پایان دوراهی مونوریل با تصمیم رئیسی

در حالی دوازده سال از آغاز پروژه مونوریل قم می‌گذرد که قرار است در سفر رئیس جمهوری، تکلیف این پروژه یک‌بار برای همیشه روشن شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پایان دوراهی مونوریل با تصمیم رئیسی
شناسه : 44546 | انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵   پرینت

شهر بیست/ سرویس اجتماعی: در حالی که تا پایان زمان ضرب‌الأجل دستگاه قضایی برای تعیین تکلیف تجهیزات مونوریل قم چهارده‌روز باقی مانده است، رئیس شورای شهر قم از ر‌وشن‌شدن تکلیف این پروژه طی روزهای آینده خبر داده است.

حسین اسلامی که خود یکی از حقوقدانان و وکلای پایه یک کشور است، امروز دوشنبه اول آذر در جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم عنوان داشت: «شهرداری قم در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری نسبت به تصمیم نهایی در خصوص اجرای این پروژه یا جمع‌آوری کامل آن اقدام خواهد کرد.»

این در حالی است که چند روز قبل نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در مواجهه با تجهیزات رهاشده مونوریل در انبارهای گمرکات، از ضرب‌الأجل دستگاه قضا برای تعیین تکلیف تجهیزات مونوریل در قم تا ۱۵ آذرماه خبر داد و عنوان کرد در صورتی که این پروژه تعیین تکلیف نشود، با توجه به مقدمات راه‌اندازی مونوریل در شیراز، تجهیزات مونوریل قم تحت قالب مزایده محدود به فروش می‌رسد تا از تضییع حقوق بیت‌المال جلوگیری شود.

مونوریل قم

مسئولان قم مدت‌هاست بر سر دوراهی پروژه مونوریل مانده‌اند و نه راه پس دارند و نه راه پیش. نه پولی برای راه‌اندازی پروژه‌ای دارند که حتی توجیه حمل‌ونقلی ندارد و نه شجاعت جمع‌آوری آن را. رئیس سازمان بازرسی قم تیرماه امسال درباره بلاتکلیفی مونوریل گفته بود این پروژه از جمله طرح‌هایی است که اجرای آن را هیچ شهری به جز قم نپذیرفت و خسارات آن گریبان این شهر را گرفت و جمع کردن آن کار ساده و آسانی نیست.

او با اذعان به اینکه مسئولان استان در دوراهی جمع‌آوری یا تکمیل پروژه مونوریل مانده‌اند، اضافه کرده بود: «هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نیست و مسافری هم برای مسیری که مونوریل قرار است حرکت کند وجود ندارد و با توجه به وجود مترو و سایر وسایل حمل‌ونقلی در قم، راه‌اندازی، مونوریل سودی نخواهد داشت.»

رئیس سازمان بازرسی قم تأکید کرده بود راه‌اندازی مونوریل نه خواسته مردم است و نه به صرفه است؛ «راه‌اندازی پروژه مونوریل با وجود اینکه بسیاری از تجهیزات آن از جمله واگن و تأسیسات برق و … آن خریداری شده به صرفه نیست اما به‌رغم همه هزینه‌های صورت گرفته برای راه اندازی آن به هزارو۳۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است و از سویی، زیرساخت و تجهیزات مونوریل متفاوت از قطار شهری است و قابلیت اتصال به شبکه ریلی شهری را نیز ندارد.»

سخنگوی شورای شهر قم نیز چندی پیش از پروژه مونوریل به عنوان یکی از مشکلات اساسی‌ و گریبان گیر مدیریت شهری یاد کرد و گفت: «سال‌هاست همه مدیران استان، استانداری، نمایندگان مجلس، شورای شهر و شهرداری به دنبال حل این معضل هستند و منابع زیادی می‌خواهد که باید تأمین شود که متأسفانه دولت قبل نیز توجه خاصی به این پروژه نداشت و کمک مالی نشد.»

محسن محرری با یادآوری اینکه قرار بود فاز نخست این پروژه تا میدان مطهری در ۳.۴ کیلومتر به بهره‌برداری برسد، اضافه کرد: «واقعیت این است که منابع مالی لازم وجود ندارد و باید ببینیم در دولت جدید چه دیدگاهی درباره این پروژه وجود دارد.»

سال گذشته عباس ذاکریان معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز در بخشی از گفت‌وگوی مفصل خود با پایگاه خبری «شهر۲۰» با اذعان به اینکه پروژه منوریل توجیه حمل‌ونقلی ندارد، عنوان کرد: «ما باید درباره کریدور پروژه بحث کنیم، مونوریل قرار بود برای کریدور پارکسوار شمالی تا پردیسان ساخته شود. این کریدور توجیه زیادی داشت مخصوصاً از سمت پردیسان که یک شهرک خوابگاهی است و سفرهای مبدأ و مقصدی دارد. اجرای منوریل اگر در کریدور پارکسوار شمالی تا پردیسان باشد، تقاضای سفر دارد و توجیه پیدا می‌کند. تازه قبلاً قرار بود ایستگاه قطار پرسرعت «تهران قم اصفهان» در ضلع شمالی این کریدور قرار بگیرد و ضلع جنوبی هم تا فرودگاه توسعه پیدا کند اما وقتی کریدور مسیر از پارکسوار شمالی تا میدان مطهری می‌شود، طبیعتاً شهربازی است.»

او تأکید کرد: «طبیعتاً وقتی پروژه را به یک کریدور ۴٫۷ کیلومتر تبدیل می‌کنند، توجیه ندارد. پروژه مونوریل را به شیر بی یال و سر و دم تبدیل کردند و سر و تَه آن را زده‌اند و حالا همان کسانی که تصمیم گرفتند سر و دُمش را بزنند، برای سرنوشتش هم تصمیم بگیرند.»

عبدالله جلالی رئیس سابق شورای شهر قم نیز سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود اگر پروژه مونوریل به بهره‌برداری هم برسد کمکی به حمل و نقل و کاهش ترافیک درون شهری قم نخواهد کرد و چه بسا که باید تغییراتی نیز در نوع کاربری داشته باشد.

اما بلاتکلیفی مسئولان قم برای جمع‌آوری همیشگی ستون‌های بلند و بتنی مونوریل یا تکمیل این پروژه در حالی ادامه دارد که سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جریان تبلیغات انتخاباتی خود در پیام تصویری خطاب به مردم قم وعده تکمیل این پروژه را داده بود.

او عنوان کرده بود: «وضعیت برخی از پروژه‌ها در قم مردم را نگران کرده است مانند پروژه مونوریل و فرودگاه که کار ساخت آن شروع شد و مدتی ادامه یافت، اما در حال حاضر متوقف است. اگر اجرای این پروژه‌ها بر اساس طرح‌های مطالعاتی نیاز قم بوده است باید ادامه یابد و مردم از منافع آن بهره‌مند شوند، اگر هم اجرای این طرح‌ها با مطالعات لازم شروع نشده جای تأسف است که چرا اجرا شدند.»

رئیسی تأکید کرده بود: «در زمینه اجرای مونوریل و فرودگاه درصد قابل توجهی از کار انجام شده و باید به نتیجه برسد الان وقت معطل کردن این طرح‌ها نیست و مردم باید از منافع آن بهره‌مند شوند.»

حالا باید منتظر ماند و دید سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم این دوراهی را چگونه پایان می‌دهد و چه تصمیمی برای پروژه‌ تاریخی مونوریل می‌گیرد، پروژه‌ای که میراث دولت دهم است و کلنگ آن سال ۸۸ به زمین زده شد و قرار بود طی ۳۰ ماه اجرا شود اما حالا با گذشت دوازده سال بلاتکلیف است و در این سال‌ها با واژگانی نظیر «آیینه دق»، «داستان غم‌انگیز»، «سوهان روح»، «جنازه‌ای در وسط شهر» و «وصله ناجور» مترادف شده است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.