یارانه واریز شده شاید تمام هزینه‌های خانوار را جبران نکند/ یک‌چهارم آرد دولتی قاچاق می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با تشریح دلایل جراحی اقتصادی در کشور، گفت: یارانه واریز شده برای سه دهک پایین جامعه، جبران‌کننده الگوی مصرف آنها خواهد بود اما می‌پذیریم که در دهک‌های بعدی، تمام هزینه‌ها شاید جبران نشود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
یارانه واریز شده شاید تمام هزینه‌های خانوار را جبران نکند/ یک‌چهارم آرد دولتی قاچاق می‌شود
شناسه : 52114 | انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم، محسن امیدیان در همایش گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ را در شرایطی پشت سر گذاشتیم که حدود ۱۶ هزار میلیارد دلار صرف پرداخت یارانه کالاهای اساسی شده بود در حالی‌که پیش‌بینی قانون بودجه، ۸ میلیارد دلار بود.

وی افزود: بر این اساس حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین کالاهای اساسی هزینه شد در حالی که تمام یارانه‌های پرداختی یک ماهه مردم ایران حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت جهانی غلات و دانه‌های روغنی، عنوان کرد: به این ترتیب برای تأمین یارانه کالاهای اساسی حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار لازم بود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هر کس ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفت، کمتر برای رفاه حال مردم تلاش کرد و بیشتر پوششی برای دیگر کارهایشان بوده است، مثلاً فردی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز گرفت تا بازار لبنیات را مدیریت کند ولی این امر محقق نشد زیرا شاهد بودیم هنوز برخی تعهدات خود را انجام نداده است.

امیدیان با بیان اینکه کالاهای اساسی با ارز ترجیحی به کشور وارد می‌شدند ولی به قیمت ارز آزاد در اختیار مردم قرار می‌گرفت، گفت: در عین حال شاهد قاچاق کالاهای وارد شده به خارج از کشور بودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم ادامه داد: دولت قبل ابتدا به ۲۵ قلم کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد ولی به تدریج ۱۸ قلم را حذف کرد و موجب گرانی بسیاری از کالاها از جمله لاستیک، برنج و … شد اما دولت سیزدهم برای حذف باقی‌مانده این کالاها، ابتدا با مردم صحبت کرد و سیاست جبرانی را هم در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه یارانه واریز شده برای سه دهک پایینی، جبران‌کننده الگوی مصرف آنها خواهد بود گفت: می‌پذیریم که در دهک‌های بعدی، تمام هزینه‌ها شاید جبران نشود.

امیدیان با بیان اینکه پایین‌ترین دهک کمتر از دو میلیون تومان درآمد دارند، خاطرنشان کرد: با واریز یارانه‌های جدید، درآمد این قشر حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم به تغییر شیوه پرداخت یارانه نان اشاره و ابراز کرد: در شیوه کنونی، یک چهارم آردی که با یارانه دولتی تأمین می‌شود، به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

وی تصریح کرد: دولت‌ها معمولاً طی سال‌‌های اول و دوم استقرار، از این دست اقدامات انجام نمی‌دهند و به قول معروف به ماه عسل می‌روند ولی آقای رئیسی تأکید داشت که یک روز هم نباید در انجام این جراحی اقتصادی تعلل کرد.

امیدیان به پیوست‌های طرح اقتصادی دولت اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم برای خرید کالاهای مختلف هجوم آورده‌اند زیرا انتظار تورم شدید در دیگر کالاها دارند بنابراین روابط عمومی‌های مختلف ادارات باید برای تبیین موضوع و صداقت دولت با مردم حرف بزنند همچنین درخواست داریم روابط عمومی‌ها، افراد و آدم‌های مرجع در جامعه را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند و با توجیه آنها، همراهی طیف‌های گسترده‌تری ازمردم را رقم بزنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم با بیان اینکه مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نداریم، گفت: البته اگر ولع خرید و انبار کالا بیش از نیازهای روزانه و هفتگی ادامه داشته باشد، تمام تلاش و توجه دولت معطوف به تأمین این کالاها خواهد شد در حالی که با مدیریت امور توسط روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها، می‌توان این روند را به تدریج کاهش داد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.