دومین شهر زیارتی کشور میزبان مسافران نوروزی/ جاذبه‌های گردشگری قم

شهر بیست/ نگین گردشگری مذهبی کشور در روزهای مانده به تعطیلات نوروزی در تکاپو برای پذیرایی از مسافران نوروزی است تا در کنار زیارت کریمه اهل بیت(ع) از جاذبه‌های ناشناخته این شهر بازدید کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
دومین شهر زیارتی کشور میزبان مسافران نوروزی/ جاذبه‌های گردشگری قم
شناسه : 4539 | انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر استان قم گزارشی به قلم هیفاء پردل با عنوان «دومین شهر زیارتی کشور میزبان مسافران نوروزی/ جاذبه‌های گردشگری قم» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

کم کم به روزهای آخر سال ۹۷ می‌رسیم و عطر دل انگیز بهاری و حال و هوای نوروز این روزها بیشتر احساس می‌شود جنب و جوش مردم برای استقبال از نوروز و شلوغی خیابان‌ها و بازارها همه و همه حکایت از این دارد که هر کسی به هر طریقی می‌خواهد به نحوه بهتری به استقبال نوروز رفته و به استقبال سال جدید بشتابد.

عید نوروز از اعیاد باستانی ما ایرانی‌ها است و مهم‌ترین کار ما علاوه بر خرید و خانه تکانی و زیبا کردن خانه برای استقبال از مهمانان با وجود تعطیلات نوروزی به فکر مسافرت و سیر و سیاحت به جای جای سرزمین زیبای ایران اسلامی افتاده و برای خود هر کدام از شهر و استانی را برای گردشگری انتخاب می‌کنیم.

شهر مقدس قم که کوچک‌ترین شهر ایران اسلامی است و به واسطه وجود حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران پذیرای سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر از سرتاسر کشور و حتی کشورهای جهان اسلامی است اما این سیاحت و زیارت در ایام نوروز رنگ دیگری پیدا می‌کند و مهمانانی هم هستند که در تعطیلات نوروز شهر قم را به عنوان مقصد گردشگری نورزی خود انتخاب می‌کنند.

شاید برای بسیاری از هم‎وطنان ما شهر قم تنها به واسطه بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران خودنمایی می‌کند غافل از اینکه گردشگران و مهمانان نوروزی می‌توانند در کنار یک زیارت معنوی و مذهبی از جاذبه‌های بکر و خدادادی این شهر مقدس دیدن و اوقات و خاطرات خوشی را به یادگار ببرند.

در این شهر جاذبه‌های زیبایی وجود دارند که به دلیل نبود اطلاع رسانی و فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم در کشور ناشناخته است شاید حتی خود مردم قم هم از این جاذبه‌ها غفلت دارند با توجه به اینکه در هر کدام از استان‌های کشور چند ماه مانده به ایام نوروز شهر را برای پذیرایی از مهمانان نوروز آماده و به خانه تکانی شهری مشغول می‌شوند ولی گویی این مهم در شهری که از مقاصد مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود مغفول مانده است.

وجود جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و هم‌چنین روستاهای ییلاقی زیبا در شهر قم می‌تواند مقصدی برای مهمانان نوروزی باشد اما کم‌تر به این جاذبه‌ها پرداخته شده این روزها در دیگر استان‌ها مسئولانی که به امر گردشگری و استقبال از مهمانان نوروزی مسئولیت دارند مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری، معاونت صنایع دستی و غیره در تکاپو برای معرفی بهتر شهر و جاذبه‌های استان خود هستند و گام‌های مثبتی هم در این زمینه برداشته‌اند اما گویی مسئولان ما فقط به بعد گردشگری مذهبی این شهر اهمیت داده‌اند.

شهرهایی که در همسایگی قم هستند و شاید ظرفیت‌های گردشگری آن‌ها هم به اندازه شهر قم نباشد ولی با یک برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی رسانه‌ای بهترین بهره را از مهمانان نوروزی برای تبلیغ و هدایت مسافران به شهر خود دارند اما برنامه ریزان حوزه گردشگری ما حتی حاضر نیستند با فعالان رسانه‌ای برای اطلاع رسانی و معرفی جاذبه‌های مغفول این شهر گفت‌وگو داشته باشند.

استانی مانند یزد در کنار جاذبه‌های تاریخی خود امروز جهانی شد، سالانه پذیرای مهمانان نوروزی است و با اجرای نهضت «بوم گردی» در خانه‌های تاریخی که رو به تخریب رفته آن‌ها را احیا و به درآمدزایی پایدار و اشتغال‌زایی رسیده و یا در دل روستاهای خود که شاید به زیبایی روستاهای ییلاقی قم هم نیست با مهاجرت روستاییان مبارزه و حتی برای آن‌ها اشتغال‌زایی کرده استگ در کاشان و اراک هم همین امر را می‌توان یافت.

خبرنگار مهر با توجه به نزدیکی به تعطیلات نوروزی و آغاز سفرهای نوروزی قرار است برای معرفی بهتر و مطلوب جاذبه‌های گردشگری شهر قم گزارش‌هایی را تهیه و مهمانان نوروزی و یا قمی‌هایی که در این ایام به «قم گردی» علاقه‌مند هستند بدون همکاری مسئولان مرتبط با امر گردشگری تهیه کند.

خانه‌های تاریخی در دل شهر قم

محدوده وسیعی از شهر قم را به اسکندر، بهرام گور و یزدگرد سوم و هم‌چنین طهمورت نسبت می‌دهند در آخرین کاوش‌های باستان شناسی قدمت قم را به ۷ هزار سال پیش می‌دانند و به دلیل شاهراه مواصلاتی منطقه قم از دوران‌های تاریخی میزبان تمدن‌های شکوفایی بوده و در دل این شهر خانه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد.

خانه یزدان پناه موزه صنایع دستی کنونی

از خانه‌های تاریخی و با قدمت شهر قم خانه یزدان پناه است این عمارت تاریخی قدمت آن به اواخر حکومت قاجاریان و اوایل دوره پهلوی باز می‌گردد مهمانان نوروزی علاوه بر شکوه معماری این خانه می‌توانند زیبایی هنر مردم هنرمند قم را در قاب یک موزه صنایع دستی در این خانه از نزدیک ببینند.

خانه ملاصدرا

از دیگر خانه‌های تاریخی شهر قم را می‌توان خانه ملأ صدرا را نام برد این خانه در روستای زیبای «کهک» قرار گرفته است و محل تولد یکی از علمای بزرگ اسلامی است که به ملأ صدرا شهرت دارد.

خانه معمار کبیر انقلاب نگین عمارت‌های تاریخی قم

بیت حضرت امام خمینی (ره) در شهر قم خودنمایی می‌کند، خانه معمار بزرگ انقلاب اسلامی از جاذبه‌های مهم و دیدنی قم است و ساختمان و معماری این خانه یک قرن قدمت دارد و به قرن ۱۴ شمسی می‌رسد.

خانه حاج علی خان زند متعلق به دوره قاجاریه است و قدمت آن ۱۳۰ سال است

خانه حاج علی خان زند از دیگر مکان‌های دیدنی قم است که متعلق به دوره قاجاریه است و قدمت آن ۱۳۰ سال است و دارای ۳ بخش شاه نشین تابستانی با بادگیر منفرد و شاه نشین زمستانی با بخش خدمتکاران است.

کاروانسرای «دیر گچین قم» از دیگر آثار تاریخی شهر قم است که قدمت یک هزار و ۵۰۰ ساله دارد و مادر همه کاروانسراهای ایران به شمارمی‌رود.

کوه خضر؛ معبدی تاریخی بر بام شهر قم

کوه خضر عبادتگاهی است تاریخی که قدمت چند هزار ساله دارد این عبادتگاه مقصد زیبایی برای گردشگران و مهمانان نوروزی است؛ مهمانان بر فراز این بام می‌توانند تمام زیبایی شهر قم را از نزدیک دیده و بر آن مشرف شوند.

قم شهری کویری است ولی منطقه کوه خضر دارای آب و هوای خنک و دل انگیزی در تابستان گرم شهر قم دارد در دل این کوه غاری وجود دارد که برای گردشگران جاذبه خاص خود را دارد.

جاذبه‌های طبیعی ناشناخته

در شهر کویری قم منطقه‌ای خوش و آب و هوا وجود دارد که محیط آن سر سبز و بی شباهت با شمال ایران نیست هر چند ناشناخته است اما می‌تواند برای مهمانان نوروزی یک استراحتگاهی باشد و حتی برای طبیعت گردان هم با توجه به گونه‌های نادر جانوری جالب است.

این منطقه به نام «پلنگ دره» نام دارد هم‌چنین جاذبه‌های نمکین به نام «حوض سلطان» که تالابی در ۴۰ کیلومتری شهر قم است که پوشش سفیدی آن چشم نواز و میزبان پرندگان مهاجر است.

روستاهای سرسبز و ییلاقی استان قم مانند کهک، فردو، قاهان و روستای نویس هم از مکان‌هایی است که مقصد زیبایی برای گردشگری است و تنها گمشده آن نبود اقامتگاه‌های بوم گردی و نبود اطلاع رسانی از این روستاها است که می‌تواند مدت ماندگاری مسافران و گردشگران را بیشتر کند.

جاذبه‌های دل‌انگیز در دل کویری قم

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اگر چه قم یک استان کویری است اما در همین کویر هم می‌توان جاذبه‌های طبیعی دل انگیزی مشاهده کرد هرچند که کم‌تر کسی است که برای دیدن جاذبه‌های طبیعی یا آثار باستانی به قم بیاید که اگر بشناسیم شاید در کنار زیارت بتوانیم بهره بیشتری از سفر به قم داشته باشیم.

بخشی‌نگری دستگاه‌های اجرایی استان از بزرگترین معضلات گردشگری قم است

حمید یزدانی افزود: جاذبه‌های ناشناخته و کم‌تر شناخته شده قم مانند گنبد نمکی، تالاب مزه، تالاب بهشت معصومه و همچنین جاذبه‌های ژئو توریسمی در ایران گنبدهای نمکی است گنبد طغرود تنها گنبد نمکی متقارن جهان است که از جاذبه‌های گردشگری شهرقم به شمار می‌رود.

به گفته این مسئول، در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب شهر قم دریاچه نمک وجود دارد که بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران شناخته شده است که متأسفانه بخشی‌نگری دستگاه‌های اجرایی استان به رغم اینکه بر اساس اسناد فرادستی محور توسعه استان گردشگری زیارتی است از بزرگترین معضلات گردشگری به شمار می‌رود و دستگاه‌های دولتی قم در این خصوص همراهی نشان نمی‌دهند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.