به بهانه ۱۲ فروردین؛

بازخوانی خاطره سید صادق طباطبایی از برگزاری همه پرسی نظام جمهوری اسلامی/ به امام گفتم اصلاً رفراندوم می‌خواهید چه کار؟

شهر بیست/ به امام گفتم دنیا انقلاب اسلامی را قبول کرده و مردم هم پذیرفته‌اند و در خیابان یک‌صدا فریاد «جمهوری اسلامی» می‌دهند، هر چه شما بگویید و بخواهید همان می‌شود. بنابراین چرا رفراندوم برگزار کنیم؟
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بازخوانی خاطره سید صادق طباطبایی از برگزاری همه پرسی نظام جمهوری اسلامی/ به امام گفتم اصلاً رفراندوم می‌خواهید چه کار؟
شناسه : 5205 | انتشار : ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید صادق طباطبایی در جلد سوم خاطرات خود با نام «شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران» به بازگویی وقایع مربوط به روزهای آغازین پیروزی انقلاب و رفراندوم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ پرداخته است. او سخنگوی دولت موقت و به عنوان معاون وزیر کشور، مجری برگزاری همه پرسی نظام جمهوری اسلامی بود.

سید صادق طباطبایی در بخشی از کتاب خاطرات خود به اصرار امام خمینی(ره) به برگزاری رفراندوم نوع نظام کشور پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

امام پس از تعیین دولت موقت، برگزاری همه‌پرسی نوع نظام کشور و انتخاب مجلس مؤسسان برای تصویب پیش‌نویس قانون اساسی را وعده داده بودند که بعد از آن رفراندوم قانون اساسی و بر اساس آن انتخابات ریاست‌جمهوری و سپس انتخابات مجلس باید برگزار می‌شد.

دو، سه هفته از تعیین دولت موقت نگذشته بود که امام تماس گرفتند و گفتند که مرحله بعد همین رفراندوم نوع نظام کشور را برگزار کنید. من اصلاً گفتم زود است. با وزیر کشور تماس گرفتم و آقای حاج‌سیدجوادی گفت که پاسبان‌های ما هنوز با همان لباس قدیمی نظام گذشته هستند و جرئت نمی‌کنند سر خیابان بروند و امکانات نداریم و استانداری‌ها هم هنوز مستقر نشده‌اند. من این پیغام را به قم نزد امام رساندم اما حاج احمدآقا تماس گرفت و گفت که امام اصرار دارند که برگزار شود. من گفتم چگونه؟ احمدآقا گفت که من نمی‌توانم دیگر با امام صحبت کنم خودت با آقا حرف بزن.

[در قم] گفتم به امام که اصلاً رفراندوم می‌خواهید چه کار؟ زدیم زیر کل ماجرا (با خنده). گفتم که دنیا انقلاب اسلامی را قبول کرده و مردم هم پذیرفته‌اند و در خیابان یک‌صدا فریاد «جمهوری اسلامی» می‌دهند، هر چه شما بگویید و بخواهید همان می‌شود. بنابراین چرا رفراندوم برگزار کنیم؟ امام گفتند که شما نمی‌فهمید. ۳۰ سال بعد می‌گویند که در آن فضای احساسی بر شعور مردم سوار شدند و نظر خود را به مردم بر اساس عواطف دیکته کردند. بعداً دیدیم که حرف امام چقدر درست بود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.