در باتلاق قبرستان‌های قم ورود نمی‌کنم/ تقاطع شهید صدوقی سال آینده کلنگ می‌خورد

شهردار قم با بیان اینکه در تمام کشور آرامستان‌ها به دست شهرداری است و تنها در قم آرامستان‌ها به دست اوقاف است، گفت: از ابتدایی که وارد شهر قم شدم، به من هشدار داده شد که این مسئله یک باتلاق است، ما در بهشت معصومه(س) فقط مخارج کفن‌ودفن را از شهروندان می‌گیریم اما دفن اموات در برخی از آرامستان‌ها درآمدزایی بالایی دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
در باتلاق قبرستان‌های قم ورود نمی‌کنم/ تقاطع شهید صدوقی سال آینده کلنگ می‌خورد
شناسه : 48939 | انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید مرتضی سقائیان‌نژاد امروز در نشست رسانه‌ای که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به تحقق بودجه سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری برای شهرداری قم اظهار داشت: شهرداری قم در حال آماده کردن تفریغ بودجه امسال است و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم بیش از ۹۰ درصد محقق شده است.

وی برگزاری چند مرحله افتتاح پروژه‌های شهرداری را موردتوجه قرار داد و گفت: آخرین مرحله افتتاح ۱۰۰ پروژه به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال در روزهای پایانی امسال برگزار و در سال جاری پروژه‌های مختلفی در اختیار مردم شریف قم قرار گرفت.

شهردار قم با بیان اینکه آخرین پروژه که به نتیجه رسیده بوستان زائر است که در اختیار مردم قم قرار خواهد گرفت ابراز کرد: فاز سوم پروژه شهید روحانی یا خیابان سردار شهید اسماعیل صادقی و پروژه شهیدان برقعی که در آخرین مرحله افتتاح پروژه‌ها در اختیار مردم قرار گرفت از شاخص‌ترین پروژه‌های سال ۱۴۰۰ بود.

وی با تأکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ شاهد اتوبوس‌های جدید بوده و نو شده است تصریح کرد: در آخرین روزهای امسال قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر با سازمان شهرداری‌ها امضا شد تا در ارتباط با حمل‌ونقل عمومی دیگر دغدغه نداشته باشیم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه امسال نخستین سال اجرای برنامه قم ۱۴۰۴ شهرداری قم بود افزود: در برنامه نخست که اجرای آن به اتمام رسید، بیشتر به مسائل زیربنایی شهر توجه داشتیم چراکه باید مسائل زیربنایی شهر را سر و سامان می‌دادیم.

وی ادامه داد: البته تمام مسائل زیربنایی به عهده شهرداری نیست و بخشی از آن به عهده دیگر ارگان‌ها و نهادهاست؛ به‌عنوان‌مثال هنوز در برخی از کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر قم فاضلاب جاری است یا در حوزه بافت فرسوده برخی از مسائل در ید شهرداری نیست.

شهردار قم با بیان اینکه سال آینده دومین سال برنامه قم ۱۴۰۴ است گفت: اهداف این برنامه بیشتر مربوط به مسائل نرم‌افزاری مانند مسئله اعتمادسازی است که این موضوع به تکریم ارباب‌رجوع و شفاف‌سازی و مسائلی مانند این موضوع نیاز دارد که در دستور کار است.

وی عنوان کرد: نظم و ساماندهی شهری از موضوعات مهم دیگر در برنامه دوم شهرداری قم است که در این زمینه هم باید به مسائل فرهنگ‌سازی و برخورد با عوامل نامطلوب به‌طور همزمان توجه کرد.

سقائیان‌نژاد اظهار داشت: مسئله ایمن‌سازی شهری از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است؛ در مسائل حمل‌ونقل ترافیک هم مسائلی مانند ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی موردتوجه است.

وی ادامه داد: رعایت مسائل زیست‌محیطی هم از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است که در واقع تقویت حرکت‌های انجام‌شده در برنامه اول است.

*سال ۱۴۰۱ سال امیدبخش برای بافت فرسوده قم

شهردار قم با اشاره به اینکه ستاد بازآفرینی استان قم سه سال بوده که با ایجاد تحولات وزارت راه و شهرسازی تعطیل‌شده است اظهار داشت: حتی در دوره‌ای مدیریت مسائل ستاد بازآفرینی به دست سه نفر در استان داده شد و هشت پروژه مهم تعریف شد که بلافاصله با تغییراتی در مدیریت وزارت راه و شهرسازی این تغییرات نیز انجام و این تفویض اختیارات منتفی شد و مشکلات بازآفرینی دوباره به مرحله نخست بازگشت.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت بافت فرسوده به تفویض اختیار نیاز دارد اضافه کرد: دو قطعه زمین در پردیسان از دهه ۷۰ به شهر قم برای بازآفرینی شهری اختصاص داده‌شده بود، اما در برهه‌ای همین زمین‌ها هم به مسکن ملی اختصاص داده شد.

شهردار قم یادآور شد: شهرداری قم در زمین‌های ۴۸ هکتاری ۱۶ میلیارد تومان هم هزینه کرد و حتی قرار بود عوارض شهرداری و سهم ماده ۱۰۱ هم واگذار شود تا مشکلات بافت فرسوده حل شود، اما متأسفانه این فرآیند از سوی دولت تعطیل شد.

وی شروع فصل جدید همکاری‌های مدیریت شهری و دولت را موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: در دولت جدید و در سفری که ریاست‌جمهور به قم داشتند، بنا شد اراضی ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری به قم بازگشته و قرار شد ستاد بازآفرینی استان قم دوباره تشکیل‌شده و این تفویض اختیار دوباره به استان داده شود.

سقائیان‌نژاد افزود: چند مصوبه خوب در این سفر برای مدیریت شهری قم اتفاق افتاد که از این جمله می‌توان به اختصاص زمین برای بافت حاشیه‌ای بوستان جوان اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه همچنین اختصاص ۸۰ هکتار از پردیسان برای جمع‌آوری ریل‌های متروکه از شهر و اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های شرق حرم مطهر نیز صورت گرفته است، گفت: این تصمیمات نویدبخشی است که نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ به‌صورت جدی می‌توانیم مشکلات بافت فرسوده را حل کنیم.

شهردار قم بزرگ‌ترین مشکل بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و افزود: این پراکندگی مدیریتی ایجاد مشکل می‌کند؛ در سال‌های گذشته مجلس تصویب کرده بود که هرسال ۱۰ درصد بافت های فرسوده با بودجه دولتی احیا شود که به خاطر گرفتاری‌های دولت‌ها اجرایی نشد.

وی با اشاره به اینکه باید برای سرمایه‌گذاران جذابیت در بافت فرسوده ایجاد شود خاطرنشان کرد: قرار بود تسهیلات بانکی ۴ درصد در بافت‌های فرسوده فراهم شود، همچنین نیمی از هزینه‌های پروانه ساختمانی تخفیف داده شود اما این اقدامات صورت نگرفت.

شهردار قم با اشاره به اینکه هنوز مشکلاتی در حوزه بافت فرسوده داریم خاطرنشان کرد: در این زمینه هم بازیگران مختلفی وجود دارند و شهرداری یک عنصر ضعیف این عرصه است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری قم و سازمان‌های تابعه نزدیک به ۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد بود اظهار داشت: شاهد رشد ۱۷ درصدی بودجه و سهم ۲۷ درصدی بودجه جاری برای سال آینده هستیم که این سهم بودجه جاری و عمرانی در هیچ‌یک از شهرداری‌های کشور سابقه ندارد.

وی افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد برای سال آینده را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: با این مصوبه هزینه حقوق و دستمزد برای ما به ماهی ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید که تبعا بودجه جاری شهرداری افزایش و بودجه عمرانی ما کاهش پیدا خواهد کرد.

شهردار قم ادامه داد: با همه این اوصاف متخصصان معتقدند حتی ۵۰ درصد بودجه عمرانی در شرایط کنونی اقتصادی هم خیلی مطلوب است.

*احداث تقاطع غیرهمسطح خیابان شهید کیوانفر در سال ۱۴۰۱

وی با اشاره به اینکه تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد تصریح کرد: تقاطع فردوسی و آیت‌الله صدوقی از دیگر پروژه‌های بسیار مهم سال آینده برای شهرداری قم است.

سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین برای سال آینده ۶۷ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نماز اختصاص داده‌شده است که روگذر آن نیمه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی، آخرین وضعیت احداث تونل بلوار جمهوری اسلامی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ادامه تونل بلوار جمهوری از دیگر پروژه‌های بزرگ شهری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که بتن‌ریزی مدول هشت پروژه انجام و تکمیل‌شده است که این پروژه نیز تا سه‌ماهه نخست سال آینده تکمیل خواهد شد.

شهردار قم با بیان اینکه احداث ادامه تونل غدیر از دیگر پروژه‌های مهم بوده که تکمیل‌کننده پروژه قدیمی فاز ۵ عمار یاسر بوده و این پروژه را دو سطح اجرا می‌شود، یادآور شد: این تونل از میدان معلم تا خیابان ممتاز در ماه‌های ابتدایی سال آینده تکمیل خواهد شد؛ در روی سطح هم حدود ۷۴ پلاک دیگر باید آزادسازی شود تا پروژه ۵۰ ساله فاز ۵ عمار یاسر تکمیل شود.

وی با اشاره به اختصاص ۳۳ میلیارد تومان به پروژه شهدای روحانیت گفت: تکمیل ساختمان جدید شورای اسلامی شهر، تکمیل خط اتوبوس تندرو در بلوار آیت‌الله بروجردی با اعتبار ۲۹ میلیارد تومانی، احداث شهربازی معارفی در بلوار پیامبر اعظم(ص)، احداث ساختمان مرکزی آتش‌نشانی در بلوار پیامبر اعظم(ص)، احداث رمپ غربی تونل غدیر، احداث مجموعه فرهنگی ورزشی مناطق هشت و سه، تکمیل زیرساخت‌های محله ۹ پردیسان و احداث فازهای بعدی بوستان هزار هکتاری از پروژه‌های مهم سال آینده شهرداری قم است.

*آخرین تصمیمات برای پروژه‌های اطراف حرم مطهر

شهردار قم با اشاره به اینکه مطالعات پروژه بسیار مهم تونل امام موسی صدر در سال آینده انجام خواهد شد گفت: برای نهضت آسفالت معابر ۱۱۵ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته‌شده است.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه پارکینگ شرقی حرم مطهر از پروژه‌های بسیار مهم شهری است اضافه کرد: اینکه پروژه را به دست سرمایه‌گذار داده یا شهرداری انجام دهد، دو گزینه‌ای است که روی آن کار می‌کنیم و هنوز جمع‌بندی انجام‌نشده است.

شهردار قم با تأکید بر اینکه نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار دنبال سود خودش است و طرح با ورود سرمایه‌گذار متفاوت خواهد بود؛ اگر شهرداری وارد شود ۱۶۰۰ پارکینگ و با ورود سرمایه‌گذار سه هزار پارکینگ ایجاد خواهد شد که نتایج کار متفاوت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های مهمی اطراف حرم مطهر در دستور کار شهرداری قم قرار دارند گفت: یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین تکلیف تجاری‌های متصل به حرم مطهر ازجمله مجموعه شیخان است که نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد.

سقائیان‌نژاد یادآور شد: تملک مغازه‌های خیابان اراک و ساماندهی آرامستان این محدوده از موضوعات بسیار مهمی است که در دستور کار داریم.

وی تملک و ساماندهی محیط پیرامون حرم امام‌زاده چهل اختران را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: برای این طرح تلفیقی از دو طرح را دنبال می‌کنیم و شرکت بازآفرینی شهری هم بودجه‌ای برای آن گذاشته است.

شهردار قم ادامه داد: پروژه ساماندهی محله دروازه ری از دیگر موضوعات مهمی است که به میلیاردها تومان بودجه نیاز دارد و محل تأمین آن باید تعیین تکلیف شود.

*برنامه‌های شهرداری قم برای جمکران

سقائیان‌نژاد همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات منطقه جمکران اظهار داشت: منطقه جمکران به‌صورت قانونی حدود سه ماه بوده که وارد محدوده شهری شده است؛ تا پیش‌ازاین جمکران در حریم شهری قرار نداشت که شهرداری در این قسمت نمی‌تواند جز نظارت کاری انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه سه خیابان مهم در این منطقه پیش‌بینی‌شده است ابراز کرد: تنها یکی از این خیابان‌ها نیاز به ۲۲۰ قطعه آزادسازی و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد .

شهردار قم با بیان اینکه اگر بخواهیم واقعاً برای جمکران کاری انجام شود نیاز به زمینه‌سازی و کار مطالعاتی دارد و به قول معروف گز نکرده نباید پاره کرد، گفت: ۴۰ هکتار از اراضی جمکران انحصاراً به فضای سبز داده‌شده است که یعنی امکان هیچ تغییر کاربری ندارد که اگر این انحصار برداشته شود می‌توانیم ۱۵ هکتار برای فضای سبز اختصاص داده و مابقی را تغییر کاربری دهیم.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری اگر بتواند قانون ماده ۱۰۱ را در این منطقه اجرا کند، منابع لازم برای اجرای پروژه‌ها را خواهد داشت، افزود: تا این شرایط فراهم نشود شهرداری قم بودجه‌ای ندارد و عاقبت پروژه‌های این محدوده مانند خیابان شهیدان برقعی و فاز پنج عمار یاسر می‌شود.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: در سفر ریاست‌جمهوری وزیر محترم راه و شهرسازی انحصار فضای سبز را از این اراضی برداشته شد و دیگر می‌توانیم با کمک کمیسیون ماده پنج کار را پیش ببریم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعتراضات برخی از مالکان مسیر پروژه ادامه جمهوری در منطقه دو اظهار داشت: ملاقات متعددی با مردم این منطقه داشتم و در دفتر یکی از نمایندگان مجلس، شورای شهر و مسجد محل این ملاقات‌ها صورت گرفته است.

شهردار قم با بیان اینکه وقتی یک پروژه در شهر انجام می‌دهیم منافع عموم برایمان مطرح است افزود: انتظاراتی برخی از عزیزان داشتند که نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه پروژه را اضافه می‌کرد. این پول از جیب مردم برای نفع چند نفر باید پرداخت شود؟ در ضمن این املاک هم ضرر نکردند فقط سودشان مقداری از انتظار خودشان کمتر بوده است.

سقائیان‌نژاد معتقد است تونل جمهوری یک پروژه زیربنایی است که در آینده با تکمیل محور یادگار امام به ثمر خواهد نشست.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره دادن مجوز آپارتمان‌سازی در بافت تاریخی شهر قم گفت: اینکه شهرداری مجوز بلندمرتبه‌سازی در بافت تاریخی داده است قبول نداریم؛ جایی که در بافت است فقط یک طبقه حق دادن مجوز دادیم که البته برخی مجوزهای قدیمی هم در این محدوده وجود دارد.

شهردار قم اضافه کرد: بحث ما این است که به چه دلیل باید به بافت تاریخی پهنه‌ای نگاه کرد؟ در اصفهان با وجود بافت تاریخی بسیار ارزشمند، حریم‌های درجه‌یک، دو و سه برای هر بنای تاریخی در نظر گرفتیم و با ثبت جهانی بافت مخالفت کردیم، چراکه این کار تنها قفل‌کردن ملک و زندگی مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اخیراً محدوده بافت تاریخی به ۲۵۰ هکتار کاهش پیدا کرده اظهار داشت: مسئله اساسی ما این مساحت نیست؛ اگر واقعاً بافت تاریخی باشد حتی اگر هزار هکتار باشد ما قبول داریم اما قسمت بزرگی از این بافت ارزش واقعی تاریخی ندارد.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: باید دید نتیجه این محدودیت‌ها چه شده است؛ مردم بومی این محلات را تخلیه کرده‌اند و از ملیت‎های دیگر ساکن بافت شده و مشکلات عدیده برای شهر ایجاد کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر نیاز مردم را در نظر نگیریم خودشان آثار تاریخی را از بین خواهند برد، عنوان کرد: مردم باید خودشان باید برای حراست از بافت تاریخی انگیزه داشته باشند و با زور و سرنیزه نمی‌توانیم بافت را حفظ کنیم.

*آمادگی همکاری با طرح اقدام ملی مسکن

شهردار قم در پاسخ به سؤالی درباره تخفیف عوارض شهرداری در پروژه‌های مسکن ملی گفت: هیئت دولت در شهریور ۱۴۰۰ مصوبه‌ای داشت که شهرداری‌ها برای پروژه‌های مسکن ملی ۳۰ درصد تخفیف دهند؛ بعد قرار شد صندوقی تشکیل شود تا این ۳۰ درصد به شهرداری پس داده شود.

وی با بیان اینکه در ۱۳ دی ۱۴۰۰ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده ابلاغ شد یادآور شد: ماده ۵۵ این قانون مطرح می‌کند که هرگونه تخفیف ممنوع است که این مصوبه مؤخر بوده و مصوبه مجلس است اما آن مصوبه قبلی، مصوبه هیات دولت است.

سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: ما قبل از این مصوبه به‌جای ۳۰ درصد ۴۰ درصد تخفیف می‌دادیم؛ بعدازاین قانون یک استفساریه به شورای شهر قم فرستادیم که برای ما تعیین تکلیف کند که احتمالاً فردا دوشنبه این مسئله مطرح شود تا تکلیف ما مشخص شود، البته راه‌های مختلفی هست که ما بخواهیم از این طرح‌ها حمایت کنیم که این‌ها را مدنظر خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده ۷۱ پروژه در مناطق محروم با رقمی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است اظهار داشت: این کار در راستای توازن منطقه‌ای و توزیع پروژه‌های عمرانی انجام‌شده است.

شهردار قم با تأکید بر اینکه حدود ۴۰ درصد درآمدهای منطقه چهار و یک را برای مناطق کم برخوردار هزینه می‌کنیم عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ شهرداری قم ۶۲ میلیارد تومان در منطقه ۶ و ۳۱ میلیارد تومان در منطقه دو هزینه کرده است، اما به‌قدری محرومیت‌ها زیاد است که خودش را نشان نمی‌دهد.

سقائیان‌نژاد اذعان کرد: در بحث طرح‌های عمرانی هم اگر مناطق هشتگانه را با هم مقایسه کنیم، بعضاً پروژه‌های مناطق دو و ۶ بیشتر از مناطق دیگر است ولی بااین‌حال محرومیت زیاد است.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات مناطق کم برخوردار به زمان نیاز دارد افزود: در قم دو برنامه در حال پیاده‌سازی هستیم و این در حالی بوده که تهران هفت، اصفهان پنج و شیراز چهار برنامه راهبردی اجرا کرده است که تا شهر قم به انسجام برسد نیاز به زمان و میلیاردها تومان هزینه دارد.

شهردار قم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پروژه‌های نیمه‌تمام هسته مرکزی شهر قم اظهار داشت: در پروژه شهید کاظمی، مالک این پروژه خلع‌ید شد و کار دست قوه قضاییه و هیات تسویه افتاد که پیشنهاد ما این بود که پروژه در اختیار شهرداری گذاشته شود تا ساخته شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر این مسئله حل شود یک پروژه ۲۰ ساله تعیین تکلیف می‌شود، یادآور شد: در سال‌های گذشته شریک شهرداری در فاز چهار عمار یاسر هم ورشکسته شده و این پروژه هم دچار مسائل حقوقی شده است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در پروژه میدان مطهری هم مسئله مالکیت مشکلاتی ایجاد کرده است اضافه کرد: چند مدیریتی‌ها همیشه کار را دچار اختلاف و تأخیر می‌کند ولی این پروژه کاملاً در برنامه بوده و پیگیری می‌شود.

*انتقاد از دفن اموات در خارج از بهشت معصومه(س)

وی در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت دفن اموات در برخی از آرامستان‌های داخل شهر قم گفت: مصوبه‌ای از مجموعه‌های استانی داریم که دفن اموات فقط در مجموعه بهشت معصومه(س) باید صورت بگیرد، در تمام شهرهای کشور آرامستان‌ها به دست شهرداری است و تنها در قم آرامستان‌ها به دست اوقاف است.

شهردار قم افزود: از ابتدایی که وارد شهر قم شدم، به من هشدار داده شد که این مسئله یک باتلاق است و تا کنون همین بوده است.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه ما در بهشت معصومه(س) فقط مخارج کفن‌ودفن را از شهروندان می‌گیریم، اظهار داشت: اما دفن اموات در برخی از آرامستان‌ها درآمدزایی بالایی دارد و به همین خاطر فشار به ما هست که اجازه دهید اموات در مناطق دیگر دفن شوند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این منفعت‌های مالی در میان باشد، این مسئله ساماندهی نخواهد شد افزود: هر چه بگوییم قانون و چارچوب باز هم مردم از ما جلوتر هستند و این بحث باید ریشه‌ای حل شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در برخی آرامستان‌ها می‌افتد که در شأن شهر قم نیست و شهرداری دخالتی در آن‌ها ندارد گفت: ما قم را یک شهر جهانی می‌دانیم؛ تا کی باید چشم‌مان را روی نابسامانی‌های شهری ببندیم.

نوشته های مشابه
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.