گردشگری روستایی؛ ظرفیتی مغفول در قم/ بوم‌گردی برای توسعه روستاها

شهر بیست/ روستاهای ییلاقی و زیبای استان قم ظرفیت بالایی برای جذب مسافر و گردشگر دارند که تا کنون این ظرفیت مغفول مانده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
گردشگری روستایی؛ ظرفیتی مغفول در قم/ بوم‌گردی برای توسعه روستاها
شناسه : 4715 | انتشار : ۰۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر استان قم، گفت‌وگویی از هیفاء پردل با «حسین صادقی» پژوهشگر تاریخ و مدرس و راهنمای گردشگری استان قم با عنوان «گردشگری روستایی؛ ظرفیتی مغفول در قم/ بوم‌گردی برای توسعه روستاها» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

قم از استان‌های گردشگر پذیر کشور است علاوه بر گردشگری مذهبی و میزبانی زائرانی که در طول سال به قصد بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران به این استان کوچک سفر می‌کنند، در جریان سیر و سفرهای نوروزی مقصدی مهم برای مسافران نوروزی به شمار می‌رود.

اماکن تاریخی، مانند مسجد جامع قم، مدرسه جهانگیرخان، بازار کهنه با صنایع دستی مقابر گنبد سبز و هم‌چنین قره تپه قمرود و هم‌چنین کویر حسین آباد میش مست، کویر دولت آباد، تالاب مره، تلاب بهشت معصومیه، روستاهای سرسبز مثل کهندان و ونون و روستای ییلاقی نویس و چهارطاقی ساسانی در ناحیه خلجستان و وشنوه در ایام نوروز مقصدی زیبا و دل انگیز برای مسافران نوروزی است.

هرچند استان قم به باور خیلی‌ها در کشور کویری است و یا تنها با برند گردشگری مذهبی شناخته شده است ولی در دل استان کویر قم روستاهایی است که به دلیل جاذبه‌های دل انگیز و ییلاقی خود نه تنها در بهار و شاید در همه فصول سال مقصدی زیبا برای تفریح و گردشگری روستایی به شمار می‌رود.

قم نگینی در دل کویر است که جاذبه‌های طبیعی، ییلاقی و تاریخی آن در کنار بعد مذهبی این استان را به مقصدی برای سفرهای نوروزی و حتی گردشگری تبدیل کرده است هرچند این جاذبه‌ها مغفول مانده است.

خبرنگار مهر برای آشنایی با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های زیبای روستاهای قم و جایگاه گردشگری روستایی این استان با «حسین صادقی» پژوهشگر تاریخ و مدرس و راهنمای گردشگری استان قم گفت‌وگویی انجام داده که در زیرمی‌خوانیم.

*در ابتدا ظرفیت‌های پیدا و نهان استان قم را بیان کنید؟

در استان قم در ابتدا گردشگری مذهبی برند صنعت گردشگری استان قم به شمار می‌رود زائرانی هستند که از سراسر ایران و حتی از کشورهای اسلامی مانند عراق، پاکستان و افغانستان و سواحل خلیج فارس و حتی توریست‌های اروپایی ارادت به خاندان اهل بیت (ع) دارند و بارگاه کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران هم‌چنین دیگر امامزاده‌ها و به ویژه چهل اختران را زیارت می‌کنند.

مناطق بکر کوهستانی و کویری قم مورد توجه قرار گرفته که با رونق کمپ‌های روستایی و بوم گردی قابلیت توسعه دارد

بعد دیگری از جاذبه‌های گردشگری استان قم شامل جاذبه‌های تاریخی مانند بازارهای قدیمی مانند بازار کهنه، مقابر گنبد سبز، خانه‌های تاریخی مانند یزدان پناه و مجموعه زند هم‌چنین انواع آب انبارهای و بعد دیگر این ظرفیت شامل گردشگری طبیعی مانند کویر، تالاب بهشت و حوض سلطان و همچنین روستاهای ییلاقی و سرسبز است.

در بخش تفریحی هم دهکده سلامت صبا و بوستان‌های متعددی مانند بوستان علوی و مجموعه رنگین کمان و آب و آتش را می‌توان نام برد.

*تعریف شما از گردشگری روستایی چیست؟

گردشگری روستایی استفاده از امکانات روستا برای ماندگاری روستایی در دل روستا و جذب سرمایه از شهر و ارائه خدمات به شهرنشینان یا مسافرت به نواحی روستایی برای تفریح و ساحت و آشنایی با سنت‌ها و آداب و رسوم روستاییان در قالب فعالیت‌های گردشگری مانند جشنواره‌ها، بهره‌گیری از اقامتگاه‌های بوم گردی و صنایع دستی مردم محلی را می‌توان نام برد.

مناطق بکر کوهستانی و کویری قم هم اکنون مورد توجه قرار گرفته که با رونق کمپ‌های روستایی و بوم گردی قابلیت توسعه دارد به عبارتی گردشگری روستایی مترداف با «تجربه زندگی محلی» است که شامل جاذبه طبیعی، فرهنگی و فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی و سوارکاری و درک فرهنگ زندگی مردم آن منطقه است.

*گردشگری روستایی در استان قم چه جایگاهی دارد؟

طبیعت روستاهای سرسبزی مانند کهندان و ونون وهم‌چنین روستای ییلاقی نویس و چهار طاقی ساسانی آن در ناحیه خلجستان و وشنوه و کوه زیبای الوند و برف انبار هم‌چنین علی آباد نیزار در ناحیه کهک از جاذبه مهم برای گردشگری روستایی است.

*با توجه به این همه ظرفیتی که استان قم در زمینه‌های مختلف گردشگری دارد چرا گردشگری روستایی، طبیعی و حتی تاریخی در این استان مغفول مانده است؟

علت این موضوع عدم توجه و حتی تأمین بودجه و سنگ اندازی برای رشد گردشگری غیر مذهبی در شهر و حتی در گردشگری مذهبی است هرچند در چند سال اخیر با رشد چشمگیر مؤسسات آموزشی گردشگری و فراوانی راهنمایان گردشگری به همراه تشکیل گروه‌های متعدد گردشگری باعث رشد صنعت گردشگری شده است.

برای معرفی جاذبه‌های استان قم گروه گردشگری «خوبگرد» که بنده هم عضو این گروه هستم با استفاده از صفحات مجازی خوبگرد و در اینستاگرام و تلگرام تلاش بسیاری را برای معرفی جاذبه‌های قم انجام داده است هم‌چنین کتابی کامل با نام «قم نگینی در دل کویر» که توسط من تألیف شده است به معرفی تاریخ باستان شناسی و معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان پرداخته‌ام.

تعریف ۱۰ محور گردشگری به صورت پیاده روی در بافت تاریخی شهر و اطراف و اجرای آن در دوشنبه‌های خوبگردی و انعقاد قرار داد با مؤسسات مختلف در اجرای پیوسته این پروژه در سال آینده از جمله این تلاش‌ها است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.