برگزیده ابیات علوی از رودکی تا شهریار

کتاب «جمع مفرد» منتشر شد

شهر بیست/ کتاب جمع مفرد در قالب برگزیده ابیات علوی از رودکی تا شهریار به چاپ رسید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کتاب «جمع مفرد» منتشر شد
شناسه : 4486 | انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، مجتبی خرسندی مؤلف کتاب جمع مفرد اظهار کرد: این  کتاب برگزیده ابیات علوی از رودکی تا شهریار است که شامل۱۶۹ (ابجد جمله یا علی مدد) تک بیت علوی از ۱۱۰ شاعر تاریخ ادبیات فارسی است.

مجتبی خرسندی خاطرنشان کرد: در پاورقی‌های این کتاب به بیش از ۹۰ عنوان مختلف درباره  ابیات اشاراتی شده که عبارتند از آیات کلام قرآن، روایات و حکایات مختلف ازسیره حضرت امیرمؤمنان(ع) با ذکر سند معتبر و قابل دسترس و شرح، معنی لغات و اصطلاحات دشوار است.

وی با اشاره به وجه تمایز کتاب گفت: بحث اختصار و رعایت کمبود وقت و حوصله مخاطب از جمله موارد در نظر گرفته شده است که مهمترین نمود آن در کتاب انتخاب قالب مفردات یا همان تک بیتی‌هاست.

مؤلف کتاب جمع مفرد خاطرنشان کرد: مسئله دوم بحث در نظر گرفتن تنوع در انتخاب قسمت‌های مختلف کتاب از جمله‌ ابیات، شاعران، مضامین، آرایه‌ها، اوزان عروضی و … است که به طور مثال در مبحث اخیر ابیات انتخاب شده دارای ۲۵ وزن عروضی گوناگون هستند.

وی عنوان کرد: ویژگی سوم کتاب ساده و عمومی بودن ابیات انتخابی است که به منظور گسترش تعداد مخاطبان لحاظ شده تا کتاب برای تعداد هرچه بیشتری از دوستداران فرهنگ علوی با سنین و سطح سوادهای مختلف مناسب باشد.

خرسندی با اشاره به موارد دیگر لحاظ شده در کتاب گفت: مورد چهارم استفاده از چینش‌های متفاوت با دلایل خاص در کتاب است که مهمترین آنها چینش الفبایی ابیات برای استفاده در مشاعره‌هاست و پنجمین معیار که با هدف اشاره به نام شاعران بیشتر از دوره‌های مختلف شعر و ادب فارسی بوده اکتفا کردن به دو یا نهایت سه بیت از هر شاعر و ذکر عصر زندگی آنها است.

وی ادامه داد: مبحث ششم نیز شرح لغات و اصطلاحات دشوار در کتاب است که در راستای انتقال اطلاعات به مخاطب و کمک به درک معنای تمام و کمال ابیات صورت گرفته است.

مؤلف کتاب جمع مفرد عنوان کرد: اشاره به آیات کلام الله مجید و روایات استفاده شده در ابیات با ذکر سند معتبر و قابل رجوع نیز هفتمین شاخصه کتاب جمع مفرد است.

وی با اشاره به هشتمین بخش به عنوان یکی از مهمترین ویژگی‌های کتاب گفت: این بخش به ارتباط مستقیم ابیات منتخب با شخص، شخصیت و سیره حضرت امام علی(ع) تأکید کرده است.

خرسندی عنوان کرد: پرداختن به جنبه‌های مختلف زندگانی امیر مؤمنان(ع) به عنوان مشخصه نهم کتاب مطرح است که به همین سبب برخی ابیات در ظاهر مختلف اما در معنا واحد کنار گذاشته شده‌اند.

وی قیمت کتاب را مهمترین دغدغه خود و ناشر عنوان کرد و افزود: با حذف هزینه‌های اضافی و در نظر گرفتن قدرت خرید همه مخاطبان قیمت کتاب به مناسب‌ترین وجه ممکن انتخاب شده تا برای همه قابل دسترسی باشد.

کتاب جمع مفرد در ۶۴ صفحه توسط انتشارات عصر صادق قم با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

نوشته های مشابه
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
آماده‌باش ناوگان تاکسیرانی در لیالی قدر
ضرورت افزایش امنیت بوستان‌های قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.