برگزیدگان نوزدهمین جشنواره استانی فیلم کوتاه قم معرفی شدند

نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان نوزدهمین جشنواره استانی فیلم کوتاه قم معرفی شدند
شناسه : 49103 | انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم عصر سه‌شنبه ۲۴ اسفند در سالن شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم و حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم از جمله مسئولان حاضر در مراسم بودند.

مسئولان برگزاری جشنواره به‌دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فقط از اعضای هیئت داوران، برگزیدگان و کاندیداهای بخش مختلف برای حضور در مراسم دعوت کرده بودند.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، رضا ابوذر رئیس انجمن سینمای جوانان قم و دبیر نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم، به مهمانان حاضر در مراسم خیرمقدم گفت و به بیان گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را «ایجاد انگیزه در جهت ساخت و تولید فیلم‌های کوتاه در بین فیلمسازان جوان»، «تبادل اندیشه و تجربه»، «آشنایی با فنون و تکنیک‌ها و تجهیزات فنی روز سینما» و «معرفی استعدادهای جوان قم در عرصه فیلمسازی» عنوان کرد.

دبیر نوزدهمین جشنواره فیلم و فیلمنامه استان قم از ارسال ۱۰۰ فیلم‌ داستانی کوتاه و مستند به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: ۷۸ نفر از صاحبان فیلم‌ها و ۵۶ نفر از صاحبان فیلمنامه آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند.

ابوذر همچنین به اکران فیلم‌های نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ اسفند در تالار فرهنگ و هنر شهر اشاره کرد و گفت: اکران آثار جشنواره با استقبال پرشور علاقه‌مندان همراه بود.

وی در پایان سخنان خود از حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و خواستار حمایت بیشتر از فیلمسازان جوان استان شد.

تصاویر مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به جایگاه رفت و با اشاره به استقبال خوب فیلمسازان و علاقه‌مندان از اکران فیلم‌های کوتاه این جشنواره در تالار فرهنگ و هنر، گفت: این استقبال از تولیدات جشنواره نشان می‌دهد که می‌توان به آینده فیلمسازان جوان قم امیدوار بود.

حسینی کاشانی با ابراز خرسندی از فرصت ظهور و بروز استعدادهای جوان قم در حوزه فیلمسازی، گفت: بسیاری از کارگردانان مطرح سینما و تلویزیون ایران، فیلمسازی خود را از استان‌ها شروع کرده و با موفقیت در چنین جشنواره‌هایی زمینه درخشش خود را در عرصه فیلمسازی ملی فراهم کردند.

وی همچنین از حمایت فیلمسازان جوان قم در سال آینده خبر داد و گفت: ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم سال آینده یک فیلم بلند سینمایی از قم در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با ابراز خوش‌بینی نسبت‌به آینده فرهنگ و هنر در قم، گفت: با حمایت مجموعه استانداری و مدیران جدید استانی، امیدوارم در سال ۱۴۰۱ شاهد تحول در مجموعه فرهنگ و هنر باشیم.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: حمایت‌های استانی و اختصاص اعتبارات مالی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش عمرانی و نرم‌افزاری آغاز شده است.

او در پایان سخنان خود همچنین ارتحال آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع تقلید را تسلیت گفت و تأکید کرد: درگذشت این عالم ربانی خبر بسیار تلخی بود. دفتر ایشان همواره به روی جوانان باز بود و مجموعه‌های هنری بارها خدمت این مرجع تقلید رسیدند و از رهنمودهای ایشان استفاده کردند.

تصاویر مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم

سخنران بعدی این مراسم، ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم بود. او با قدردانی از برگزاری این جشنواره، گفت: جشنواره فیلم و فیلمنامه‌نویسی استان قم فرصت مغتنمی برای تقدیر از تلاش‌های فیلمسازان جوان استان و زمینه‌ساز رشد و معرفی آنان به جامعه هنری کشور است.

وی تصریح کرد: هر اندازه به جشنواره‌های استانی توجه شود، آینده پربارتری در حوزه فرهنگ و هنری خواهیم داشت.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم به نقش تأثیرگذار فیلمسازان در ثبت تاریخ شهر قم اشاره کرد و گفت: بخشی از تاریخ شفاهی شهر ما از همین تصاویر و فیلم‌هایی که در مستندها و فیلم های کوتاه و بلند هنرمندان ساخته می‌شود، برای آیندگان به یادگار می‌ماند.

مقیمی با ابراز تأسف از اینکه سیر تاریخی چندان روشنی در تصویرسازی از شهر و کالبد قم وجود ندارد، گفت: در حالی که سیر تاریخی بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا با بهره‌گیری از هنرهایی نظیر نقاشی ثبت شده است، قم در این زمینه با خلأ جدی مواجه است.

وی همچنین بر ضرورت معرفی مفاخر شهر تأکید کرد و از فیلمسازان جوان خواست، قهرمانان و نخبگان تاریخ شهر قم را با قاب دوربین‌های خود معرفی کنند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم افزود: هیچ اثر هنری از چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری و انقلابی و شهدای قم نداریم و هیچ کاری برای معرفی آنان نشده است در حالی که آثار هنری زیادی از نخبگان اصفهان و شیراز و حتی کاشان ساخته شده است.

مقیمی در بخش پایانی سخنان خود از حمایت و تقویت مجموعه‌های فرهنگی و هنری قم در سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم با حمایت مجموعه‌های استانی، یکی دو اثر سینمایی به مناسبت برگزاری کنگره ملی شهدا در قم تولید شود.

تصاویر مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم

*معرفی برگزیدگان

*بخش فیلمنامه

در ادامه این مراسم، بیانیه و آرای هیئت داوران بخش فیملنامه جشنواره متشکل از آقایان داود جلیلی، علی بیطرفان و آرش رصافی قرائت شد و برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

هیئت داوران، دیپلم افتخار و جایزه بهترین فیملنامه را به فیلمنامه «گاو» نوشته رحمان اسلامی اهدا کرد.

همچنین جوایز رتبه دوم و سوم به ترتیب به حمید قائمی‌مهر برای فیلمنامه «دختر و درخت» و «الهه صالح‌پور» برای فیلمنامه «تگرگ» اهدا و از فیلمنامه «از بیرون به درون» نوشته مهناز همتیان ‌تقدیر شد.  

تصاویر مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم

*بخش نگاه نو

هیئت داوران این بخش متشکل از آقایان روح‌الله مولوی، داود رجبی و امیر بهادر مظاهری، دیپلم افتخار بهترین مستند را به محسن صابری کارگردان مستند «سلبریتی» و دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی را به محمد رسول شفیعی کارگردان فیلم «ستاره بارون» اهدا کردند.

همچنین محمدرضا ملاعباسی کارگردان «گم کرده‌ام» و سید محمد جاوید هاشمی کارگردان «بیانیه»، جوایز نفرات دوم و سوم بهترین فیلم داستانی اول را دریافت کردند.  

همچنین جایزه دبیر جشنواره در بخش مستند به معصومه مهرنوروزی کارگردان «آرزو» و محمد حسن خوشرفتار کارگردان «آقای شعار»، در بخش انیمیشن به محمد پویا حسینی کارگردان «زمین» و زهره ملامحمدی کارگردان «گوهر نور» و در بخش فیلم به مسعود مشعوف کارگردان «بازدم روح» و مهسا اسدی کارگردان «هیچ بر هیچ» اهدا شد.

تصاویر مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم

*بخش فیلم

هیئت داوران این بخش متشکل از آقایان محمدرضا بهشتی منفرد، تیام یابنده و آرمان فیاض، دیپلم افتخار بهترین مستند جشنواره را به سید عباس شفیعی کارگردان اثر «این خانه روشن است» اهدا و از مهدی حجت‌پناه کارگردان مستند «یه روز جمعه» تقدیر کرد.

همچنین داود جلیلی کارگردان مستند «وقتی خدا لبخند می‌زند» دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش را دریافت کرد.

هیئت داوران همچنین دیپلم افتخار و جایزه بهترین کارگردانی را به محمدرضا عبدالملکی کارگردان فیلم «۳۰ تومن نقد»، بهترین فیلمنامه را به محمد جواد حکمی برای فیلم «استارنت» و  بهترین صداگذاری را به مجید نجاتی صداگذار فیلم «چشم» اهدا کرد.

جایزه دبیر جشنواره در بخش صداگذاری نیز به سید عرفان قاسمی صداگذار فیلم‌های «بومرنگ» و «گاهی واقعا دیر می‌کنیم» تعلق گرفت.

هیئت داوران با تقدیر از شیدا گرجی تدوینگر فیلم «آرامگاه»، هیچ فیلمی را حائز کسب جایزه تدوین ندانست، با این حال جایزه دبیر جشنواره به امیر بهادر مظاهری تدوینگر فیلم «چشم» رسید.   

در بخش تصویربرداری هم هیئت داوران از وحید بیوته تصویربردار فیلم «آرامگاه» تقدیر کرد و هیچ فیلمی را حائز دریافت جایزه تصویربرداری ندانست اما جایزه دبیر جشنواره به سید محمود حسینی تصویربردار فیلم‌های «دیور»، «سهش» و «چوپان» اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه بهترین طراحی صحنه و بهترین طراح لباس به‌ترتیب به علی دارایی و الهام ارجمند برای فیلم «آرامگاه» اهدا شد.

در بخش صدابرداری دیپلم افتخار به مجید نجاتی صدابردار فیلم‌های «۳۰ تومن نقد» و «چنگور» تعلق گرفت و محمد صادق مشهدی صدابردار فیلم‌های «بازدم روح»، «رفلکس»، «هیچ بر هیچ» و «گلدان شیشه‌ای» و «گاهی واقعا دیر می‌کنیم» جایزه دبیر جشنواره را در این بخش دریافت کرد.

در بخش بهترین بازیگری زن، هیئت داوران از سمیه پارسایی برای بازی در فیلم «چشم» تقدیر کرد.

در بخش بهترین بازیگری مرد، محمدرضا عرب‌زاده بازیگر فیلم «چشم» مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت و جایزه دبیر جشنواره به علی فرحناک و مسعود مشعوف بازیگران «رضایت‌نامه» اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیئت داوران به مهشاد ولی کارگردان فیلم «چشم» اهدا و فیلم «آرامگاه» به تهیه‌کنندگی علی دارایی و گلناز زجاجی به عنوان بهترین فیلم جشنواره معرفی شد.

تصاویر مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه استان قم

*گزارش تصویری آیین اختتامیه دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم را «اینجا» ببینید.

خبرنگار: محمد مهدی عنایت‌پور

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.