مخالفت وزارت ارشاد با تعطیلی اماکن فرهنگی هنری/ خبرنگاران در صندوق هنر عضو شوند/ لایحه نظام جامع رسانه‌ای بازنگری می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام مخالفت این وزارتخانه با پیشنهاد تعطیلی اماکن فرهنگی هنری در زمان شیوع ویروس اُمیکرون، گفت: مدافع عضویت همه خبرنگاران در صندوق هنرمندان هستم و تاکنون شش هزار و پانصد خبرنگار از سوی صندوق بیمه شده‌اند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مخالفت وزارت ارشاد با تعطیلی اماکن فرهنگی هنری/ خبرنگاران در صندوق هنر عضو شوند/ لایحه نظام جامع رسانه‌ای بازنگری می‌شود
شناسه : 45599 | انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از خبرگزاری شبستان قم، جمعی از مدیران رسانه‌های استان قم با محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار شهید آوینی دیدار کردند.

در این برنامه، مدیران رسانه‌های استان قم به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات و دغدغه‌های رسانه‌ها و اصحاب رسانه پرداختند و به موضوعاتی چون معیشت خبرنگاران، اجبار دریافت کد کارگاهی، مشکلات بیمه‌ای، مشکلات اقتصادی، کمبود نشاط در رسانه‌ها و ایجاد رقابت بین آنها، امنیت شغلی اصحاب رسانه، ساماندهی وضعیت روزنامه‌های سراسری، مشکلات مالی جهت تهیه کاغذ ویژه مدیران روزنامه‌ها، لزوم تغییر در اساسنامه خانه مطبوعات، اعطای وام جهت تهیه تجهیزات خبرنگاران و عکاسان و حمایت از خبرنگاران و … اشاره کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از شنیدن انتقادات، درخواست‌ها و دغدغه‌های اصحاب رسانه استان قم، عنوان کرد: نگرانی‌ها و مشکلاتی که در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای وجود دارد، جدید نیستند و اصحاب رسانه استان‌های دیگر هم به این مسائل اشاره کردند.

اسماعیلی به فعالیت‌های حوزه معاونت مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: ساختار معاونت مطبوعاتی در حال تغییرات است و مقرر شده حوزه معاونت مطبوعاتی و رسانه‌های نوین ایجاد شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع، تصریح کرد: ما باید متناسب با تغییر وضعیت و آرایش رسانه‌ای، تغییراتی را در ساختار ستاد و صف وزارت ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بخشی از کارها باید در نظام جامع رسانه‌ای صورت بگیرد که در حال پیگیری است، ما در حوزه اطلاع رسانی قائل به آزادی بیان هستیم، اما قواعد را باید به گونه‌ای تنظیم کنیم که اخلاق و مسائل حرفه‌ای رعایت شود.  

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز ما با نسل جدیدی از رسانه‌ها روبه‌رو هستیم که آرایش رسانه‌ای را به هم زدند؛ متأسفانه میزان مراجعه به روزنامه‌ها به دو دهم درصد کاهش پیدا کرده است و ما نیازمند هستیم که متناسب با این فضای جدید اتفاقات را ببینیم و تغییرات را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در تدوین نظام جامع رسانه‌ای به آزادی بیان و حل مسائل صنفی و شغلی و معیشتی و همچنین ارتقای اخلاق حرفه رسانه‌ای توجه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در مجموع، ۱۳ هزار و ۵۰۰ مجوز در حوزه نشریات صادر کردیم و بیش از ۴۰ خبرگزاری داریم که در هیچ کجای دنیا، ۴۰ خبرگزاری وجود ندارد و جلوی صدور مجوز خبرگزاری گرفته شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: لایجه نظام جامع رسانه‌ای را برای تقویت این لایحه و برطرف کردن اشکالات احتمالی به دولت برگرداندیم تا توسط یک تیم خبره تکمیل شود و بعد از آن در فضای مجازی برای هم‌اندیشی اصحاب رسانه عرضه شود تا اصحاب رسانه دغدغه‌های خود را درباره آن بیان کنند و سپس به مجلس ارسال شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: ما هر هفته شنبه‌ها دو ساعت با اصحاب رسانه دیدار داریم و فعالان مجازی و روزنامه نگارها با گرایش‌های سیاسی مختلف و خبرنگاران به بیان موضوعات و دغدغه‌های خود می‌پردازند و تلاش می‌کنیم بازآرایی رسانه‌ای صورت می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما باید در جریان همه  مشکلات و مسائل خبرنگاران باشیم و متناسب به آن اقدام کنیم، اظهار داشت: در حوزه معیشتی کاملاً همراه شما و به دنبال رفع مشکلات اصحاب رسانه هستیم.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه ۸۶ هزار هنرمند، عضو صندوق اعتباری هنر هستند، گفت: بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای رسانه‌ای بیمه دارند و عضو صندوق اعتباری هنر هستند و از تسهیلات آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد از نهاد ریاست جمهوری به این صندوق اعطا شد تا به اعضای رسانه‌ای تسهیلاتی ارائه شود و شرایطی مهیا شده تا اعضای صندوق بتوانند وام سی تا ۵۰ میلیونی با سود دو درصد دریافت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اعضای عضو صندوق اعتباری هنر باید تکریم شوند، تصریح کرد: مدافع عضویت همه خبرنگاران در صندوق هنرمندان هستم و در این حوزه مشکلی نداریم.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری کارهای ما پیش می رود، کمیته هایی تشکیل شده که همه آیین نامه ها را به نفع اقتصاد فرهنگی و افزایش کیفیت محصولات فرهنگی و هنری مورد بازبینی قرار می دهند و به روز می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه اقتصاد فرهنگ مهم ترین مفاهیمی است که به آن توجه می‌شود، ابراز داشت: ما در حوزه کاغذ، منابع ارزی را با فرایند بسیار دشواری فراهم کردیم، به طوری‌که کاغذ وارد سیستم شد تا فضای رسانه ای بیش از این دچار مشکل نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که تا اواخر سال آینده در حوزه تأمین کاغذ تا ۶۰ تا ۷۰ درصد بتوانیم خودکفا شویم و در ادامه یادآور شد: کل نیاز جراید مکتوب ما ۳۰ هزار تن در سال است که امیدواریم به ملی شدن صنعت نشر دست پیدا کنیم و کاغذ را ملی کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: هفته گذشته در جلسه فوق‌العاده‌ای که برای مبارزه با سویه جدید کرونا برگزار شد پیشنهاد تعطیلی اماکن فرهنگی هنری را مطرح کردند که بنده مخالفت و اعلام کردم که این مجموعه‌ها به تازگی جان گرفته‌اند همانند سینما در ماه جاری بیش از ۳ میلیون نفر مخاطب داشته است.

اسماعیلی با بیان اینکه ما سلیقه منطقه‌ای و شهری و استانی نداریم، عنوان کرد: یک مجموعه حاکمیتی به نام وزارت فرهنگ و ارشاد است که بر اساس قوانین فعالیت می‌کند و برای آن شهر و استان تفاوتی ندارد.

وی بیان داشت: از آنجا که قم پایگاه و خاستگاه انقلاب است، تفاهم‌نامه جامع با مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران داریم و نگاه ما به قم ویژه است.

همچنین بر اساس گزارش «شهر بیست»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خواسته تعدادی از مدیران رسانه‌ها در رابطه با اختصاص مهلت شش ماه تا یکسال برای بارگذاری کد کارگاهی در سامانه جامع رسانه‌ها، گفت: درباره کد کارگاهی هم اشاره کنم، کاری که شروع شده کار خوبی است و شما اصحاب رسانه باید حمایت کنید. ما باید به سمتی برویم که رسانه‌های اجاره‌ای جمع شود و راهش همین است.

وی افزود: لازم بودن دریافت کد کارگاهی برای رسانه‌ها یک قانون است که اجرا نمی‌شد، اینکه گفته شد صبح بلند شدیم دیدیم پیامک آمده، این‌گونه نیست؛ این قانون بوده اما اجرا نشده است.

اسماعیلی تصریح کرد: ما می‌خواهیم این قانون اجرا شود که طبیعتاً مشکلاتی دارد و من به آنها واقفم. ولی من از دوستانی که این کار را کردند حمایت می‌کنم و در عین حال این اقتضائات شما را هم تا حدی که بتوانیم با آن کنار می‌آییم، مورد توجه قرار می‌دهیم، اما کار، کار مهم و بنیادین است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.