سایبری در یک لحظه همه پمپ بنزین‌های کشور را از کار انداختند اما مردم با هوشیاری دشمن را ناکام گذاشتند، در موضوع توزیع یارانه‌ها نیز دشمن به دنبال اهدافی بود که مردم آنان را ناکام گذاشتند.

رئیسی گفت: رهبر انقلاب اسلامی توصیه کردند که مردم با طرح اصلاح اقتصادی همکاری کنند و مردم نیز به لطف خداوند متعال همراهی مطلوبی داشتند.

رئیس جمهور گفت: امروز با مدد الهی، رهبری‌های رهبری و پشتیبانی صاحب نظران، مشکلات مردم به ویژه معیشتی را رفع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنان که مسئله مذاکره را دنبال می‌کنیم اما تحریم‌ها را به عنوان امری که بخواهیم زندگی مردم را متوقف بر آن کنیم، نمی‌دانیم؛ این گونه نخواهد بود که پیشرفت کشور را متوقف کنیم تا بخواهیم دیگران برای ما تصمیم گیری کنند و در همه جا اعلام کرده‌ایم که راهبرد ما راهبرد رهبری است.

رئیسی گفت: مهم‌تر از رفع تحریم‌ها تشکیل قرارگاهی برای خنثی سازی تحریم‌هاست که این موضوع با جدیت پیگیری شده و نیروهای ارزشی و انقلابی مشغول هستند تا مشکلات را رفع کنند.

وی تصریح کرد: دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است هر کسی بخواهد یا نخواهد، بداند یا نداند اگر با قدمش کاری کند که مردم مأیوس و ناامید شوند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است و هر کسی در جهت امیدوار کردن ملت کاری کند در جهت نظام اسلامی حرکت کرده است.

رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: آینده کشور را بسیار درخشان و امیدوار کننده می‌دانم و تلاش بنده این است که شبانه‌روز به برکت خون شهیدان به صورتی عمل کنم که مردم عزیز احساس عدالت و امنیت کنند و این امر را دست یافتنی و شدنی می‌دانم.

تصاویر کنگره ملی شهدای روحانی در قم و کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی

*رونمایی از محصولات فرهنگی کنگره شهدای روحانی

قرائت دلنوشته فرزند نخستین شهید روحانی مدافع حرم مصطفی مالامیری، رونمایی از تمبر یادبود و قرائت بیانیه پایانی کنگره شهدای روحانی نیز از دیگر بخش‌های این همایش بوده است.

همچنین از محصولات تولیدشده در این کنگره نیز همچون کتاب ۳۴ جلدی تعهد سرخ، سیره عملی شهدا، کتاب صوتی زندگینامه شهدای روحانی به صورت ده لوح فشرده، لوح فشرده ۵۰۹ اثر هنری نمایشی، ویژه نامه گوهر شب‌چراغ و … رونمایی شد.

تصاویر کنگره ملی شهدای روحانی در قم و کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی

کنگره شهدای روحانی با تشییع پیکر حسینعلی شاهچراغی طلبه شهید تازه تفحص شده به کار خود پایان داد.

تصاویر کنگره ملی شهدای روحانی در قم و کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی و کنگره ملی ۴ هزار شهید روحانی

*گزارش نصویری اختصاصی پایگاه خبری شهر۲۰ از کنگره ملی شهدای روحانی را «اینجا» ببینید.

*عکاس: محمد رفیعی موحد

نوشته های مشابه
راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
نقش مؤثر تبلیغات شهری در رعایت مسائل فرهنگی
پیاده‌روهای خاکی پردیسان در سال‌های آینده سنگ‌فرش می‌شود
دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل را حل کند
پارکینگ خیابان امام خمینی تا پایان سال افتتاح می‌شود
تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.