رئیس‌ جمهور به قم می‌آید

استاندار قم از سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت به قم در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: دیدار رئیس جمهور با مردم قم به دلیل شرایط کرونایی به صورت عمومی نیست بلکه دیدار با اقشار در دستور کار است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
رئیس‌ جمهور به قم می‌آید
شناسه : 45512 | انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، سیدمحمد تقی شاهچراغی امشب در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم قم با بیان اینکه استان قم مقصد سیزدهمین سفر رئیس جمهور خواهد بود، اضافه کرد: روز پنج‌شنبه هم‌زمان با ۹ دی‌ماه که روز بصیرت نامیده شده است در استان قم میزبان رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت خواهیم بود.

وی ادامه داد: برنامه رئیس جمهور در روز پنج‌شنبه به صورت کامل مردمی است و از صبح تا شب بازدیدها و دیدارهای مختلف درنظر گرفته شده و قرار است که مشکلات مردم به اقتضای قم به دولت منتقل شود.

استاندار قم یادآور شد: در این سفر سعی شده که از نزدیک با مسائل مردم تا جایی که ممکن است، ارتباط برقرار شود اما دیدار رئیس جمهور با مردم قم به دلیل شرایط کرونایی به صورت عمومی نیست بلکه دیدار با اقشار در دستور کار است که کارهای آنها در حال انجام است.

شاهچراغی از پیش‌بینی‌های انجام شده برای دیدار رئیس جمهور با اقشار مختلف یاد کرد و گفت: از روز ۱۷ آبان‌ماه که بنده در قم مستقر شده‌ام اولین سئوالم این بود که برای سفر رئیس جمهور به قم چه کاری انجام شده است؛ یک جلسه با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در قم و جلسات مختلفی را در سطح ملی برگزار کردیم و متناسب با شرایط قم مصوبات مناسبی تنظیم شده که طی روزهای آینده کارهای نهایی انجام می‌شود تا تصمیم‌های نهایی توسط رئیس جمهور اعلام شود.

استاندار قم ادامه داد: با وزرای مختلف دولت که حوزه کاری آنها مرتبط با قم است، از جمله راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه‌هایی را برگزار کردیم و صورت جلسه‌هایی نیز مصوب شده است.

وی تأکید کرد: موضوع‌های مختلف از جمله صنعت، تولید، کشاورزی، راه به ویژه راه‌های درون استانی، زیارت و زائر مورد توجه قرار گرفته است و جزییات پایان روز پنج‌شنبه در نشست خبری توسط رئیس جمهور اعلام می‌شود.

استاندار قم با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه سفر رئیس جمهور در قم انتقال دغدغه‌های مردم به وی خواهد بود، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های مختلف انجام شده است تا بتوانیم بیشترین بهره‌برداری را از سفر رئیس جمهور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین دیداری که به همراه نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و همچنین جمعی از مسئولان استان‌های دیگر با رئیس جمهور داشتیم موضوعاتی همانند مترو، فرودگاه، مونوریل، مسکن و مسائل زیست محیطی مطرح شد.

شاهچراغی از هماهنگی‌های انجام شده با علیرضا زاکانی شهردار تهران برای تامین واگن‌های مترو قم یاد کرد و گفت: روز گذشته از آخرین وضعیت مترو بازدید کرده‌ایم و فردا جمع‌بندی خواهیم کرد تا بتوانیم این پروژه را به‌زودی به نتیجه برسانیم.

*مونوریل در سفر رئیس جمهور تعیین تکلیف می‌شود

وی با بیان اینکه مونوریل در سفر رئیس جمهور تعیین تکلیف می‌شود، عنوان کرد: خط ایجاد شده مونوریل صرفه اقتصادی لازم را نداشته است و اکنون با وجود مشکلات حقوقی و قانونی عزم جدی برای اجرا و ادامه پروژه مونوریل وجود دارد و ایده‌هایی نیز مطرح شده و رئیس جمهور و دولت هم به دنبال این هستند که این پروژه به نتیجه برسد و در این راستا کاهش هزینه‌های مردمی برای استفاده از مونوریل مورد توجه است.

شاهچراغی با تاکید بر اینکه مونوریل بر اساس نظر رئیس جمهور باید احیا شود، گفت: اینکه گفته می‌شود مونوریل جمع می‌شود درست نیست بلکه موضوع چگونگی و انتخاب مسیر توسعه مطرح است که هنوز جمع بندی لازم در این زمینه انجام نشده است.

وی اضافه کرد: دیگر مانعی برای ادامه فرودگاه قم وجود نخواهد داشت و در این مسیر دستگاه قضایی کمک بسیاری داشته است تا شکایت‌ها رفع و زمینه برای کار آماده شود هر چند در مورد افراد سرمایه‌گذار مباحثی مطرح است که باید نهایی شود.

*دولت برای عمل به تعهد مسکن در قم بافت فرسوده را احیا می‌کند

شاهچراغی با بیان اینکه پردیسان به هر دلیلی که شاید برای مردم هم قانع کننده نباشد همچنان دارای مشکل است، گفت: موضوع الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری به شهر مقدس قم با پیگیری‌های انجام شده تصویب شد اما این مساحت همه نیاز متقاضیان مسکن قم را پاسخ نمی‌دهد و این زمین فقط ۳۰ هزار واحد مسکونی را جواب می‌دهد هر چند باید در این مساحت نیز پیوست‌های خدماتی، رفاهی و فرهنگی دیده شود به همین علت احتمال کاهش این آمار هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه از مجموع ۴ میلیون مسکن مورد تعهد دولت ۶۳ هزار واحد برای استان قم دیده شده است، گفت: بخشی از مساحت‌های مورد نیاز مسکن قم در بخش بافت فرسوده است که اگر برای این قسمت تدبیری شود خیز جدیدی را برای احیای بافت قدیم برخواهیم داشت.

نماینده عالی دولت در استان قم گفت: سال‌های گذشته در کنار پردیسان زمین‌هایی به مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی واگذار شد که بر اساس قانون دولت و مصوبه مجلس هر زمینی که به هر مؤسسه و مجموعه‌ای تحویل داده شده اما بعد از مدتی مشخص عملیاتی در آن انجام نشده است باید خلع ید شود و در این راستا بازدیدهایی انجام شده است و صاحبان املاک هم‌نظر هستند که باید مشکلات مردم در اولویت نخست رفع شود.

وی ادامه داد: برخی از مجموعه‌های آموزشی و دانشگاهی بخشی از زمین‌ها را ساخته‌اند و ما به دنبال این هستیم که بر اساس قانون بخشی از زمین که کار نشده یا بر اساس شاخص‌های مورد نیاز مورد استفاده نیست برای مسکن مردم آزادسازی شود؛ مساحت این اراضی نزدیک به هزار هکتار است و مشکلات آن نسبت به اراضی ۵۶۰ هکتاری کمتر است.

شاهچراغی یادآور شد: اراضی ۵۶۰ هکتاری نیازمند زیرساخت‌های بسیاری است اما این هزار هکتار دارای زیرساخت‌ها است و ما در این راستا خلع ید را به همه سازمان‌ها ابلاغ کرده و به دنبال این هستیم که برای مردم با هزینه کمتر مسکن بسازیم.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت‌ها در ساخت و ساز و جمعیت دانشجویان باید شرایط جدیدی را برای مراکز آموزشی درنظر بگیریم هر چند بخش عمده‌ای از زمین‌های مورد نظر به مسکن مردم اختصاص خواهد یافت.

*رفع مشکلات محلات کم‌برخودار دنبال می‌شود

شاهچراغی خاطرنشان کرد: از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور به قم رفع مشکلات محلات کم برخوردار است همانند دروازه‌ری و چهل‌اختران که در مرکز و بافت قدیمی شهر قرار دارند و باید مشکلات آن‌ها رفع شود.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات مناطق حاشیه قم نیازمند یک کار جهادی با همراهی همه دستگاه‌ها هستیم، گفت: عذرخواهی از مشکلات به وجود آمده برای مردم کافی نیست و ما باید به دنبال رفع مشکلات مردم باشیم؛ یکی از مشکلات ما در شهر قم خانه‌های زیر خطوط فشار قوی برق است که تاثیرات منفی بسیاری برای خانواده‌ها به دنبال داشته و ما در سفر رئیس جمهور پیش‌بینی‌هایی داشته‌ایم تا بتوانیم مشکل را رفع کنیم.

شاهچراغی با اشاره به اینکه بخشی از کمبودهای آب در کشور از جمله کاهش آب سرشاخه‌های دز بخاطر کمبود باران و برف است، عنوان کرد: علاوه بر صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف همانند استفاده از پسآب در حوزه فضای سبز، ما به دولت پیشنهاد دادیم که به صورت ملی به مشکل حق آبه توجه شود چراکه اگر حق آبه بخش‌هایی همانند دشت مسیله تامین نشود با گسترش ریزگردها با یک بحران ملی روبرو خواهیم بود به همین علت تلاش می‌کنیم تا کارگروهی ملی برای رفع این مشکل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مردم باید از مسئولان مطالبه کنند و مسئولان هم باید پاسخگو باشند، گفت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود استان بتوانیم در راستای رفع مشکلات مردم گام برداریم؛ قم یک جهان شهر و شهری جهانی و نماد انقلاب است و نمی‌توان این شهر را با شهرهای دیگر مقایسه کرد.

استاندار قم با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی بیشترین حجم از مشکلات مردم را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: استان قم به واسطه وجود مضجع شریف حضرت معصومه(س) و قرار گرفتن در شاه راه مواصلاتی سالیانه میزبان حدود ۲۰ میلیون نفر است به همین علت مشکلات این استان متنوع است.

وی یکی از مشکلات مهم برخی از مردم قم را نداشتن مسکن دانست و عنوان کرد: اشتغال‌زایی دیگر نیاز مهم استان قم است که امیدواریم با مشارکت تولیدکنندگان بتوانیم در راستای رفع این مشکل گام برداریم.

استاندار قم بیان اینکه گلایه مردم به علت مشکلات اقتصادی موجود از مسئولان درست است، مطرح کرد: بخشی از مشکلات مردم با تدبیر مسئولان استان قابل رفع است و بخش محدودی از مشکلات باید در سطح ملی پیگیری شود که برای پیگیری هر دو بخش تلاش می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خط قرمز بنده در استان قم پاسخگو نبودن مدیر است؛ هر مدیری در استان باید پاسخگوی اعمال کارکنان خود هم باشد و بنده هم همانند دیگران باید پاسخگوی عملکرد زیر مجموعه خود باشم.

*پاسخگویی یکی از شروط اصلی مدیر ماندن در قم است

شاهچراغی با بیان اینکه هیچ مسئولی نمی‌تواند به واسطه پاسخگو نبودن در جایگاه مسئولیت خود باقی بماند، گفت: اگر پاسخگو نبودن استمرار داشته باشد و یک مدیری با وجود تذکرهای مختلف پاسخگو نباشد دیگر در جایگاه مسئولیت نخواهد ماند.

وی ادامه داد: سه سال است که میان دو دستگاه اختلاف وجود  دارد درحالی‌که با یک تصمیم قانونی این مشکل زودتر از این‌ها باید رفع می‌شد؛ اگر مدیری بر اساس قانون به وظیفه خود عمل نکند نباید مدیر بماند و بنده نیز اولین نفر هستم که باید قانون را عمل کنم و اگر این کار را انجام ندهم هیچ ضرورتی ندارد استاندار بمانم.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.