سخن از ابهام در هنر موسیقی بی‌معناست

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به جامعیت دیدگاه رهبر انقلاب در زمینه موسیقی، گفت: دیگر جای این سخن نیست که کسی یا مجموعه‌ای بگوید ما هنوز در موسیقی ابهام داریم، به دلیل اینکه تمام مسائل مختلف موسیقی و غنا در آرای رهبر انقلاب، تعیین تکلیف و راه‌گشایی شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سخن از ابهام در هنر موسیقی بی‌معناست
شناسه : 50178 | انتشار : ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم،‌ هشتمین جلسه دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» با حضور حجت‌الاسلام مجتبی فلاحتی و جمعی از پژوهشگران این حوزه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

حجت الاسلام فلاحتی‌ در ابتدای این نشست و در ادامه‌ مباحث جلسه پیشین به تبیین نظرات مقام معظم رهبری در حوزه موسیقی پرداخت و گفت: «آرای موسیقایی رهبر معظم انقلاب منحصر به کتاب «غنا» نیست و از مجموع سی سال سخنرانی‌های ایشان هم قابل أخذ و جمع‌بندی است. لذا بنابر همین اصل اساساً صحیح نیست که گفته شود تنها باید به کتاب غنا رجوع شود، چرا که این جمله مانند این است که ما برای فهم تمام احادیث اهل‌بیت فقط به یک کتاب مراجعه کنیم.»

وی در ادامه افزود: «منطبق بر همین مبنا ما چندگونه جمع‌بندی در آراء داشته‌ایم. مبانی فقهی ایشان درباره موسیقی و غنا، مبانی اجتماعی ایشان در باب موسیقی، دیدگاه‌های فلسفی، عرفانی ایشان پیرامون موسیقی و غیر اینها. اما در کتاب «غنا» فقط مبانی فقهی رهبر انقلاب مطرح گردیده آن هم نه همه مبانی فقهی ایشان، لذا اساساً برای فهم منظومه تفکر موسیقایی ایشان، کتاب غنا کافی نیست.»

حجت الاسلام فلاحتی خاطرنشان کرد: «این امر و اِشکال وقتی پررنگ‌تر می‌شود که سخن از تدوین سند جامع موسیقی کشور مبتنی بر نظرات رهبری به میان آید. چرا که در آن صورت اساساً بحث فقهی متعارف کفایت نمی‌کند و ما نیازمند یک نگاه کلان‌تر و جامع نگرانه‌تری به آراء رهبر معظم انقلاب هستیم.»

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: «در هر حال، از مجموع کلمات ایشان به قطعیت می‌توان گفت با وجود این حجم متنوع از سخنان راهبردی و کلیدی و شفاف، در زمینه موسیقی چه ایجاباً و چه سلباً، دیگر جای این سخن نیست که کسی یا مجموعه‌ای بگوید ما هنوز در امر موسیقی ابهام داریم. به دلیل اینکه تمام مسائل مختلف موسیقی و غنا در آراء موسیقایی ایشان، تعیین تکلیف و راه‌گشایی شده است.»

حجت الاسلام فلاحتی در تشریح سخنانش گفت: بیان شفاف معیارها و مصادیق ۵۰ گانه موسیقی‌های حرام و ۴۵ گانه موسیقی‌های حلال یا راجح، تشریح وضعیت فعلی موسیقی توسط رهبری، بیان جامع وضعیت ایده‌آل موسیقی در دیدگاه‌های ایشان و عنوان کردن راهبردهای ۳۵ گانه مدیریت امر موسیقی در شرایط فعلی(سیاستگذاری موسیقی) از جمله مسائل مورد اشاره رهبر انقلاب در زمینه موسیقی است.

وی افزود: همچنین از دیگر مسائل مورد نظر رهبر انقلاب در حوزه موسیقی می‌توان به بیان احکام مسائل مبتلابه موسیقی در فتاوای ایشان مانند کنسرت‌ها، آواز زنان، ممیّزی موسیقی، موسیقی و رسانه، کارکردهای مثبت و منفی موسیقی، فلسفه موسیقی، سبک زندگی ما و موسیقی، ابعاد تمدنی موسیقی، موسیقی در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی، موسیقی در نظام افتاء و موسیقی درمانی اشاره کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: به قطعیت می‌توان گفت با وجود این حجم متنوع از مطالب فقه موسیقی از ایشان، دیگر هیچ جایی برای سخن گفتن از ابهام در امر موسیقی در جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند و حجت بر همگان تمام خواهد بود چراکه در واقع باید اعتراف کنیم ما نمی‌دانیم نه اینکه گفته نشده‌است.

نوشته های مشابه
حفظ خط B متروی قم ضروری است/ زیرگذر امام موسی صدر امسال احداث می‌شود
دولت به دنبال حذف خط B متروی قم/ شورا تحت فشار است
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.