توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور/ از حذف جریمه دیرکرد بانکی تا تعامل با دنیا

مراجع تقلید در دیدار با رئیس جمهور بر ریشه‌کنی فقر و گرانی، ساماندهی وضعیت اقتصادی و معیشت جامعه، رفع مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان و دامداران، مدیریت و تأمین پایدار آب، اتمام طرح های نیمه تمام، حفظ کرامت و پی‌ریزی زندگی آبرومندانه مردم، افزایش تعاملات بین‌المللی، بهبود مسائل فرهنگی، رفع محرومیت و اصلاح نظام بانکی کشور تأکید کردند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس‌جمهور/ از حذف جریمه دیرکرد بانکی تا تعامل با دنیا
شناسه : 45660 | انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر به استان قم به دیدار علما و مراجع تقلید رفت و ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت کشور در عرصه های مختلف ارائه داد و در جریان دغدغه ها و تاکیداتی مراجع تقلید قرار گرفت.

مراجع تقلید طی این دیدارها بر ریشه کنی فقر و گرانی، ساماندهی وضعیت اقتصادی و معیشت جامعه، رفع مشکلات و دغدغه های کشاورزان و دامداران، مدیریت و تامین پایدار آب، اتمام طرح های نیمه تمام، حفظ کرامت و پی ریزی زندگی آبرومندانه مردم، افزایش تعاملات بین المللی، بهبود مسائل فرهنگی، رفع محرومیت و اصلاح نظام بانکی کشور تأکید کردند.

رئیس جمهور نیز در دیدارها با تاکید بر وضعیت مطلوب مدیریت بیماری کرونا و اتمام طرح های نیمه تمام بر اساس اولویت بندی و گره گشایی از مشکلات مردم از توقف گرانی و تورم در آینده ای نزدیک خبر داد.

آیت‌الله نوری‌همدانی: ساماندهی معیشت مردم اولین کار دولت باشد

معیشت، روابط خارجی و مسایل فرهنگی محور گفتگوی رییس جمهور با مراجع تقلید در قم

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی از مراجع تقلید در دیدار رییس جمهور، با اشاره به ضرورت توجه بیشتر دولت به وضع معیشتی مردم گفت: گرانی‌ها و محرومیت‌هایی برای مردم وجود دارد که اولین کار دولت باید ساماندهی این وضعیت باشد.

وی با بیان اینکه همه مردم به دولت سیزدهم امیدوارند و منتظر گام‌های مثبت این دولت هستند، ادامه داد: دیرکرد یک نوع ربا و حرام است، اما در بانک‌ها اعمال می‌شود و از مردم اخذ می‌شود.

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر نظارت بیشتر بر بانک‌ها و فعالیت‌های بنگاه های اقتصادی، تصریح کرد: در اسلام پول در برابر کار پرداخت می‌شود ولی در ربا، پول زایش پیدا می‌کند و پول در برابر پول پرداخت می‌شود که این اصلا مورد پذیرش اسلام نیست.

وی در بحث توجه به ساختار اقتصادی و بحث بانک ها و حذف دیرکرد و ربا افزود: ما مکرر نسبت به این موضوع در گذشته تذکر دادیم ولی عملی نشد.

آیت الله نوری همدانی بهرمندی از نخبگان باسابقه را در مسئولیت بسیار مهم دانسته و بیان داشت: همانطور که وضعیت اقتصادی اهمیت دارد، موضوع فرهنگی و امربه معروف و نهی ازمنکر و حفظ ارزشها؛ همانند حجاب و مسائل دینی و مذهبی هم مهم است که دولت محترم باید به آن توجه کند.

وی توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در ساختار مملکت ما باید این فریضه واجب بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.

خدمت به مردم وظیفه اول دولت است

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش گفت: نامه حضرت علی «علیه السلام» به مالک اشتر که به عنوان یک منشور حکومتداری است باید مورد توجه مسئولان باشد که حضرت در این نامه به مالک اشتر به عنوان یک زمامدار توصیه می کند قلب خود را سرشار از محبت مردم قرار بده و مشکلات مردم را حل کن و بدان و آگاه باش ستون دین و سپر مقابل با دشمن این مردم هستند و این مردم یا برادر دینی هستند و یا هم نوع تو می باشند پس در مقابل آن شما مسئول هستید.

وی، خدمت به این مردم و بهبود وضعیت معیشتی آنها را وظیفه اول دولت دانست و افزود: مردم از نظر معیشت در تنگنا هستند و باید این مشکل حل شود و تنظیم و نظارت بر بازار مورد توجه قرار بگیرد.

این مرجع تقلید با حمایت از سیاست خارجی و مذاکرات افزود: وضعیت افغانستان نگران کننده است و باید به این موضوع و وضع شیعیان خصوصاً توجه شود.

وی ادامه داد: من برای موفقیت شما وحل مشکلات مردم و حفظ این انقلاب و نظام و رهبری دعا می کنم.

رئیس جمهور : گرانی و تورم به زودی متوقف خواهد شد

معیشت، روابط خارجی و مسایل فرهنگی محور گفتگوی رییس جمهور با مراجع تقلید در قم

رئیس جمهور نیز در این دیدار اظهار داشت: گرانی و تورم به زودی متوقف خواهد شد، گرانی‌های اخیر نتیجه تصمیمات نادرست گذشته‌است و آثار تصمیمات ما در ماه‌های آینده روشن می‌شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت: دولت سیزدهم برای کنترل تورم اقداماتی انجام داده و در کنار آن برخی از فعالیت‌های تورم زا را متوقف کرده است و بر اساس همین تصمیم‌ها شاهد روند کاهشی تورم هستیم.

وی اقدامات و برنامه های دولت در مسیر کنترل بیماری کرونا را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: دولت سیزدهم در حالی دولت را تحویل گرفت که روزانه ۷۰۰ نفر فوتی داشتیم، اما با اقدامات صورت گرفته این روند به خوبی مهار شده‌است.

رئیسی گفت: با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور وضعیت مطلوبی نسبت به دیگر کشورها داریم و آمار فوتی‌ها به مراتب کم شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی قم خاطرنشان کرد: طرح‌های نیمه‌تمام، بیکاری و مشکل مسکن از عمده‌ترین مشکلات مردم است که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

آیت‌الله سبحانی: مشکلات پروژه نیمه‌تمام مونوریل قم سامان داده شود

معیشت، روابط خارجی و مسایل فرهنگی محور گفتگوی رییس جمهور با مراجع تقلید در قم

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز در دیدار با آیت الله رییسی با اشاره برخی مشکلات از جمله ساخت مونوریل در قم از رییس جمهور خواست نسبت به سر و سامان دادن به این موضوع با نظر کارشناسان اقدام شود.

وی تاکید بر رسیدگی و توجه دولت به مشکلات فرهنگی، عنوان کرد: باید به این موضوعات فرهنگی و حجاب و عفاف توجه ویژه شود و از مدارس و دانشگاه‌ها برای علاج آن با انتخاب روسای انقلابی و دلسوز اقدام شود.

این مرجع تقلید همچنین ضمن بیان خداقوت به دولت سیزدهم تاکید کرد: طبیعتا در این مدت بیش از گذشته مشکلات مردم را لمس کرده‌اید.

رئیس جمهور: سفرهای استانی در دستور کار دولت است

رئیس جمهور نیز در دیدار این مرجع تقلید با بیان اینکه سفر به استان‌ها در دستور کار دولت است گفت: سفر به استان‌ها برکات بسیاری دارد، زیرا بررسی مشکلات از نزدیک برای رفع آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: کار کارشناسی در خصوص مشکلات قم از مدتی قبل انجام شد و در این سفر بر رفع آن‌ها در جلسات و دیدارها تاکید شد.

رئیسی با اشاره به شرایط ویژه‌ای که دولت سیزدهم کشور را تحویل گرفته است، اظهار داشت: علاوه بر اقدامات و جلسات مداوم در تهران، سفرهای منظم استانی برای بررسی مشکلات اقصی نقاط کشور انجام می شود و مصوبات هر سفر تا حصول نتیجه دنبال خواهند شد.

رئیس جمهور افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و بهره‌گیری از ظرفیت ها توجه شده است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه قم در میان مسلمانان بویژه شیعیان، گفت: این شهر خاستگاه انقلاب و مورد توجه جهان اسلام است و باید مشکلاتش بصورت دقیق پیگیری و حل شود.

آیت‌الله جوادی آملی: مسئولان برای تامین زندگی آبرومندانه مردم تلاش کنند

معیشت، روابط خارجی و مسایل فرهنگی محور گفتگوی رییس جمهور با مراجع تقلید در قم

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از دیگر مراجع تقلید هم در دیدار رییس جمهور،گفت: مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند.

وی افزود: فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی‌گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد.

وی ابراز داشت: به دلیل همین تاکید اسلام بر حفظ کرامت انسان است که مزدوری در اسلام نهی نشده است، علما این نهی را حمل بر کراهت کرده‌اند اما برخی از کراهت بالاتر نیز گفته اند، سفارش اسلام این است که شما باید کنار سفره خود بنشینید، پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می‌کرد، نه اینکه فردی که برای دیگری کار می کند.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر لزوم خودکفایی کشور در عرصه های مختلف ابراز داشت: ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می کنیم. آن‌ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه در کار و تولید باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، کشور این ظرفیت را دارد، باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آنها را هدایت و مراقبت کند.

رئیس جمهور: بنای دولت تعامل با دنیا است

رئیس جمهور نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت افزایش و بهبود روابط بین‌المللی ایران گفت: دولت از ابتدا اصل را بر تعامل با دنیا به ویژه همسایگان گذاشته است.

رئیسی با اشاره به تلاش دولت برای کاهش مشکلات معیشتی افزود: با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور باید این مشکلات کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در چند ماه کار دولت جدید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات به کشورهای همسایه افزایش یافته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه طالب محصولات کشاورزی و صنعتی ایران هستند و فقط باید درست ارائه شود.

رئیسی در ادامه به واکسیناسیون گسترده مردم در برابر بیماری کرونا در این چند ماه اشاره کرد و افزود: در شروع کار دولت جدید روزانه ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند بحمدالله شرایط کنونی با واکسیناسیون بسیار مطلوب شده است.

وی اظهار داشت: با مناسب شدن شرایط کشور در خصوص بیماری کرونا مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری فعالیت خود را از سر گرفتند.

آیت‌الله علوی گرگانی: کشاورزان و دامداران در مضیقه هستند

معیشت، روابط خارجی و مسایل فرهنگی محور گفتگوی رییس جمهور با مراجع تقلید در قم

آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز در دیدار با رییس جمهور، گفت: موضوع مهمی که اهمیت زیادی در کشور دارد مساله کشاورزی است، این قشر در مضیقه هستند و در کنار تامین آب باید نسبت به رفع مشکلات کشاورزان و دامداران اهتمام جدی داشته باشید.

وی افزود: باید از نظرات کارشناسان و جوانان نخبه برای بهبود وضعیت کشاورزان بهره ببرید و با امید به آینده حرکت کنید.

این مرجع تقلید با ابراز خرسندی از سفرهای استانی و دیدارهای مردمی رییس جمهور، ادامه داد: دیدارهای رو در رو و اطلاع از مشکلات مردم عملی بسیار پسندیده و شایسته است.

رئیس جمهور: دولت به دنبال گره‌گشایی از کار مردم است

رئیس جمهور نیز در این دیدار گفت: مردم نباید نگران و دغدغه‌مند باشند چرا که دولت به دنبال گره‌گشایی از کار مردم است.

وی به عزم دولت برای مهار کرونا اشاره کرد و افزود: در ابتدای کار دولت سیزدهم روزانه حدود ۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کردند، اما با اقدامات صورت گرفته خصوصاً با جهش در در واکسیناسیون همگانی این آمار تا حد بسیار زیادی کاهش داشته است.

رئیسی با اشاره به وجود برخی کمبودها در کشور گفت: برخی عقب‌ماندگی‌هایی خصوصا در حوزه اقتصادی کشور داریم که تنها با همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌ها و همچنین همراهی مردم رفع می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر زمینه سازی اجرای عدالت در جامعه بیان داشت: باید با روحیه‌ای جهادی وارد میدان شد تا کارها پیش برود و مردم ببینند در جامعه کار صورت می‌گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: مشکل گرانی به صورت ریشه ای حل شود

معیشت، روابط خارجی و مسایل فرهنگی محور گفتگوی رییس جمهور با مراجع تقلید در قم

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز در دیدار با رییس جمهور بر ضرورت حل ریشه‌ای و اساسی مشکل گرانی در کشور اشاره کرد و گفت: بعضی از شرکت‌های دولتی خود باعث گرانی هستند و برخی از کاسبان نااهل نیز به گرانی دامن می‌زنند.

وی ایجاد امید در جامعه را مهم ترین مسأله در پیشرفت کشور دانست و افزود: مردم نسبت به شما امیدوار هستند.

این مرجع تقلید مساله قاچاق و واردات بی رویه از دیگر مواردی بود که ایشان بر حل آنها تاکید کرده و اضافه کرد: البته حل این مشکلات، زمان بر است، اما دولت ضمن توجیه مردم، برای حل آنها باید تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد.

آیت الله مکارم شیرازی به گلایه شدید مردم از نظام بانکی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه بانک ها به مصوبات دولتی هم توجه نمی کنند که باید نسبت به اصلاح نظام بانکی کشور فکری اساسی صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قم را متعلق به تمام جهان اسلام و تشیع دانسته که به خاطر حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و حوزۀ علمیه، نیازمند به برنامه ریزی و توجه خاص دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بر ضرورت اتمام طرح ها و پروژه های مهم در قم همانند فرودگاه و مترو اشاره کرد و بیان داشت: قم باید شهری آباد، منظم و آبرومند شود.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروه فرهنگی جهت برخورد با برخی از مفاسد اخلاقی در قم و بر حل مشکلات کارگران برخی کارخانجات و شرکت ها تاکید کرد.

وی بیان کرد: با توجه به جایگاه ویژه شهر قم در جهان اسلام، گفت: با توجه به اینکه قم متعلق به تمام جهان اسلام است و در این شهر حرم حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران و حوزه علمیه فعال است و سالیانه میلیون ها رفت و آمد به این شهر انجام می‌شود لذا راه اندازی فرودگاه قم از ضروریات است.

این مرجع تقلید با انتقاد از وضعیت حجاب در جامعه تصریح کرد: با کار فرهنگی و نه با فشار باید این مشکل را حل کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان ابراز کرد: من برای موفقیت شما جهت حل مشکلات مردم و کشور دعا می کنم.

رئیسی: امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد وجود دارد

رئیس جمهور گفت: دولت در دو جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کند و با فعالسازی ظرفیت‌های کشور امکان رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد وجود دارد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز جمعه در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم، اظهار داشت: با تلاش دولت برخلاف گذشته استقراض از بانک مرکزی انجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم به صورت شبانه روز در حال فعالیت برای حل مشکلات مردم است، تصریح کرد: رفع مشکل کسری بودجه سال جاری از دغدغه های ماست.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.