مجتمع‌های بین راهی؛ ویترین جذب گردشگر/ تشدید نظارت‌ها در نوروز

شهر بیست/ با توجه به این‌که مجتمع‌های بین راهی خط مقدم گردشگری هستند هرگونه فرسودگی و بی‌توجهی به این مراکز می‌تواند بر صنعت گردشگری تأثیر منفی داشته باشند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مجتمع‌های بین راهی؛ ویترین جذب گردشگر/ تشدید نظارت‌ها در نوروز
شناسه : 5161 | انتشار : ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر استان قم گزارشی به قلم هیفا پردل با عنوان «دمجتمع‌های بین راهی؛ ویترین جذب گردشگر/ تشدید نظارت‌ها در نوروز» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

شاید برای هر مسافر و رهگذری اتفاق افتاده باشد که در حین سفر بخواهد زمانی را استراحت کند تا خستگی سفر برایش کم‌تر شود در این حال بی‌شک به یکی از مکان‌هایی پناه می‌برد که امروزه به «مجتمع بین راهی» و در گذشته «کاروانسرا» نامیده می‌شد.

با رشد ترددهای بین شهری و حمل و نقل‌های جاده‌ای مجتمع‌های بین راهی امروز نقش مهمی در ارائه خدمت به مسافران بین راه‌ها دارند و امروزه این مجتمع‌ها را می‌توان «ویترین گردشگری» نامید چرا که نظافت و ارائه هرگونه خدمت از سوی این مجتمع‌ها می‌تواند در ماندگاری و جذب مسافران و گردشگران نقش اساسی داشته باشند.

استان قم در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته و از شهرهای مهم سیاحتی و زیارتی به شمار می‌رود و در طول سال خودورهای بسیاری از محورهای بین راهی و مواصلاتی این استان گذر و یا به قصد زیارت وارد این استان می‌شوند. این مجتمع‌ها که از نمازخانه، رستوران و یا بخش‌های خدماتی دیگر به مسافران و رانندگان تشکیل یافته اگر مورد توجه و حمایت نباشند می‌توانند گردشگری این استان را تحت‌الشعاع قرار دهند.

با توجه به تعطیلات نوروزی و آغاز سفرهای نوروزی نظارت‌ها بر نحوه ارائه خدمات و بهداشت این مجتمع‌ها بیشتر می‌شود، هر چند هستند مجتمع‌هایی که از دید و ذره بین بازرسی‌های شبانه خارج شده و ارائه خدمات این مجتمع‌ها به مسافران و زائران بی‌کیفیت و دارای سرویس‌های بهداشتی غیر بهداشتی و غذاهای غیر مجاز به مسافران هستند.

سرویس‌های بهداشتی نامرغوب معضل مجتمع‌های بین راهی

یکی از زائرانی که از استان اراک به قم سفر کرده با اشاره به مجتمع‌های بین راهی استان قم گفت: من در سال چند بار به استان قم به قصد زیارت و سیاحت سفر می‌کنم. قم ظرفیت خوبی برای زیارت و سیاحت دارد ولی به مجتمع‌ها و اماکن بین راهی آن توجهی نشده است، در یکی از این مجتمع‌ها سرویس بهداشتی آن به لحاظ بهداشتی به قدری بی‌کیفیت بوده است که گویی چندین سالی است این سرویس‌ها رنگ نظافت را به خود ندیده‌اند.

منا عباسی افزود: غذاهایی هم که ارائه می‌شود بی‌کیفیت و ناسالم است در حالی که مسافر باید برای دریافت خدمات این مجتمع حتی برای میز غذاخوری آن هم هزینه بپردازد؛ چرا برخی مسئولان به فکر این مجتمع‌ها نیستند زیرا این مجتمع‌ها در واقع می‌توانند بر سیاحت مسافران استان تأثیر منفی داشته باشند.

حسین محمدی از دیگر مسافرانی که قم را برای سفر نوروزی انتخاب کرده است بیان کرد: متأسفانه نظارتی بر مجتمع‌های بین راهی نمی‌شود. در طول سال این مسیرها با تردد بسیاری از خودورهای شخصی، کامیون‌های باری و حتی اتوبوس‌های مسافربری روبرو هستند و رانندگان و مسافران برای استراحت ناچار به توقف در این مجتمع‌ها هستند پس باید به نظافت، کیفیت خدمات این مجتمع‌ها بیشتر رسیدگی شود.

وی گفت: سرویس‌های بهداشتی بی‌کیفیت که معضل بزرگ این نوع مجتمع‌ها است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و باید این فرهنگ را بین مسافران ایجاد کرد که خود آن‌ها هم مسئول رعایت بهداشت و نظافت این سرویس‌ها و مجتمع‌ها هستند. این مجتمع‌ها در واقع آئینه ظرفیت گردشگری و جهانگردی شهرها هستند و باید در طول سفرهای نوروزی و تابستانی بهسازی شوند.

یکی دیگر از مسافرانی که از اردبیل مهمان استان قم است به خبرنگار مهر گفت: در طول مسیر تهران به قم مجتمع‌های بین راهی خوبی احداث شده است این مجتمع‌ها مدرن و با کیفیت هستند و لازم است این نوع مجتمع‌ها در دیگر مسیرهای منتهی به قم هم بهسازی و به مکانی برای معرفی بهتر شهر مقدس قم تبدیل شوند.

ایجاد شهرک صنایع دستی و گردشگری در اتوبان قم – تهران

رئیس انجمن صنفی مجتمع‌های بین راهی و واحدهای پذیرایی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود بیش از ۱۲۰ واحد بین راهی، تفریحی و سفره خانه‌های سنتی در استان قم گفت: واحدهای پذیرایی استان از ۱۲۰ واحد بین راهی، تفریحی و سفره خانه سنتی و یک مجتمع در آستانه بهره برداری در مسیر اتوبان قم- تهران تشکیل یافته است و در آینده هم قرار است یک شهرک گردشگری و صنایع دستی نیز در همین مسیر عملیات ساخت آن شروع شود و مجتمع دیگری در کیلومتر ۵ اتوبان در دست اقدام است.

سید جواد جلالی‌نژاد افزود: این مجتمع‌ها در اصل برای ارائه خدمت به مسافران عبوری تعریف شده‌اند و بخشی از حجم زیاد مسافرانی که از قم تردد می‌کنند و قم را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند را پذیرایی خواهند کرد.

وی گفت: باید برای مسافران و زائران ورودی به استان مجتمع‌های گردشگری تفریحی را افزایش داد تا به این واسطه مدت ماندگاری مسافران افزایش یابد؛ توصیه من به سرمایه‌گذاران با توجه به بعد مذهبی بودن گردشگری قم این است که بسته‌های فرهنگی در این زمینه را افزایش دهند.

با بهبود زیرساخت‌های گردشگری می‌توان مدت ماندگاری مسافر در استان را افزایش داد جلالی نژاد اظهار داشت: در غیر این صورت اگر زیرساخت‌ها بهبود نیابد صرفاً گردشگری مذهبی و زائران تنها چند ساعت محدودی را در استان قم سپری خواهند کرد و درآمد و سودی نصیب استان نخواهد شد.

وی گفت: هر چند مجتمع‌های بزرگ دیگری به زودی به بهره برداری خواهند رسید مانند شهرک ونوس به نظر می‌رسد این مجتمع‌ها بتوانند جوابگوی حجم زیاد مسافران باشند.

مجتمع بین راهی اهرم جذب مسافران و گردشگران

رئیس انجمن صنفی مجتمع‌های بین راهی و واحدهای پذیرایی استان قم افزود: مجتمع‌های بین راهی خط مقدم گردشگری به شمار می‌روند و بسیاری از مسافران عبوری که قصد سفر به قم را ندارند در این مجتمع‌ها توقف می‌کنند و این بهترین ظرفیت برای جذب مسافران عبوری است و اگر حمایت بیشتری از سوی مسئولان احساس شود بی‌شک این مجتمع‌ها از نقاط قوت رونق و توسعه گردشگری به شمار خواهند رفت.

جلالی نژاد گفت: بعضی مجتمع‌ها قدیمی و فرسوده هستند و با توجه به خدمات شبانه روزی به مسافران به سرعت تخریب و مستهلک می‌شوند و با توجه به اینکه نوع خدمت عمومی است و بهره‌گیری از فضای پارکینگ، تفریح و سرویس بهداشتی شبانه روزی است هزینه بهسازی و مرمت این نوع مجتمع‌ها بسیار بالا است.

تسهیلات نرخ ۱۸ درصدی، مانع راه سرمایه‌گذاری برای توسعه مجتمع‌های بین راهی

رئیس انجمن صنفی مجتمع‌های بین راهی و واحدهای پذیرایی استان قم بیان کرد: دولت حمایتی از سرمایه گذاران برای احداث مجتمع‌های بین راهی ندارد و تسهیلات با نرخ ۱۸ درصدی که لحاظ شده است به هیچ وجه منطقی و به صرفه نیست و تسهیلاتی هم برای بهسازی و مرمت و تجهیز مجتمع‌های بین راهی قدیمی داده نمی‌شود پس با توجه به فرسودگی بخش وسیعی از مجتمع‌های بین راهی چگونه می‌توان آن‌ها را تجهیز و بهسازی کرد؟

وی با اشاره به فعالیت و نظارت بر مجتمع‌های بین راهی در نوروز برای مسافران نوروزی افزود: با توجه به جلسات مشترکی که با نهادهای ذیربط برگزار شده به هم افزایی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای ارائه خدمات با کیفیت و رعایت مسائل بهداشتی و امنیتی توصیه‌هایی شده است.

دولت حمایتی از سرمایه گذاران برای احداث مجتمع‌های بین راهی ندارد جلالی نژاد اظهار داشت: مدیران این مجتمع‌ها همکاری خود را اعلام و بروشورهای تبلیغاتی، نقشه راه و راهنمایی زائران را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند. برای امر نظارت تیم بازرسی سالانه با مشارکت نهادهای دیگر تشکیل و نظارت دقیقی بر فعالیت مجتمع‌ها خواهد شد.

تشکیل اکیپ‌های شبانه برای نظارت بر عملکرد مجتمع‌های گردشگری

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز با اشاره به تشکیل اکیپ‌هایی برای نظارت بر عملکرد اماکن و مجتمع‌های گردشگری گفت: ۳ اکیپ شبانه برای نظارت بر اماکن اقامتی و مجتمع‌های گردشگری تشکیل شده است و در بازدیدهای سرزده نحوه ارائه خدمات و نرخ‌های خدمات بررسی می‌شوند.

حمید یزدانی افزود: مسائل بهداشتی، نمازخانه‌ها، کیفیت واحدها و نظافت سرویس‌های بهداشتی بررسی می‌شوند و در صورت مشاهده تخلف با تذکر شفاهی و یا اخطار کتبی پرونده تشکیل خواهد شد. این بازدیدها از ساعت ۱۹ تا ۲ بامداد انجام می‌شود.

نوشته های مشابه
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.