نگاهی به پنجاه‌وسومین محفل طنز قمپز/ از کنایه به انتصابات فامیلی تا تلاش برای اسلامی‌سازی قمپز!

پنجاه‌وسومین محفل طنز قمپز با حضور «شروین سلیمانی» شاعر و طنزپرداز برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاهی به پنجاه‌وسومین محفل طنز قمپز/ از کنایه به انتصابات فامیلی تا تلاش برای اسلامی‌سازی قمپز!
شناسه : 46457 | انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، پنجاه‌وسومین محفل طنز قمپز شامگاه چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه همزمان با روز هوای پاک با حضور محمد علی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم، عباس احمدی دبیر دفتر طنز حوزه هنری قم، شاعران طنزپرداز قمی و غیرقمی و علاقه‌مندان به شعر طنز در سالن غدیر اداره‌کل کتابخانه های عمومی قم برگزار شد.

قمپز پنجاه‌وسوم در حالی برگزار شد که بر اساس شنیده‌ها قرار بود یک ماه قبل با حضور سعید بیابانکی و با حال و هوای یلدایی برگزار شود اما به دلیل حواشی مدیریتی در حوزه هنری قم و خداحافظی محمد غفاری از معاونت فرهنگی هنری حوزه هنری برگزار نشد تا قمی‌ها یک قمپز یلدایی از آقای روزبهانی طلبکار شوند!

شروین سلیمانی شاعر مجموعه طنز «نیشدارو» که با برنامه‌های متعدد طنز رادیو و تلویزیون و مطبوعات همکاری داشته‌است، مهمان ویژه پنجاه‌و‌سومین محفل طنز قمپز بود. او پیش‌تر دو بار دیگر نیز مهمان قمپز شده بود که از آخرین حضورش بیش از سه سال می‌گذشت و مدت‌ها می‌شد که قمپزیون دلتنگ او بودند.

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

عباس احمدی قمپز پنجاه‌و‌سوم را که با موضوع «هوای پاک» برگزار می‌شد، با خواندن شعر «آلودگی هوا موا» مصطفی مشایخی کلید زد: «دفترچۀ نسخه مسخه‌هایم، حاکی‌ست که بر فنا مَنایم/ دنبال دوا مَوایم از صبح، شرمنده ام از عصا مَصایم/ اوضاع هوا مَوا خراب است، بیمارِ همین هوا موایم/ از پاتکِ دوده موده‌هایش، یک لحظه کجا رها مَهایم؟…».

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

رضا احسان‌پور مهمان قمپز پنجاه‌ویکم نیز یک رباعی را برای قمپزیون ارسال کرده بود که عباس احمدی به نیابت از او خواند: «بز دارد اگر کسی لذا بز دارد، هر واکسنی دوتا سه‌تا دز دارد/ لاحول و لا قوه الا باالله، قم نیز چهارشنبه قمپز دارد».

در ادامه منصوره رضایی در قالب بخش «فیلم و مکس»، انتصابات فامیلی مسئولان را سوژه شوخی و هجو کرد و لیستی از چهره‌های تلویزیونی و شاخ‌های فضای مجازی را برای دامادی وزرای دولت پیشنهاد کرد! در این بین عباس احمدی نیز به کنایه گفت: «ما می‌خواهیم داماد زاکانی شویم»!

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

سپس شروین سلیمانی با دعوت عباس احمدی به جایگاه آمد و با یک رباعی به دامادسالاری و انتصابات فامیلی مسئولان کنایه زد: «این مرتبه خان مملکت خواهم شد، مسئول کلان مملکت خواهم شد/ نه تجربه دارم نه سوادی اما داماد سران مملکت خواهم شد».

او همچنین با اشاره به قطعی صوت تریبون، گفت: «تنها مشکل صداست که می‌ماند!»

سلیمانی در ادامه یکی از اشعار طنز خود با نام «الایران» را با تلفیقی از کلمات عربی و فارسی تقدیم  اهالی قمپز کرد که خاطره یکی از سفرهایی هوایی‌اش با جمعی از اعراب بود و هنوز منتشر نشده است: «نحن روزی فی سفر تا مقصد لبنان‌نا/ همسفر بودیم در طیاره با اخوان‌نا/ یک رجل مِن مصر کان فی جواری اَجلَسَ، فی تمام راه کان آویزان‌نا…»

سپس عباس احمدی به چند کتاب شعر توقیف شده سلیمانی اشاره کرد که آنها هم جزو افتخاراتش هستند. سلیمانی نیز در تأیید حرف‌های احمدی اذعان کرد سه کتاب در صف انتشار دارد که آخرینش «اِنفشار» است و منتظر است با تغییر قانون اساسی بلکه مجوز انتشار بگیرد!

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

احمدی همچنین در واکنش به اشتغال شروین سلیمانی در دادگستری لواسان، گفت: «شما که در پرونده زمین‌خواری دخیل نبودید؟»، سلیمانی نیز در پاسخ گفت «اگر دخیل بودم اینجا شعر نمی‌خواندم، الان فرانسه بودم!»

در بخش دیگری از این محفل، عباس احمدی به بهانه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خواستار تفکیک جنسیتی در سالن شد و به کنایه گفت: «من یک طرحی در راستای اسلامی‌شدن قمپز دادم که یک «قمپز» برای آقایان و یک «قمپزه» برای خانم‌ها برگزار شود؛ ما اگر بتوانیم به آن مرحله برسیم که یک قمپز اسلامی مثل دانشگاه اسلامی داشته باشیم، بدون شک خیلی از مشکلات ما حل خواهد شد!» که سلیمانی نیز در واکنش به احمدی گفت: «نام قمپز آقایان را «قمپزون» و قمپز خانم‌ها را «قمپزات» بگذارید».

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

احمد رفیعی اولین شاعری بود که به جایگاه آمد و با توجه به گسترش تک فرزندی و کاهش رشد جمعیت، نسبت‌به بحران «بی ‌عمه‌گی» در نسل‌های آینده ابراز نگرانی کرد و شعر طنزی در ستایش مقام «عمه» خواند که مخاطبان هم قافیه را با او تکرار می‌کردند و هم با تشویق و استقبال قمپزیون مواجه شد.

احمدی در واکنش به این شعر گفت «خدا بر عمه‌های شما بیفزاید!»، سلیمانی نیز به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کرد و گفت: «شاید روزی برسد که عمه هم از چین وارد کردیم، چینی‌ها همه چی صادر می‌کنند، بفهمند کمبود داریم، عمه در سایزهای مختلف می‌سازند و بسته بندی شده می‌فرستند به گونه‌ای که شوهرعمه‌ها هم راضی باشند!».

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

حسین فیض اخلاقی شاعر دیگری بود که در جایگاه حاضر شد و عباس احمدی به شباهت زیاد او با جوانی‌های علی اکبر ولایتی اشاره کرد و گفت: «شما بالاخره برای انقلاب خیلی زحمت کشیدی، قطعنامه تصویب کردی، جنگ را تمام کردی!».

از دیگر شاعرانی که در این محفل شعرخوانی کرد، می‌توان به دکتر عبدالرضا قیصری دبیر محفل طنز «خندیشه» و مسئول دفتر طنز حوزه هنری استان فارس اشاره کرد که با وجود شیرازی‌بودن برای زیارت و شرکت در قمپز به قم آمده بود!

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

حجت‌الاسلام سید محمد حسینی، امین شفیعی، حسن رحمانی نکو، محمد حسین علیان، محمد حسین مهدویان، نورا سادات نمایی، معصومه بازگیر، حمیده زند، ریحانه فرضی، محمد اسدی و سام البرز از دیگر شاعرانی بودند که پشت تریبون قمپز رفتند و آثار خود را با موضوع هوای پاک و موضوعات آزاد در قالب شعر و نثر طنز خواندند و با استقبال گرم مخاطبان سالن مواجه شدند.

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

فرهاد موحدی و سید شهاب جدا دو شاعر لژیونر قمی که معمولا اشعار خود را به لهجه قمی می‌خوانند از غایبان مطرح قمپز پنجاه‌و‌سوم بودند.

سلیمانی در بخش پایانی برنامه شعر «بالانشین‌ها» و یک ربانی خواند که مورد استقبال اهالی قمپز قرار گرفت: «دیشب سر کوچه راه‌مان را بستند، بردند و بریدند و زدند و جستند/ رفتم که شکایت کنم اما دیدم، داروغه و دزد و پاسبان هم‌دستند».

خواندن رباعی‌ طنز عباس احمدی که در ابتدای امسال سروده بود، پایان‌بخش قمپز پنجاه‌و‌سوم بود: «نه از کرونا رفع تنش خواهد کرد، نه اینکه به تولید، جهش خواهد کرد/ این دولت مقتدر که من می‌بینم/ جیب همه را پر از شپش خواهد کرد!»

پنجاه و سومین محفل طنز قمپز با حضور شروین سلیمانی

پنجاه‌وسومین محفل طنز قمپز با عکس یادگاری طنزپردازان قم و شروین سلیمانی مهمان ویژه برنامه، قاب گرفته شد.

خاطرنشان می‌شود محفل طنز قمپز به همت حوزه هنری قم، دفتر طنز حوزه هنری و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم برگزار شد.

*حاشیه‌نگاری: محمد مهدی عنایت‌پور

*گزارش تصویری قمپز را «اینجا» ببینید.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.