یادداشت/ حامد حجتی

بهار با بوی خوش کاغذ

شهر بیست/ یکی از پنجره‌های معطر زندگی‌های ما، کتاب و کتاب‌خوانی است. پنجره‌ای که رو به بوی خوش کاغذ باز می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بهار با بوی خوش کاغذ
شناسه : 4720 | انتشار : ۰۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵   پرینت

شهر بیست/ حامد حجتی: خیلی وقت‌ها با خودم فکر می‌کنم، کاش این زندگی‌های شلوغ پر از ترافیک را نداشتیم. کاش در یک روستا زندگی می‌کردیم. صبح‌ها می‌رفتیم پای زمین، یونجه می‌کاشتیم و عصرها می‌نشستیم زیر سایه بیدهای مجنون، چای زغالی می‌خوردیم و کتاب می‌خواندیم.

اما حیف که مجبوریم زندگی کنیم. داخل همین شهرهای شلوغِ پر دود! حیف که مجبوریم گاهی وقت‌ها کتاب‌های الکترونیک بخوانیم! از روی همین گوشی‌های لعنتی. حیف که وقتمان را می‌گذرانیم در پرسه‌های الکی در صفحات مجازی و توهم می‌زنیم که آدم‌های مهمی هستیم چون چند کا فالوور داریم.

 اما حقیقت این است که تا کتاب نخوانیم؛ نه چیزی می‌شویم، نه چیزی می‌فهمیم. به نظرم یکی از پنجره‌های معطر زندگی‌های ما، کتاب و کتاب‌خوانی است. پنجره‌ای که رو به بوی خوش کاغذ باز می‌شود.

 اما در شهر آرزوهای من کتاب همه‌چیز مردم است. حتی پول رایج آن‌ها!

اما فرصت بهار برای خواندن فرصت بسیار خوبی است. ممنونم که از من خواستید تا چند کتاب معرفی کنم. این کتاب‌ها اگر نخوانده بودم حتماً امسال بهار با خودم هم‌سفر می‌کردم.

کفش‌های مکاشفه

شاعر: مرحوم احمد عزیزی

کتاب کفش‌های مکاشفه مجموعه‌ای از ۸۶ مثنوی احمد عزیزی است که در یک مجلد سروده و گردآوری‌شده است. مثنوی کفش‌های مکاشفه یکی از پر مناقشه‌­ترین آثار ادبی منتشرشده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که نظرات بسیاری در پی داشته است. یکی از ویژگی‌های سروده‌های احمد عزیزی، در این کتاب، صمیمی بودن شاعر با مخاطب است. اولین چاپ این کتاب در سال ۱۳۶۷ روانه بازار شد. به نظر من این‌یکی از بی‌نظیرترین مجموعه شعرهایی است که در ادبیات چاپ‌شده است.

علی(ع) از زبان علی(ع)

زندگی و زمانه امیرالمؤمنین علیه‌السلام از زبان خودش

 نوشته استاد محمد محمدیان

امیرالمؤمنین (ع) از هر نظر بی‌نظیر است. در اولیا، اوصیا و بزرگان کسی را جز ایشان سراغ نداریم که خودش زندگی را از ابتدا تا انتها بیان کرده باشد.

کتاب «علی از زبان علی(ع)» دربردارنده گزارش‌های تاریخی و روایی بر اساس سیر طبیعی گفتارهای اجتماعی و سیاسی است و نه عهده‌دار بیان معارف عمیق توحیدی. درواقع این کتاب از اول تا آخر از زبان حضرت علی (ع) است و پاورقی جزئی دارد.«علی از زبان علی علیه‌السلام» از ۱۰ فصل دوران مکه، دوران مدینه، دوران خلفا، دوران خلافت، دوران جنگ جمل، دوران جنگ صفین، دوران حکمیت، دوران جنگ نهروان، دوران غارت‌ها و دوران شهادت تشکیل‌شده است.

 

سکوی پنهان

نوشته صالح مرسی نویسنده مصری

ترجمه سید مهدی نورایی

این رمان یک جلد از مجموعه رمان‌های خانه عنکبوت، روایت داستانی جوانان میهن‌پرست جهان عرب است که ایستادگی‌شان، شکست‌ناپذیری سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به افسانه‌ای بی‌اساس بدل کرده و سست بودن این خانه را در مقابل دیده­گان جهانیان به تصویر کشیده است. رمان که بر اساس ماجرایی واقعی است، داستان یکی از پیچیده‌ترین مأموریت‌های سازمان اطلاعات و امنیت مصر است که یکی از مهم‌ترین عملیات سرّی در جهانِ پنهان(جنگ اطلاعات) نیز بود و پیروزی‌ای را رقم زد که در دنیا به عملیات «سکّوی حفّاری»‌ معروف شد.

 

کتاب فرهنگ ایده پردازی و ایده پردازی فرهنگی

نوشته علی جعفری

با موضوع مشاوره فرهنگی مکتوب به مدیران و فعالان فرهنگ و هنر و رسانه انقلاب اسلامی

این کتاب شامل ایده پردازی و پیشنهادهای نویسنده برای برخوردی متفاوت و تازه با موضوعات فرهنگی روز جامعه است.

بامطالعه این کتاب رنگین‌کمانی از ایده‌های تحول‌گرای فرهنگی پیش روی خود خواهد دید. این کتاب درواقع تلاشی است برای نشان دادن اینکه ماهیت و مکانیسم ایده پردازی حداقلی در حوزه فرهنگ بیش از هر چیز به اعتمادبه‌نفس و مواجهه مستقیم با مسائل و مقوله‌های فرهنگی نیاز دارد.

  • نویسنده : حامد حجتی
نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.