آخرین «قمپز» قرن ترکید!

پنجاه‌وچهارمین محفل طنز «قمپز» در حالی برگزار شد که حاشیه‌های خواندنی‌ از درد بی‌مکانی «قمپز» تا انتقاد از نابودی باغ سالاریه را به همراه داشت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آخرین «قمپز» قرن ترکید!
شناسه : 48724 | انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز عصر پنجشنبه ۱۹ اسفند‌ماه با موضوع هفته درختکاری و فضای سبز با حضور محمد علی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم، نرجس نیازمند عضو شورای شهر قم، عباس احمدی دبیر دفتر طنز حوزه هنری قم، شاعران طنزپرداز قمی و علاقه‌مندان به شعر طنز در سالن سینما آوینه قم برگزار شد.

در حالی که قرار بود قمپز پنجاه‌وچهارم در بهمن‌ماه برگزار شود، به دلیل اوج‌گیری سویه امیکرون به صورت مجازی برگزار شد تا مخاطبان قمپز چشم به راه اسفند بمانند و سهم آنها از آخرین قمپز قرن یک محفل حضوری باشد نه مجازی!

در شرایطی که اهالی قمپز عادت دارند در آخرین چهارشنبه هر ماه منتظر برگزاری این شب شعر طنز باشند اما به‌دلیل حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری و خانه‌تکانی‌های دقیقه نودی و فشار برنامه‌های آخر سال، قمپز پنجاه‌وچهارم یک‌هفته زودتر برگزار شد.

تصاویر پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز با حضور صابر قدیمی در قم

صابر قدیمی، شاعر، ترانه‌سرا، طنزپرداز، مجری و نویسنده کتاب «طرز طنز» که با برنامه‌های متعدد طنز رادیو و تلویزیون و مطبوعات همکاری دارد، مهمان آخرین محفل طنز قمپز قرن بود. او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ مهمان قمپز سی‌وسوم شده بود و از آخرین حضورش حدود چهار سال می‌گذشت و رفقای قمی او حسابی دلتنگ دیدارش بودند.

قمپز پنجاه‌وچهارم با دقایقی تأخیر آغاز شد تا یار «قدیمی» عباس احمدی در مراسم حاضر شود. احمدی، برنامه را با نقیضه‌ای از شعر معروف عباس یمینی شریف با مطلع «به دست خود درختی می‌تکانم/ دو دستی شاخه‌اش را می‌شکانم/ دو تا میخ از برای یادگاری/ درون ساقه آن می‌تپانم…» آغاز کرد.

احمدی در ادامه با جمله «فرمود که من قدیمی هستم و روزی به دردت می‌خورم»، صابر قدیمی را به جایگاه دعوت کرد و از او خواست در همان ابتدا به پشت تریبون برود و شعرش را بخواند و به درد بخورد! قدیمی نیز با پوزش از تأخیر برای حضور در برنامه گفت که حتی فرصت نکرده دستی به سر و روی محاسنش بکشد، احمدی نیز پاسخ داد همان بهتر که محاسن را نزدی تا معایبت پیدا شود!

تصاویر پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز با حضور صابر قدیمی در قم

«قدیمی» به نام خانوادگی خود وفادار ماند و یکی از اشعار قدیمی خود با عنوان «خمریه مدرن» را خواند که مجری برنامه در واکنش به آن گفت: «ساقی‌نامه مدرن» بود.

او در ادامه از عباس احمدی درباره میزان آزادی بیان در قم پرسید که مجری قمپز پاسخ گفت: «اینجا فیلم‌ها ضبط می‌شود اما پخش نمی‌شود!» قدیمی نیز در واکنش گفت: «پس بعد برنامه، خود آدم را می‌برند و پخش می‌کنند!»

احمدی همچنین از فعال‌شدن صفحه اینستاگرامی قمپز خبر داد و گفت: «فیلم‌هایی که قابل پخش باشد، در این صفحه مجازی پخش می‌شود و آنهایی هم که قابل پخش نباشد، حذف و سانسور می‌شود! پس شاعران سعی کنند اشعاری بخوانند که قابل پخش باشد و از ما شاکی نشوند چرا شعر ما پخش نمی‌شود.»

تصاویر پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز با حضور صابر قدیمی در قم

او همچنین از مصیبت همیشگی برای پیدا کردن مکان مراسم گلایه کرد و ادامه داد: «این همه سالن در این شهر وجود دارد اما گویا متولیان قم تصور دیگری از کار فرهنگی دارند و فقط برگزاری برنامه‌های دینی و سیاسی را کار فرهنگی می‌‌دانند.»

دبیر دفتر طنز حوزه هنری قم به موقعیت مکانی سالن سینما آوینه در محله هشت‌متری لوله قم اشاره کرد و گفت: «این منطقه از محله‌های فرهنگی و معروف قم است! که پیش‌تر نیز سی‌امین محفل قمپز را در شرایطی که بسیاری از مخاطبان امروز برنامه به دنیا نیامده بودند، با طنزپردازان یزدی در این سالن برگزار کردیم».

احمدی در ادامه به حمایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از پنجاه‌وچهارمین محفل طنز قمپز اشاره کرد و در کنایه به غیبت مسئولان این سازمان در سالن مراسم، گفت: «مسئولان فضای سبز قم هنوز نیامده‌اند، فکر کنم می‌خواهند پول برنامه را ندهند، اگر در مراسم حاضر نشوند، اصلاً موضوع برنامه را عوض می‌کنیم و آبروریزی راه می‌اندازیم!».

تصاویر پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز با حضور صابر قدیمی در قم

در بخش دیگری از این محفل که پخش کلیپ‌ها با مشکل مواجه شد، عباس احمدی مقصر این اتفاق را تغییر سالن دانست و قدیمی نیز در واکنش گفت: :«سالن که عوض می‌شود، همان اتفاقی می‌افتد که وقتی ساقی عوض می‌شود!»

پخش چند کلیپپ با موضوع درختکاری و اجرای میان‌برنامه «قمپزیسیون» با حضور سعید کشاورز و امینی‌طامه با موضوع حفظ و حراست از فضای سبز و کنایه به ماجرای نابودی درختان پارک سالاریه و پارک دورشهر قم از دیگر بخش‌های این محفل بود.

تصاویر پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز با حضور صابر قدیمی در قم

قدیمی در بخش دیگری از برنامه به گرانی آجیل در بازار شب عید اشاره کرد و یکی از رباعیات خود را خواند: «آجیل‌فروشان به خدا فکر کنید/ یا اینکه به حال و روز ما فکر کنید/ آجیل بدون مغز دیشب می‌گفت/ باید به فرار مغزها فکر کنید». او در ادامه به مهاجرت برخی شاعران طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «ان شاءالله همه عاقبت بخیر شویم!»   

این شاعر طنزپرداز همچنین یکی دیگر از اشعار خود را خواند که با استقبال حضار مواجه شد: «دیروز مدیری که زنش جوجه‌کشان است/ پرسید چرا بچه ندارید؛ چه‌تان است؟/ گفتم که در اندیشه ما بچه نگنجد/ تا دغدغه ذهنی‌مان نان و مکان است…».

تصاویر پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز با حضور صابر قدیمی در قم

محمد جواد طاهری‌کیا، حسن رحمانی‌نکو، احمد رفیعی، معصومه بازگیر، سید مصطفی فاطمی، علی بهاری، علی سلیمیان و ریحانه فرضی از جمله شاعرانی بودند که پشت تریبون قمپز رفتند و آثار طنز خود را با موضوع درختکاری، هالک ایرانی، خانه تکانی، گرانی، نقد رسانه ملی و شوخی با مسئولان در قالب شعر و نثر خواندند و با استقبال گرم مخاطبان سالن مواجه شدند.

در این میان و در غیاب فرهاد موحدی که معمولاً اشعار خود را با گویش قمی می‌خواند، سید شهاب جدّا و حسین صادقی دو شاعر طنزپردازی بودند که اشعار خود را با لهجه قمی خواندند و مورد استقبال قرار گرفتند. جدّا در شعر خود مثل همیشه کوه «دو برادران» را مخاطب خاص خود قرار داده بود که عباس احمدی نیز در واکنش گفت ما همچنان در جست‌وجوی دلیل علاقه شاعر به این کوه هستیم!

تصاویر پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز با حضور صابر قدیمی در قم

سید جواد یثربی آخرین شاعری بود که به پشت تریبون رفت و بداهه‌سرایی جمعی از شاعران قمپز را با موضوع فضای سبز قم و انتقاد از نابودی باغ سالاریه خواند. بخش‌های مختلف ابیات این شعر بویژه «پارک سالاریه جان ما کجاست، شد بیابان فضای سبز قم/ باغ ملی کو درختانش کجاست، باغ شیخان فضای سبز قم» مورد تشویق قرار گرفت.

صابر قدیمی هم آخرین شعر خود در قمپز را خطاب به اختلاس‌گران خواند: «به مغز ما فرو کن فکر پوچت را، نه تا این حد/ اگر چه ما توقع داشتیم اما نه تا این حد/ برای حوری و قلمان چه کردی با دهن‌ها مان/ خدا فرموده ارزش دارد آن دنیا، نه تا این حد/ شما که این‌قدر نازی چرا بر ساز می‌تازی/ زدی بر طبل بی عاری، بزن جانا، نه تا این حد/ ابوالاطفال تر دامن، رعایت کن کمی لطفن/ به تو ای بی‌پدر گفتم بشو بابا، نه تا این حد/ تو هم مثل کنه افتاده‌ای بر مال بیت‌المال/ در این اوضاع وانفسا بکن از ما نه تا این حد…»

عباس احمدی نیز آخرین قمپز قرن را با خواندن یک رباعی متناسب با حال‌وهوای این روزهای بازار شب عید به پایان برد: «هر چند که بنده دوست‌دار وطنم/ گهگاه به بازار اگر سر بزنم/ احساس کنم که آمریکایی هستم/ چون هیچ غلطی نمی‌توانم بکنم».

تصاویر پنجاه و چهارمین محفل طنز قمپز با حضور صابر قدیمی در قم

پنجاه‌وچهارمین محفل طنز قمپز با عکس یادگاری طنزپردازان قم و صابر قدیمی مهمان ویژه برنامه، قاب گرفته شد.

*حاشیه‌نگاری: محمد مهدی عنایت‌پور

*گزارش تصویری کامل قمپز را «اینجا» ببینید.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.