«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

پرونده کامل چهلمین جشنواره فیلم فجر در قم

پرونده کاملی از آنچه علاقه‌مندید درباره فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر در قم بدانید، پیش روی شماست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پرونده کامل چهلمین جشنواره فیلم فجر در قم
شناسه : 47127 | انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: این روزها در حالی خانواده سینمای ایران چهل سالگی جشنواره فجر را جشن می‌گیرند که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد جشنواره‌ای که در سال‌های آغازین انقلاب فقط با نمایش پنج فیلم متولد شد، روزی به ریشه‌دارترین و مهم‌ترین فستیوال سینمایی کشور تبدیل شود. 

امسال نیز با وجود اینکه جشنواره در سایه شیوع سویه امیکرون قرار گرفت و حتی دبیر جشنواره برای چند روزی خانه‌نشین شد اما جشنواره تعطیل نشد و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برپاست. جشنواره‌‌ای که نه در زیر بمباران و موشک‌باران ارتش صدام کم آورد و نه در دو سال گذشته مقابل ویروس مرموز کرونا قد خم کرد.

امسال از میان ۹۴ فیلم متقاضی حضور در جشنواره چهلم، ۷۴ فیلم به دست هیئت انتخاب جشنواره رسید که در نهایت ۲۲ فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافتند. چهار فیلم «غریزه» سیاوش اسعدی، «قاتل و وحشی» سعید نعمت‌الله، «علت مرگ نامعلوم» علی زرنگار و «عروسک» اصغر یوسفی‌نژاد هم از فیلم‌های کنجاوبرانگیزی بودند که به دلایل مختلف پذیرفته نشدند و پشت در جشنواره ماندند.

جشنواره چهلم را باید جشنواره فیلمسازان جوان دانست. سازندگان هشت فیلم از ۲۲ فیلم امسال جشنواره، فیلم اولی هستند و هشت فیلم دیگر نیز سهم فیلمسازانی است که جشنواره را برای بار دوم تجربه می‌کنند. در این میان مسن‌ترین فیلمساز حاضر در جشنواره مسعود کیمیایی هشتاد ساله است که او هم تنها فیلمساز نسل اول سینمای ایران است و هم جشنواره فجر را برای بار پانزدهم تجربه می‌کند و از این حیث رکوردار است.

چهلمین جشنواره فیلم فجر در استان قم

از میان ۲۲ فیلم حاضر در جشنواره چهلم، سهم قم هم مثل سایر استان‌ها شانزده فیلم بود که در روزهای ۱۵ تا ۲۲ بهمن‌ماه در دو سانس ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سه سینمای ونوس، تربیت و شهرآفتاب به روی پرده می‌روند.

«مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «بدونِ قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی، «ضد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر، «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا، «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، «هناس» به کارگردانی حسین دارابی، «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس‌میرزایی، «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی، «برف آخر» به کارگردانی امیر حسین عسگری، «بی رؤیا» به کارگردانی آرین وزیردفتری، «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب و «ماهان» به کارگردانی حمید شاه حاتمی، شانزده فیلم حاضر امسال جشنواره فیلم فجر در استان قم هستند.

«بی‌مادر» سید مرتضی فاطمی، «درب» سید هادی محقق، «علف‌زار» کاظم دانشی، «نمور» داوود بیدل، «۲۸۸۸» کیوان علیمحمدی و «نگهبان شب» سید رضا میرکریمی شش فیلم غایب جشنواره چهلم در قم به شمار می‌روند.

جشنواره امسال به لحاظ تنوع ژانری هم دست پُری دارد و از ملودرام های اجتماعی و سیاسی تا دفاع‌مقدسی و کمدی و اکشن در میان آنها به چشم می‌خورد.

در میان فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال، «مرد بازنده» مهدویان، «دسته دختران» منیر قیدی، «بدون قرار قبلی» بهروز شعیبی و «خائن کشی» کیمیایی به لحاظ کارنامه سازندگان‌شان بیشتر به چشم می‌آیند و احتمال شگفتی‌سازی «ملاقات خصوصی»، «برف آخر» و «شادروان» نیز وجود دارد. در این میان نمی‌توان به سادگی از «موقعیت مهدی» و «هناس» عبور کرد.  

اگر تصمیم بر تماشای فیلم‌ها دارید یا علاقه‌مندید درباره فیلم‌های امسال بیشتر بدانید، این پرونده را بخوانید. پرونده‌ای که بخشی از محتوای آن برگرفته از اخبار منتشر شده توسط رسانه‌ها، روابط عمومی فیلم‌ها و یادداشت‌های منتقدان مجله «فیلم امروز» است.

*موقعیت مهدی

هادی حجازی‌فر شش سال قبل بود که با بازی در نقش حاج احمد متوسلیان در «ایستاده در غبار» خوش درخشید و به چشم آمد. او بعدها بازیگری را با «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» و «به وقت شام» و چندین و چند فیلم سینمایی دیگر تجربه کرد اما یک رؤیای قدیمی داشت و همیشه به کارگردانی مشتاق‌تر بود تا بازیگری.

حالا این رؤیای هادی حجازی‌فر به واقعیت تبدیل شده و برای نخستین بار به عنوان کارگردان در پشت دوربین فیلمی ایستاده که نگاهی به زندگی شهید مهدی باکری دارد. فرمانده‌ای که از ابتدا تا انتها خود را بسیجی داوطلب می‌خواند و پیکر او و برادرش هیچ‌گاه پیدا نشد.

حجازی‌فر بیگانه با فضای دفاع مقدس نیست، خانواده پدری‌اش چند شهید تقدیم انقلاب کردند و حالا او بخش‌هایی از زندگی و زمانه اسطوره غیرت و اخلاص آذربایجان را در «موقعیت مهدی» قاب گرفته و خودش نیز در نقش شهید مهدی باکری و برادرش وحید حجازی‌فر در نقش شهید حمید باکری ظاهر شده‌اند.

نسخه هفت قسمتی سریال زندگی شهید باکری «عاشورا» نام دارد و نسخه سینمایی کار که متفاوت از سریال است، «موقعیت مهدی» نام گرفته و بیشتر در فضای شهری قرار دارد و به عملیات‌ها به شکل محدودتری پرداخته شده و بیشتر فضای قبل و بعد از عملیات را به تصویر کشیده است.

فیلم به زبان ترکی ساخته شده و با زیرنویس فارسی به نمایش درمی‌آید تا تجربه سال گذشته حجازی فر در فیملنامه و بازیگری «آتابای» این بار در «موقعیت مهدی» تکرار شود.

از دیگر بازیگران این اثر سینمایی می‌توان به «ژیلا شاهی» اشاره کرد که در نقش همسر شهید باکری ظاهر شده است. یکی دیگر از بازیگران این فیلم روح‌الله زمانی پدیده فیلم خورشید مجید مجیدی است که او هم در این فیلم خوش درخشیده است.

در داستان این فیلم ۱۱۰ دقیقه‌ای آمده است: «مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا، از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد با وجود مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا پیش از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد…».

*زمان اکران فیلم «موقعیت مهدی»:

سینما ونوس: سه‌شنبه ۱۹ بهمن ساعت ۱۸

سینما تربیت: سه‌شنبه ۱۹ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما شهرآفتاب: جمعه ۱۲ بهمن ساعت ۱۸

فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی فر

*ملاقات خصوصی

امید شمس که چند سالی می‌شود فیلمسازی را با ساخت فیلم‌های کوتاه تجربه می‌کند، امسال نخستین فیلم بلندش را با نام «ملاقات خصوصی» ساخته و راهی جشنواره فجر کرده است. 

ایده ساخت «ملاقات خصوصی» در هنگام مستندسازی از زندان زنان به ذهن شمس الهام شده و گفته می‌شود به دلیل پیچیدگی موقعیت دراماتیکی که خلق کرده، یکی از شگفتی‌ساز‌های جشنواره چهلم است.

«ملاقات خصوصی» را در ادامه مسیر فیلم‌هایی مانند «شنای پروانه»، «ابد و یک روز»، «ابلق» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» عنوان می‌کنند و روایتگر واقعیت‌های تلخ زندگی در حومه شهرهاست. 

در این فیلم که سکانس‌هایی زیادی از آن در فضای زندان می‌گذرد، پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، رؤیا تیموریان، ریما رامین‌فر، سیاوش چراغی‌پور، نادر فلاح و حسین پارسایی نقش‌آفرینی کرده‌اند. 

در خلاصه داستان «ملاقات خصوصی» آمده است: «پروانه در محله‌ای در حومۀ تهران صاحب یک عطاری است و خانواده‌ای ضعیف به لحاظ مالی دارد. پدرش به خاطر دزدی از همسایه به زندان افتاده و برادرش ایمان نیز به خاطر هم‌دستی با پدر تحت تعقیب است. فرهاد هم که هم‌بندی پدر است هر از گاهی با پروانه در ارتباط است…».

*زمان اکران فیلم «ملاقات خصوصی»:

سینما ونوس: شنبه ۱۶ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما تربیت: شنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۸

سینما شهرآفتاب: پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ساعت ۲۰:۳۰  

فیلم ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس

 *برف آخر

امیرحسین عسکری بعد از هفت سال از ساخت «بدون مرز» دوباره پشت دوربین کارگردانی ایستاده و با «برف آخر» به چهلمین جشنواره فیلم فجر آمده است. فیلمی که با سرمایه احسان علیخانی ساخته شده و داستان فیلم در فضای سرد و برفی کوهستانی و روستایی دورافتاده می‌گذرد.

او هفت سال قبل برای فیلم «بدون مرز» جایزه ویژه هیئت داوران بخش «نگاه نو» سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد و حالا امسال هم تماشای فیلم او از سوی بعضی از منتقدان توصیه شده است.

امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی سه بازیگر اصلی «برف آخر» هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در منطقه‌ای سرد و برفی در شمال کشور، یوسف دامپزشک کم‌حرف و تنهایی است که وقتش را با درمان دام‌های اهالی منطقه می‌گذارند. او دوستی به نام خلیل دارد که دخترش چند روزی است گم شده و خیلی‌ها گمان می‌کنند گرگ‌هایی که توسط یک زن محیط‌بان در منطقه رها شده‌اند، دختر را خورده‌اند…» 

*زمان اکران فیلم «برف آخر»:

سینما ونوس: چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۱۸

سینما تربیت: چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما شهرآفتاب: یک‌شنبه ۱۷ بهمن ساعت ۱۸

فیلم برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسکری

*بدون قرار قبلی  

بهروز شعیبی از فیلمسازان شناخته شده سینمای ایران، امسال با پنجمین ساخته سینمایی‌اش «بدون قرار قبلی» راهی چهلمین جشنواره فیلم فجر شده است. کارگردانی که سابقه بازیگری در چند اثر سینمایی و تلویزیونی را هم در کارنامه دارد و در جلوی دوربین برای مخاطبان سینما غریبه نیست.

او «دهلیز» را ۹ سال قبل با موضوع قصاص ساخت و سیمرغ بهترین فیلم اول جشنواره سی‌ویکم را شکار کرد. شعیبی در ادامه فیلم خوش‌ساخت «سیانور» را که نگاهی به تغییر ایدوئولوژی سازمان مجاهدین و ترور مجید شریف واقفی داشت، کارگردانی کرد که به شکل عجیبی مورد بی‌مهری قرار گرفت.

شعیبی در ادامه مسیر فیلمسازی خود «دارکوب» را با موضوع اعتیاد ساخت و مفاسد اقتصادی را در «روز بلوا» به تصویر کشید و حالا در «بدون قرار قبلی»، فیلمی معناگرا ساخته و تلاش کرده آن را به سینمای مدرن نزدیک کند. فیلمی که به گفته منتقدان، یک‌جور دعوت به خویشتن‌شناسی است و بیش از آنکه فیلم درام باشد، فیلم شخصیت است.

گفته می‌شود فرهاد توحیدی فیلمنامه «بدون قرار قبلی» را بر اساس اقتباسی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته است. در این فیلم که در برلین، تهران و مشهد تصویربرداری شده، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا، امین میری و عرفان ابراهیمی نقش آفرینی می‌کنند.

در خلاصه این فیلم آمده است: «دکتر یاسمین لطفی ساکن برلین است و تنها سهمش از ایران خاطرات کودکی است. پس  از سی سال بی‌خبری بنا به وصیت عجیب پدر به ایران فراخوانده می‌شود. او که از کودکی با پرسش‌های زیادی زمندگی کرده نمی‌تواند نسبت به این موقعیت بی تفاوت باشد. بنابراین ناچار سفری به ناشناخته‌هایش را آغاز می‌کند…»

*زمان اکران فیلم «بدون قرار قبلی»:

سینما ونوس: دوشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما تربیت: دوشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۱۸

سینما شهرآفتاب: سه‌شنبه ۱۹ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی

*مرد بازنده

هفت سال قبل که مهدویان با «ایستاده در غبار» به سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر آمد، کمتر کسی فکر می‌کرد سالی یک فیلم بسازد و به فیلمساز نام و نشان‌داری تبدیل شود.

او امسال هم به سیاق سال‌های قبل ترک عادت نکرده و «مرد بازنده» را به جشنواره فرستاده تا رکورد ساخت بیشترین فیلم‌ متوالی را هم حفظ کرده باشد.

مهدویان که امسال با سریال شبکه خوش‌ساخت «زخم کاری» حسابی بر سر زبان‌ها افتاد، حالا هفتمین فیلم سینمایی بلندش را با بازی زوج موفق همان سریال یعنی جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور ساخته است. گرچه آزادی‌ور نقش کوتاهی در این فیلم دارد و قصه بر محور کاراکتر «احمد خسروی» افسر ۵۶ ساله اداره آگاهی با بازی جواد عزتی روایت می‌شود. افسری که مأمور رسیدگی به پرونده قتل پر رمز و رازی شده که به آقازاده سیاسی وصل است و در عین حالی نگاهی به روابط خانوادگی او نیز دارد.

مهدویان که سال‌ها قبل فیلمسازی را در ژانرهای سیاسی و جنگی و اجتماعی و حتی طنز تجربه کرده بود، گفته می‌شود «مرد بازنده» را در فضایی معمایی و پلیسی ساخته در فضای سریال «زخم کاری» می‌گذرد و کنایه‌های سیاسی نیز در آن وجود دارد.    

او از جشنواره سی‌وهشتم سیمرغ بهترین کارگردانی را در خانه دارد و حالا باید دید آیا با «مرد بازنده» هم برنده می‌شود؟! 

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی و شبنم قربانی بازیگران «مرد بازنده» هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «احمد خسروی، در گیرودار زندگی شخصی پرمسئله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود، پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد درمی‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

 *زمان اکران فیلم «مرد بازنده»:

سینما ونوس: یکشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما تربیت: یکشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۱۸

سینما شهرآفتاب: چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان

 

*دسته دختران

«دسته دختران» را می‌توان زنانه‌ترین فیلم جشنواره چهلم عنوان کرد. فیلمی که هم توسط یک کارگردان زن ساخته شده و هم روایتگر مقاومت جانانه زنان و دختران در حماسه ۳۴ روز دفاع از خرمشهر در آغازین روزهای جنگ است.

فیلمی مهیب و تکان‌دهنده که اصرار کاراکترهای قصه را در دفاع از شهر و جنگیدن در دوشادوش سایر رزمندگان به تصویر می‌کشد و نگاهی آزاد به روایت‌های واقعی از نبرد خانه‌به‌خانه خونین‌شهر دارد.

منیر قیدی در دومین تجربه فیلمسازی‌اش هم به سراغ قصه زنان جنگ رفته است. او پنج سال قبل «ویلایی‌ها» را ساخت که هم برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی شد و هم یکی از فیلم‌های موفق و مهم جشنواره سی‌وپنجم از آب درآمد و نشان داد دغدغه روایت داستان‌های ناگفته جنگ را دارد.

او در «دسته دختران» بر خلاف «ویلایی‌ها»، قهرمانان زن را نه در پشت جبهه که در خط مقدم و در فاصله چند متری دشمن به تصویر کشیده است.

نیکی کریمی، فرشته حسینی، پانته‌آ پناهی‌ها، هدی زین‌العابدین، صدف عسکری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و محمد صریقی‌مهر در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلمی که محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سوره حوزه هنری است.

*زمان اکران فیلم «دسته دختران»:

سینما ونوس: جمعه ۲۲ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما تربیت: جمعه ۲۲ بهمن ساعت ۱۸

سینما شهرآفتاب: جمعه ۱۵ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

*خائن‌ کشی

مسعود کیمیایی امسال تنها کارگردان از نسل اول فیلمسازان سینمای ایران است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او با ۱۵ فیلم رکورددار حضور در جشنواره فجر است و بیشتر از هر فیلمساز دیگری، جشنواره فجر را تجربه کرده است.

کیمیایی حالا در آغاز هشتاد سالگی در سی‌امین تجربه فیلمسازی خود با نام «خائن‌کشی» از یکی از مقاطع تاریخ معاصر قاب گرفته که تماشاگر باید شناخت مختصری از آن زمانه و خلیل ملکی و روزنامه باختر امروز و جبهه ملی و اوضاع ارتش و شهربانی آن روزگار داشته باشد.

او یک روز پس از اعلام نام هیئت داوران و در اعتراض معنادار به حضور شهاب حسینی در میان ترکیب داوران، از اینکه نام او به عنوان فیلمساز در رقابت و داوری باشد، انصراف داد و در پایان بیانیه خود نوشت: «عدالت همیشه نگران قضاوت است.»

امیر آقایی، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، حمیدرضا آذرنگ و الهام حمیدی از جمله بازیگران فیلم پربازیگر «خائن کشی» هستند. نکته قابل توجه نقش‌آفرینی سامان سالور و بهرام بهرامیان دو کارگردان سینما در جدیدترین اثر مسعود کیمیایی است.     

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سال پر التهاب ۱۳۳۰، دکتر مصدق درخواست فروش اوراق قرضه ملی به مردم می‌کند. دزدانی که دزد نیستند، در یک کسوف، به بانک ملی ایران دستبرد می‌زنند…»

*زمان اکران فیلم «خائن کشی»:

سینما ونوس: جمعه ۱۵ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما تربیت: سه‌شنبه ۱۹ بهمن ساعت ۱۸

سینما شهرآفتاب: جمعه ۲۲ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

*بیرو

«بیرو» یک درام ورزشی به کارگردانی مرتضی علی عباس‌میرزایی است که داستان زندگی ۱۴ تا ۱۸ سالگی علی رضا بیرانوند سنگربان تیم ملی فوتبال کشورمان را روایت می‌کند.

عباس‌میرزایی که ساخت فیلم‌های «انزوا» و «خون خدا» را در کارنامه دارد، در «بیرو»  تلاش کرده بر مبنای خاطرات دروازه‌بان تیم ملی، دشواری‌های او در سال اول ورودش به تهران به نمایش بگذارد.

یکی از نکات جالب توجه این فیلم، نقش آفرینی حسین بیرانوند سنگربان نوجوان فیلم در نقش علیرضا بیرانوند است که با وجود هم‌سان بودن چهره او با نوجوانی علیرضا بیرانوند و تشابه نام‌خانوادگی اما نسبت فامیلی با او ندارد.

ستایش تارانی، صحرا اسداللهی، رضا داودنژاد، سعید داخ و سیاوش چراغی‌پور از دیگر بازیگران این فیلم هستند و مجید برزگر فیلمسازی که دو سال قبل با «ابر بارانش گرفته» در جشنواره حضور داشت، این فیلم را تهیه کرده است.

*زمان اکران فیلم «بیرو»:

سینما ونوس: دوشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۱۸

سینما تربیت: دوشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما شهرآفتاب: سه‌شنبه ۱۹ بهمن ساعت ۱۸

*شادروان

«شادروان» دومین فیلم حسین نمازی کارگردان چهل ساله سینمای ایران است. نمازی پنج سال قبل نخستین فیلم خود با نام «آپاندیس» را تحویل دبیرخانه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر داد که پذیرفته نشد اما در جشنواره مونترال برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.

او سه سال قبل هم سریال «حوالی پاییز» را برای تلویزیون با موضوع «شهدای منا» ساخت و حالا در دومین تجربه فیلمسازی بلندش فیلم «شادروان» را با مشارکت حوزه هنری راهی جشنواره چهلم کرده که روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است.

این فیلم درباره دردسرهای یک خانواده پس از مرگ ناگهانی پدرشان است که مشکلات و مصائب تلخ آنها را به زبان شیرین و طنز روایت کرده است. به گفته نمازی، این فیلم ساخته شده تا مخاطبانش را در این روزهای سخت با حال خوب از سینما بدرقه کند.

سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رؤیا تیموریان و رضا رویگری بازیگران «شادروان» هستند.

*زمان اکران فیلم «شادروان»:

سینما ونوس: چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما تربیت: چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۱۸

سینما شهرآفتاب: یک‌‌شنبه ۱۷ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

*هِناس

«هِناس» جدیدترین محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است که به کارگردانی حسین دارابی در جشنواره امسال حاضر است.

دارابی سال گذشته فیلم خوش‌ساخت «مصلحت» را در جشنواره داشت که دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اولی را گرفت. فیلمی که در سال‌های ابتدایی انقلاب روایت می‌شد و داستانش برخی رفتارهای سیاسی و افراطی را نقد می‌کرد و فیلم موفقی از آب درآمد.

حالا او امسال بار دیگر دست بر روی یک سوژه سیاسی دیگر گذاشته و «هناس» را که در طول فیلم از آن رمزگشایی می‌شود، با بازی بهروز شعیبی، مریلا زارعی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث و سولماز غنی، کارگردانی کرده است.

«هناس» داستان یک زوج با بازی بهروز شعیبی و مریلا زارعی است که در آستانه سفری به آلمان پروازشان لغو می‌شود و زن به تدریج متوجه می‌شود همسرش در کاری مربوط به فعالیت هسته‌ای کشور مشغول است. به همین خاطر تلاش می‌کند تا شوهرش را از ادامه آن کار منصرف کند و وقتی با مخالفت شوهرش روبه‌رو می‌شود خودش راساً اقدام می‌کند.

 *زمان اکران فیلم «هناس»:

سینما ونوس: جمعه ۱۵ بهمن ساعت ۱۸

سینما تربیت: جمعه ۱۵ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما شهرآفتاب: چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۱۸

*ضد

«ضد» دومین تجربه امیرعباس رفیعی فیلمساز جوان سینمای ایران است. او در نخستین تجربه فیلمسازی‌اش دوسال قبل با «لباس شخصی» به جشنواره فجر آمد که هنوز هم اکران عمومی نشده است. فیلمی که پشتش به حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج گرم بود و  نگاهی به عملکرد حزب توده ایران در سال‌های ابتدایی انقلاب داشت و شخصیت‌هایی چون نورالدین کیانوری و احسان طبری به تصویر می‌کشید و با واکنش مثبت منتقدان مواجه شد.

حالا ربیعی در دومین تجربه فیلمسازی خود بازهم سراغ یک روایت واقعی از سال‌های آغازین انقلاب رفته و قصه‌ای عاشقانه را در بستر حوادث سیاسی دنبال می‌کند، قصه‌ای که از زمستان ۵۹ آغاز می‌شود و تا تابستان ملتهب ۶۰ ادامه دارد.        

مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی و مهشید جوادی از بازیگران «ضد» هستند.

این فیلم محصول حوزه هنری است و در خلاصه داستان آن آمده: «بعضی آدم‌ها می‌توانند بر «ضد» هدفی باشند که همه می‌پندارند در خدمت آن هستند. این «ضد» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد.»

*زمان اکران فیلم «ضد»:

سینما ونوس: جمعه ۲۲ بهمن ساعت ۱۸

سینما تربیت: جمعه ۲۲ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما شهرآفتاب: دوشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۱۸

 

*شب طلایی

یکی از کارگردانان فیلم‌اولی جشنواره امسال، یوسف حاتمی‌کیا فرزند ابراهیم حاتمی‌کیاست. او بعد از تجربه چند فیلم کوتاه و دستیاری در فیلم‌های پدرش، حالا پشت دوربین قرار گرفته تا از نخستین فیلم بلندش قاب بگیرد.

او تلاش کرده خودش را از زیر سایه نام و شهرت پدر خارج کند و هویت مستقلی در عرصه فیملسازی برای خودش بسازد و به همین دلیل هم شاید در نخستین تجربه فیلمسازی‌اش سراغ موضوعی رفت که متفاوت از فضای فکری و فیلم‌های پدرش باشد. او در هنرستان، درس سینما خوانده و در دانشگاه هنر تحصیل کرده و حالا فیلم اولش را هم با حمایت بخش خصوصی ساخته است.

به گفته حاتمی‌کیای‌پسر، به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران فیلمش کارت تهیه‌کنندگی نداشتند، از پدرش ابراهیم حاتمی‌کیا درخواست کرده تا به عنوان تهیه‌کننده فیلم او را همراهی کند و پدرش نیز در دوران تصویربرداری، فقط دو مرتبه در لوکیشن حاضر شده و به گروه سر زده است.

قصه «شب طلایی» در یک خانه قدیمی در تهران می‌گذرد که اعضای خانواده به بهانه تولد مادربزرگ دورهم جمع شده‌اند و ابتدا خوب و مثبت و مهربان‌اند اما بعد بر سر مقداری طلای گمشده در خانه بین بستگان کشمکش و جدالی شکل می‌گیرد که تبدیل به موجوداتی متقلب و ریاکار می‌شوند.

از بازیگران «شب طلایی» می‌توان به حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، بهناز جعفری، مسعود کرامتی و سوگل خلیق اشاره کرد.

*زمان اکران فیلم «شب طلایی»:

سینما ونوس: سه‌شنبه ۱۹ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما تربیت: جمعه ۱۵ بهمن ساعت ۱۸

سینما شهرآفتاب: دوشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

  

*ماهان

حمید شاه‌حاتمی هم یکی دیگر از فیلمسازان جوانی است که امسال برای نخستین‌بار فضای جشنواره را تجربه می‌کند. او فرزند علی شاه‌حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون است که همه او را با  ساخت مجموعه تلویزیونی خاطره‌انگیز «خوش رکاب» می‌شناسند.

«ماهان» روایتگر بازیگری به نام ماهان است که در اوج آرزوهایش که نقش‌آفرینی در یک نمایش بزرگ است متوجه می‌شود به بیماری سرطان مبتلا شده اما برای رهایی از ناامیدی به یاری همسرش که کارگردان نمایش عروسکی است، سفری را برای امیدبخشیدن به کودکان سرطانی آغاز می‌کنند.     

«ماهان» یک ملودرام جوانانه است که از جایی به بعد تبدیل به یک فیلم جاده‌ای می‌شود و سکانس‌های چشم‌نوازی از جاذبه‌های کویر را هم به تصویر می‌کشد.

امیررضا نظری، نگار جوکار، وحید رحیمیان، رامین ناصر نصیر، مهلا حسن، رونیکا بهرام‌زاده و همایون ارشادی از بازیگران این فیلم به شمار می‌روند.

*زمان اکران فیلم «ماهان»:

سینما ونوس: شنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۸

سینما تربیت: شنبه ۱۶ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما شهرآفتاب: پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ساعت ۱۸

*شهرک

«شهرک» دومین تجربه فیملسازی علی حضرتی از کارگردانان جوان سینماست. نام او پیش‌تر به عنوان تهیه‌کننده فیلم‌های «خداحافظی طولانی» فرزاد مؤتمن، «نیم‌رخ‌ها» ایرج کریمی و «یک قناری یک کلاغ» مرحوم اصغر عبداللهی به چشم می‌خورد.

او دوسال قبل «سازهای ناکوک» را در مورد چالش‌های روحی یک نوازنده ساخت و حالا «شهرک» را در مورد زندگی یک پسر جوان علاقه‌مند به بازیگری ساخته که بازهم باید برای رسیدن به رؤیاهایش با چالش‌هایی مواجه می‌شود.

فیلم داستان جوانی به نام نوید فلاحتی است که در تست بازیگری قبول شده و باید برای نزدیک شدن به نقش، ابتدا سه ماه را در شهرکی با هویت شخصیت داستان فیلم زندگی کند و همین سرآغاز برخی اتفاقات غیرمنتظره است.

در این فیلم، ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رؤیا جاویدنیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی و ساقی حاجی‌پور نقش‌آفرینی می‌کنند.

*زمان اکران فیلم «شهرک»:

سینما ونوس: پنجشنبه ۲۱ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما تربیت: پنجشنبه ۲۱ بهمن ساعت ۱۸

سینما شهرآفتاب: شنبه ۱۶ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

*بی‌رؤیا

«بی‌رؤیا» نخستین فیلم بلند آرین وزیردفتری است. فیلمساز ۳۳ساله که پیش‌تر «مثل بچه آدم» و «هنوز نه» را در مدیوم فیلم کوتاه در کارنامه داشت و چندین چند جایزه داخلی و خارجی را هم به خانه برده بود.

او فیلمسازی نوگرا و علاقه‌مند به قالب‌های روایتی نامتعارف است و فیلم جدیدش نیز تجربه متفاوتی در سینماست که با مضمونی سایکودرام و روان‌شناختی ساخته شده است.  

حضور هومن سیدی به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان «بی‌رویا»، علاقه‌مندان به سینما را برای تماشای این فیلم کنجکاوتر کرده است. فیلمی که با بازی طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، نهال دشتی، مائده طهماسبی و رضا داوودنژاد ساخته شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «رؤیا و بابک، زوجی جوان هستند که قصد مهاجرت از ایران را دارند. دو هفته پیش از مهاجرت، رؤیا با دختری بی‌نام و نشان مواجه می‌شود. حضور دختر در زندگی آنها به اتفاقاتی عجیب منجر می‌شود و به تدریج هویت رؤیا دچار دگرگونی می‌شود…».

*زمان اکران فیلم «بی‌رؤیا»:

سینما ونوس: پنجشنبه ۲۱ بهمن ساعت ۱۸

سینما تربیت: پنجشنبه ۲۱ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما شهرآفتاب: شنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۸   

    

*لایه‌های دروغ

شاید امسال متفاوت‌ترین فیلم جشنواره به لحاظ ژانر همین «لایه‌های دروغ» باشد که در ژانر اکشن ساخته شده است. فیلمی که محصول مشترک ایران و فنلاند است و به گفته رامین سهراب، کارگردان، بازیگر و طراح اکشن این فیلم، او آمده تا این ژانر را در سینمای ایران زنده کند.

او که پیش‌تر به عنوان بدل‌کار و کارگردان سکانس‌های اکشن در هالیوود فعالیت داشته، ساخت یک فیلم کوتاه با نام «ویولن» را در کارنامه دارد.

رامین سهراب، جسیکا ولف، نادر فلاح، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، مجید قاسمی و ونوس کانلی از جمله بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان «لایه‌های دروغ» آمده است: «شام آتش‌نشان داوطلب جوانی است که برای رهایی خود از کابوس سی‌ساله در تلاش است به مردم گرفتار در حوادث مختلف کمک کند. او به فنلاند می‌رود اما در بازگشت به اتفاق همسرش دچار مشکلاتی می‌شود…»

*زمان اکران فیلم «لایه‌های دروغ»:

سینما ونوس: یکشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۱۸

سینما تربیت: یکشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۲۰:۳۰

سینما شهرآفتاب: جمعه ۲۲ بهمن ساعت ۱۸

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.