انتقاد آیت‌الله اراکی از تصاحب فضاهای عمومی در قم/ چرا درهای پارک‌های قدیمی را به روی مردم بستید؟

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز در محدوده شهری قم فضای تفریحی به‌اندازه کافی وجود ندارد، از تصاحب فضاهای عمومی شهر توسط بعضی نهادها انتقاد کرد و گفت: در گذشته چند پارک در قم بود که برخی نهادها درهای آن را به روی مردم بستند که این موضوع قابل انتقاد است؛ چه اشکالی دارد که مردم از این فضاها استفاده کنند؟
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد آیت‌الله اراکی از تصاحب فضاهای عمومی در قم/ چرا درهای پارک‌های قدیمی را به روی مردم بستید؟
شناسه : 49061 | انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، آیت‌الله محسن اراکی در آیین ششمین مرحله از افتتاح صد پروژه شهرداری قم که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: باید از زحمات شهردار قم و تمام نیروهای شهرداری تقدیر و تشکر کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شهردار محترم، مدیر، مدبر و تلاشگر شهر قم به همراه نیروهای خدوم شهرداری در این چند سال تحولی را در شهر به وجود آوردند که برای همگان محسوس است.

وی با اشاره به اینکه شهرها موجودات زنده هستند، گفت: هر شهری برای خود روح و جانی دارد که این روح و جان حیات شهر را تضمین می‌کند.

آیت‌الله اراکی بابیان اینکه شهرها سخن می‌گویند، اضافه کرد: کالبد شهر، نماهای شهر، ساختمان‌های شهر و … با انسان‌ها رابطه متقابل دارند و نباید گمان کنیم که اگر ساختمان‌ها و نماهای شهر را به هر شکلی درآوردیم، تغییری در انسجام شهر ایجاد نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل ایجاد بحران‌های روانی عدم انسجام ساختار کالبدی شهر است، افزود: وجود یک ساختار نامنسجم و ناهماهنگ بر روان مردم اثرگذار است. شما در یک شهر زندگی می‌کنید، در طرفی از شهر جان و روحی می‌بینید و در طرف دیگر روح دیگر و این موجب اضطراب و آشفتگی روانی می‌شود.

انتقاد از گسترش نماهای رومی در قم

وی با طرح این پرسش که نماهای رومی و حرم مطهر و مساجد در شهر چه انسجامی با یکدیگر می‌توانند داشته باشند؟ گفت: نباید شهر قم به یک نمایشگاه نماها و نمادهای رومی تبدیل شود که هیچ ارتباطی بافرهنگ مردم و پیشینه تاریخی و مذهبی قم ندارد.

وی افزود: نماهای ساختمان‌ها سخن می‌گویند؛ نمی‌شود در نماهای ساختمان‌های شهر هیچ نشان و اثری از جان شهر قم یعنی دین و ارزش‌های دینی دیده نشود.

آیت‌الله اراکی بابیان اینکه قم پایتخت انقلاب و پایتخت تفکر دینی برای تمام مردم جهان است ابراز داشت: نمی‌شود کسی وارد قم شود و نمادهای دیگر تفکرات را ببیند.

لزوم توجه به نظم و انسجام شهری

وی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه نظم در عمران شهری و ساختار شهر موضوعی بسیار مهم است، گفت: هرکسی وارد مجموعه‌ای می‌شود اگر احساس کند که نظم بر بخش‌های مختلف حکم‌فرما است، دیدگاه مثبتی نسبت به مدیریت آن مجموعه پیدا می‌کند، اما اگر نظم حکیمانه‌ای دیده نشود، بر رفتار آن فرد هم اثرگذار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است اگر وارد شهری شویم که خیلی هم زیبا باشد اما هیچ نظم و ساختاری در آن دیده نشود، اثر خوبی بر مخاطب نخواهد داشت.

وی گفت: امروز شهر قم نیازمند نظم و انسجام شهری است و این مشکلاتی که در طول نیم‌قرن به وجود آمده، به‌تدریج باید در مسیر ایجاد انسجام نسبی در شهر پیش برود.

آیت‌الله اراکی تأکید کرد: بزرگان و نخبگان و آن‌هایی که شهرشناس هستند، باید این مشکل را مدنظر قرار داده و با نگاه تخصصی و با شناخت نسبت به قم این مشکل را حل کنند.

از بین رفتن بافت اطراف حرم تأسف‌بار است

وی با اشاره به اینکه از بین رفتن بافت تاریخی اطراف حرم مطهر موضوعی تأسف‌بار است، گفت: درگذشته وقتی در محیط اطراف حرم تردد می‌کردید، در تمام مجموعه احساس معنویت و انسجام داشتید. بافت ساختمانی قدیم قم بااینکه مشکلاتی داشت اما بر اساس یک سری گرایش‌های ذهنی ایجادشده بود که خواه‌ناخواه با حرم مطهر و مدارس علمیه و فرهنگ قم سازگار بود اما این مزیت در بافت جدید دیده نمی‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر بازار قدیم قم را با پاساژهای امروزه مقایسه کنید متوجه می‌شوید این‌ها از دو فرهنگ و دو روح و جان حکایت می‌کنند.

عمران شهری مهم‌ترین پایه تمدن اسلامی است

وی عمران و معماری شهری را مهم‌ترین پایه تمدن اسلامی دانست و گفت: تمدن اسلامی به معنای شهرسازی اسلامی و پایه‌ریزی روابط مردم بر اساس ارزش‌های دینی است.

آیت‌الله اراکی بابیان اینکه موضوع دیگر مسئله آسان‌سازی روابط درون‌شهری و نقل و انتقالات شهری است، خاطرنشان کرد: مردم درون شهر باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این از مسائلی است که در اسلام به آن خیلی توجه شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مسئله همسایگی در شرع اسلام ادامه داد: مدیریت شهری باید تسهیل‌گر روابط درون‌شهری باشد. شمال و جنوب شهر باید نسبت به یکدیگر باخبر بوده و باهم ارتباط داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مسئله فضای سبز، فضای ورزش و فضای تفریح از ضرورت‌های زندگی شهری امروز است، گفت: با توجه به رشد سریع جمعیت شهر قم و زائران و مهمانان خارجی و داخلی این موضوع در شهر قم اهمیت مضاعفی دارد.

لزوم نگاه ویژه دولت به قم

وی با تأکید بر اینکه دولت باید نسبت به شهرداری قم نگاه ویژه‌ای داشته باشد، اضافه کرد: شهرداری قم مانند دیگر شهرها نیست. در شهر قم با حجم عظیم جمعیت متنوع با خواسته‌ها و روابط متنوع مواجه هستیم که باید نیازهایشان پاسخ داده شود.

آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه حجم عظیمی از تردد زائران و محصلان خارجی در شهر قم به‌صورت مرتب وجود دارد، افزود: یکی از اقتضائات چنین شهری وجود فضاهای سبز به‌اندازه مردم شهر و زائران و مسافران داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: در تمام شهر باید کاربری‌های سبز و تفریحی با نگاه به نیازهای زائران و فرهنگ‌های مختلف آن‌ها در نظر گرفته‌شده و برای تمام شهر باید محیط ورزشی به‌قدر کافی دیده شود.

انتقاد از تصاحب فضاهای عمومی در شهر

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از برخی نهادها در این زمینه گفت: در گذشته چند پارک در قم بود که برخی نهادها درب‌های آن را به روی مردم بستند که این موضوع قابل انتقاد است؛ چه اشکالی دارد که مردم از این فضاها استفاده کنند؟

وی تأکید کرد: در محدوده شهری فضای تفریحی به‌اندازه کافی وجود ندارد و باید تمام ارگان‌ها به این نیاز مردم فکر کنند و این‌یک وظیفه شرعی است.

آیت‌الله اراکی بابیان اینکه ایجاد محیط ورزش و تفریح برای مردم یک عبادت است گفت: نباید به این کار به‌عنوان یک کار لهو و بی‌فایده نگاه کرد.

وی افزود: در شهر قم زمین‌های بزرگ رهاشده داریم که باید این‌ها در اختیار شهرداری قرارگرفته و تبدیل به محیط ورزش و تفریح شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: باغات درون‌شهری هم باید تملک شده و درهای‌شان به روی مردم باز شود. اگر لازم است در این زمینه باید قانون‌گذاری صورت بگیرد.

نوشته های مشابه
راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
نقش مؤثر تبلیغات شهری در رعایت مسائل فرهنگی
پیاده‌روهای خاکی پردیسان در سال‌های آینده سنگ‌فرش می‌شود
دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل را حل کند
پارکینگ خیابان امام خمینی تا پایان سال افتتاح می‌شود
تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.