شعر آیینی در عصر انقلاب به بالندگی رسید/ سایت «پروانه‌ها» راه‌اندازی می‌شود

دبیر شعر آیینی کشور با تأکید بر اینکه شعر آیینی در عصر انقلاب دارای جایگاه ویژه‌ای در ادبیات کشور شد، گفت: شعر آیینی به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و همه را حیرت زده کرده است، بویژه در دو دهه اخیر که زمانه بالندگی شعر آیینی بوده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شعر آیینی در عصر انقلاب به بالندگی رسید/ سایت «پروانه‌ها» راه‌اندازی می‌شود
شناسه : 52173 | انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، استاد محمد علی مجاهدی در مراسم رونمایی از کتاب‌های «عرفان حماسی در شاهنامه فردوسی» و «پرواز پای دماوند» که در سرای اهل قلم سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: استان قم به لحاظ داشتن استعدادهای شگرف ادبی و هنری در کشور شاخص است.

وی همچنین به تفاوت جایگاه شعر آیینی در دوران رژیم پهلوی و عصر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انجمن‌های ادبی در دوران پیش از انقلاب پذیرای اشعار ولایی و آیینی و دینی نبودند و شعرهای نازل و سطحی را در بین مردم ترویج می‌کردند.

دبیر شعر آیینی کشور با تأکید بر اینکه شعر آیینی در عصر انقلاب اسلامی جایگاه خاصی را در ادبیات کشور پیدا کرد، گفت: شعر آیینی به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و همگان را حیرت زده کرده است، بویژه دو دهه اخیر زمانه بالندگی شعر آیینی بوده است.

شعر آیینی در عصر انقلاب به بالندگی رسید/ سایت «پروانه‌ها» راه‌اندازی می‌شود

مجاهدی تصریح کرد: البته در کنار این رویش‌ها بعضاً شاهد ریزش‌ها و سروده‌های غلوآمیز و کفرآمیز نیز بودیم اما در همه این سال‌ها به سهم خود تلاش کردم که مقوله آسیب‌شناسی را با جدیت دنبال کرده و مؤلفه‌‌های الزامی و پرهیزی شعر آیینی را تببین کنم.

وی با تأکید بر اینکه شعر آیینی فقط شعر ولایی نیست، گفت: امروز قلمروی شعر آیینی گسترش یافته و متأثر از متون وحیانی، قرآنی، حدیثی و تاریخی شامل اشعار توحیدی، اخلاقی، عرفانی، مقاومت و پایداری و دفاع مقدس می‌شود.

پدر شعر آیینی افزود: بیش از ۸۰درصد متون منظوم پارسی جزو اشعار آیینی هستند، عصاره عرفان اصیل اسلامی را حکیم ثنایی سروده یا توحیدیههای حکیم نظامی که مصداق شعر آیینی به شمار می‌روند.

شعر آیینی در عصر انقلاب به بالندگی رسید/ سایت «پروانه‌ها» راه‌اندازی می‌شود

استاد مجاهدی همچنین بر ضرورت نورانیت باطنی شاعران آیینی تأکید کرد و گفت: شاعر آیینی باید به آیینگی و شفافیت و نورانیت باطنی برسد، با وضو و طهارت وارد این حریم شود، غزل را خیلی‌ها می‌گویند اما غزل آیینی را هر کسی نمی‌تواند بگوید.

وی در بخش پایانی سخنان خود به راه‌اندازی دبیرخانه شعر آیینی اشاره کرد و گفت: شعر آیینی رونق خواهد گرفت و سایت «پروانه‌ها» به محوریت شعر آیینی به زودی رونمایی خواهد شد و به تمامی مسائل مرتبط با شعر آیینی در این سایت پرداخته می‌شود.

دبیر شعر آیینی کشور افزود: ۷۰ درصد کار دبیرخانه در فضای مجازی خواهد بود تا در دسترس همه باشد و ۳۰ درصد هم به برگزاری محافل ادبی اختصاص خواهد داشت.

خبرنگار: علیرضا رحیمی ریسه

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.