عملکرد بد متولیان دین موجب فاصله میان جامعه و دین می‌شود

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به عواملی که موجب فاصله گرفتن مردم از دین می‌شود، گفت: ضعف شناخت و معرفت نسبت به دین، مشکلات خانوادگی، فقر و شاید پررنگ‌ترین آنها عملکرد بد متولیان دین است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
عملکرد بد متولیان دین موجب فاصله میان جامعه و دین می‌شود
شناسه : 44769 | انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۱۳ سوره مبارکه بقره، اظهار کرد: این آیه از آیات مهمی است که مفسران مطالب زیادی در رابطه با آن نوشته اند و قرآن کریم در این آیه تاریخچه‌ای از دین و علت آمدن دین را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه سه بار کلمه «اختلاف» در این آیه آمده است، افزود: این آیه تاریخچه‌ای از بشر را بیان می‌کند و می‌گوید زندگی اولیه بشر زندگی ساده‌ای بود و به تدریج که جمعیت زیاد شد و روابط بیشتر شد اختلافاتی بین مردم پیش آمد و نیاز به قانون پیدا شد که خداوند برای رفع این اختلافات و اینکه یک قانون ماندگار وضع شود انبیاء را فرستاد.

استاد حوزه علمیه کار دین را ایجاد وحدت، رفع اختلاف و قانون‌گذاری دانست و افزود: قرآن می‌فرماید در ادامه همه مردم به حرف انبیاء گوش نکردند و انبیاء را کشتند و قانون را زیر پا گذاشتند و اختلاف بین موحدان و منکران پیدا شد که ناشی از ظلم، جهالت و طغیان بود.

وی با بیان اینکه همه انبیاء چون از طرف خدا آمدند حرفشان یکی بود و همه مبشّر و منذر بودند، ادامه داد: خداوند می‌فرماید ما در تمام امت‌ها پیامبر فرستادیم و هیچ جایی نبوده است که پیامبری نداشته باشند و هیچ پیامبری نیست که مردم را به شرک و مسائل غیر اخلاقی دعوت کند و معاد را انکار کند.

رفیعی گفت: مردم در اول امت واحده ای بودند و بدون اختلاف زندگی می کردند و خداوند پیامبرانی را فرستاد تا به مردم به بهشت بشارت می دادند و از جهنم آنها را بر حذر می داشتند و برای آنها قانون فرستاد تا به وسیله آن در اختلافاتی که بین مردم بود حکم کنند و اختلافات کم شود.

وی با بیان اینکه دین باید حرف آخر را در اختلافات بزند، گفت: دین اختلافات را از بین می‌برد و به همین خاطر پیامبر(ص) صدها قاعده فقهی را بیان کردند و اگر این قواعد از طرف خود بشر وضع می‌شد خودش باز مورد اختلاف قرار می‌گرفت.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند در این آیه می فرماید مردم زیر بار حرف خدا نرفتند و به همین دلیل اختلافات ادامه پیدا کرد و اختلاف دومی پیدا شد که منشأ آن قانون گریزی برخی از افراد بود در حالی که اختلاف اول ناشی از بی قانونی و جهالت بود.

وی افزود: دین فصل الخطاب در اختلافات است و صلاح و آینده بشر را می‌بیند زیرا برگرفته از سخن خالق بشر است در حالی که اگر بشر خودش قانون گذاری کند هیچگاه باعث وحدت نمی شود و ضمانت اجرا ندارد.

رفیعی با بیان اینکه دین شامل اعتقادات، احکام و اخلاق است، گفت: از جمله دلایلی که مردم از دین فاصله می‌گیرند ضعف شناخت و معرفت نسبت به دین، مشکلات خانوادگی، فقر و شاید پررنگ‌ترین آنها عملکرد بد متولیان دین است و این موارد که جمع می‌شود می‌بینیم که جامعه از دین فاصله می‌گیرد.

وی گفت: باید برای تقویت دین‌داری مردم تلاش شود و یکی از مؤثرترین عوامل تقویت دین‌داری، زبان و امر به معروف و نهی از منکر زبانی است و باید چهره به چهره با افراد حرف زد و آنها را آگاه کرد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.