انتقاد رئیس اتاق بازرگانی قم از دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی/ مسئولان هم حریف‌شان نیستند

رئیس اتاق بازرگانی قم با انتقاد از شرکت شهرک‌های صنعتی که زمین در اختیار فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری قرار نمی‌دهد، گفت: متأسفانه دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی به یکی از موانع تولید تبدیل شده و حتی مسئولان امر قادر به جلوگیری از سودجویی آنان نیستند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد رئیس اتاق بازرگانی قم از دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی/ مسئولان هم حریف‌شان نیستند
شناسه : 46725 | انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی در نشست وبیناری هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قم با رئیس اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی استان مانع تولید است، گفت: این امر در ماه‌های اخیر شدت پیداکرده و حتی مسئولان امر قادر به جلوگیری از سودجویی نیستند.

وی افزود: متأسفانه با دلالی زمین در شهرک‌ها مواجه هستیم که این مسئله باعث شده زمین به اندازه کافی در اختیار مردم قرار نگیرد و دلالان، زمین را با نرخ پایین خریداری کرده و در بازار آزاد با نرخ بالاتر از تصور به فروش برسانند.

رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: همچنین در تأمین برق با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم که در بسیاری از شهرک‌ها حتی تأمین برق مورد نیاز صورت نمی‌گیرد که در این راستا نیاز به عملیاتی‌شدن وعده‌های مسئولان به دور از شعار برای حصول نتیجه بهتر هستیم.

به گفته خاکی، در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به کشور از محصولات داخلی استقبال بسیاری شده و در شرایط مطلوب صادرات قرار داریم اما متأسفانه با مشکلاتی نظیر کمبود زمین که شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری قرار نمی‌دهد و عدم تأمین برق واحدهای تولیدی تازه تأسیس مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: وجود زیرساخت‌های لازم برای ادامه دادن طرح‌های توسعه‌ای در این کارخانه‌ها، دغدغه اصلی مالکان این مجموعه‌های تولیدی است.

خاکی گفت: پیش‌بینی طرح توسعه شهرک‌های صنعتی در اکثر استان‌ها تا به امروز وجود نداشته و امیدواریم مسئولان استانی در این باره چاره‌‌جویی کنند.

وی افزود: عدم تخصیص زمین مناسب در استان قم برای مجموعه‌های تولیدی و طرح‌های توسعه‌ای آنها از جدی ترین موانع بر سر راه واحدهای بزرگ است.

رئیس اتاق بازرگانی قم در ادامه گفت: بیش از ۹۰۰ کارت بازرگانی فعال در اتاق بازرگانی قم صادر شده است و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده در زمینه ارائه خدمات مختلف به صادرکنندگان، شاهد افزایش آمار بازرگانان و تجار در استان قم باشیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه قم در حال حاضر قطب صادرات محور در محصولات مختلف تولیدی همچون محصولات فولادی، پتروشیمی و مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌هاست که امکان صادرات به کشورهای بازار هدف همچون عراق و افغانستان و آسیای میانه و کشورهای اروپایی و عربی را فراهم آورده است اما متأسفانه شرایط سخت پیش‌رو برای تولید کنندگان وجود دارد زیرا در راستای تأمین مواد اولیه و ورود ماشین آلات و تجهیزات دچار مشکلات متعددی از جمله تهیه ارز مورد نیاز حتی به نرخ نیمایی که متأسفانه نرخ بالایی است، روبه‌رو هستند.

وی گفت: همچنین محدودیت‌های بسیار زیادی برای صادر کنندگان نیز به وجود آمده که حتی صادرکننده قادر به ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه با ارز حاصل از صادرات محصولات خود به کشور نیست.

*تغییر شیوه ایفای تعهد ارزی صادرات فرش پیگیری می‌شود

رئیس اتاق ایران نیز در این نشست به موقعیت راهبردی استان قم از نظر جغرافیایی اشاره کرد و گفت: این استان در مسیر توسعه مناسب قرار دارد و خوشبختانه قدم‌های موثر و مستمری در این رابطه برداشته است.

غلامحسین شافعی، روند فعالیت‌های اتاق قم و تمرکز آن بر نیازهای بخش خصوصی را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: این استان با چنین موقعیتی به ابزار و امکانات خاصی نیاز دارد که خوشبختانه در حال پیگیری است. تنوع در انواع تولیدات استان قم، نکته‌ دیگری است باید از آن به عنوان یک مزیت مهم در استان یاد کرد.

رئیس اتاق ایران در ادامه سخنان خود با نگاهی به وضعیت صادرات فرش ایران گفت: فرش اعتباری برای کشور است که می‌توان صادرات آن را صادرات فرهنگ ایرانی تلقی کرد؛ اما با کمال تأسف امروز به وضع بدی در این حوزه گرفتار شدیم. در کنار رقبای قدرتمند، شرایط داخلی نیز روند صادرات را مختل کرده است.

وی با اشاره به روند صادارت فرش، گفت: نمی‌توان برای فرش مانند کالاهای دیگر مهلت رفع تعهد ارزی تعیین کرد.

وی، روند صادرات فرش را پس از اجرای پیمان‌سپاری ارزی غیرقابل دفاع خواند و با توجه به حضور رقبای جدی در بازارهای هدف صادرات فرش، خواستار اتخاذ سیاستی تسهیل‌گرانه در این بخش شد.

شافعی گفت: تعیین مهلت برای ایفای تعهد ارزی صادرات فرش موضوعی غیرمنطقی است چون فروش فرش شاید حتی تا یک سال هم به طول بینجامد، بنابراین ایفای تعهد ارزی فرش قابل مقایسه با کالاهای فسادپذیر نیست.

وی از پیگیری این موضوع از سوی اتاق ایران خبر داد و افزود: امروز که شاهد اندک گشایش‌هایی درباره پیمان‌سپاری هستیم، حتی دولت هم متوجه بهبود روند صادرات شده است.

شافعی به صادرات ایران به روسیه اشاره کرد و از آماده نبودن زیرساخت‌های مرزی، گمرکی و حمل‌ونقل سخن گفت.

به باور وی، اگر همین امروز هم امکان توسعه صادرات به روسیه مهیا شود، امکان رساندن کالا و خدمات به این منطقه را نداریم. پس باید قبل از هر چیز زیرساخت‌های خود را احیا کنیم.

نوشته های مشابه
حفظ خط B متروی قم ضروری است/ زیرگذر امام موسی صدر امسال احداث می‌شود
دولت به دنبال حذف خط B متروی قم/ شورا تحت فشار است
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.