جزئیات پذیرش طلبه در حوزه‌های علمیه خواهران اعلام شد

ثبت‌نام حوزه‌های علمیه خواهران از ۱۵ فروردین ماه در مقاطع عمومی و تکمیلی آغاز شده و علاقه‌‌مندان می‌توانند جهت دریافت دفترچه راهنمای پذیرش به پایگاه اطلاع رسانی paziresh.whc.ir مراجعه کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جزئیات پذیرش طلبه در حوزه‌های علمیه خواهران اعلام شد
شناسه : 50252 | انتشار : ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مرکز خبر حوزه، آزاده صدر شیرازی در نشست خبری آغاز عملیات پذیرش سراسری سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد، گفت: روند ثبت‌نام و پذیرش داوطلبان تحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران در سال جدید تحصیلی از ۱۵ فروردین ماه آغاز شده که امسال مدارس علمیه ظرفیتی معادل ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر دارند؛ مدارس سطح دو، ۱۱ هزار نفر، سطح سه، بیش از ۴۰۰۰ نفر و سطح چهار ۳۰۰ نفر ظرفیت پذیرش در سال جدید را دارند.

مدیرکل سنجش و پذیرش معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران از رایزنی با جامعه الزهرا برای برگزاری نشست‌های مشترک به منظور یکسان‌سازی آیین‌نامه های سنجش و پذیرش خبر داد.

وی افزود: ثبت‌نام حوزه های علمیه خواهران از ۱۵ فروردین ماه در سراسر کشور و در مقاطع عمومی و تکمیلی آغاز شده و علاقه‌‌مندان می‌توانند جهت دریافت دفترچه راهنمای پذیرش، فهرست مدارس علمیه و نام نویسی به پایگاه اطلاع رسانی مرکز مدیریت حوزه های خواهران به آدرس paziresh.whc.ir مراجعه کنند.

صدر شیرازی خاطرنشان کرد: پذیرش مقطع عمومی (سطح دو/کارشناسی) به شیوه حضوری تمام وقت و پذیرش مقطع عالی (سطح سه/کارشناسی ارشد) با ۳ شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری در ۱۵۱ رشته محل با ۱۴رشته تحصیلی تفسیر و علوم‌ قرآنی، فقه ‌و اصول، تاریخ اسلام، کلام اسلامی، کلام با گرایش های امامت، مهدویت، فلسفه‌ اسلامی، مدرسی ادبیات عربی، اخلاق و تربیت اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان، علوم و معارف حدیث شیعه و مدیریت آموزشی انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین پذیرش مقطع تخصصی یعنی سطح چهار یا دکتری به صورت شیوه حضوری تمام وقت در ۳۴ رشته محل، با ۵ رشته تحصیلی تفسیر تطبیقی، فقه خانواده، حکمت متعالیه، کلام اسلامی و علوم و معارف قرآن صورت می گیرد.

مدیرکل سنجش و پذیرش معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه سیاست حوزه خواهران کیفی گزینی است، گفت: این سیاست به نوبه خود سبب ارتقاء شاخص های گزینش شده و مانایی افراد را در سیستم بالا میبرد.

صدر شیرازی عنوان کرد: همه ساله، حدود ۲۰ درصد از داوطلبان مقطع عمومی سطح دو از داوطلبان دانشگاهی هستند و سال گذشته ۲۵ درصد از پذیرفته شدگان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند.

وی با اشاره به جمعیت ۶۰ درصدی طلاب متاهل در حوزه علمیه خواهران گفت: سیاست این مرکز پذیرش داوطلبان بومی است؛ با این حال، سال گذشته ۹۳ درصد به صورت روزانه و ۷ درصد به صورت خوابگاهی پذیرش شدند و امسال هم تعدادی از خوابگاه‌ها را افزایش دادیم.

صدر شیرازی با بیان اینکه از رشته‌های غیرمرتبط در سطح چهار نیز ثبت‌نام نخواهیم داشت، گفت: رشته‌های جدید «علوم و معارف حدیث شیعه» و «مدیریت آموزشی» امسال در مقطع سطح سه پیش‌بینی شده است.

مدیرکل سنجش و پذیرش معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران تأکید کرد: مهلت نام‌نویسی حوزه‌های علمیه خواهران در تمامی مقاطع تحصیلی از ۱۵ فروردین ماه تا ۳۱ اردیبهشت ماه است و در مقاطع عمومی و تکمیلی سنجش داوطلبان از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی انجام می‌شود.

وی همچنین در گزارشی از پذیرش بانوان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ اظهار داشت: در پذیرش سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد ۳۴ درصدی را در ثبت‌نام اولیه متقاضیان داشتیم که این رقم در ثبت نام نهایی به ۱۵ درصد رسید.

صدر شیرازی در پایان سخنان خود تاکید کرد: در برخی استان ها شاهد رشد ۷۰ درصدی بودیم؛ به عنوان مثال، استان هرمزگان در ثبت نام اولیه ۷۴ درصد رشد و استان خوزستان هم ۷۱ درصد رشد داشتند و در ثبت‌نام نهایی، ۲۱ استان کشور رشد مثبت را در ثبت نام و پذیرش داوطلبان داشتند.

همچنین حجت‌الاسلام حسینعلی تهرانی در سخنانی به روند پذیرش طلاب اشاره کرد و گفت: سال گذشته با توجه به شیوع کرونا، ۲۲ هزار و ۳۷۹ نفر داوطلب ورود به حوزه های علمیه خواهران شدند که در نهایت ۱۳ هزار نفر مشغول تحصیل شدند.

وی افزود: در سطح دو، ۴۱۸ مدرسه، در سطح سه، ۸۴ مدرسه و در سطح چهار، ۲۰ مدرسه داریم که حدود ۶۰ هزار نفر در آن مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: اتفاق خوبی که در سال های اخیر افتاده است اینکه مدیران و کادر بسیاری از مدارس علمیه استان ها از بین بانوان انتخاب شدند و حتی در مدیریت های میانی مجموعه نیز بانوان حضور دارند.

تهرانی با اشاره به رشته های تحصیلی سطح سه گفت: رشته هایی مانند مشاوره خانواده، تربیت دینی کودک و نوجوان، امامت، کلام، حکمت و فقه و اصول به دلیل کارآمدی مورد استقبال بانوان قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه ۲۸ استان تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران هستند و فرآیند ثبت نام و پذیرش داوطلبان را انجام می دهند، گفت: آزمون ورود به حوزه های علمیه خواهران ۱۷ تیرماه به صورت حضوری در تمام مقاطع برگزار خواهد شد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران در پایان سخنان خود در مورد خروجی های مدارس علمیه خواهران توضیح داد: فارغ التحصیلان سطح دو جذب آموزش و پرورش شده و در حال تدریس هستند، در سطوح سه و چهار هم خیلی از دانش آموختگان جذب کارهای تدریس در حوزه علمیه و مراکز آموزش عالی می شوند و بخشی هم کارهای پژوهشی و علمی انجام می دهند.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.