شهر بیست گزارش می دهد

پرونده کامل فیلم‌های اکران نوروزی در قم+تصاویر

شهر بیست/ امسال هفت فیلم اکران نوروزی در پنج سینمای قم به روی پرده رفته‌اند که پرونده کامل آن را در این گزارش می خوانید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پرونده کامل فیلم‌های اکران نوروزی در قم+تصاویر
شناسه : 4799 | انتشار : ۰۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴   پرینت

«شهر بیست»/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمدمهدی عنایت پور: از اکران نوروزی به عنوان ویترین و گل سرسبد سینمای ایران یاد می شود، امسال برای اکران نوروزی رقابت سخت و تنگاتنگی شکل گرفته بود، تهیه کنندگان ۱۶ فیلم خیز برداشته بودند تا بلکه در لیست فیلم های اکران نوروزی قرار بگیرند.

«آزاد بودن وقت مخاطب» و «فروش بیشتر» دو عامل جذابی هستند که بسیاری از تهیه کنندگان را به تلاش برای قرار گرفتن فیلم خود در لیست اکران نوروزی ترغیب می‌کند.

فیلم‌های «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی، «تگزاس۲» به کارگردانی مسعود اطیابی، «زیرنظر» به کارگردانی مجید صالحی، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سیدجواد هاشمی، «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتاب‌چیان، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی، «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی، «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری، «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «در خونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، شانزده گزینه روی میز شورای عالی اکران برای نهایی کردن لیست اکران نوروزی بودند.

سرانجام بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در روز چهارشنبه ۲۲ اسفند، هفت فیلم «متری شیش و نیم»، «زندانی‌ها»، «ژن خوک»، «رحمان۱۴۰۰»، «تختی»، «چهار انگشت» و «پیشونی سفید۳» گوی سبقت را از رقبا ربودند و توانستند نظر اعضای شورای عالی اکران را جلب کنند.

در این بین، تنها فیلم «متری شیش و نیم» سعید روستایی بود که به دلیل دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگر در جشنواره سی و هفتم، خیالش را از مدت‌ها قبل برای حضور در لیست اکران نوروزی راحت کرده بود.

از بین هفت فیلم نهایی لیست اکران نوروزی، فقط دو فیلم «متری شیش و نیم» سعید روستایی و «تختی» بهرام توکلی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و مابقی ترجیح دادند از حضور در جشنواره انصراف دهند یا اصلاً فرم حضور در جشنواره را پُر نکنند.

سه فیلم «زندانی ها»، «رحمان۱۴۰۰» و «چهارانگشت» سه فیلم طنز اکران نوروزی هستند، «پیشونی سفید۳» در ژانر کودک و نوجوان قرار دارد، فیلم «تختی» نیز در روزهایی که صحبت از معمای مرگ جهان پهلوان تختی بر سر زبان هاست، فیلمی پرتره از این نام آور ورزش ایران است، «متری شیش و نیم» سعید روستایی و «ژن خوک»هم درون مایه اجتماعی دارد.    

امسال هر هفت فیلم اکران نوروزی به روی پرده سینماهای قم رفته‌اند؛ سینماهای ونوس، شهر آفتاب، تربیت، آیه و آوینه چند روزی است که میزبان فیلم های نوروزی هستند.   

از آنجا که شاید مخاطبان نتوانند تمام فیلم های حاضر در جشنواره را تماشا کنند یا با سلیقه آنها همخوانی نداشته باشد، می‌توانند با خواندن خلاصه داستان‌ها تا حدودی دست‌شان بیاید که در انتظار چه فیلم‌هایی هستند.

*«متری شیش و نیم»

نام سعید روستایی با فیلم «ابد و یک روز» سر زبان ها افتاد، او و فیلمش در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر خوش درخشیدند؛ این جشنواره برای او و «ابد و یک روز» حسابی «آمد» داشت و ۷ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین چهره پردازی، بهترین تدوین و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و ۲ سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بخش نگاه نو را صید کردند.

سعید روستایی، سال بعد فیلمنامه «سد معبر» را برای محسن قرایی نوشت و بعد از دوسال غیبت در عرصه فیلمسازی، فیلم جدید خود یعنی «متری شیش و نیم» را در بهمن ماه۹۷ راهی جشنواره سی و هفتم کرد که این فیلم در یازده بخش، کاندیدای دریافت سیمرغ شد اما در نهایت سیمرغ بهترین تدوین، بهترین صدابرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد.

این کارگردان دهه شصتی، در فیلم «متری شیش و نیم» بار دیگر به سراغ اعتیاد رفته و این بار از زوایه‌ای دیگر به این معضل پرداخته است. «متری شیش و نیم» داستان جست‌وجوی پلیس مبارزه با مواد مخدر برای پیدا کردن فروشنده بزرگ شیشه در پایتخت است.

پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار سه بازیگری هستند که پس فیلم موفق «ابد و یک روز»، بار دیگر در این فیلم مقابل دوربین روستایی رفته‌اند، همچنین فرهاد اصلانی از دیگر بازیگران مطرح فیلم «متری شیش و نیم» است.

سعید روستایی و «ابد و یک روز» در اکران نوروزی سال ۹۵ حضور موفقی داشتند و فروشی نزدیک به ۱۲ میلیارد را به نام خود ثبت کردند. حال باید دید فروش خوب «ابد و یک روز» برای «متری شیش و نیم» هم تکرار می شود؟

تا زمان تنظیم این گزارش، سه سینمای ونوس، شهر آفتاب و آیه قم جدیدترین فیلم سعید روستایی را به روی پرده دارند. سینما ونوس در سه سانس ۱۶:۳۰ و ۲۰ و ۲۱ این فیلم را اکران کرده است. همچنین سینمای شهر آفتاب هم در سانس‌های ۱۶:۴۰ و ۲۰:۴۵ این فیلم را به روی پرده برده است و سینما آیه قم نیز در سانس‌های ۱۵:۱۵، ۱۹:۱۵ و ۲۳:۱۵ پذیرای علاقه مندان دومین فیلم بلند سعید روستایی است.

*تختی

زوج بهرام توکلی به عنوان کارگردان و سعید ملکان در قامت تهیه‌کننده بعد از درخشش فیلم تنگه ابوقریب در جشنواره سی و ششم که حسابی برای آنها «آمد» داشت و شش سیمرغ بلورین جشنواره سی و ششم از جمله سیمرغ «بهترین فیلم» و «بهترین کارگردانی» را کسب کردند، با «تختی» به جشنواره سی و هفتم پا گذاشتند و در ده بخش کاندیدای دریافت سیمرغ شدند که در نهایت فقط دو سیمرغ بلورین «بهترین فیلمبرداری» و «بهترین طراحی صحنه» نصیب آنها شد.

در روزهایی که صحبت از معمای مرگ جهان چهلوان تختی نقل محافل شده است، دیدن فیلم پرتره از زندگی و زمانه «غلامرضا تختی» یکی از گزینه های جذاب نوروز خواهد بود.

ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، حمیدرضا آذرنگ، پریوش نظریه، ستاره پسیانی، شیرین یزدان بخش، محسن تختی، علیرضا گودرزی و معصومه قاسمی‌پور از جمله بازیگران این فیلم هستند که داستان زندگی غلامرضا تختی را به شکلی مستندگونه و با تصاویر سیاه و سفید به تصویر کشیده اند.

فیلم «تختی» تنها فیلمی از هفت گزینه اکران نوروزی است که در زمان اکران فیلم های جشنواره فجر در قم اکران شد؛ تا زمان تنظیم این گزارش، فیلم «تختی» در سینما آیه قم در سانس ۱۷:۳۰ به نمایش در می آید و سینما آوینه قم هم با دو سانس ۱۳:۱۰ و ۱۸:۴۰ از این فیلم استقبال کرده است.

*رحمان۱۴۰۰

جدیدترین فیلم منوچهر هادی با نام «رحمان۱۴۰۰» در سبد اکران فیلم های نوروزی قرار دارد، هادی که سال ۹۶ را با اکران فیلم «آینه بغل» به پایان رساند، در سال۹۷ برای تلویزیون سریال «دلدادگان» را ساخت و جدیدترین فیلم طنز خود یعنی «رحمان۱۴۰۰» را هم تولید کرد تا سالی شلوغ را تجربه کرده باشد.

او که آخرین بار با فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» در جشنواره سی و پنجم حضور پیدا کرده بود، از رقابت فیلمش در جشنواره سی و هفتم منصرف شد.

این کارگردان که نامش با سریال شبکه خانگی «عاشقانه» هم گره خورده، بعد از دو فیلم پرفروش «من سالوادور نیستم» و «آینه بغل»، این بار با کارگردانی «رحمان۱۴۰۰» به پرده سینما آمده است و در ظرف یک هفته، به عنوان اولین فیلم میلیاردی ۹۸ لقب گرفت.      

محور فیلم بر بازی سعید آقاخانی در نقش رحمان می چرخد و یکتا ناصر، ساره بیات، بهرام افشاری و غلامرضا نیکخواه در این فیلم نقش آفرینی می کنند. مهران مدیری و محمدرضا گلزار، دو چهره مطرح و نام آشنا هم در بخش هایی از این فیلم حضور دارند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: شخصیت اصلی داستان رحمان (سعید آقاخانی) مشکلات مالی بسیاری دارد و قصد دارد از مدیرعامل شرکت آقای جالوسی(مهران مدیری) کمک بگیرد ولی آقای جالوسی چکی برای سال ۱۴۰۰ می‌کشد و …

سه سینمای ونوس، شهر آفتاب و تربیت به استقبال اکران فیلم «رحمان۱۴۰۰» رفتند. تا زمان تنظیم این گزارش، جدیدترین فیلم منوچهر هادی در سه سانس ۱۹ و ۲۲ و ۲۳:۳۰ در سینما ونوس به روی پرده می رود؛ همچنین این فیلم در سانس های ۱۸:۵۰ و ۲۳ در سینما شهر آفتاب اکران می شود و سینما تربیت هم این فیلم را در سانس‌های ۱۴، ۱۹:۳۰ و ۲۳:۱۵ به روی پرده برده است.

*زندانی‌ها  

اگر با خواندن «زندانی‌ها»، نام «اخراجی‌ها» و «معراجی‌ها» را در خاطر شما می آید، باید بگوییم بی‌راه نرفته اید؛ «زندانی‌ها» جدیدترین فیلم مسعود ده نمکی است؛ ده‌نمکی که پیش از این با سه گانه «اخراجی‌ها»، «رسوایی» و «معراجی‌ها»، تجربه حضور در اکران نوروزی را دارد، بعد از انصراف از رقابت در جشنواره سی و هفتم، این بار با «زندانی‌ها» به اکران نوروزی رسید.

ده نمکی در این فیلم که جدیدترین محصول سازمان اوج است، این بار به سراغ سوژه‌ای اجتماعی در بستر کمدی رفته است و سعی کرده تا تأثیر معنویات را بر زندانیان به تصویر بکشد.

هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، هدایت هاشمی، بهنوش بختیاری، برزو ارجمند، امیر نوری و بهاره افشاری از بازیگران جدیدترین فیلم مسعود ده‌نمکی هستند.

ده نمکی که با فیلم پرتماشاگر «اخراجی‌ها»، گیشه سینمای ایران را تکان داد، باید دید آیا این بار با «زندانی‌ها» می تواند این کار را تکرار کند؟!

تا زمان تنظیم این گزارش، سینما تربیت در دوسانس ۱۶ و ۲۱:۳۰ و سینما آیه قم در سانس‌های ۱۳:۳۰، ۱۷:۳۰ و ۲۱:۳۰ جدیدترین فیلم مسعود ده نمکی را به نمایش می گذارند.

*چهار انگشت 

حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی تهیه کننده مطرح سینمای ایران بعد از «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و «اکسیدان» در سومین گام فیلمسازی خود به سراغ تولید «چهار انگشت» رفت.

او سال گذشته فیلم کمدی مخاطب پسند «اکسیدان» را روانه پرده نقره ای کرد که باوجود فروش خوب در گیشه، با حاشیه‌های مختلفی مواجه شد.

نویسنده فیلم «طلا و مس»، این بار هم در سومین فیلم خود به جواد عزتی اعتماد کرده و او را به همراه امیر جعفری برای فیلم «چهار انگشت» برگزیده است.    

محمدی در این فیلم که در تایلند، کامبوج و ایران فیلمبرداری شده است، داستان دو دوست را روایت می‌کند که برای انجام کاری ناتمام به کامبوج می‌روند و درگیر اتفاقاتی می‌شوند.

«اکسیدان» به عنوان دومین فیلم حامد محمدی به فروش یازده میلیاردی رسید و باید دید آیا این فروش برای «چهار انگشت» هم تکرار می شود؟

تا زمان تنظیم این گزارش، جدیدترین فیلم حامد محمدی در قم فقط در سانس های ۱۸ و ۲۳:۵۹ در سینما ونوس به روی پرده رفته است.

*ژن خوک

سعید سهیلی کارگردان فیلم‌های پرحاشیه و پرفروش «گشت ارشاد» و «گشت۲»، امسال با «ژن خوک» در ویترین نوروزی سینمای ایران حضور دارد.

او در سال ۹۶ با فیلم «گشت۲» و با فروش حدود ۲۰ میلیاردی، در جایگاه سوم پرفروش ترین فیلم سال قرار گرفت.

جدیدترین فیلم سهیلی هم مثل دو فیلم قبلی او، درون مایه مسائل اجتماعی دارد. سهیلی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز برعهده دارد.

هادی حجازی فر، سینا مهراد، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، صبا سهیلی، قربان نجفی، علیرضا مهران، شهین تسلیمی، مهدی دانایی مقدم، احمد مینایی، افشین اخلاقی، فرشید نزاکتی، وحید کرمانی، مهسا آبیز، الناز حبیبی و جمشید هاشم‌پور از بازیگران «ژن خوک» هستند. همچنین محسن چاوشی نیز برای این فیلم خوانده است.

تا زمان تنظیم این گزارش، فیلم «ژن خوک» در سانس های ۱۵:۲۰ و ۲۰:۵۰ سینما آوینه به روی پرده رفته است.

*پیشونی سفید۳

«پیشونی سفید۳» ساخته سید جواد هاشمی به دلیل اینکه تنها فیلم کودک متقاضی اکران بود، از همان ابتدا شانس زیادی برای حضور در لیست فیلم های نوروزی داشت.

«پیشونی سفید۳» که تنها فیلم ژانر کودک اکران نوروزی امسال است، در ادامه قسمت‌های پیشین این فیلم و درباره ماجرای به دام افتادن پیشونی سفید (با بازی ترلان پروانه) توسط اختاپوس است.

پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ترلان پروانه، امین زندگانی، محمد رضا شریفی نیا، هومن حاجی عبداللهی، نادر سلیمانی و جواد هاشمی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

تا زمان تنظیم این گزارش، «پیشونی سفید۳» در چهار سینمای ونوس، تربیت، آیه و آوینه به روی پرده رفته است؛ سینما ونوس در سانس‌ ۱۶، سینما تربیت در سانس ۱۷:۵۰، سینما آوینه در سانس‌های ۱۱:۳۰ و ۱۷ و سینما آیه در سانس‌های ۱۰:۳۰ و ۱۲ این فیلم را به روی پرده برده اند.

در پایان گزارش، ذکر این نکته ضروری است که با توجه به تغییرات احتمالی در اکران فیلم‌ها و سانس‌ها در هر پنج سینمای قم، پیش از حضور در سینما، برای اطلاع دقیق‌تراز زمان اکران هر فیلم به سایت «سینما تیکت» مراجعه شود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.